Столичната община подготвя обществена поръчка за почистване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община подготвя обществена поръчка за почистване

В момента общо пет компании извършват дейности по лятно и зимно поддържане

Столичната община подготвя обществена поръчка за почистване

Договорите на сегашните оператори изтичат през лятото на 2014 г.

Кристина Климентиевна
5027 прочитания

В момента общо пет компании извършват дейности по лятно и зимно поддържане

© Мария Съботинова


88.40 млн. лв. е предвидената сума за дейности по чистотата в столицата догодина.

Столичната община вече подготвя обществената поръчка за избор на нови оператори за лятно и зимно почистване на столицата, става ясно от публикуваното предварително обявление в Официалния вестник на Европейския съюз. В момента общо пет компании извършват тези дейности в столицата, като договорите им изтичат през лятото на 2014 г.  Четири от тях сключиха споразумение с общината през 2010 г. за период от четири години, а австрийската компания "Заубермахер", която ще продължи работа – за срок от седем години. Документацията по обществената поръчка обаче все още не е готова и засега не е ясно с какъв период на действие ще са новите договори и с какви финансови параметри. За настоящата година отделените средства за чистота от бюджета са в размер на 88.10  млн. лв., а за 2014 г. се предвиждат с 30 млн. лв. повече.

Процедурни опасности

Въпреки че до изтичането на настоящите договори има повече от половин година, важно е общината да действа организирано с тръжната процедура и да избегне опасността от криза с боклука на София, ако процедурата се забави прекомерно заради обжалвания. В такъв случай все пак местната управа може временно да продължи договорите за почистване със сегашните оператори, което се случи и преди четири години. Причината тогава беше, че двама участника в конкурса обжалваха процедурата и съдът не се произнесе до изтичането договорите. "Законът за обществените поръчки ни дава такава възможност", обясни тогава заместник-кметът по екология Мария Бояджийска. Подобно удължаване на договорите обаче обикновено излиза "солено" на бюджета -  какви са финансовите опции при подобен вариант обаче не е ясно, защото кметската администрация обикновено отказва да даде такава информация.

Към момента не е ясно и при какви условия ще бъде обявена новата обществена поръчка. От Столичната община обясниха за "Капитал Daily", че все още се изготвя документация и задание за процедурата. Според условията на предишния търг всеки участник в конкурса трябваше да докаже изпълнение на минимум три договора за почистване на общини с население над 100 000 жители, както и приходи от поне 7 млн. лева за последните три години. Собственият капитал на участниците се изискваше да бъде поне 2 млн. лева и да е реализирал положителни финансови резултати. Процедурата бе разделена на обособени позиции за 20 района в София, разделени на седем зони.

Печелившият билет

През 2010 г. обществената поръчка за почистването на голяма част от  София бе спечелена от "Титан". Заобикаляйки тръжните ограничения, тогава компанията създаде три консорциума - "Титан София-център", "Титан София-изток" и "Титан София-запад", с които кандидатства за шест от общо седем зони. Така компанията взе първа и седма зона с консорциума "Титан София-център", а с консорциум "Титан София-изток" спечели втора зона. Първоначално фирмата влезе в столичната чистота без конкурс през 2009 г. година след прекратяването на концесионния договор с "Новера". 

Друга фирма, която чрез създаването на консорциуми също получи по-голям дял от обществената поръчка, е АЕС Х. Компанията спечели пета зона с "АЕС- Х – РТК – София" и четвърта с "АЕС- Х – БАТ ПЕЛ". Преди подписването на договора АЕС Х също извършваше дейности по чистотата като подизпълнител на общинската "Чистота Искър". Тогава бившият управител на столичното дружество Павел Граматиков бе проверяван за конфликт на интереси заради общ бизнес с Красимир Арсов, чиято дъщеря е собственик на АЕС Х. Проблемът тогава не бе открит, но преди няколко месеца кметът на София Йорданка Фандъкова все пак поиска оставката на Граматиков заради редица нарушения при провеждането на обществени поръчки в рамките на 2005 г. - 2012 г.

Поддръжката на  други две зони пък се извършва от ДЗЗД "Щрабаг Умвелтсървиз", а на още една - от "А.С.А.България".

Окончателна зелена светлина за завода за боклук

Строителната фирма "Станилов" оттегли жалбата си във Върховния административен съд (ВАС) за отмяна на окончателното съдебно решение, което потвърди избора на гръцкото обединение "Актор-Хелектор" за изпълнител на завода за боклук. До края на този месец Столичната община трябва да подпише договор с компаниите, а дългоочакваното строителство да започне през пролетта на 2014 г. и да продължи общо 31 месеца. "Станилов" участва в търга заедно с италианската компания "Данеко". Oбединението беше сред десетте кандидата в повторната обществена поръчка, но беше отстранено при оценка на техническите оферти. Компанията обжалва поръчката, но загуби делото с окончателно решение на ВАС през октомври. В началото на месеца внесе нова искова молба за преразглеждане на окончателното решение. Аргументът беше нови доказателства, сред които писмо от Брюксел за построения от "Хелектор" завод в Кипър с европейски средства. Според документите заводът е с капацитет от 160 хил. т годишно, което е по-малко от заложените изисквания в поръчката. Междувременно гръцкото обединение представи документи, според които заводът е с капацитет да преработва по 200 хил. т боклук годишно. От сайта на ВАС става ясно, че фирмата е оттеглила искането си за отмяна на съдебното решение, като не са посочени мотиви за това.
88.40 млн. лв. е предвидената сума за дейности по чистотата в столицата догодина.

Столичната община вече подготвя обществената поръчка за избор на нови оператори за лятно и зимно почистване на столицата, става ясно от публикуваното предварително обявление в Официалния вестник на Европейския съюз. В момента общо пет компании извършват тези дейности в столицата, като договорите им изтичат през лятото на 2014 г.  Четири от тях сключиха споразумение с общината през 2010 г. за период от четири години, а австрийската компания "Заубермахер", която ще продължи работа – за срок от седем години. Документацията по обществената поръчка обаче все още не е готова и засега не е ясно с какъв период на действие ще са новите договори и с какви финансови параметри. За настоящата година отделените средства за чистота от бюджета са в размер на 88.10  млн. лв., а за 2014 г. се предвиждат с 30 млн. лв. повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK