Български фирми ще строят най-големия тунел в Сърбия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Български фирми ще строят най-големия тунел в Сърбия

Първата тръба от тунела вече е в строеж

Български фирми ще строят най-големия тунел в Сърбия

Дружествата "Евро алианс тунели" и "Пътища и мостове" са изпълнители на проекта "Манайле" за 36 млн. евро

Радостина Маркова
20337 прочитания

Първата тръба от тунела вече е в строеж

© Евро Алианс Инженеринг


Обединение "Алианс 10", което включва българските компании "Евро алианс тунели" и "Пътища и мостове", започва строителството на най-големия пътен тунел в Сърбия - "Манайле". Съоръжението е част от магистрала Е75 и европейския Коридор X в частта между Ниш и македонската граница. Състои се от две тръби, всяка с дължина 1.8 км, и пешеходен пасаж между тях. По традиция строителството започна с освещаване на тунела, като в портала му беше поставена икона на покровителя на тунелджиите и миньорите св. Иван Рилски. Успоредно с "Манайле" българският консорциум ще изпълни и друг тунелен участък от магистралата - "Предеяне", чиито две тръби са съответно 870 и 1050 метра.

Първи в Сърбия

Проектът е първи за групата на "Евро алианс инженеринг" в Сърбия, част от която е и дружеството "Евро алианс тунели" (бивше "Адвал"). Строителните работи включват изграждането на тунелни тръби с обща дължина близо 6 км. Стойността му надхвърля 50 млн. евро, като само тази на "Манайле" е 36 млн. евро. Тунелът се намира в района на Царичина долина и Владичин хан и на практика представлява лот 4 от магистралата. Съответно другият изпълняван тунел "Предеяне" е включен в предната отсечка от нея - между Грделица (Горнье поле) и Царичина долина. "Евро Алианс тунели", специализирана в тунелно строителство, е водещ партньор в обединение "Алианс 10" и основен изпълнител на строителните работи. Те се финансират с кредит от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ), а възложител е държавната компания "Коридори Сърбия". Договорът с нея бе подписан през пролетта на тази година, но стартът на проекта изчакваше приключването на отчуждителните работи и изваждането на сертификати за работа на българските компании в Сърбия.

Проектите за двата тунела предвиждат обособяване на движението във всяка посока в отделни тръби. Всяка от тях ще включва две ленти с обща ширина 7 м плюс аварийна лента. Срокът за завършване на тунелите "Манайле" и "Предеяне" е март 2016 г.

Основно в чужбина

За момента Сърбия, а преди това и Гърция са единствените балкански държави извън България, където "Евро алианс инженеринг" е изпълнявала проекти. Компании от групата кандидатстват и в търгове в Македония и Румъния, но все още нямат строителство там. Преди време те спечелиха проект за укрепване на ветрогенераторни паркове в Румъния, но инвестицията бе спряна. В България дейността на "Евро алианс инженеринг" е свързана основно със строителството на софийското метро, както и с изкопни и укрепителни работи по големи проекти. До момента групата е изградила почти всички тунели в метрото с изключение на тези, пробити от т.нар. къртица по втория диаметър.
Дело на две дружества от групата - "Евро алианс тунели" и "Стройинжект" (с ново име "Евро алианс геотехника"), бе и най-сложното съоръжение по трасето на метрото - станцията от втори диаметър при ЦУМ, която бе изградена изцяло по тунелен способ, за да се съхрани откритата при строителството археология. Специалистите определят това решение като знаково не само за България, но и в европейски мащаб. Въпреки това "Евро алианс инженеринг" не се класира при нито една от новите обществени поръчки за разширение на метрото. В продължението към летището тя участва само като подизпълнител на "Трейс груп холд" в участъка до Гара Искър. В същото време обединение "Адвал – Гео" между "Евро алианс тунели" и "Геострой" обжалва търга за продължение на метрото под бул. "Черни връх". Делото е във Върховния административен съд и при неблагоприятно решение групата е готова да стигне и до европейски съдилища. Според изпълнителния директор и основен акционер в "Евро алианс инженеринг" Валентин Трашлиев групата е неглижирана при тръжните процедури в България, въпреки че е сред малкото с международен опит в тунелното строителство. "Така група с 25-годишен опит и изградени над 100 км тунелни съоръжения е принудена да работи като подизпълнител на фирми, които нямат нищо общо с тази дейност", посочи той. По думите му към момента "Евро алианс инженеринг" няма мащабен проект в България, а приходите на групата идват почти изцяло от проекти в чужбина. Успоредно с тези в Сърбия тя изпълнява и два тунела в Испания, три в Германия, където предстои започването на още два през първата половина на 2014 г.

Данните от консолидирания финансов отчет на "Евро алианс инженеринг" показват, че групата е приключила 2012 г. с приходи от малко над 9 млн. лв. от продължаващо строителство при 30.2 млн. лв. година по-рано. Заради дългосрочността на проектите обаче изводи за конкретния обем дейност през съответните години е трудно да се правят.

Обединение "Алианс 10", което включва българските компании "Евро алианс тунели" и "Пътища и мостове", започва строителството на най-големия пътен тунел в Сърбия - "Манайле". Съоръжението е част от магистрала Е75 и европейския Коридор X в частта между Ниш и македонската граница. Състои се от две тръби, всяка с дължина 1.8 км, и пешеходен пасаж между тях. По традиция строителството започна с освещаване на тунела, като в портала му беше поставена икона на покровителя на тунелджиите и миньорите св. Иван Рилски. Успоредно с "Манайле" българският консорциум ще изпълни и друг тунелен участък от магистралата - "Предеяне", чиито две тръби са съответно 870 и 1050 метра.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    dkanchev avatar :-|
    edge21

    Браво!

  • 2
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Цитат от статията, който казва всичко:

    "Според изпълнителния директор и основен акционер в "Евро алианс инженеринг" Валентин Трашлиев групата е неглижирана при тръжните процедури в България, въпреки че е сред малкото с международен опит в тунелното строителство. "Така група с 25-годишен опит и изградени над 100 км тунелни съоръжения е принудена да работи като подизпълнител на фирми, които нямат нищо общо с тази дейност", посочи той."

    Е така е - който има вуйчо владика, може и поп да стане... Явно тази фирма няма вуйчо...

  • 3
    mmeezzoojj avatar :-|
    mmeezzoojj

    Тази статия очевидно е платена - само се чудя защо не е упоменато в текста.

    [quote#2:"geordgeo"]Е така е - който има вуйчо владика, може и поп да стане... Явно тази фирма няма вуйчо... [/quote] - за да приватизираш за жълти стотинки Адвал дали нямаш вуйчо владика, а?

  • 4
    kaizersoze avatar :-|
    kaizersoze

    Този тунел в България щеше да струва 136 милиона евро и да стане готов към 2050/2150 година...

  • 5
    today avatar :-|
    today

    А онзи идиот дето искаше да създава ново държавно дружество да участвало в такива проекти дали ще си подаде оставката?

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "kaizersoze":

    Понеже асфалт не се яде, фирма със 100 км направени тунели у нас и други държави от ЕС е останала без нито един обект у дома. А да кажеш, че пътната ни мрежа е завършена и повече няма какво да се гради, ще е лъжа голяма, меко казано.

    Тоест хем техниката бездейства, хем хората си стоят с ръце в джобовете, хем транзитът ни заобикаля, хем всичкият бизлес се изсипва в София, за да "не бие дълъг път до големите пари"

  • 7
    finland avatar :-|
    Finland

    До коментар [#6] от "cinik":

    Въпреки че повечето тук сме за ниско преразпределение все ми се струва, че за инфраструктура трябва да отива поне 1% от БВП. Много има за наваксване...

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "Finland":

    Като се е захванала държавата с 1000 и кусур несвойствени дейности, накрая за основните задължения пари не остават никакви...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK