Новият брой:
Служебната президентска република

Софийски европроект засяда в инвестиционното министерство

Проектът за нова трамвайна линия не може да продължи без одобрение от новото ведомство, което вече се усъмни в документацията

   ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
20 млн. лв. е стойността на новата трамвайна линия, който трябва да бъде готова най-късно до края на 2014 г.

Министерството на инвестиционното проектиране (МИП), чието създаване и дейност остава загадка вече половин година, се оказа потенциална пречка пред европроекта за интегриран градски транспорт на Столичната община. Според последните изменения на Закона за устройство на територията инвестиционният министър Иван Данов поема някои от задълженията на главните архитекти на общините, включително и одобряването на всички проекти над 10 млн. лв., финансирани с европейски средства. Или, иначе казано, всеки голям проект ще зависи от неговия подпис, тъй като през МИП трябва да мине одобрението на проекта, разрешението за строеж, а впоследствие и въвеждането му в експлоатация. Така новото ведомство чрез контролните си права може да влияе на скоростта и въобще изграждането на обекти от местните власти.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
37 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rodnirodni avatar :-|
    rodnirodni
    • - 10
    • + 67

    "... строежът на новата трамвайна линия до Студентски град за 20 млн. лв...." Присъствах на публично обсъждане на проекта в община Изгрев. След като не отговориха на повечето зададени въпроси тези, които го промотираха (начело с главния архитект на София) споделиха, че той няма алтернатива относно ..... усвояването на евросредствата ???????
    Не отговориха на следните въпроси:
    1. Твърди се, че основната функция на трамвайната линия ще бъде да свърже района на живеещите в Дианабад с метрото. Защо тогава не се пусне автобусна линия (от 2-3 автбуса) ? Ще бъде в пъти по-евтино и няма да се налага да се отсичат стотици !!! дървета от парка където ще минава. Кога е била създадена Борисовата градина и кои сме ние за да правим .... корекции ?
    2. При преминаване през бул.Габровски ще се наложи да се стеснят тротоарите и да се премахне възможността за паркиране по цялото протежение на булеварда - включително пред поликлиниката и детската градина. За тези, които не са минавали по Габровски - всъщност булеварда се състои от ДВЕ стандартни автомобилни ленти.
    3.Защо не се отчита мнението на живеещите в района - след като се твърди, че е за тяхно благо. За информация - над 70% са против този проект.
    Лично аз НЕМАМ НЕРВИ след като гледах с какво красноречие една дружинка с различна партийна разцветна се правиха на изключително загрижени за съкварталците си.
    Аз лично бих похарчил тези пари за да премахна старата НЕ ФУНКЦИОНИРАЩА от години ж.п. линия, която раздела кв. Изгрев от кв.Дианабад. Сега за да минеш от единия квартал в другия се налага да заобиколиш целия квартал. И то при положение, че успоредно на ж.п. линията вървят две улици. Такъв проект имаше, но беше спрян поради различни интереси - трябваше да се преместят няколко магазина за строителни материали на т.н. гара Пионер. Всъщност не споменах най-важното - на мястото на линията щеше да се изгради няколко КИЛОМЕТРА парк, вкл. вело алея, от Хладилника до Цариградско шосе.... и то за доста по-малко пари. Вероятно това е другата причина проекта да бъде замразен.

    Нередност?
  • Kalin
    • - 1
    • + 64

    разбира се, единствената цел на това ново министерство е "наши хора" да се облажат с европарите ... типично по комунистически

    Нередност?
  • 3
    afektiranzritel avatar :-|
    спейс мен
    • - 1
    • + 74

    "не е честно да им се прехвърля вината за забавянето на проекта, чиито проблеми са от времето на ГЕРБ"

    ОФФФ!!! Драйфа ми се вече да слушам как ПРЕДИШНОТО управление е виновно за нещастията на страната и как СЕГАШНОТО е абсолютно безпомощно! Същите тъпотии слушах по време на ГЕРБ и Стани-шеф се плюнчеше пред камерите как Борисов е вреден за държавата, но изглежда тъпаците от БСП са също толкова некомпетентни както предшествениците си. ОСТАВКА! ВЕДНАГА!

    Нередност?
  • 4
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец
    • - 11
    • + 20

    А защо трамвай,а не тролей. И двата са екологични. Ползуват едни и същи подстанции. тролейте нямат необходимост от релси и са съвместими с автомобилния трафик.
    Трамвай за чугунените глави от СОС.

    Нередност?
  • 5
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 3
    • + 36

    До коментар [#4] от "Софианец2":


    [quote#4:"Софианец2"]А защо трамвай,а не тролей.[/quote]

    Не се притеснявай, няма да има нито едно от посочените. Ще върнем парите в касата на ЕС и ще продължим да спорим.
    А трамвая е в пъти по-добър от тролея, в т.ч. от гледна точка на енергийна ефективност, но не ми се спори, както казах няма да има нищо от посочените :-)

    Нередност?
  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73
    • - 7
    • + 48

    До коментар [#1] от "rodnirodni":


    [quote#1:"rodnirodni"]Защо тогава не се пусне автобусна линия (от 2-3 автбуса) ? Ще бъде в пъти по-евтино и няма да се налага да се отсичат стотици !!! дървета от парка [/quote]

    Защото София е най-замърсената с наночастици столица в ЕС, в т.ч. заради старите дизели точно на автобусите. И няколко стотин дървета няма да ти помогнат, те чистят CO2, но не и наночастици. В крайна сметка трамвая печели по отношение на околна среда, винаги. А липсата на паркинги е двоен грях - веднъж на общината че не е осигурила паркинги и втория - убеждението на БГ "гражданин", който смята че с купуването на 75 кв.м. панелна съборетина получава правото да си паркира таралясника във всяка градинка и на всяка улица. И заради което 90% от паркингите, особено в центъра са превърнати в долнопробни магазини за мухлясал хляб и салам от кучешко и ГМО соя, а улиците - в продълговати паркинги. Аргументите ти са пристрастни (според мен), не че не уважавам мнението ти. Аз лично съм "За" проекта, който явно няма да го бъде така или иначе, защото Доги не си е получил хонорара, а той освен хидро- е и пътен инженер. Както и защото кмета е на ГЕРБ и не е удобно да постига нещо.

    Нередност?
  • 7
    dqdomraz avatar :-|
    Дядо Мраз
    • - 1
    • + 15

    "Ние обаче няма как да знаем дали това е случаят и дали въобще проектът е от нашата компетенция, казаха от МИП."
    Иначе министерството си е ОК и там работят истински професионалисти. Само трябва да разберат какви са им компетенциите.

    "Когато и ако ни изпратят проекта, ще можем да коментираме повече"
    Ако? Значи може и да не го пращат? Да не би в закона да пише, че е по желание?

    Нередност?
  • 8
    vnikolov79 avatar :-|
    vnikolov79
    • - 2
    • + 25

    Когато централната власт и кмета в София са не само от една партия но и се разбират - нещата потръгват. Сега конфронтацията правителство - всички останали, е максимална. Надявам се, че това което е вече започнато ще се довърши поне. Нови значими проекти, колкото и те да са полезни, са обречени. Има хора с власт които няма да допуснат да се случат.
    Но към темата - релсовият транспорт на най-малко площ пренася най-бързо и евтино пътници и товари. Ако се закупят модерни мотриси - енергоспестяващи, с нисък под и тихи, то една трамвайна линия ще е благословия за всички по трасето и. Колкото до колите - днес всичко поскъпна - единствено таралясниците са по джоба на всеки - да ги купи и паркира. Да ги ползва - това е друг въпрос. Та ако трябва да се грижим да става градът авто-морга на Европа - не трамвай ще ни попречи.

    Нередност?
  • 9
    ceco avatar :-|
    Цецо
    • - 18
    • + 12

    До коментар [#5] от "misho73":

    Аман от теоретици. Трамвая е в пъти по-скъп. И в добавка в него няма да пътува никой. Освен от Дианабад до ракова болница. Което е няма и 10 мин. пеша. Ега ти и ползата. Освен за лайното Диков.

    Нередност?
  • 10
    kidon avatar :-|
    Kidon
    • - 2
    • + 13

    Винаги съм харесвал трамваите на Прага и съм се чудел, защо и нашите не са такива...

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар