С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 1 дек 2013, 13:11, 7446 прочитания

Младите хора не вярват на медиите

Противно на очакванията темите, които ги вълнуват най-много са политика, бизнес информация, образование и кариерно развитие, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Младите хора нямат високо доверие на медиите, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) за медийната среда в България през погледа на младежите (виж карето). Само 15.5% от участвалите в изследването смятат, че медиите представят новините обективно и безпристрастно, докато за повечето от тях това е по-скоро епизодично явление.

Проучването обхваща хора на възраст 15-30 г. При разделянето им на възрастови групи  (15-19, 20-24 и 24-30 годишни) в рамките на този относително широк диапазон става ясно, че по-младите сред младите са и по-доверчиви към медийното съдържание, а с напредването на възрастта им тяхната критичност се засилва.


Интернет срещу печатните медии

Не е изненада, че интернет е сред основните канали за информация. Общо 65% от запитаните използват интернет през телефоните си всеки ден, а 80% - през друго устройство. Те предпочитат да четат вестници не на хартия, а в интернет – 72% към 17%. Само 54% от тях гледат телевизия всеки ден, а 33% слушат радио.

Интернет медиите и социалните мрежи са и каналът, на който младите имат най-голямо доверие. В същото време обаче "най-младите" сред младите са по-недоверчиви към интернет източниците в сравнение с по-възрастните.



Анкетата показва, че печатните медии са тези, които възприемани най-често за неточни, а информацията в тях за несигурна. Сред 20-24 годишните 19% смятат, че печатните медии са изцяло несигурни, а в следващата група процентът се покачва до 27%. С малко повече доверие се ползва телевизията – младежите до 20 г. по-рядко дават отрицателни оценки на този канал, но критично настроените се увеличават до 21% в групата до 30 г. Любопитно е, че радиото, въпреки че не се използва от младежите толкова често, колкото новите медии, е традиционната медия, която получава най-голямо доверие на младежите, особено в групата на 20-24 годишните.

Важна част от проучването е и че младите не разпознават много добре езика на омразата и пропагандата в медиите. В същото време те имат и усещането, че медиите структурират информацията си по пропаганден начин.

Образът на младите

Друг акцент от изследването на АЕЖ е, че образът на младите хора в медиите не е особено положителен. Обикновено те са представени груби, необразовани, агресивни, незаинтересовани и неактивни. В същото време обаче понякога техният образ е на иновативни и идейни хора.

Може би поради това възприятие често за младите хора се приема, че в медиите търсят основно информация за забавление - според 65% от представителите на медиите. Проучването обаче показва, че това определено не е така и те предпочитат да четат информация на тема политика, бизнес, документалистика, образование или кариерно развитие. Младите искат да виждат и повече теми, които да са насочени само към младежите и младежките политики. Често медиите не проявяват интерес към младежките инициативи, отчита изследването. В известен смисъл младите могат да бъдат приети и за "уязвима група", коментира журналистът от БНР Ирина Недева при представянето на данните, което беше съпроводено и с дискусия с млади хора с интерес към медиите.

Младите и медиите

Един от начините, за да може младите да стигнат до медиите и да ги накарат да им обърнат по-голямо внимение е, ако самите те "влязат" в тях, за да започнат работа или стаж, беше един от изводите на дискусията. Те могат да засилят говоренето за младите и чрез своите лични блогове или през социалните медии. Вариант е и ако самите те - като предприемачи или просто като инициативини хора с гражданска позиция - развият собствени младежки платформи за информация, анализи и коментари.

Участниците се обединиха и около идеята, че за да може да се обърне по-голямо внимание на младите хора, техните проблеми и инициативи, самите те трябва да бъдат по-активни и атрактивни, за да могат да провокират вниманието на медиите. В същото време медиите трябва да доразвият политиките си по отношение на младите и да подадат ръка на новото поколение, което участва в създаването на новините или иска да бъде част от медийното им отразяване.
Проучването на Асоциацията на европейските журналисти-България ("Медиите в света на младите – какви са проблемите и възможностите в медийната среда през очитае на младите хора в България") е проведено през август.

T.е. след като от антиправителствените протести вече са минали над 160 дни и в същото време - преди началото на студентските протести и по-активното взаимодействие на студентите и младите хора с медиите.

Анкетата е проведена сред 1200 младежи, 32 младежки организации и 54 медии.

Изследването на организацията се провежда и в още 10 държави от региона, но за сега са обработени данните само за България, така че не могат да се направят сравнения.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Краят на ерата на Валентин Златев в "Лукойл България" 5 Краят на ерата на Валентин Златев в "Лукойл България"

Най-големият търговец на едро и дребно вече ще се управлява от Булат Субаев от Русия

19 апр 2019, 10730 прочитания

Конституционният съд отмени закритите заседания и високите такси по екодела Конституционният съд отмени закритите заседания и високите такси по екодела

Остава обаче увеличението на таксите за останалите видове касационни дела, което засяга достъпа до съд

19 апр 2019, 1540 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
На Иракли ще се строи

Бургаският административен съд разреши окончателно първата фаза от проекта на "Емона 2000" и "Дарс Инвест"

В България ALSO*

Първи голям чужд инвеститор навлиза в българския сектор за дистрибуция на IT техника - швейцарската милиардна компания ALSO Holding купува "Солитрон"

Имплозия на "Позитано" 20

След бламирането на Корнелия Нинова за евролистата въпросът е накъде е поела БСП и кой я води

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа