Софийски европроект засяда в инвестиционното министерство
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софийски европроект засяда в инвестиционното министерство

Софийски европроект засяда в инвестиционното министерство

Проектът за нова трамвайна линия не може да продължи без одобрение от новото ведомство, което вече се усъмни в документацията

Кристина Климентиевна, Десислава Лещарска
9379 прочитания

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


20 млн. лв. е стойността на новата трамвайна линия, който трябва да бъде готова най-късно до края на 2014 г.

Министерството на инвестиционното проектиране (МИП), чието създаване и дейност остава загадка вече половин година, се оказа потенциална пречка пред европроекта за интегриран градски транспорт на Столичната община. Според последните изменения на Закона за устройство на територията инвестиционният министър Иван Данов поема някои от задълженията на главните архитекти на общините, включително и одобряването на всички проекти над 10 млн. лв., финансирани с европейски средства. Или, иначе казано, всеки голям проект ще зависи от неговия подпис, тъй като през МИП трябва да мине одобрението на проекта, разрешението за строеж, а впоследствие и въвеждането му в експлоатация. Така новото ведомство чрез контролните си права може да влияе на скоростта и въобще изграждането на обекти от местните власти.

Трамвай със спирачка

От четвъртък е факт първата спирачка пред усвояването на европейските средства за интегрирания градски транспорт на столицата. Общата стойност на проекта е 62 млн. евро, от които 50 млн. евро са по "Регионално развитие". В сумата е включен и строежът на новата трамвайна линия до Студентски град за 20 млн. лв. Заради края на програмния период през 2013 г. процедурите за избор на изпълнител трябва да започнат в най-кратки срокове, a строежът да приключи до края на 2014 г. Подробният устройствен план за трамвая от Семинарията до гара Пионер е готов и е минал всички съгласувания с Министерството на културата, експлоатационни дружества и публични обсъждания. Столичният общински съвет обаче гласува прекратяване на процедурата по одобрение на плана, за да го изпрати за съгласуване с Министерството на инвестиционното проектиране. Въпросът е дали ведомството на арх. Иван Данов ще даде зелена светлина на проекта или ще го върне за преработване, каквито сигнали вече се появиха.

Фотограф: КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ

Ние не носим отговорност

"До края на деня Министерство на инвестиционното проектиране ще излезе с официална позиция", казаха за "Капитал Daily" от ведомството. На този етап от там коментираха, че не е честно да им се прехвърля вината за забавянето на проекта, чиито проблеми са от времето на ГЕРБ. От МИП казаха още, че няма никаква пречка строителното разрешително за трамвайната линия до Студентски да се издаде в рамките на две седмици, стига документацията да е изрядна. Ние обаче няма как да знаем дали това е случаят и дали въобще проектът е от нашата компетенция, казаха от МИП. По тяхна информация става въпрос за строеж от трета категория, докато министертвото се занимава само с проекти първа и втора категория по смисъла на Закона за устройство на територията.

Официалната позиция на МИП така и не пристигна до края на деня, а кратка справка в Закона за устройство на територията е достатъчна, за да се установи, че новата линия е строеж от втора категория. Там попадат пътищата от първостепенната улична мрежа I и II клас и съоръженията към тях. Бул. "Св. Климент Охридски" и бул. "Пейо К. Яворов", през които минава трасето на трамвая, са първостепенни улици.

"Когато и ако ни изпратят проекта, ще можем да коментираме повече", казаха от МИП. Там смятат още, че има проблеми с трасето на трамвайната линия, което не било точно указано, както и като цяло с документацията. Това забавяне, което може да се окаже фатално за проекта и за европейското финансиране, няма нищо общо с нас, подчертаха от МИП.

До гара Пионер през 2014 г.

По план новата трамвайна линия трябва да бъде готова най-късно до края на 2014 г. Трасето ще бъде с общо 17 спирки, като тръгва от Семинарията при кръстовището между ул. "Стоян Михайловски" и "Алея Яворов". Продължава през Ловния парк към гара Пионер. Излиза на плажа на "Дианабад" и началото на ул. "Габровски". Там завива наляво по бул. "Г.М.Димитров", стига метростанцията и тръгва по старото трасе на трамвай номер 2 към "Дървеница", който вече не се движи.

Проектът за новото трасе е изготвен още през 2008 г. Година по-късно след пускането в експлоатация на първата линия на метрото общината решава да включи трамвая в проекта за интегриран градски транспорт на София, за да свърже "Дианабад", "Дървеница" и "Студентски град" с подземната железница и центъра на града. Но поради липса на средства тогава неговото изграждане остана на заден план. През 2012 г. Столичната община отново възобнови проекта, като първоначално той предизвика негативна оценка на студентите, защото предвиждаше изсичане на голям брой дървета в Борисовата градина и закриване на автобусна линия №94, която се използва от студентите заради университетите и факултетите, до които стига. В крайна сметка се оказа, че планът за закриване на линия 94 е в резултат на сбъркана карта, а заместник-кмета по транспорта Любомир Христов заяви, че ще бъдат изсечени 84 дървета.

От министерството на Иван Данов вече видяха проблем с трасето на линията и документацията като цяло
Фотограф: ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ
20 млн. лв. е стойността на новата трамвайна линия, който трябва да бъде готова най-късно до края на 2014 г.

Министерството на инвестиционното проектиране (МИП), чието създаване и дейност остава загадка вече половин година, се оказа потенциална пречка пред европроекта за интегриран градски транспорт на Столичната община. Според последните изменения на Закона за устройство на територията инвестиционният министър Иван Данов поема някои от задълженията на главните архитекти на общините, включително и одобряването на всички проекти над 10 млн. лв., финансирани с европейски средства. Или, иначе казано, всеки голям проект ще зависи от неговия подпис, тъй като през МИП трябва да мине одобрението на проекта, разрешението за строеж, а впоследствие и въвеждането му в експлоатация. Така новото ведомство чрез контролните си права може да влияе на скоростта и въобще изграждането на обекти от местните власти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

37 коментара
  • 1
    rodnirodni avatar :-|
    rodnirodni

    "... строежът на новата трамвайна линия до Студентски град за 20 млн. лв...." Присъствах на публично обсъждане на проекта в община Изгрев. След като не отговориха на повечето зададени въпроси тези, които го промотираха (начело с главния архитект на София) споделиха, че той няма алтернатива относно ..... усвояването на евросредствата ???????
    Не отговориха на следните въпроси:
    1. Твърди се, че основната функция на трамвайната линия ще бъде да свърже района на живеещите в Дианабад с метрото. Защо тогава не се пусне автобусна линия (от 2-3 автбуса) ? Ще бъде в пъти по-евтино и няма да се налага да се отсичат стотици !!! дървета от парка където ще минава. Кога е била създадена Борисовата градина и кои сме ние за да правим .... корекции ?
    2. При преминаване през бул.Габровски ще се наложи да се стеснят тротоарите и да се премахне възможността за паркиране по цялото протежение на булеварда - включително пред поликлиниката и детската градина. За тези, които не са минавали по Габровски - всъщност булеварда се състои от ДВЕ стандартни автомобилни ленти.
    3.Защо не се отчита мнението на живеещите в района - след като се твърди, че е за тяхно благо. За информация - над 70% са против този проект.
    Лично аз НЕМАМ НЕРВИ след като гледах с какво красноречие една дружинка с различна партийна разцветна се правиха на изключително загрижени за съкварталците си.
    Аз лично бих похарчил тези пари за да премахна старата НЕ ФУНКЦИОНИРАЩА от години ж.п. линия, която раздела кв. Изгрев от кв.Дианабад. Сега за да минеш от единия квартал в другия се налага да заобиколиш целия квартал. И то при положение, че успоредно на ж.п. линията вървят две улици. Такъв проект имаше, но беше спрян поради различни интереси - трябваше да се преместят няколко магазина за строителни материали на т.н. гара Пионер. Всъщност не споменах най-важното - на мястото на линията щеше да се изгради няколко КИЛОМЕТРА парк, вкл. вело алея, от Хладилника до Цариградско шосе.... и то за доста по-малко пари. Вероятно това е другата причина проекта да бъде замразен.

  • Kalin

    разбира се, единствената цел на това ново министерство е "наши хора" да се облажат с европарите ... типично по комунистически

  • 3
    afektiranzritel avatar :-|
    спейс мен

    "не е честно да им се прехвърля вината за забавянето на проекта, чиито проблеми са от времето на ГЕРБ"

    ОФФФ!!! Драйфа ми се вече да слушам как ПРЕДИШНОТО управление е виновно за нещастията на страната и как СЕГАШНОТО е абсолютно безпомощно! Същите тъпотии слушах по време на ГЕРБ и Стани-шеф се плюнчеше пред камерите как Борисов е вреден за държавата, но изглежда тъпаците от БСП са също толкова некомпетентни както предшествениците си. ОСТАВКА! ВЕДНАГА!

  • 4
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    А защо трамвай,а не тролей. И двата са екологични. Ползуват едни и същи подстанции. тролейте нямат необходимост от релси и са съвместими с автомобилния трафик.
    Трамвай за чугунените глави от СОС.

  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "Софианец2":


    [quote#4:"Софианец2"]А защо трамвай,а не тролей.[/quote]

    Не се притеснявай, няма да има нито едно от посочените. Ще върнем парите в касата на ЕС и ще продължим да спорим.
    А трамвая е в пъти по-добър от тролея, в т.ч. от гледна точка на енергийна ефективност, но не ми се спори, както казах няма да има нищо от посочените :-)

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#1] от "rodnirodni":


    [quote#1:"rodnirodni"]Защо тогава не се пусне автобусна линия (от 2-3 автбуса) ? Ще бъде в пъти по-евтино и няма да се налага да се отсичат стотици !!! дървета от парка [/quote]

    Защото София е най-замърсената с наночастици столица в ЕС, в т.ч. заради старите дизели точно на автобусите. И няколко стотин дървета няма да ти помогнат, те чистят CO2, но не и наночастици. В крайна сметка трамвая печели по отношение на околна среда, винаги. А липсата на паркинги е двоен грях - веднъж на общината че не е осигурила паркинги и втория - убеждението на БГ "гражданин", който смята че с купуването на 75 кв.м. панелна съборетина получава правото да си паркира таралясника във всяка градинка и на всяка улица. И заради което 90% от паркингите, особено в центъра са превърнати в долнопробни магазини за мухлясал хляб и салам от кучешко и ГМО соя, а улиците - в продълговати паркинги. Аргументите ти са пристрастни (според мен), не че не уважавам мнението ти. Аз лично съм "За" проекта, който явно няма да го бъде така или иначе, защото Доги не си е получил хонорара, а той освен хидро- е и пътен инженер. Както и защото кмета е на ГЕРБ и не е удобно да постига нещо.

  • 7
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз

    "Ние обаче няма как да знаем дали това е случаят и дали въобще проектът е от нашата компетенция, казаха от МИП."
    Иначе министерството си е ОК и там работят истински професионалисти. Само трябва да разберат какви са им компетенциите.

    "Когато и ако ни изпратят проекта, ще можем да коментираме повече"
    Ако? Значи може и да не го пращат? Да не би в закона да пише, че е по желание?

  • 8
    vnikolov79 avatar :-|
    vnikolov79

    Когато централната власт и кмета в София са не само от една партия но и се разбират - нещата потръгват. Сега конфронтацията правителство - всички останали, е максимална. Надявам се, че това което е вече започнато ще се довърши поне. Нови значими проекти, колкото и те да са полезни, са обречени. Има хора с власт които няма да допуснат да се случат.
    Но към темата - релсовият транспорт на най-малко площ пренася най-бързо и евтино пътници и товари. Ако се закупят модерни мотриси - енергоспестяващи, с нисък под и тихи, то една трамвайна линия ще е благословия за всички по трасето и. Колкото до колите - днес всичко поскъпна - единствено таралясниците са по джоба на всеки - да ги купи и паркира. Да ги ползва - това е друг въпрос. Та ако трябва да се грижим да става градът авто-морга на Европа - не трамвай ще ни попречи.

  • 9
    ceco avatar :-|
    Цецо

    До коментар [#5] от "misho73":

    Аман от теоретици. Трамвая е в пъти по-скъп. И в добавка в него няма да пътува никой. Освен от Дианабад до ракова болница. Което е няма и 10 мин. пеша. Ега ти и ползата. Освен за лайното Диков.

  • 10
    kidon avatar :-|
    Kidon

    Винаги съм харесвал трамваите на Прага и съм се чудел, защо и нашите не са такива...

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK