Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Образованието трябва да се адаптира така, че да развива предприемачиеския дух на младежите, а не само придобиването на знания", коментира и евродепутатът Моника Панйотова

Повече "правене" и по-малко "слушане"

Младежите имат нужда от по-практически ориентирано образование, вдъхновяващо менторство и повече информация за възможностите да се развиват

4054 прочитания

Образованието трябва да се адаптира така, че да развива предприемачиеския дух на младежите, а не само придобиването на знания", коментира и евродепутатът Моника Панйотова

© Информационно бюро на Европейския парламент за България


"Еразъм +"

Бюджетът на програма "Еразъм +" да се увеличи с над 40% до 14.7 млрд. евро за целия 7-годишен програмен период, реши Комисията по култура и образование на Европейския парламент през миналата седмица. Финансирането за България може да достигне над 8 млн. евро на година.

Новата програма ще обедини всички съществуващи до момента програми в сферата на образованието и професионалното обучение. В нея за първи път се включва и образованието в сферата на спорта. По програмата ще бъде създадена и нова схема за студентски заеми за магистратура в чужбина. Освен това тя ще е предназначена и за много по-шивок кръг от лица, тъй като възрастовото ограничение ще е до 30 г.

Държавата трябва да предложи по-практически ориентирано образование за младежите. За бизнеса е важно да поддържа по-тясна връзка с училищата и университетите, за да открива и развива талантите, но и да осигурява ментори и ролеви модели за следване. Младежките организации, институциите и медиите трябва да предоставят повече информация за възможностите за развитие по различни младежки програми. А самите младежи трябва да се стремят да бъдат над средното ниво, ако искат да бъдат по-конкурентни на пазара на труда.

Това са основните акценти от конференцията за младежката безработица, която организира Информационното бюро на Европейския парламент в България в края на миналата седмица в търсене на решения за справяне с проблема. Данните на НСИ за второто тримесечие на годината показват, че младежката безработица в страната вече достига 28.7%, а младите безработни (до 24 г.) са близо 66 хил.

Образование, образование, образование "Проблемът и решението на младежката безработица е свързан с една дума – образованието", коментира IT специалистът Светлин Наков, който е и двигател на безплатното софтуерно обучение в страната. Преди седмица той напусна компания "Телерик", където разработи академията й, за да се занимава с изграждането на самостоятелн проект - софтуерен университет. Наков е убеден, че образованието трябва да е ориентирано към повече практика или както той казва "правене" и по-малко пасивно слушане на лекции, да дава на младите повече "меки" умения, да ги учи на предприемачество и "да ги възпитава да бъдат хора, да бачкат, а не да търсят оправдания". Оказа се, че коментарът му обобщава настроенията на участниците в конференцията, сред които бяха евродепутати, представители на неправителствени организации, държавни институции и младежи.

Широка подкрепа за пореден път получи и идеята за въвеждането на дуалното образование, което позволява на младежите да учат и да работят, за да трупат практически опит и стаж. В държави като Германия и Австрия, където тя функционира от години, младежката безработица е под 10%.

Необходими са нови методи на преподаване, които да са по-близки до младите, коментираха още участниците. Като положителен пример беше даден сайтът за видеоуроци ucha.se.

Предприемачески дух "Образованието трябва да се адаптира така, че да развива предприемачиеския дух на младежите, а не само придобиването на знания", каза и евродепутатът Моника Панайотова, която цитира данни, според които над 50% от младите хора в Европа са по-склонни да бъдат наети, отколкото самонаети.

Осигуряването на нисколихвени кредити е много добър конкретен стимул за развитие на младежкото предприемачество и на практика, допълни Георги Найденов, председател на Съвета на НДСВ по икономика и финанси. Насърчаването на социалното предприемачество пък е изход от безработицата за хора в неравностойно положение.

Търсене на възможности Част от развитието на младежите е и по-активното им участие в различни международни инициативи и проекти. В това отношение програмата "Еразъм" и наследникът й "Еразъм +" бяха дадени като полезни инициативи.

Само 4% от българите студенти обаче са кандидатствали досега, заяви евродепутатът Ивайло Калфин, като посочи, че сред основните причини за това са липсата на езикови познания и на финанси, тъй като все пак средствата, които се отпускат, не покриват напълно всички разходи на студента, коментира Калфин. Според участниците в конференцията ниският интерес към програмата е свързан и с липсата на достатъчно информация за нея. В същото време 85% от работодателите предпочитат да вземат на работа хора, които имат опит по програма "Еразъм", коментира Калфин, тъй като тя не е само "веселие" за студентите, но им дава и полезен опит за адаптиране в нова среда.

Училище и бизнес – ръка за ръка За пореден път се коментира, че има нужда от по-добра връзка между училището и университетите, от една страна, и бизнеса, от друга. Трябва да се обърне внимание на кариерното ориентиране на младежите още по време на средното им образование, тъй като още тогава те избират дали да работят и какво, смята Светлозар Петров, управител на Jobtiger. Той коментира и че университетите не могат да наваксат изискванията на бизнеса дори и при най-добро желание, затова и стажовете са толкова важни, като те трябва да започнат още докато студентите не за завършили, коментира Петров.

Според Калфин е нужно да се въведат и критерии за качество на стажовете, за да не се получава така, че стажантите просто "да носят кафето на шефа". Има и неща, които можем да направим дори и без да чакаме да бъдат приети някакви европейски политики или директиви, като например улесняване признаването на дипломите на завършилите в чужбина, коментира още евродепутатът. По думите му в момента процедурата отнема няколко месеца и няколкостотин лева.

Предложения за решаване на проблема

-          ясна визия и стратегия срещу младежката безработица

-          образование, ориентирано към практиката и въвеждане на дуалната образователна система

-          професионално и кариерно ориентиране още в училище

-          насърчаване на гъвкавата заетост

-          развитие на "меки" умения  чрез насърчаване на доброволчеството

-          развитие на предприемачески умения още в училище

-          стимулиране на младежкото предприемачество, включително и финансово

-          насърчаване на социалното предприемачество

-          представяне на ролеви модели и менторство в училище и университета

-          насърчаване на гражданското образование

-          медиатори за групите, застрашени от отпадане от образователната система или с трудности за намиране на работа

-          по-голяма ангажираност на средствата от еврофондовете със стажантските програми

-          намаляване на административните пречки при наемане на стажанти

-          по-голяма активност на държавните институции за предоставяне на информация за различни младежки програми

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK