Региони на няколко скорости

Различията между отделните области в страната се задълбочават

Типове регионални профили

Регионалната политика на държавата не дава видими резултати и различията между отделните области в страната се задълбочават. Това показват данните от анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ), който в сътрудничество с българската компания "Региостат" изготвя социално-икономически профили на 28-те области в България. За целта се използват 58 показателя, които да разделени в осем основни категории – икономика, инфраструктура, данъци и администрация, демография, образование, здравеопазване, околна среда и социална среда.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    azuro avatar :-|
    azuro
    • - 3
    • + 31

    Искам да внеса едно уточнение: Нова Загора е към област Сливен, но икономически е насочена към Стара Загора. Голям процент от хората работят в ТЕЦ Марица Изток, където заплатите е доста добри. Иначе като цяло хората от страната се радват на 700 лева заплата, а тук в София с 700 лева си обречен на лишения.

    Нередност?
  • 2
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА
    • - 1
    • + 16

    неприятна тенденция !

    Нередност?
  • 3
    ss avatar :-|
    SS
    • - 1
    • + 11

    Ако гледаме футбола в Разград - областа трябва да грее в зелено !

    Нередност?
  • 4
    febra avatar :-|
    febra
    • + 17

    една магистрала и няколко свободни търговски зони (в Русе и Септември) каква голяма разлика правят...

    Нередност?
  • 5
    xrp43572691 avatar :-|
    xrp43572691
    • - 5
    • + 12

    Ако през 2008 г. две от седемте области с най-висока заетост бяха в Северна България, през 2012 г. и седемте са в Южна България, докато седемте области с най-ниска заетост са северната част на страната"

    =============

    Закономерен резултат от това, че през последните 4 години основните инвестиции в пътна инфраструктура бяха в Южна България. В тази връзка намеренията на сегашното правителство да наблегне на магистрала "Хемус" е правилна стъпка за намаляване на разделението на страната по линията на Стара планина.

    Нередност?
  • 6
    svejarov avatar :-|
    svejarov
    • - 5
    • + 18

    Реално цяла България е оцветена в червено ,докато другите европейски страни в зелено....

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 15

    До коментар [#1] от "azuro":

    Когато се говори за добрите заплати в АЕЦ Козлодуй, Мини Марица Изток и още 5-6 познати места, нещата трябва да се гледат в перспектива поне 10-15 години напред. Много от тези държавни фирми са всъщност партийно-феодални губернии без никаква връзка с пазарните реалности. Производителността на бр. зает е невероятно ниска, а това вещае проблеми. В София са се настанили повече международни фирми, които имат стандарти еднакви за цял свят, т.е. каквото се произвежда от един служител в клона в Гренобъл, същото ще го очакват и от този в София. А дори да му дадат четвъртината френска заплата, това прави пак 4-цифрена сума нето.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 10

    [quote#5:"Митридат"]В тази връзка намеренията на сегашното правителство да наблегне на магистрала "Хемус" е правилна стъпка за намаляване на разделението на страната по линията на Стара планина.[/quote]

    Масовото впечатление е, че намерението е точно обратното. Парите от ЕС за транспорт - предимно в ЖП линии със смехотворна степен на натоварване.

    Нередност?
  • 9
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#8] от "cinik":

    Според мен новият министър на транспорта Данаил Папазов няма стратегическо мислене, но пък има здрав еснафски дух, търсещ далаверка тук и сега. Предполагам, че като бивш изпълнителен директор и член на борда на директорите на "Пристанище Варна" ЕАД той иска да изгради линията Синдел - Карнобат, за да свърже любимата Варна с жп трасето Бургас - Пловдив - София, което ще бъде модернизирано в много по-близко бъдеще от трасето Варна - Горна Оряховица - София. Същото и с жп линията Варна - Русе. В резултат на това крайно съмнително преподреждане на приоритети се създава риск завършването на магистрала "Хемус" да се отложи за времето след 2020 година с всичи последващи негативни ефекти за Северна България. Изводът: оставка, веднага!

    Нередност?
  • 10
    beriya avatar :-|
    beriya
    • - 3
    • + 9

    Нито магистрала, нито жп- линия или др. инфраструктура ще реши проблема с изоставането (това съвсем не значи, че подобни приоритети са маловажни), това са все придобивки които подпомагат действащ процес. Вярно е, че основна разлика м-у северна и южна България е заетостта на населението, тъй като бизнеса ми е в южна България, а живея в северна, то имам поглед в-у двата региона. Нещо което прави впечатление е разликата в подхода на живущите на север и на юг от Стара планина, дори едно преминаване по м-у селските пътища може да открои една важна разлика- в южна България почти целогодишно има селца където пред къщите си стопаните продават продукция плод на техния труд и земята, било то тикви, домати, вино, пък дори и продукция несвързана със земеделието- бъчонки, метли, вази и ред др., същия този подход, но в различен мащаб е пренесен и в бизнеса. В северна България манталитета за частната инициатива е подтиснат от самите хора, там нещата се случват когато някой друг ги подеме, пример „Видима Идеал" даде подем на цяла област, т.е. нито хората са мързеливи, нито са неграмотни, нито „лош материал", просто самите хора все още не са приобщили принципите на функциониране на капиталовия пазар със своя мироглед.
    Нещо което държавата може да направи за да направи своите граждани- инициативни капиталисти е да диференцира дребния бизнес, т.е. да създаде подходяща среда за прохождане на дребния бизнес (пример за това бяха облекченията за ЗП, както и програми отпускащи минимален стартов капитал през МТСП), погледнато исторически семейния бизнес се оказва, че е един от устойчивите стълбове на капитализма, т.е. е добре да се помисли примерно в-у диференциален подход в-у данъчните ставки при формирането на семейни фирми (примерно прогресивно намаляване на индивидуалната данъчна тежест в зависимост от броя заети от самото домакинство в самата семейна фирма).

    Нередност?
Нов коментар