"Образование, образование, образование"

...или защо правото на качествено образование трябва да се отстоява пред всяка власт

Студентите окупираха своята Алма матер не като вражеска позиция, а като крепост на нормалността, като бастион срещу притискащото ги статукво.
Студентите окупираха своята Алма матер не като вражеска позиция, а като крепост на нормалността, като бастион срещу притискащото ги статукво.    ©  Надежда Чипева
Студентите окупираха своята Алма матер не като вражеска позиция, а като крепост на нормалността, като бастион срещу притискащото ги статукво.
Студентите окупираха своята Алма матер не като вражеска позиция, а като крепост на нормалността, като бастион срещу притискащото ги статукво.    ©  Надежда Чипева
Гл. ас. д-р Георги Няголов е преподавател в катедра "Англицистика и американистика" на Факултета по класически и нови филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Пиша този текст, защото подкрепям протестиращите студенти, споделям справедливите им искания и заставам зад избраната от тях форма на протест. Окупирането именно на централната сграда на Софийския университет "Св. Климент Охридски" е символен акт, който за пореден път ни показа къде точно в структурите на българската образователна система, а навярно и в цялото ни общество, е най-високата концентрация на идеализъм, висок морал и активно гражданство. Студентите окупираха своята Алма матер не като вражеска позиция, а като крепост на нормалността, като бастион срещу притискащото ги статукво. Пиша този текст, защото ми се иска, независимо от изхода на днешните протести, Софийският университет, заедно с цялото българско образование, наистина да се превърне в бастион срещу всички социални болести, с които трябва да се справи нашето общество.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


20 коментара
  • 1
    beriya avatar :-|
    beriya

    Много от казаното е вярно, но обобщаването е далеч от реалността, пример :
    --------------Реалната ситуация в България,
    трябва да си признаем, че живеем в най-лошия от всички възможни светове-----------------
    Е тук бих запитал дали е било по- добре по време на 1-вата световна когато примерно според „Никола Бурбаки" се е погубило цяло поколение математици, а учещите се е трябвало да се „осланят" на опита и влиянието на по- скоро политиканстващи и същевременно твърде „закостенели" за времето си преподаватели. По добре ли е било да се прави наука по примера в „Отряд 731" или пък може би е било по- лесно на тези които са били пред екзекуция от Църквата заради изказване на еретични хипотези?
    -----------------------------------------------------------------------------------
    ПП Тенденция в последните години е качеството на образованието в България да се влошава, тенденция е и това да става във функционална зависимост от влошаването на политико- икономическия климат, т.е. г-да управляващи или променете тази функционална зависимост или се изчестете от „плявата" измежду вас си. България се нуждае много повече от работещ високопродуктивен интелектуален потенциал, отколкото от сегашните „вегитиращи паразити", неспособни да управляват личното, а натоварени с функции да управляват общото.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Няма как да имаме добро образование щом България е страната в ЕС с най-нисък дял на образованието в БВП - 3.5%. В Западна Европа този дял е между 5 и 6%.

    Образованието просто никога не е било приоритет на БСП и ДПС. Може би защото безпросветни хора се манипулират по-лесно. В миналото издание на Тройната страната се къпеше в милиарди бюджетни излишъци, но за образованието пари не се намериха - Станишев и Орешарски дадоха милиарди за Цанков Камък и ненужното Белене, а с учителите си правеха седенки. Сега се повтаря същата ситуация с една единствена разлика - вече и излишъци няма.

  • 3
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Важно е колко ресурс се отделя за образование (вкл. пари), но е важно също и как се разпределя този ресурс, а у нас един от фундаменталните проблеми е именно този, на пример за ремонт на училище могат да се „усвоят" и няколко милиона, като междувременно е направен разчет, че множество от „предобивките" ще се превърнат един вид в ресурс невъзможен за ползване, който дори понякога се явява ненужна допълнителна тежест, а тук примери много- недообурудвани компютърни кабинети, саниране на огромни неизползваеми помещения, закупуване на машини за които училището не може да си позволи консумативи, оборудване на... но липса на подготвени обучаващи кадри (множество малки училища в които има компютърни кабинети, но няма учители по информатика).
    Друг пример за колосално безсмислено разходване на средства е т.нар. нова политика за масови обучения, обучението за броени дни на кадри в съвсем различна специалност изначало е мисия обречена на неуспех, не е сериозно да смятаме, че за 20 учебни ч.ч. (от които се взимат реално не - повече от 4-5) учител по музика ще го преквалифицираме в учител по компютърни технологии, и ред др.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"beriya"]дин от фундаменталните проблеми е именно този, на пример за ремонт на училище могат да се „усвоят" и няколко милиона, като междувременно е направен разчет, че множество от „предобивките" ще се превърнат един вид в ресурс невъзможен за ползване[/quote]Така е. Затова финансирането на училищата трябва да е обвързано с техните резултати. Но затова е нужно да има външно оценяване всяка година по (почти) всички предмети.

  • 5
    exit13 avatar :-|
    exit13

    Никой от днешните "политици" няма интерес от образовани и интелигентни хора.Глупаците по лесно се манипулират и лъжат.

  • 6
    beriya avatar :-|
    beriya

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    Обобщено оценяване и сега има, това би следвало да са обобщените резултати от матури, изпити за кандидатстване, да не забравяме и резултатите от не- малкото олимпиади и състезания, но уви ще е изключително трудно за преразпределяне на ресурсите за образование да се вземе основно качеството на крайния резултат. Нуждата от всеобща образованост поражда друга нужда, а именно преразпределяне на ресурса солидарно, което изключва горното разпределяне по резултати.
    Една реформа която би могла да реши частично проблема е съкращаване на формите за обучение (по примера на СПТУ- тата навремето), същото важи и за „висшето" не е логично в престижните университети на запад нещо което се учи за 2г. тук да отнема 6.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#6:"beriya"]Обобщено оценяване и сега има, това би следвало да са обобщените резултати от матури, изпити за кандидатстване, да не забравяме и резултатите от не- малкото олимпиади и състезания[/quote]Матурите не са достатъчни защото идват едва на края на обучението когато е късно да се отстраняват дефекти. Трябва да има система за ранно идентифициране на проблеми в училищното образование затова следва да има ежегодно външно оценяване след 1-ви или 2-ри клас. А олимпиадите не са критерий понеже на тях се явяват много малък процент деца и няма как от няколко деца да се прави извод за цяло училище.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    Tъжното положение на родното образование вече се забелязва и от чужбина. Медиите потулиха Мониторинговия доклад на Дирекцията по образование в ЕС, който излезе наскоро. Не вярвам да са ги притискали, по-скоро самите журналисти, главни редактори и собственици на медии са се засегнали от факта, че децата им са тъпите копелета на Европа.

    Това се казва в прав текст на 35-та страница, където в таблицата се вижда, че 49% от българските ученици не са издържали 2. ниво на ПИЗА-теста. При Полша този процент е 15%, при Финландия - 8,1%. При подобни потресаващи индикатори за всеобщо затъпяване на нацията трябваше да се вдигне шум до Бога, а Президентът да свика съвета за национална сигурност още на следващия ден.

    Не само че никой не се е разтревожил до момента, но помнете ми думата - нещата ще вземат развой подобен на този с дефицита на места в детските градини в София. Вместо да се излезне на улицата и да се иска генерално решение (образователен борд с ежегодно външно оценяване, реформиране и закриване на училища, затъпяващи учащите, пренасяне на финансирането върху успешни частни училища и т.н.), всеки ще хукне да се спасява поединично, като похарчи една шапка пари за частни уроци, подготвителни уроци за 2-те прилични паралелки в целия областен град, рушвети, връзки и чакане от предната вечер да запишеш детето си първо. Ако се въведе и тотализатор като за детските градини, тогава ще се обикалят по църкви, врачки, ходжи и екстрасенси, за да има детето кадем на тиража. За по-заможните и образовани семейства не говорим, там алтернативата е частно школо и след 8. клас чужбина. Дори да не са богаташи, все някой имот ще продадат, кредит ще изтеглят и пак така ще постъпят. Това се случва с детските градини в София в момента, затова съм толкова убеден в прогнозата си.

    http://ec.europa.eu/education/documents/eatm/education-and-training-monitor-2013_en.pdf

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    ПС. Малка корекция. Докладът, към който дадох препратка по-горе, препраща към резултати от ПИЗА теста от 2009 г. Тъй като тестът се извършва през 3 години, през 2012 г. е имало следващо издание, за което пише на сайта, че: " Results from the 2012 data collection will be available on 3 December 2013". Тоест да почакаме още 3 седмици за следващия срам, защото е добре известно, че между 2009 и 2012 не се промени нищо. Няма как да правиш все едно и също и да очакваш различни резултати.

    Цялата работа удивително заприличва на вица за Кънчо. За който не го знае, разказвам накратко. На един татко се наложило да си вземе детето по-рано от училище. Влезнал на партера и попитал в първата класна стая за Кънчо. На партера са най-умните ученици, отговорила учителката, ама Кънчо няма при нас. Вижте по горните етажи! На 1-ви етаж се учили малко по-тъпичките. Питал таткото, но и там го нямало. На 2-ри и 3-ти етажи и т.н. също. Накрая се качил на тавана, но и там не бил. Разхождайки се отчаян по коридора, видял една отворена капандура с вертикална стълба. Решил да се качи по нея. Катерил се, катерил се отвесно нагоре, и усилията му се възнаградили. Стигнал до една самотна врата, на която имало голяма табелка „Кънчо”.
    Вица го казвам в такъв контекст, че ако в следващата класация Словения и Чехия имат по 25% скъсани, а ние следващи с 60%, то въпреки че ще бъдем едни след други в класацията, е логично да се очаква предпосленият да поиска да бъде визуално отделен от нас, предвид голямата разлика и нежеланието му да се компроментира от нашата компания. Така ще почнат накрая да ни публикуват под черта, или поне ще оставят няколко празни реда след последния, за да се вижда че сме нация със специални образователни потребности.

  • 10
    beriya avatar :-|
    beriya

    [quote#7:"Николай Николов"]А олимпиадите не са критерий понеже на тях се явяват много малък процент деца и няма как от няколко деца да се прави извод [/quote]
    За развитието на науката тези няколко са като парченцето злато в купата с пръст, ако дадено учебно заведение системно „ражда" подобни „малко измежду многото", то следва на това учебно заведение да се обърне специално внимание (да бъде оценено) или рано или късно то ще спре да „ражда" от тези така ценни „малко измежду многото".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход