Младите хора не вярват на медиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Младите хора не вярват на медиите

Интернет медиите и социалните мрежи са каналът, на който младите имат най-голямо доверие, докато печатните медии най-често са възприемани за неточни

Младите хора не вярват на медиите

Противно на очакванията темите, които ги вълнуват най-много са политика, бизнес информация, образование и кариерно развитие, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България

8575 прочитания

Интернет медиите и социалните мрежи са каналът, на който младите имат най-голямо доверие, докато печатните медии най-често са възприемани за неточни

© Георги Кожухаров


Младите хора нямат високо доверие на медиите, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) за медийната среда в България през погледа на младежите (виж карето). Само 15.5% от участвалите в изследването смятат, че медиите представят новините обективно и безпристрастно, докато за повечето от тях това е по-скоро епизодично явление.

Проучването обхваща хора на възраст 15-30 г. При разделянето им на възрастови групи  (15-19, 20-24 и 24-30 годишни) в рамките на този относително широк диапазон става ясно, че по-младите сред младите са и по-доверчиви към медийното съдържание, а с напредването на възрастта им тяхната критичност се засилва.

Интернет срещу печатните медии

Не е изненада, че интернет е сред основните канали за информация. Общо 65% от запитаните използват интернет през телефоните си всеки ден, а 80% - през друго устройство. Те предпочитат да четат вестници не на хартия, а в интернет – 72% към 17%. Само 54% от тях гледат телевизия всеки ден, а 33% слушат радио.

Интернет медиите и социалните мрежи са и каналът, на който младите имат най-голямо доверие. В същото време обаче "най-младите" сред младите са по-недоверчиви към интернет източниците в сравнение с по-възрастните.

Анкетата показва, че печатните медии са тези, които възприемани най-често за неточни, а информацията в тях за несигурна. Сред 20-24 годишните 19% смятат, че печатните медии са изцяло несигурни, а в следващата група процентът се покачва до 27%. С малко повече доверие се ползва телевизията – младежите до 20 г. по-рядко дават отрицателни оценки на този канал, но критично настроените се увеличават до 21% в групата до 30 г. Любопитно е, че радиото, въпреки че не се използва от младежите толкова често, колкото новите медии, е традиционната медия, която получава най-голямо доверие на младежите, особено в групата на 20-24 годишните.

Важна част от проучването е и че младите не разпознават много добре езика на омразата и пропагандата в медиите. В същото време те имат и усещането, че медиите структурират информацията си по пропаганден начин.

Образът на младите

Друг акцент от изследването на АЕЖ е, че образът на младите хора в медиите не е особено положителен. Обикновено те са представени груби, необразовани, агресивни, незаинтересовани и неактивни. В същото време обаче понякога техният образ е на иновативни и идейни хора.

Може би поради това възприятие често за младите хора се приема, че в медиите търсят основно информация за забавление - според 65% от представителите на медиите. Проучването обаче показва, че това определено не е така и те предпочитат да четат информация на тема политика, бизнес, документалистика, образование или кариерно развитие. Младите искат да виждат и повече теми, които да са насочени само към младежите и младежките политики. Често медиите не проявяват интерес към младежките инициативи, отчита изследването. В известен смисъл младите могат да бъдат приети и за "уязвима група", коментира журналистът от БНР Ирина Недева при представянето на данните, което беше съпроводено и с дискусия с млади хора с интерес към медиите.

Младите и медиите

Един от начините, за да може младите да стигнат до медиите и да ги накарат да им обърнат по-голямо внимение е, ако самите те "влязат" в тях, за да започнат работа или стаж, беше един от изводите на дискусията. Те могат да засилят говоренето за младите и чрез своите лични блогове или през социалните медии. Вариант е и ако самите те - като предприемачи или просто като инициативини хора с гражданска позиция - развият собствени младежки платформи за информация, анализи и коментари.

Участниците се обединиха и около идеята, че за да може да се обърне по-голямо внимание на младите хора, техните проблеми и инициативи, самите те трябва да бъдат по-активни и атрактивни, за да могат да провокират вниманието на медиите. В същото време медиите трябва да доразвият политиките си по отношение на младите и да подадат ръка на новото поколение, което участва в създаването на новините или иска да бъде част от медийното им отразяване.

Проучването на Асоциацията на европейските журналисти-България ("Медиите в света на младите – какви са проблемите и възможностите в медийната среда през очитае на младите хора в България") е проведено през август.

T.е. след като от антиправителствените протести вече са минали над 160 дни и в същото време - преди началото на студентските протести и по-активното взаимодействие на студентите и младите хора с медиите.

Анкетата е проведена сред 1200 младежи, 32 младежки организации и 54 медии.

Изследването на организацията се провежда и в още 10 държави от региона, но за сега са обработени данните само за България, така че не могат да се направят сравнения.

Младите хора нямат високо доверие на медиите, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) за медийната среда в България през погледа на младежите (виж карето). Само 15.5% от участвалите в изследването смятат, че медиите представят новините обективно и безпристрастно, докато за повечето от тях това е по-скоро епизодично явление.

Проучването обхваща хора на възраст 15-30 г. При разделянето им на възрастови групи  (15-19, 20-24 и 24-30 годишни) в рамките на този относително широк диапазон става ясно, че по-младите сред младите са и по-доверчиви към медийното съдържание, а с напредването на възрастта им тяхната критичност се засилва.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    georgi12378 avatar :-|
    georgi12378

    как Административните разходи наратват 3 пъти за 10 години (втората графика http://www.capital.bg/biznes/finansi/2013/11/27/2191912_budeshteto_prez_ochite_na_bankerite/ ), не трябва ли банките да стават по-ефективни в криза? Вижда се ясно къде се крият приходите от картелните лихви - това са около 1 млрд на година измислени разходи.
    Излезте всички на протест пред БНБ на банкерския празник. Картелът от банки намали 2 пъти лихвите при сериозните протести, за да ги потуши. Намерете групите в ФБ за да се организирате!

  • 2
    nye avatar :-|
    nye

    Малко е абсурдна презумпцията, че човек, нямащ доверие на даден вестник или телевизия, ще отиде и ще започне работа там, било то млад или не. Медиите да не се жалват много, ами да повишат качеството на предоставяния продукт, ако искат да имат доверие. Лошото е, че и те като всеки нормален бизнес търси нишата за развитие, която за съжаление е през жълтите заглавия ... просто за това има пазар. В противен случай трябва да са специализирани, като Капитал и Bulgaria on Air, където се гони една точна (макар и сравнително малобройна) публика.

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    И аз не вярвам на медиите!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Което говори добре за младите хора!
    Медиите ни защитават статуквото (т.е. паразитната симбиоза между нашите "политици" и "бизнесмени") или помпат и хвърлят връз читателя/зрителя си чернотия.
    Защитавайки статуквото се губи всякаква обективност и вяра. Няма аргументи и факти - има реконтрадезинформации.
    И хората редовно са облъчвани с чернотия, акумулират чернотия и…започват да излъчват чернотия.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Съвсем нормално, младите хора са образовани и мислят, тиражираните лъжи по медиите минават значително по-трудно, отколкото при необразовани лейки, или носталгично настроени пенсионери.

  • 6
    lili_markova avatar :-P
    lili_markova

    Съвеменните преподаватели препоръчват ежедневен преглед на пресата. Избягвам хартиените издания, но търся алтернативен вариант за он-лайн абонамент /почти не се предлага в сайтовете на изданията/.

  • 7
    ancho66 avatar :-|
    ancho66

    Медиите не са "точни", верни, истински, непристрастни и прочие. За разлика от коментарите на хората. Тук вътре в това се садържа доказателството на първото изречение, а именно, че КОМЕНТАРИТЕ НЕ ПРИНАДЛЕЖАТ НА СТАТИИТЕ, А СА В КОНТРА НА ТЯХ. Иначе нямаше да има коментари, ако статиите бяха точни и верни. Да кажем, че 75, 80, 90 на сто е така.
    Крайната истина се определя от броя на ПЛЮСОВЕТЕ И МИНУСИТЕ, които се дават от хората. Това е толкова по-верно, колкото повече хора четат статиите и ги коментират.

  • 8
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Така като гледам по телевизията всички канали ми приличат на една радиоточка. Чалга и простотия на макс. И най-вече отклоняване вниманието на хората от истинските проблеми! Не се доверявам на ТВ-то, на повечето вестници също!

  • 9
    darcas avatar :-|
    Darcas

    Медиите дори вече не манипулират - те просто замъгляват съзнанието като тежък наркотик и се грижат хората да се занимават само със работата, сметките и да плащат, плащат, плащат. И да не си задаваме въпроси кой, как и защо ни натикал в локвата, в която живеем

  • 10
    fiona avatar :-|
    fiona

    Ако става дума за медиите у нас, знаем на кого принадлежат вече повечето от тях. Оттук нататък всички коментари са излишни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK