Младите хора не вярват на медиите

Противно на очакванията темите, които ги вълнуват най-много са политика, бизнес информация, образование и кариерно развитие, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България

Интернет медиите и социалните мрежи са каналът, на който младите имат най-голямо доверие, докато печатните медии най-често са възприемани за неточни
Интернет медиите и социалните мрежи са каналът, на който младите имат най-голямо доверие, докато печатните медии най-често са възприемани за неточни    ©  Георги Кожухаров
Интернет медиите и социалните мрежи са каналът, на който младите имат най-голямо доверие, докато печатните медии най-често са възприемани за неточни
Интернет медиите и социалните мрежи са каналът, на който младите имат най-голямо доверие, докато печатните медии най-често са възприемани за неточни    ©  Георги Кожухаров

Младите хора нямат високо доверие на медиите, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) за медийната среда в България през погледа на младежите (виж карето). Само 15.5% от участвалите в изследването смятат, че медиите представят новините обективно и безпристрастно, докато за повечето от тях това е по-скоро епизодично явление.

Проучването обхваща хора на възраст 15-30 г. При разделянето им на възрастови групи  (15-19, 20-24 и 24-30 годишни) в рамките на този относително широк диапазон става ясно, че по-младите сред младите са и по-доверчиви към медийното съдържание, а с напредването на възрастта им тяхната критичност се засилва.

Интернет срещу печатните медии

Не е изненада, че интернет е сред основните канали за информация. Общо 65% от запитаните използват интернет през телефоните си всеки ден, а 80% - през друго устройство. Те предпочитат да четат вестници не на хартия, а в интернет – 72% към 17%. Само 54% от тях гледат телевизия всеки ден, а 33% слушат радио.

Интернет медиите и социалните мрежи са и каналът, на който младите имат най-голямо доверие. В същото време обаче "най-младите" сред младите са по-недоверчиви към интернет източниците в сравнение с по-възрастните.

Анкетата показва, че печатните медии са тези, които възприемани най-често за неточни, а информацията в тях за несигурна. Сред 20-24 годишните 19% смятат, че печатните медии са изцяло несигурни, а в следващата група процентът се покачва до 27%. С малко повече доверие се ползва телевизията – младежите до 20 г. по-рядко дават отрицателни оценки на този канал, но критично настроените се увеличават до 21% в групата до 30 г. Любопитно е, че радиото, въпреки че не се използва от младежите толкова често, колкото новите медии, е традиционната медия, която получава най-голямо доверие на младежите, особено в групата на 20-24 годишните.

Важна част от проучването е и че младите не разпознават много добре езика на омразата и пропагандата в медиите. В същото време те имат и усещането, че медиите структурират информацията си по пропаганден начин.

Образът на младите

Друг акцент от изследването на АЕЖ е, че образът на младите хора в медиите не е особено положителен. Обикновено те са представени груби, необразовани, агресивни, незаинтересовани и неактивни. В същото време обаче понякога техният образ е на иновативни и идейни хора.

Може би поради това възприятие често за младите хора се приема, че в медиите търсят основно информация за забавление - според 65% от представителите на медиите. Проучването обаче показва, че това определено не е така и те предпочитат да четат информация на тема политика, бизнес, документалистика, образование или кариерно развитие. Младите искат да виждат и повече теми, които да са насочени само към младежите и младежките политики. Често медиите не проявяват интерес към младежките инициативи, отчита изследването. В известен смисъл младите могат да бъдат приети и за "уязвима група", коментира журналистът от БНР Ирина Недева при представянето на данните, което беше съпроводено и с дискусия с млади хора с интерес към медиите.

Младите и медиите

Един от начините, за да може младите да стигнат до медиите и да ги накарат да им обърнат по-голямо внимение е, ако самите те "влязат" в тях, за да започнат работа или стаж, беше един от изводите на дискусията. Те могат да засилят говоренето за младите и чрез своите лични блогове или през социалните медии. Вариант е и ако самите те - като предприемачи или просто като инициативини хора с гражданска позиция - развият собствени младежки платформи за информация, анализи и коментари.

Участниците се обединиха и около идеята, че за да може да се обърне по-голямо внимание на младите хора, техните проблеми и инициативи, самите те трябва да бъдат по-активни и атрактивни, за да могат да провокират вниманието на медиите. В същото време медиите трябва да доразвият политиките си по отношение на младите и да подадат ръка на новото поколение, което участва в създаването на новините или иска да бъде част от медийното им отразяване.

Проучването на Асоциацията на европейските журналисти-България ("Медиите в света на младите – какви са проблемите и възможностите в медийната среда през очитае на младите хора в България") е проведено през август.

T.е. след като от антиправителствените протести вече са минали над 160 дни и в същото време - преди началото на студентските протести и по-активното взаимодействие на студентите и младите хора с медиите.

Анкетата е проведена сред 1200 младежи, 32 младежки организации и 54 медии.

Изследването на организацията се провежда и в още 10 държави от региона, но за сега са обработени данните само за България, така че не могат да се направят сравнения.
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


11 коментара
  • 1
    georgi12378 avatar :-|
    georgi12378

    как Административните разходи наратват 3 пъти за 10 години (втората графика http://www.capital.bg/biznes/finansi/2013/11/27/2191912_budeshteto_prez_ochite_na_bankerite/ ), не трябва ли банките да стават по-ефективни в криза? Вижда се ясно къде се крият приходите от картелните лихви - това са около 1 млрд на година измислени разходи.
    Излезте всички на протест пред БНБ на банкерския празник. Картелът от банки намали 2 пъти лихвите при сериозните протести, за да ги потуши. Намерете групите в ФБ за да се организирате!

  • 2
    nye avatar :-|
    nye

    Малко е абсурдна презумпцията, че човек, нямащ доверие на даден вестник или телевизия, ще отиде и ще започне работа там, било то млад или не. Медиите да не се жалват много, ами да повишат качеството на предоставяния продукт, ако искат да имат доверие. Лошото е, че и те като всеки нормален бизнес търси нишата за развитие, която за съжаление е през жълтите заглавия ... просто за това има пазар. В противен случай трябва да са специализирани, като Капитал и Bulgaria on Air, където се гони една точна (макар и сравнително малобройна) публика.

  • 3
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    И аз не вярвам на медиите!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Което говори добре за младите хора!
    Медиите ни защитават статуквото (т.е. паразитната симбиоза между нашите "политици" и "бизнесмени") или помпат и хвърлят връз читателя/зрителя си чернотия.
    Защитавайки статуквото се губи всякаква обективност и вяра. Няма аргументи и факти - има реконтрадезинформации.
    И хората редовно са облъчвани с чернотия, акумулират чернотия и…започват да излъчват чернотия.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Съвсем нормално, младите хора са образовани и мислят, тиражираните лъжи по медиите минават значително по-трудно, отколкото при необразовани лейки, или носталгично настроени пенсионери.

  • 6
    lili_markova avatar :-P
    lili_markova

    Съвеменните преподаватели препоръчват ежедневен преглед на пресата. Избягвам хартиените издания, но търся алтернативен вариант за он-лайн абонамент /почти не се предлага в сайтовете на изданията/.

  • 7
    ancho66 avatar :-|
    ancho66

    Медиите не са "точни", верни, истински, непристрастни и прочие. За разлика от коментарите на хората. Тук вътре в това се садържа доказателството на първото изречение, а именно, че КОМЕНТАРИТЕ НЕ ПРИНАДЛЕЖАТ НА СТАТИИТЕ, А СА В КОНТРА НА ТЯХ. Иначе нямаше да има коментари, ако статиите бяха точни и верни. Да кажем, че 75, 80, 90 на сто е така.
    Крайната истина се определя от броя на ПЛЮСОВЕТЕ И МИНУСИТЕ, които се дават от хората. Това е толкова по-верно, колкото повече хора четат статиите и ги коментират.

  • 8
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    Така като гледам по телевизията всички канали ми приличат на една радиоточка. Чалга и простотия на макс. И най-вече отклоняване вниманието на хората от истинските проблеми! Не се доверявам на ТВ-то, на повечето вестници също!

  • 9
    darcas avatar :-|
    Darkman

    Медиите дори вече не манипулират - те просто замъгляват съзнанието като тежък наркотик и се грижат хората да се занимават само със работата, сметките и да плащат, плащат, плащат. И да не си задаваме въпроси кой, как и защо ни натикал в локвата, в която живеем

  • 10
    fiona avatar :-|
    fiona

    Ако става дума за медиите у нас, знаем на кого принадлежат вече повечето от тях. Оттук нататък всички коментари са излишни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход