С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 23 ное 2013, 16:30, 5022 прочитания

Необходим е ефективен парламентарен контрол над прокуратурата

Йонко Грозев, зам.-председател на "Движение България на гражданите", пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Профил

Йонко Грозев е роден през 1965 г. Завършва СУ "Климент Охридски" през 1991 г. Има магистърска степен по право от Харвард, 1994. От 1995 до 2005 е ръководи правна програма на Българския хелзинкски комитет. Печелил е многократно дела срещу България пред Европейския съд по правата на човека. В момента е член на управителния съвет на "Центъра за либерални стратегии" и програмен директор там. В момента е зам.-председател на "България на гражданите", член на реформаторския блок.
Основен акцент в акцията ви "Чисти ръце" е промяна в процедурата по избор на главен прокурор и членове на ВСС. Защо?
- Трябват правила, които да гарантират реално състезание, което да продължи достатъчно дълго, за да има гаранции, че кандидатурите ще бъдат огледани отвсякъде. Включително и задължителни проверки на кандидатите от различните институции. Когато институциите са задължени да предоставят становища, те няма да могат да скрият информация, защото те самите поемат риск.
Целият този набор от мерки е гаранция за това, че изборът – било то на главен прокурор или на членове на Висшия съдебен съвет и Висшия прокурорски съвет от парламентарната квота, ще бъде въз основата на цялата информация и максимално публичен, което ще направи невъзможни задкулисните договорки от типа аз ще те избера, пък ти после ще направиш каквото ми трябва.

Какви са мотивите ви  за създаването на специализирани звена за борба с корупцията?
- Специализирани звена, в които има завишени изисквания при подбора и е развит капацитет за борба с корупцията, по-трудно могат да бъдат пробити и подчинени. Такива хора по-трудно изпълняват поръчки и се подчиняват на политически контрол. И двете неща сме ги мислили през конкретни казуси. При случая със съдия Марковска, когато прокуратурата извади информацията за разследването срещу неин близък, изведнъж нейната кандидатура започна да изглежда съвсем различно.


Реалността обаче е, че тези звена приютяват по-скоро послушни магистрати
- Ние сме способни винаги да обърнем всяка идея в нейната противоположност. Не мога да мисля непрекъснато през призмата как тя да не бъде обезсмислена и опорочена съзнателно. Гаранцията е, че тръгваш отгоре – главен прокурор, съдебен и прокурорски съвет, които са конституирани по съвсем друг начин. Не мисля, че в една система с тежки пороци, каквато е съдебната, може да промениш всичко наведнъж и на всички места да си сигурен, че имаш достатъчно компетентни прокурори. Затова идеята е да селектираш най-добрите, които не могат да бъдат пробити, и те да получат мандат да се борят с корупцията. Подборът ще го направи институция, която е конституирана при съвсем други правила. Така се разширява интегритетът в цялата система.

Основната критика към предложението ви главният прокурор да се избира от парламента е, че това ще създаде политическа зависимост на прокуратурата.
- За мен това е анализ, който се плъзга по повърхността. Очевидно е, че досега изборът винаги е бил политически. Не виждам начин, по който това можем да го предотвратим. Прекалено много власт има в главния прокурор, за да се надяваме, че можем да го поверим на професионалисти бюрократи и те ще удържат на огромния политически натиск. Това не е реалистично. В България има една абстрактна фиксация с тази структура на "независима" прокуратура, която отказва да види реалностите. А отказва да види и практиката в другите демократични страни. Много по-добре е да признаем реалността – това е позиция с огромна власт и единственият сериозен контрол в едно демократично общество на такава сериозна власт е през другите власти и максимална публичност при избора, която не практика ще е по-добра гаранция срещу зависимости. И корективи в лицето на Президента и опозицията.

В момента имаме модел на задкулисно управление на съдебната система от политици, които обаче не носят отговорност. В крайна сметка не можем да имаме 100% гаранции за това, че политически угодни кандидатури няма да изградят консенсус между управляващите и опозицията. Встрани от гаранциите, които ще даде процедурата от Реформаторския блок, заявяваме, че това за нас е принципно важен проблем. Имаме консенсус, че това е ключов въпрос, без който не можем да осъществим демафиотизацията, която на практика ни обедини. Няма как да направим компромис с това. Друг важен елемент е периодичната гражданска оценка на работата на всички институции.



Как предвиждате контролът на прокуратура?
- Ние предлагаме петгодишен мандат на главния прокурор с ефективен парламентарен контрол. Той ще бъде ефективен само ако Народното събрание има възможност да оказва влияние. Това, разбира се, трябва да е много внимателно разписано. Идеята е това да става с високо мнозинство – 2/3. Това е елемент от цялостната промяна на конструкцията.

Вие говорите за реформа в МВР, мислите ли, че някога ще има достатъчно политическа подкрепа за осъществяването й?
- Реформата в МВР може да се направи с 50% подкрепа, докато промяна в съдебната система става само с 2/3 мнозинство. Това е основният въпрос – как да направиш подобна реформа, при положение че основните политически партии са враждебно настроени към подобни промени. Трябва да е ясно обаче на всички, че това е ключова тема и няма как тази политическа криза, в която се намираме, да бъде преодоляна по различен начин - освен през мерки, които да позволят демафиотизация на държавата. Ако те блокират този процес, рискуват да изпаднат от политическата сцена.

Как ще коментирате изказването на Михаил Миков, че процедурата за избор за главен съдебен инспектор ще започне, когато партиите постигнат консенсус за даден кандидат?
-
Показателно е за начина на мислене. Те си търсят техния кандидат и когато го намерят, да го прокарат през този театър, който те наричат публично обсъждане. В момента, в който бъде обявен един нормален конкурс и процедура, която гарантира, че всички качества на кандидатите ще бъдат взети предвид при избора, желаещите ще дойдат сами. И тогава няма да има място за предварителни договорености.

Заставате твърдо зад идеята за два съдебни съвета – за прокурори и съдии. Защо?
- Няма никаква логика съдът и прокуратурата да се управляват с един и същ инструментариум. Принципно различни са. Прокуратурата по дефиниция е строго йерархична. По принцип съдът е всеки съдия сам по себе си. Няма вътрешно управленско подчинение. Няма как да управляваме тези институции с един орган. За намаляване на намесата ние предлагаме 2/3 съдийска квота, която да се избира пряко от съдиите и 1/3 парламентарна. Останалата гаранция е публичната процедура.

Определихте началниците в съдебната система като проводник на злото. Какви са аргументите ви?
Искаме и намаляване правомощията на председателите на съдилищата, защото те са част от тази съдебна номенклатура, която е окупирала управлението и е проводник на задкулисното политическо влияние. Няма причина те да имат такива големи правомощия, за част от тях може да се грижи и някой от администрацията, няма нужда да е магистрат.

Какъв е вашият коментар на изказването на премиера Орешарски, че ще уволнява чиновници, които протестират?
- Очевидно има истерия, очевидно губят почва под краката си и започват да говорят първо на едро, второ да прекрачват закона. След като публично може да каже такова нещо, представете си какво обсъждат в непубличните разговори. Това е притеснително и е един от поредните аргументи, че правителството е вредно за държавата. Не можем да очакваме каквото и да е било смислено от правителство с толкова ниско ниво на доверие, което е податливо на истерия и което няма позитивен дневен ред, защото единственото, което го интересува, е как да остане във властта. Това не е в интерес на България.

Защо според Вас правителството предлага 2.5 увеличение на бюджета за подслушване?
- Няма никаква обосновка какво налага такова сериозно завишаване. Няма как човек да види нещо друго освен готовност за политическа употреба на подслушването.

Около 70% от хората подкрепят протестите срещу правителството на Пламен Орешарски, в същото време ГЕРБ не се справя като опозиция в парламента. Защо при тази ситуация не се увеличава подкрепата за Реформаторския блок?
- Различни са причините - част от тях са, че едва сега излизаме с основните си мерки за промени в държавата. Другата е, че сме медийно изолирани. Не става дума за самозащитна реакция, това е реалност.

Как приемате решението на "Зелените" за напускане на обединението?
- Още от самото начало беше ясно, че съвместно явяване на изборите ще бъде трудно поради факта, че те имат ангажименти към своите европейски партньори и поради различие по някои политики – шистовият газ е една от тях например. Аз обаче се надявам, че по нещата, по които сме постигнали съгласие, включително и мерките за демафиотизиране на държавата и възстановяване на интегритета на управлението, в чието изработване те са участвали активно, ние ще продължим да имаме сългасие и заедно ще се опитаме да реализираме тези мерки занапред.

Николай Бареков обяви създаването на съюз "Чисти ръце", идеята, която за пръв път лансира Реформаторският блок. Как гледате на заявката му за влизане в политиката и притеснявате ли се от бъдещата му формация?
- Бареков взе хора в Пловдив, които дори не са били в ръководството на паритята ни. От него чувам доста популизъм, агресивно нападане на политически опоненти, но не и мерки, които могат да решат проблемите на България. Модел, който е доказано успешен като политическа реализация и абсолютно неуспешен от гледна точка на добро управление на държавата.
Това, че се появява нова политическа сила, е нещо напълно нормално. Ако Бареков възприеме "Чисти ръце" като системен подход ние няма как да възразяваме – това важи и за всички останали партии просто защото няма как част от тези реформи да се случат, без да има подкрепа от 2/3 мнозинство в парламента.

Какво предлага Реформаторския блок?

- Назначаване на Главния прокурор от Президента по предложение на НС. Отказът на Президента да назначи може да бъде преодолян от 2/3 от народните представители. Отчетност на Главния прокурор пред НС, с възможност за предсрочно освобождаване;
-Обособяване на самостоятелен Висш прокурорски съвет; гражданско участие в него
-Назначаване и кариерно израстване на прокурорите на базата на конкурси
-Реформа на Висшия съдебен съвет. Създаване на ВСС, управляващ само съдиите и намаляване на състава му чрез редуциране на парламентарната квота; пряк избор на съдийската квота във ВСС от всички съдии; непартийност на кандидатите от парламентарната квота;
-Справяне със "съдебната номенклатура" като източник на корупция, чрез процедурите за оценка на рискове от зависимости, атестации, гарантиране на случайното разпределение на делата.
-Силна специализирана прокуратура разследваща корупция;
-Активна работа за изграждането на ефективна Европейска прокуратура;
-Ефективна Служба за борба с корупцията и организираната престъпност, интегрирана в МВР, с функции по разследване на злоупотреби с власт, корупция и организирана престъпност;
-Мерки за подобряване ефективността на разследването и санкционирането на корупционни престъпления.
-Ограничаване на правомощията на министъра на вътрешните работи по назначаване на полицаи на ръководни длъжности. Местните полицейски ръководители да се назначават във взаимодействие с местната власт и местното население;
-Разтоварване на МВР от нехарактерни за дейностите по охрана на обществения ред и разследването на престъпления дейности
-Въвеждане на работещи механизми за регулярна проверка на професионализма и лоялността на служителите на МВР.
-Пряко участие на граждански организации и граждани в поставянето на въпроси в изслушванията за публичните назначения; периодични оценки на ефективността на институциите от граждански организаци и максимален достъп до информация за управлението на системата на правосъдие и полицията; достъп в реално време до информацията за образуването, разпределението на делата и тяхното движение.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ 1 Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ

И още: Обменът на данни между НАП и чуждите данъчни служби от ЕС още е спрян; Съдът назначи техническа експертиза по делото на Мая Манолова за касиране на изборите в София

21 ное 2019, 1303 прочитания

Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото 1 Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото

Над 217 млн. лв. ще бъдат похарчени за почистването на столицата догодина, а такса "Смет" няма да се вдига

21 ное 2019, 849 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Политиците трябва да предложат модела на здравеопазване

Клуб Капитал: Експертите препоръчват пазар и реална конкуренция в сектора

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10