Красен Станчев: Такъв тип политика може да доведе до демонтаж на валутния съвет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Красен Станчев: Такъв тип политика може да доведе до демонтаж на валутния съвет

Красен Станчев: Такъв тип политика може да доведе до демонтаж на валутния съвет

Председателят на съвета на Института за пазарна икономика пред "Капитал"

Вера Денизова
8227 прочитания

© Мария Съботинова


Кои са явните и скрити ангажименти, които правителството поема сега и които ще породят финансови задължения и проблеми в бъдеще?

- Първата бомба е в енергетиката. Идеята на гласуваните промени в Закона за енергетиката беше да се купи обществено доверие, защото може да се отиде на избори. Това са ходове, които се използват в предизборна кампания – свалят се цени. Сега се направи същото с цената на електричеството с две много дълбоки последици. Първата е връщане на старата практика от 90-те години енергетиката да се разглежда като област на социалната политика. Това много ясно се вижда в разликата между цените на електричеството за индустриални и за индивидуални потребители. И второто важно нещо е, че се направи бягство от основния проблем в енергетиката – неизвършените разплащания. Това доведе до необходимостта от емисия на дълг, с който да се финансира БЕХ. С каква цел – също не е много ясно.

Следващото нещо, което се случи в средата на годината, е да се смени философията на управление на публичните финанси. До тази година философията беше дефицитите, които се залагат в бюджета, да са винаги по-малки от очаквания ръст на икономиката. С новосменената философия (която се вижда в 4-годишния финансов план на правителството) се получава така, че дефицитите са винаги над очаквания ръст на икономиката. Това, което е много опасно в тази философия, е, че не се отчита реалното състояние на дълговете на правителството – взима се само външният дълг, а не се смята имплицитният, т.е. дългът на такива системи като здраве, пенсионно дело и т.н. Не се смятат и обещанията на правителството в други сфери. Когато се увеличи дългът и възникне подозрение, че не може да се плаща, дори и при 20% от БВП може да се създаде същата дългова криза, която възникна при 16% от БВП външен дълг на румънското правителство и 14% от БВП дълг на латвийското правителство.

Следващото нещо, което се случи през септември, е смяната на концепцията за национална сигурност и на партньорствата в тази концепция – като се започне от самолети и се стигне до резервни части. Тези неща много добре бяха разкрити от бившия министър на отбраната Аню Ангелов, както и смяната на цялата философия на стимулите за военослужещите. Беше започнала една реформа, която по някакъв начин облекчава бюджета и не толкова на самата армия, колкото бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО). Тъй като проблемът там е голямата група привилегировани, дългът на ДОО е основен проблем на цялата финансова система. Той е около 50% от БВП (натрупаните дефицити през последните 5 години). Като се добави и външният дълг и някои други по-малки задължения, ситуацията вече излиза извън контрол. При 40 млрд. лв. дълг на ДОО и 80 млрд. лв. икономика и около 25 млрд. лв. дълг... нещата стават абсолютно неуправляеми.

Дефицитите в ДОО растат, като грешна политика в самото пенсионно осигуряване е възстановяване на автоматичната актуализация на пенсиите и прекратяването на вдигането на възрастта за пенсиониране.

Премахва се и възрастта за пенсиониране на военните...  

Покрай тях се наредиха и други на опашката – миньорите и други професии, които ще поискат привилегии.

Другата важна промяна на две фази е промяната в данъчното законодателство по посока на създаване на допълнителни рискове. Т.нар. касово начисляване на ДДС променя сегашната система и при положение че има недосъбиране на ДДС тази година поради вече променената система от предишното правителство, да се въвежда нов механизъм е доста рисково, когато се опитваш да харчиш повече, какъвто е бюджетът за следващата година.

Следващото нещо, което се случва, е демонтирането на философията на пропорционалния данък с въвеждането на необлагаем минимум и създаването на стимули да не се работи и да се стои под определен праг. От въвеждането на единната ставка приходите от този данък винаги се изпълняват и има къде по-малък, къде по-голям ръст. Сега се променя философията в областта на личните, а и на корпоративните доходи, която действа като стимул за по-добра работа, повече печалба, повече доходи.

Друга тема, която зрее в момента, въпреки че все още не са предложени за обсъждане конкретни законови промени, е смяната на управлението на банковото дело. В общи линии това, което се случва, също е смяна на философията. Вместо да бъде приоритет стабилността на банковата система и функционирането на банките като пазители на спестяванията на населението, новата философия е да се правят нови процедури, които обслужват предимно длъжниците на банките, които не са повече от 6 хиляди проблемни. От тях пък онези, които са наистина зле, но са защитени от Гражданския процесуален кодекс, са някъде 1% от всички клиенти.

Това не е толкова съзнателно, по-скоро се прави с идеята определена група хора в адвокатските и банковите среди да имат малко повече бизнес. Доста е елементарно. Второто нещо, което се вижда зад този кръг идеи, е партиите в парламента да имат средства за политически рекет пред банките.

И последно, но не по значение – това правителство продължава политиката на предишното непрекъснато да се създават привилегии и конфликти между различни слоеве от обществото по повод борбата за привилегии – кой колко ще получи от баницата, която не е произведена.

Докъде би могло да доведе такъв тип политика?

Демонтаж на валутния съвет. Както иска примерно Румен Гечев с неговите идеи за нови заеми и както разни други хора от време на време се изказват в медиите.

Това означава да се върнем 20 години назад в развитието си...

Ние още не сме се измъкнали от тези 20 години. Защото първо предстоят плащания по стари дългове – в момента на всеки човек се падат по около 2500 лв. дълг. При характерния темп на изплащане на външен дълг от 1994 г. до ден днешен този външен дълг, който е в момента, ще се изплаща около 11-12 години. Това са някъде по 200 лв. на човек на година. Ако се натрупат още дългове, в края на краищата ще се получи една фарсова ситуация, която донякъде повтаря намесата в икономиката на правителството от времето на управлението на БСП преди 2005 г. Не на тройната коалиция, защото там имаше някакъв баланс.

Има ли механизъм данъкоплатците да влияят на този тип политика? Защото правителството продължава да поема скрити и явни ангажименти, например към синдикатите.

Ситуацията е много особена. Разумните гласове в коментиращата публика са същите – те успяват да реагират относително бързо, но правителството е в ситуация, в която непрекъснато се старае да си подсигури народната любов. И членовете на правителството са достатъчно грамотни да направят нещата така, че да не се разбира от широката публика.

Кои са явните и скрити ангажименти, които правителството поема сега и които ще породят финансови задължения и проблеми в бъдеще?

- Първата бомба е в енергетиката. Идеята на гласуваните промени в Закона за енергетиката беше да се купи обществено доверие, защото може да се отиде на избори. Това са ходове, които се използват в предизборна кампания – свалят се цени. Сега се направи същото с цената на електричеството с две много дълбоки последици. Първата е връщане на старата практика от 90-те години енергетиката да се разглежда като област на социалната политика. Това много ясно се вижда в разликата между цените на електричеството за индустриални и за индивидуални потребители. И второто важно нещо е, че се направи бягство от основния проблем в енергетиката – неизвършените разплащания. Това доведе до необходимостта от емисия на дълг, с който да се финансира БЕХ. С каква цел – също не е много ясно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Станчев е решил да хариза професионалното си име заради моментна политическа полза (която е имагинерна при това :-) ) и "оборва" последните виждания на МВФ (дори) :-) каква смелост!!!!

  • 2
    adenauer avatar :-|
    adenauer

    На този комунистически и агентурен хрантутник без капка свян ще припомня една велика мисъл на човек с морал и чувство за справедливост,казани преди повече от 90 г."Във времена на погром,бедност и беди за нацията,държавата е длъжна да вземе от мародера,крадеца,спекуланта и насилника:да подпомогне предприенчивия,честния и работливия:да даде безвъзмезно на бедния и изпаднал в беда,за да може да си върне след време повече от вички".Тр.Кунев.Но този пшещ нещастник е забравил скъсаните си гащи и умилкването около комуниста Желев .Това са ментета студенти от онва време на лъжите и агентурното присъствие.Кошлуков е другото менте останало от Съюза на ДС.Има още един в Енергетиката Ел.Божков .ВВсичките агентурни нагаждачи и некадърници.,но винаги готови да дават акъл ,но в тяхна изгода.

  • 3
    4i4oti avatar :-|
    4i4oti

    Страшно е! Когато БСП/БКП докопат властта винаги следва икономическа катастрофа.

  • 4
    4i4oti avatar :-P
    4i4oti

    До коментар [#2] от "adenauer":

    Коментарът е излишен. Много левашки изпълняваш опорните точки от Позитано. Пробвай се на друга тема, по която тъпчете през последните години: тефтерчето, бирата, бюлетините, соросоидите...

  • 5
    sisi35 avatar :-|
    sisi35

    Айде някой да ми обясни защо демпнтажа на валутния борд ще ни върне 20г назад??? ЗАЩО? Напротив, трябва да излезем от борда и да провеждаме собствена валутна политика и колкото по-бързо толкова по-добре

  • 6
    nye avatar :-|
    nye

    До коментар [#5] от "sisi35":

    Сравнително очевидно е, че нямаме дисциплина за провеждане на собствена валутна политика. Аз лично не искам да ми печатат пари, докато се достигне 120% месечна инфлация!

  • 7
    gg.bg avatar :-|
    gg.bg

    Ношите политици с тази усмирителна ризница наричана "валутен борд" ги виждаме какви ги творят, а ако се премахне направо ще се развихрят!

  • 8
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare

    До коментар [#1] от "kardinalat":

    Шекспир?!?

  • 9
    cap_shakespeare avatar :-|
    Captain Shakespeare

    До коментар [#5] от "sisi35":

    Вземи попрочети /може и в Уики/ що е то валутен съвет, що е производителност на труда,що е принадена стойност, що е конкурентоспособност.
    Освен това е има като аксиома що е крадлив комунист.
    И след това се упражнявай в словоблудство. :(

  • sisi35

    До коментар [#9] от "Captain Shakespeare":

    Ти Уики ли ползваш....? Браво! Аз попитах защо да не излезем от валутния борд? На този ясен въпрос ти ми казваш прочета в уики, говориш ми за принадена стойност и крадливи комунисти. Тоест празни приказки.
    А сега още един въпрос - Искам да ми посочиш една държава, която е била в борд и е подобрила икономическото си състояние... Айде ти си, ма бе знам в уикито дали го пише това.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK