Пътната агенция търси проектант за тунела под Шипка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция търси проектант за тунела под Шипка

Според представители на ГЕРБ възможността за тунела да не останат евросредства е голяма.

Пътната агенция търси проектант за тунела под Шипка

Строителството вероятно ще започне през 2015 г., ако се осигурят средства

Кристина Климентиевна
4451 прочитания

Според представители на ГЕРБ възможността за тунела да не останат евросредства е голяма.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Въпреки въпросителните около финансирането и обжалването на трасето на обхода на Габрово от екологични организации Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започна подготовката на следващия етап от проекта – тунела под връх Шипка. Агенцията обяви обществена поръчка за изработване на идеен проект на тунела. По план строителството може да започне през 2015 г., но в Габрово вече се появиха опасения за отлагането му за след 2022 г.

Целта на сегашната поръчка за избор на проектант обаче е да осигури бърз старт на проекта. Прогнозната стойност на търга е 330 хил. лв. без ДДС, а средствата се осигуряват по ОП "Транспорт". Тунелът под Шипка с прогнозна стойност 150 млн. евро е предвиден за финансиране по програмата през новия период, но заради очертаващия се недостиг на средства още не е ясно как и кога ще се строи.

Бърза процедура

По-малко от месец е срокът за подаване на документи за участие в търга – крайната дата е 16 декември, а офертите ще бъдат отворени ден по-късно. Разработката на проекта ще бъде върху вече готово задание, което предвижда тунелът да е с дължина 3.2 км и да е обвързан с проекта на "Пътпроект" за обхода на Габрово, който вече се изпълнява.

Според условията право на участие имат компании и обединения с оборот от проектиране на магистрали и пътища с дължина минимум 20 км, включително мостови или тунелни съоръжения за минимум 300 хил. лв. без ДДС за последните три години. Срокът за изпълнение е 120 дни.

Единственият критерий за оценка е най-ниската цена."Капитал Daily" потърси информация от АПИ относно условията на поръчката, но оттам отказаха коментар, за да не бъде компрометиран изборът на изпълнител.

Съдебен спор

Изграждането на обхода на Габрово е разделено на четири части, като първите две вече се строят. Изпълнител е консорциум ПСВТ ("Хидрострой", "Пътни строежи","Пътинженерингстрой"), а договорът е за 93 млн. лв. Трасето започва от с. Поповци и преминава през габровските квартали Чехлевци, Велчевци, Дядо Дянко, обхожда кв. "Смирненски" и стига до кв. "Радецки". Оттам пътят навлиза в природен парк "Българка" по поречието на р. Паничарка и Козята река, след което е предвиден и тунелът.

Съдебният спор, по който все още се очаква решение на Върховния административен съд, е заради преминаването на 4 км от пътя с широчина 40 м през защитени зони по "Натура 2000". Според природозащитниците от WWF има алтернативни варианти, при които това може да бъде избегнато.

" Има изработен план "Мусман" от германски архитект, който е с около 10 км по-дълъг и предвижда тунел с дължина 7 км, като строителството в парка е изцяло под земята и не нанася щети върху околната среда", каза за Капитал Daily Катерина Раковска от WWF. По думите й така ще бъдат избегнати и западните квартали на града, към които ще бъде насочен трафикът ."Докато строителството не е стигнало трети и четвърти етап от проекта, нещата са поправими, но след това ще бъдат нанесени сериозни щети и някой трябва да поеме отговорността", допълни тя.

Според АПИ обаче алтернативните са значително по-скъпи и сегашното трасе е единственият финансово възможен вариант. В същото време проектът трябва да се реализира, тъй като "засяга интересите на голям брой хора и техните имоти, а подадените жалби не отразяват мнението на цялото население в Габрово", се чете от документите по делото във ВАС.

Средства под въпрос

Сред най-силните аргументи за необходимостта от тунела под Шипка и обхода на Габрово е осигуряването на пряка връзка през Стара планина между Северна и Южна България и автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Марица". Не по-маловажно е и изваждането на транзитния трафик от града. Освен това трасето е част от Европейски коридор 9.

През последните месеци обаче се появиха съмнения дали ще има средства за изграждането на тунела през следващия програмен период. Причината е, че бюджетът за пътна инфраструктура на програма "Транспорт" ще е едва около 600 млн. евро и евентуално ще стигне за строителството само на лот 3 от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле и на част от магистрала "Хемус".

Това даде основание на министъра на европейските фондове в правителството на ГЕРБ Томислав Дончев да предупреди, че тунелът може да бъде замразен. Председателят на парламентарната комисия по регионална политика Димчо Михалевски обаче увери, че правителството не се е отказало от съоръжението. Той припомни, че се обмисля вариант за по-голям процент съфинансиране от бюджета, за да може средствата по програма "Транспорт" да бъдат разпределени между повече проекти. Ако това се случи, според него алтернативи са именно тунелът под Шипка или магистралата София - Калотина.

"Мости" ще проектир обходния път на Казанлък

Обединението "Мости" между българската "Мости България" и полската "Мости Катавице" ще изработи идейния проект на обходния път на Казанлък, става ясно от ценовите оферти за проектирането на двулентовата отсечка с дължина 10 км. Българско-полският консорциум е предложил най-ниска оферта за изпълнение (около 70 хил. лв) сред още седем компании и обединения от фирми, като цената е единствен критерий за избор на победител в търга. Според условията "Мости" ще има четири месеца за проектиране на пътния обект. 

Обходният път на Казанлък е част от проекта за обиколното трасе на Габрово и тунела под връх Шипка и по план трябва да бъде финансиран, както и целият проект, със средства от ОП "Транспорт".

Въпреки въпросителните около финансирането и обжалването на трасето на обхода на Габрово от екологични организации Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започна подготовката на следващия етап от проекта – тунела под връх Шипка. Агенцията обяви обществена поръчка за изработване на идеен проект на тунела. По план строителството може да започне през 2015 г., но в Габрово вече се появиха опасения за отлагането му за след 2022 г.

Целта на сегашната поръчка за избор на проектант обаче е да осигури бърз старт на проекта. Прогнозната стойност на търга е 330 хил. лв. без ДДС, а средствата се осигуряват по ОП "Транспорт". Тунелът под Шипка с прогнозна стойност 150 млн. евро е предвиден за финансиране по програмата през новия период, но заради очертаващия се недостиг на средства още не е ясно как и кога ще се строи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dun avatar :-|
    dun

    за мен като човек който наблюдава транспорта отблизо е пределно ясно че в момента с политическо решение се източват огромни пари от бюджета през АПИ !!!

    това е само поредния пример - на всички в Министерство на транспорта им е ясно че няма да има европейско финансиране за реализирането на проекта, но дават 330 хил за проектиране - пари които могат да са много по полезни другаде...

  • 2
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Добре е, че си имаме Стара Планина, а не нещо като Алпите, че тогава хептен щяхме да я закъсаме откъм реализирането на тунели...

    Стискам палци този проект да се случи най-после, за да не ме вълнува информация през зимата кои проходи са отворени и кои не - много хора са зависими от тази информация, а за бизнеса е особено важно да имаме изградена такава "топла" връзка между двете части на България...

  • 3
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Възможно ли е този тунел да е 150 млн.евро.
    По Иван Костов-о време се говореше че този тунел под Шипка ще струва 21 млн.щатски долара. Огромна разлика !!!

  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    На куково лято, но не и в този програмен период. Петрохан е с предимство!

  • 5
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    Бах мааму тея журналя не разбраха, че по ЗОП не се правят търгове, а процедури!

  • 6
    obektiven_new avatar :-|
    obektiven_new

    Транс-европейски коридор №9 сързва Букурещ - Русе - Велико Търново- Стара Загора - Александруполис. Най-бързата връзка за това се осигурява през прохода на Републиката и няма нищо общо с Габрово.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK