Skoda Electric се превърна в национален доставчик на тролейбуси
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Skoda Electric се превърна в национален доставчик на тролейбуси

С новите 50 тролея Столичната община на практика трябва да завърши обновяването на тролейбусния си парк

Skoda Electric се превърна в национален доставчик на тролейбуси

Компанията беше избрана за изпълнител в пет общини

Кристина Климентиевна
5229 прочитания

С новите 50 тролея Столичната община на практика трябва да завърши обновяването на тролейбусния си парк

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


И двете поръчки се финансират с европейски средства

Чешката компания Skoda Electric се превърна в национален доставчик на тролейбуси, след като беше избрана да осигури транспортните средства за най-големите градове в страната, които имат такъв вид транспорт. В началото на лятото компанията подписа договор със Столичната община за доставка на 50 нови тролейбуса на стойност 64.5 млн. лв., а в средата на септември сключи споразумение с още четири общини за общо 100 тролея. Бургас, Плевен, Варна и Стара Загора се очаква да обновят автопарка си до края на октомври 2014 г. Финансирането на обединената поръчка за близо 112 млн. лв. е осигурено по оперативна програма "Околна среда". Проектът получи официално зелена светлина преди дни, когато управляващият орган по програмата е уведомил общините, че ще направи авансови плащания по поръчката и по този начин доставките могат да започнат.

Един от шест

В края на миналата година четирите общини решиха да обединят усилия в общ проект, тъй като самостоятелното кандидатстване в подобна процедура изисква голям капацитет. За бенефициент е избран Бургас, а общинското дружество "Бургасбус" е определено за ръководител на търга. Според условията кандидатите имаха право да участват както по обособени позиции за всеки град, така и за цялата поръчка. Общо шест компании и обединения подадоха оферти до крайния срок - чешките Skoda Electric и SOR Libchavy, полско-украинският консорциум Bogdan-Ursus, украинският STG-LAZ, българската "Е-транссервиз" и руските "Тролза" и "ВМЗ груп". До отваряне на ценовите предложения обаче беше допусната само Skoda Electric. Решението беше оспорвано от три отпаднали участника - SOR Libchavy , "Е-транссервиз" и  STG-LAZ в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но без успех. Това забави с четири месеца поръчката и окончателното решение на комисията по търга излезе на 7 август.

Две процедури - два билета

Поръчката за тролейбусите на София е част от проекта за интегриран градски транспорт за 62 млн. евро, който се финансира по оперативна програма "Регионално развитие". В началото на 2012 г. "Столичен електротранспорт" обяви търг за избор на изпълнител, като само две фирми подадоха оферти - руската "Транс-Альфа Електро" и Skoda Electric. Руската компания беше отстранена, в състезанието отново остава само чешкият производител, което според Брюксел не осигурява конкуренция и обективност на търга. Поръчката беше прекратена, а Столична община направи втори опит за получаване на европейски средства. Кандидатите бяха Skoda Electric, украинският консорциум LAZ и руската "ВМЗ груп". "Транс-Альфа Електро" обжалва условията на търга пред КЗК и след като антимонополният регулатор остави без уважение мотивите на компанията, руският производител не подава оферта. В крайна сметката общината избра за изпълнител Skoda Electriс, като новите превозни средства трябва да бъдат доставени в близките месеци.

Общо 150 нови машини

Най-много тролейбуси ще бъдат доставени в София – 50 броя. Плевен и Варна ще получат съответно 40 и 30 броя. В Бургас ще отидат 22 нови превозни средства, а останалите осем - в Стара Загора. Освен доставка поръчката включва пускане в експлоатация, обучение на персонала и гаранционно обслужване. В Бургас с новите машини ще бъдат подновени всички тролеи по две линии, а Столичната община на практика трябва да завърши обновяването на тролейбусния си парк. Машините трябва да са нископодови и да са снабдени с допълнителна тягова система - генератор с дизелово гориво или бензин, който да осигури придвижване на превозното средство, и без връзка с електрическата мрежа. Тролеите трябва да имат капацитет не по-малък от 160 пътници и седалки за 40 от тях, включително дисплеи за информация на пътниците, GPS, видеокамери и устройства за валидиране на билети.
И двете поръчки се финансират с европейски средства

Чешката компания Skoda Electric се превърна в национален доставчик на тролейбуси, след като беше избрана да осигури транспортните средства за най-големите градове в страната, които имат такъв вид транспорт. В началото на лятото компанията подписа договор със Столичната община за доставка на 50 нови тролейбуса на стойност 64.5 млн. лв., а в средата на септември сключи споразумение с още четири общини за общо 100 тролея. Бургас, Плевен, Варна и Стара Загора се очаква да обновят автопарка си до края на октомври 2014 г. Финансирането на обединената поръчка за близо 112 млн. лв. е осигурено по оперативна програма "Околна среда". Проектът получи официално зелена светлина преди дни, когато управляващият орган по програмата е уведомил общините, че ще направи авансови плащания по поръчката и по този начин доставките могат да започнат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701

    БРАВО ЗА ИЗБОРА

  • 2
    skch avatar :-|
    skch

    50 нопви тролея за софия не са достатъчно да се подмени целия тролейбусен парк, като от ЦГМ не са и твърдяли такова нещо :) Иначе Шкода Електрик прави само инсталацията за тролей, шасито и салона са на Соларис, но и част от другите участници в конкурса са с техника на Шкода.

  • 3
    fras avatar :-?
    fras

    Общо шест компании и обединения подадоха оферти .............
    До отваряне на ценовите предложения обаче беше допусната само Skoda Electric.
    --------------------------------
    Е-й-й, каква оспорвана надпревара е било, а?! :)

  • 4
    dragozow avatar :-?
    dragozow

    Хубаво е тролеите да не са единични за натоварените линии. Иначе като гледам кандидатите, Шкода/Соларис е логичния избор.

  • 5
    nazional avatar :-|
    nazional

    Проблемът е, че винаги накрая остава само един кандидат - Шкода. Така цената, която дават със сигурност не знаем дали е най-добрата за това, което получаваме. Определено остава силно подозрение, че търгът е гласен специално за Шкода, а определеени чиновници вероятно прибират тлъсти комисионни за поръчките, които са за над 220 милиона. А поне част от тях можех да са за български производител, както и да се купят повече тролеи за тези пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK