Столичната община иска да върне патентния данък за такситата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община иска да върне патентния данък за такситата

5811 са такситата, регистрирани в София

Столичната община иска да върне патентния данък за такситата

Дебатът между общинските съветници и браншовите организации продължава

Кристина Климентиевна
3645 прочитания

5811 са такситата, регистрирани в София

© Анелия Николова


Позабравената от общината тема с връщането на патентния данък за такситата бе върната на дневен ред от зам.-председателя на общинската комисия по транспорта Вили Лилков, който организира дискусия с представители на превозвачите, Пътна полиция и правителството. Много от водачите на такси в София са регистрирани като ЕТ и би трябвало да плащат 15% данък върху печалбата си. На практика обаче повечето от тях са фиктивно регистрирани на други лица или закриват фирмата преди времето за данъци и създават нова. За да се прекрати тази практика, през 2012 г. отново се заговори за връщане на старата практика фирмите от бранша да минат на патентен данък. Идеята тогава отново бе на общината, но така и не стигна до парламента.

"За" с уговорки

"В общинския бюджет постъпват около 215 хил. лв. от регистрация на колите, която е 50 лв. за автомобил. Според сметките на някои синдикати, ако се въведе данък от 600-700 лв. - това означава близо 5 млн. лв. приходи за общината", казва Вили Лилков. По негови думи с тези средства местното ръководство ще може да инвестира в нови стоянки и по-добри условия за работа на водачите. "Към момента никой не може да каже колко точно са приходите от бранша, затова са нужни мерки, които да засилят контрола върху компаниите и шофьорите", допълва Лилков.

От Националния съюз на превозвачите подкрепят идеята за патентен данък, но не и без някои условия. "Много е важен размерът на данъка и да бъде за брой автомобили, а не за брой шофьори", каза Румен Крумов от съюза. Превозвачите искат и да отпадат фискалните устройства за отчитане, защото са "безсмислена услуга, която не се използва за нищо". Това обаче е твърде малко вероятно да се случи. Дори ако общината и фирмите от бранша постигнат съгласие за патентния данък, той едва ли ще бъде въведен скоро. Причината е, че това изисква законодателни промени.

Важен ли е броят

Освен това Лилков иска и да се погледне по-сериозно и на броя таксита в София. Според Закона за автомобилните превози общините са длъжни да определят броя им и квотите на автомобилите между превозвачите. Такава практика има и в много други страни. "През 2004 г. общинският съвет е взел решение "колкото-толкова", което е сериозен пропуск", казва Лилков. По думите му трябва да бъде поставен предел за броя таксита, който да може да се променя в бъдеще с решения на СОС.

От бранша обаче не са съгласни. "Пазарната икономика определя броя на такситата, всичко друго е изкуствено и много превозвачи ще разгледат подобно решение като корупция", каза Емил Игнатов от "Радио СВ такси". Според него общината трябва да предложи на транспортното министерство това условие да бъде премахнато от закона.

Позабравената от общината тема с връщането на патентния данък за такситата бе върната на дневен ред от зам.-председателя на общинската комисия по транспорта Вили Лилков, който организира дискусия с представители на превозвачите, Пътна полиция и правителството. Много от водачите на такси в София са регистрирани като ЕТ и би трябвало да плащат 15% данък върху печалбата си. На практика обаче повечето от тях са фиктивно регистрирани на други лица или закриват фирмата преди времето за данъци и създават нова. За да се прекрати тази практика, през 2012 г. отново се заговори за връщане на старата практика фирмите от бранша да минат на патентен данък. Идеята тогава отново бе на общината, но така и не стигна до парламента.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    moi6e.tolkoz avatar :-|

    Чета и не мога да повярвам:" ...Превозвачите искат и да отпадат фискалните устройства за отчитане, защото са "безсмислена услуга, която не се използва за нищо"...."

    НАП не проверява/получава ли данните от тези фискални апарати, и си иска съответните данъци? Или трябва да се вярва на "честната дума" на таксиметровите шофьори за доходите им?

  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    нека надлъгването започне !

  • 3
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    700 лева патент при 15% данък прави малко близо 4700 лева годишен доход. Е да ме прощават обаче дори да приемем, че едно такси изхранва само един човек ако данъкът не е поне 1500 лева излиза, че всички други работещи плащаме пропорционално доста понече данъци от таксиметровите шофьори. А ако добавим и осигуровките направо не ми се мисли.

  • 4
    xqv31309910 avatar :-|
    Just Бахур

    Първо премахнете копърките!

  • 5
    sasa1959 avatar :-|
    sasa1959

    Когато има проблем с контрола, тоест такъв липсва, се отива на някаква измислена база за облагане, само и само нещо да постъпи в бюджета.

  • 6
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    До коментар [#1] от "Мойше. Толкоз!":

    В момента таксиметровите апарати са единствените, които не се свързани с НАП сървъра, не пазят копия на бележките си върху SD карта и се трият, разпломбират и манипулират поголовно тъй като това е технически елементарна процедура. В резултат дори не е необходимо да си вадиш нова фирма - работиш цял месец, накрая ти обърсват апарата и си готов.

    Не знам какво прави таксиджиите богопомазани - може би управляващите винаги са се страхували твърде много от няколко хиляди таксита паркирани на жълтите павета.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK