Къде грешат общините
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Къде грешат общините

Честата промяна на Закона за обществените поръчки също е сред причините местните власти така и да не могат да се ориентират за правилата

Къде грешат общините

Най-честите проблеми, които има с поръчките на местно ниво

2415 прочитания

Честата промяна на Закона за обществените поръчки също е сред причините местните власти така и да не могат да се ориентират за правилата

© Юлия Лазарова


Общините са най-големият получател на пари от европейските фондове. За периода 2007 - 2013 г. те са подали 6267 проекта, одобрени са били 4194, а общата стойност на проектите до момента е 8.8 млрд. лв.

Въпреки че капацитетът им бавно се подобрява, те са твърде далеч от необходимото - и при възлагането на поръчки, и при последващия контрол и отчитане. Масовото смесване на критерии беше в годините преди присъединяването към ЕС, както и в първите години след това - общините го правеха от липса на опит, защото законът го позволяваше, за да се подсигурят (като привлекат по-голям изпълнител) и естествено, от умисъл, за да нагласят дадена поръчка.

Наложената система за корекции сведе до поносими нива тази грешка, но това е само върхът на айсберга. Според изпълнители критериите за допустимост са към момента най-бруталният инструмент, с който общините си играят, за да отстраняват нежелани фирми.

Според доклада за 2012 г. на ОСЕС основните проблеми са:

- непровеждане на приложимата процедура или разделено възлагане на части - непубликуване на обявление в Официалния вестник на ЕС
- наличие на дискриминационни изисквания в обявлението - неоснователно отстраняване на кандидати - избраният изпълнител не отговаря на изискванията на възложителя или не е представил изискуемите от ЗОП документи
- допълване на документацията с изисквания, които не са посочени в обявлението, и изискване към участниците за представяне на документ, без да е посочен съответният критерий за подбор - методиката за оценка на офертите не съдържа точни указания

- изменение на условията за възлагане и изпълнение на поръчката преди сключване на договора.

Освен нередности при възлагането тепърва ще идват проблемите с нередности в изпълнението. По инфраструктурните проекти, особено водните, има непълни работни проекти и некачествено направени количествено-стойностни сметки. Общините и изпълнителите признават, че често проектите са правени от хора, които никога не са стъпвали на обекта - например в един проект е било записано, че след разкопаване на улицата следва тя да се асфалтира наново, при положение че на съответната улица никога не е имало асфалт. Затова изпълнителите трябва да променят проекта в движение, което често не бива одобрявано от междинните звена, налагат се корекции или се одобрява с дълги и сложни процедури.

Принципно министерствата би трябвало да поемат част от глобите, защото по всяка поръчка има предварителен контрол. Той обаче не носи абсолютно никакви ангажименти за ведомствата, тъй като отговорността си остава на общината. Пък и МОСВ с неговия бюджет от 50 млн. лв. годишно например не може да плаща глоби от няколко милиона.

Запознати казват, че въпреки заложените 2% грешки в системата и потенциала за още такива никъде в бюджетите на първостепенните разпоредители, нито на държавата се залагат буфери за това.

Общините са най-големият получател на пари от европейските фондове. За периода 2007 - 2013 г. те са подали 6267 проекта, одобрени са били 4194, а общата стойност на проектите до момента е 8.8 млрд. лв.

Въпреки че капацитетът им бавно се подобрява, те са твърде далеч от необходимото - и при възлагането на поръчки, и при последващия контрол и отчитане. Масовото смесване на критерии беше в годините преди присъединяването към ЕС, както и в първите години след това - общините го правеха от липса на опит, защото законът го позволяваше, за да се подсигурят (като привлекат по-голям изпълнител) и естествено, от умисъл, за да нагласят дадена поръчка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK