С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 11 ное 2013, 18:17, 9320 прочитания

Китайски инвеститор може да финансира магистрала "Черно море"

Предварителните оценки са 100-километровото трасе между Варна и Бургас да струва между 500 и 600 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
След катарския интерес за инвестиции в инфраструктура в България идва ред на китайския. Това стана ясно на конференция за Черноморския магистрален пръстен, която се проведе в Бургас с участието на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева.

На форума тя потвърди, че голям китайски инвеститор има интерес да финансира изграждането на 100-километровата магистрала "Черно море" между Варна и Бургас. Според източници на "Капитал Daily" става въпрос за китайската външнотърговска банка Ексимбанк (The Export-Import Bank of China), която планира мащабни инвестиции в Източна Европа. Намерението е проектът да се реализира като публично-частно партньорство, като министър Терзиева посочи, че ще се търси вариант за минимално натоварване на бюджета.


Проект в готовност

Проучванията за магистрала "Черно море" текат от 70-те години на миналия век. През 2001 г. варненската компания "Инжконсултпроект" започва нови предварителни проучвания, като разработва три варианта за трасето: източен, западен и един през Дюлинския проход. Плановете са за строителството на 100-километров път, който да започне от село Звездица край Варна до село Ветрен при Бургас, където да се прави връзка с магистрала "Тракия".

Разработката от 2001 г. беше актуализирана преди няколко месеца от Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която отговаря за реализацията на магистрала "Черно море". Окончателният вариант включва шест трасета – трите основни плюс още три в комбинация между тях. Предвижда се и възможност за строителство на скоростен път (без аварийна лента) вместо магистрала, като така цената на проекта ще падне с 15%.



Възможните варианти ще бъдат представени на китайските инвеститори и ако се стигне до споразумение за строителството на магистралата, ще започне проектиране. Десислава Терзиева посочи, че до изработването на идеен проект не може да посочи цена на пътното трасе. Предварителните очаквания са то да струва между 500 и 600 млн. лв. в зависимост от избрания вариант, като в тази цена влизат също проектирането и отчуждителните работи.

Въпрос на финансиране

Магистрала "Черно море" е част от европейски коридор №8 като продължение на магистрала "Тракия" в северна посока до Варна. По думите на Десислава Терзиева строителството на трасето ще осигури нова скоростна транспортна връзка между магистралите "Хемус" и "Тракия", но също така ще подобри и обслужването на крайбрежието, като ще изведе транзитния трафик по-далеч от чувствителните зони като курортни селища и комплекси по брега.

Проектът за магистрала "Черно море" обаче за момента не намира финансиране, тъй като проучванията за трафика показват относително слабо натоварване – 17-18 хил. автомобила за денонощие. При правителството на ГЕРБ строителството на "Черно море" беше обсъждано и с Катар, но още тогава министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова посочи, че проектът трудно ще донесе търсената от емирството възвращаемост на инвестицията.

Сега плановете са магистралата да бъде реализирана като публично-частно партньорство, като Десислава Терзиева посочи, че ще се търси вариант за минимално натоварване на бюджета. Финансирането е и най-тежката част от преговорите с китайската Ексимбанк. Според запознати банката планира да финансира строителството с нисколихвен заем, но иска държавни гаранции за него. От своя страна правителството не е склонно на такъв вариант, тъй като така потенциално може да се увеличи нивото на държавния дълг.
Ако се стигне до споразумение, самото строителство вероятно ще бъде възложено на китайски компании като главни изпълнители. Според Десислава Терзиева то може да започне най-рано след две години.

За потенциален интерес на Ексимбанк към проекти в България се говори отдавна. През септември темата беше повдигната отново, когато при посещение в Китай премиерът Пламен Орешарски се срещна с президента на банката Ли Жуогу. Финансовата институция има интерес към Централна и Източна Европа като цяло и предвижда кредитната линия от 10 млрд. долара за страни от региона. Тогава Пламен Орешарски се ангажира да представи подходящи проекти на банката, но отново при условие да не се натоварва държавният дълг.

Нова среща с ръководството на Ексимбанк се очаква в края на ноември, когато нейни представители ще присъстват на голям форум в Букурещ. Вероятно тогава ще бъде дискутиран и въпросът за магистрала "Черно море".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Пазарът на ток: Още една крачка към свободата Пазарът на ток: Още една крачка към свободата

Подготвят се нови продукти и инструменти, които ще намалят риска както за търговците, така и за потребителите на електроенергия

22 мар 2019, 430 прочитания

Радослав Миленков беше избран единодушно за подуправител на БНБ 1 Радослав Миленков беше избран единодушно за подуправител на БНБ

След оставката на Димитър Костов той поема надзора над банките с нов шестгодишен мандат

22 мар 2019, 731 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Повече права за потребителите в България

Помирителни комисии ще решават спорове с ютилити компании

Новият живот на старите къщи

Четири щастливи истории за запазени и възстановени сгради в София, Стара Загора и Русе

Джейсън Кинг: Инвестицията на PPF в "Теленор" е дългосрочна

Главният изпълнителен директор на "Tеленор България" пред "Капитал"

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Апартаментите на ГЕРБ - самозабравяне по високите етажи на властта

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.03.2019 Прочетете