С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
23 11 ное 2013, 18:17, 9194 прочитания

Китайски инвеститор може да финансира магистрала "Черно море"

Предварителните оценки са 100-километровото трасе между Варна и Бургас да струва между 500 и 600 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Ремонтите на трите магистрални виадукта приключват до края на годината

До края на май ще е готово дясното платно на съоръжението при село Церово на "Тракия"

23 мар 2014

Започна търг за проектиране на 60 км от "Хемус"

Ако бъдат осигурени средства, строителството може да започне през 2015 г.

1 дек 2013

Повече инфраструктурни проекти с по-голямо държавно финансиране

Причината са намалените европейски средства за новия програмен период

26 сеп 2013

Терзиева: Парите за "Хемус" няма да стигнат

Регионалното министерство ще търси публично-частно партньорство за довършването на магистралата

28 авг 2013
След катарския интерес за инвестиции в инфраструктура в България идва ред на китайския. Това стана ясно на конференция за Черноморския магистрален пръстен, която се проведе в Бургас с участието на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева.

На форума тя потвърди, че голям китайски инвеститор има интерес да финансира изграждането на 100-километровата магистрала "Черно море" между Варна и Бургас. Според източници на "Капитал Daily" става въпрос за китайската външнотърговска банка Ексимбанк (The Export-Import Bank of China), която планира мащабни инвестиции в Източна Европа. Намерението е проектът да се реализира като публично-частно партньорство, като министър Терзиева посочи, че ще се търси вариант за минимално натоварване на бюджета.

Проект в готовност

Проучванията за магистрала "Черно море" текат от 70-те години на миналия век. През 2001 г. варненската компания "Инжконсултпроект" започва нови предварителни проучвания, като разработва три варианта за трасето: източен, западен и един през Дюлинския проход. Плановете са за строителството на 100-километров път, който да започне от село Звездица край Варна до село Ветрен при Бургас, където да се прави връзка с магистрала "Тракия".

Разработката от 2001 г. беше актуализирана преди няколко месеца от Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която отговаря за реализацията на магистрала "Черно море". Окончателният вариант включва шест трасета – трите основни плюс още три в комбинация между тях. Предвижда се и възможност за строителство на скоростен път (без аварийна лента) вместо магистрала, като така цената на проекта ще падне с 15%.



Възможните варианти ще бъдат представени на китайските инвеститори и ако се стигне до споразумение за строителството на магистралата, ще започне проектиране. Десислава Терзиева посочи, че до изработването на идеен проект не може да посочи цена на пътното трасе. Предварителните очаквания са то да струва между 500 и 600 млн. лв. в зависимост от избрания вариант, като в тази цена влизат също проектирането и отчуждителните работи.

Въпрос на финансиране

Магистрала "Черно море" е част от европейски коридор №8 като продължение на магистрала "Тракия" в северна посока до Варна. По думите на Десислава Терзиева строителството на трасето ще осигури нова скоростна транспортна връзка между магистралите "Хемус" и "Тракия", но също така ще подобри и обслужването на крайбрежието, като ще изведе транзитния трафик по-далеч от чувствителните зони като курортни селища и комплекси по брега.

Проектът за магистрала "Черно море" обаче за момента не намира финансиране, тъй като проучванията за трафика показват относително слабо натоварване – 17-18 хил. автомобила за денонощие. При правителството на ГЕРБ строителството на "Черно море" беше обсъждано и с Катар, но още тогава министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова посочи, че проектът трудно ще донесе търсената от емирството възвращаемост на инвестицията.

Сега плановете са магистралата да бъде реализирана като публично-частно партньорство, като Десислава Терзиева посочи, че ще се търси вариант за минимално натоварване на бюджета. Финансирането е и най-тежката част от преговорите с китайската Ексимбанк. Според запознати банката планира да финансира строителството с нисколихвен заем, но иска държавни гаранции за него. От своя страна правителството не е склонно на такъв вариант, тъй като така потенциално може да се увеличи нивото на държавния дълг.
Ако се стигне до споразумение, самото строителство вероятно ще бъде възложено на китайски компании като главни изпълнители. Според Десислава Терзиева то може да започне най-рано след две години.

За потенциален интерес на Ексимбанк към проекти в България се говори отдавна. През септември темата беше повдигната отново, когато при посещение в Китай премиерът Пламен Орешарски се срещна с президента на банката Ли Жуогу. Финансовата институция има интерес към Централна и Източна Европа като цяло и предвижда кредитната линия от 10 млрд. долара за страни от региона. Тогава Пламен Орешарски се ангажира да представи подходящи проекти на банката, но отново при условие да не се натоварва държавният дълг.

Нова среща с ръководството на Ексимбанк се очаква в края на ноември, когато нейни представители ще присъстват на голям форум в Букурещ. Вероятно тогава ще бъде дискутиран и въпросът за магистрала "Черно море".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

6 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/healthforum

Иновации и добри практики в здравния сектор



Акценти в програмата:


  • Промени в здравноосигурителния модел
  • Тенденции в плащанията за здраве
  • Нови терапевтични хоризонти - бъдещите генни терапии
  • Иновации в здравеопазването в Норвегия
  • Болнична помощ и проблемите в управлението на лечебни заведения

Повече подробности на capital.bg/healthforum

Прочетете и това

Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

И още: Шестима са пострадали във военния завод "Арсенал", Нов скандал с корупционен заряд около ремонта на "Граф Игнатиев"

17 окт 2018, 1677 прочитания

Нов скандал, заровен под релсите на ул. "Граф Игнатиев" 2 Нов скандал, заровен под релсите на ул. "Граф Игнатиев"

Според "Спаси София" виброизолационната подложка под релсовия път е била сменена с друг вид в последния момент

17 окт 2018, 3485 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Повече права за потребителите в България

Помирителни комисии ще решават спорове с ютилити компании

Центърът на София – в какво се превръщат мечтите

Конкурсът за нов облик на центъра от 2015 г. беше съпроводен със скандали и преработван във времето

Как Литва намали жертвите по пътищата

Известна с едни от "най-смъртоносните" пътища в Европа допреди няколко години, сега Литва е лидер в ЕС по намаляване броя на загиналите при пътни катастрофи

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Бягай, Затопек, бягай

Писателят Ян Новак за графичния си роман, посветен на рекордьора бегач Емил Затопек

Какво ново в съвременното изкуство

Новите изложби, интересните автори и важните събития - какво да знаем и къде да отидем

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 41

Капитал

Брой 41 // 13.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Президентът наложи десето вето, България е 51-ва по конкурентоспособност

Емисия

DAILY @7PM // 17.10.2018 Прочетете