Транспортът в София отново ще се анализира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортът в София отново ще се анализира

Кметът на София Йорданка Фандъкова търси решение за ново управление на градския транспорт

Транспортът в София отново ще се анализира

С нови консултанти общината ще решава вечния проблем с трафика в столицата

Кристина Климентиевна
3360 прочитания

Кметът на София Йорданка Фандъкова търси решение за ново управление на градския транспорт

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


250 хил. лв. е общата приблизителна сума за новите консултанти.

София продължава практиката да наема консултанти, които да й описват проблемите на градския транспорт и да дават препоръки за разрешаването им. Досега за целта са изразходвани няколко милиона лева без голям видим резултат. В момента текат процедурите по две приблизително еднакви обществени поръчки - една за анализ на системата за градски транспорт, която е свързана с кандидатстването на общината по проекти за следващия програмен период до 2020 г., и друга за анализ и оптимизация на наземния градски транспорт, свързана с разширението на метрото.

Холандски, италиански и японски консултанти досега даваха препоръки за разрешаване на вечния проблем с трафика в столицата, които не бяха използвани. Общинското ръководство плати 2.3 млн. лв. на друг консултант - "Мот Макдоналд", за генерален план на движението, който се изготвяше година. Освен това в началото на годината сключи договор с полския консорциум "Оупън скай – ФРИЛ" ("Оупън скай сервиз" и Фонда за развитие на гражданското строителство) за нов анализ на трафика.

Анализирай това

Целта на новия търг за "актуализиране и прединвестиционно проучване и финансов анализ на системата за градския транспорт" е да подготви общината за кандидатурата й през следващите седем години за европейски средства. Финансирането на поръчката също е със средства от Брюксел в размер на близо 100 хил. лв. Процедурата започна през септември и след удължаване на срока за подаване на документи ценовите офертите бяха отворени в края на ноември. Единственият участник в състезанието - "Матерна България" (която наскоро подписа и договор с правителството за изграждане на електронни услуги в държавната администрация) получи максимален брой точки и предложи цена от 95 хил. лв. Според протокола от заседанието на комисията решението е единодушно и препоръката е да се сключи договор с компанията.

Проучването трябва да има поне две различни предложения за управление на транспорта, които включват изграждане и реконструкция на транспортната инфраструктура – тролейбусни, трамвайни и автобусни мрежи, спирки, табла, пешеходни и велоалеи, подмяна на подвижния състав и др. Ревизия на транспортната схема и стимулирането на преминаване от лични автомобили към градски транспорт, велосипеди или ходене пеша също са изисквания към победителя. В допълнение консултантът трябва да предложи и нов модел на таксуване, разходи и бъдещи инвестиции.

До редакционното приключване на броя "Капитал Daily" не получи отговор от Столичната община дали споразумението е подписано и при какви условия, както и коментар от "Матерна България".

Анализирай онова

Поръчката, свързана с разширението на метрото, е обявена от "Метрополитен" в средата на лятото. През септември бяха ясни и кандидатите – обединение "Транспро-инфра" ("Транспро", "Инфрапроект консулт") и "Лирекс". "Капитал Daily" потърси отговор от общинското дружество за победителя в търга, но до приключване на броя такъв не беше предоставен. Процедурата беше обявена без прогнозна стойност, но гаранцията за участие е 1500 лв. Според Закона за обществените поръчки тя не може да надвишава 1% от стойността на търга и в случая цената ще бъде около 150 хил. лв. Средствата за изпълнението на поръчката са осигурени от бюджета на "Метрополитен".

Основната задачата на избрания кандидат ще бъде да оптимизира маршрутите на градския транспорт така, че в максимална степен превозните средства да достигат до метрото и по този начин пътникопотокът да бъде пренасочен към подземната железница.

Другият анализ е върху наземния градски състав – трафик, ефективност, преструктуриране, свързано със строителството на метрото, и нагласи на хората, ползващи автомобили. Срокът за изпълнение е десет месеца от подписването на договора.

250 хил. лв. е общата приблизителна сума за новите консултанти.

София продължава практиката да наема консултанти, които да й описват проблемите на градския транспорт и да дават препоръки за разрешаването им. Досега за целта са изразходвани няколко милиона лева без голям видим резултат. В момента текат процедурите по две приблизително еднакви обществени поръчки - една за анализ на системата за градски транспорт, която е свързана с кандидатстването на общината по проекти за следващия програмен период до 2020 г., и друга за анализ и оптимизация на наземния градски транспорт, свързана с разширението на метрото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    dun avatar :-P
    dun

    ама какво да се прави като общината и свързаните с нея фирми искат да получат анализ който да им казва че трябва да изхарчат стотици милиони за асфалт, а всички им казват че трябва да ограничат колите и да създадат пешеходни пространства...

  • 2
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Отново пари хвърлени на вятъра поради липса на данни за кореспонденцийте. (Транспортния план, за който Общината плати 2,3 милиона беше разработен на база на 1300 телефонни анкети. ХА,ХА)
    Кога най-после тези от Общината ще осъзнаят, че е неоходимо да се направи пълно анкетно проучване на населението за това - кой, кога, от къде до къде, с какво и т.н. иска да пътува, а не да възлага кухи проучвания.
    Каквото е заданието, такива ще са резултатите. Неграмотни некадърници.

  • 3
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Ето един безплатен съвет на общинарите - като правите метро станция, ми направете елементарен разчет къде да е метро спирката и за колко време ПЕША се стига до нея ! Защото ситацията в Дружба 2 е плачевна, М19 на Цариградско шосе, метрото пресича 1/3 от квартала, но е НЕДОСТЪПНА пешеходно поради "лошо" планиране и ПЪЛНА НЕЗАИНТЕРЕСОВАНОСТ как ПЕША ще стига населението, даже една пътека през склона не е предвидена! Под "лошо" разбирай добро за някои хора, близки до Интер Експо център сградата и компания сгради, и ЛОШО за 40 000 жители на Дружба 2 който пак си ползват автобусите, една идея по-добре е в Дружба 1 с новите станции, но пак ПОД МИНИМУМА.

    Та - отговора на върпоса на общинарите за мене е като - "кой ми ... в гащите ... " Веселба ...

  • 4
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Всъщност, поради това, че градът е динамичен (Расте, но не старее!), то е нормално пътникопотоците да се изменят често и да има нужда от анализи. Друг е въпроса, дали този начин е ефективен.

    Пример: в Москва се влиза в наземния градски транспорт само през първата врата през въртящи се спирачи, същите като на нашето метро. По този начин могат да се изброятточно кога и колко души се качват във всеки един тролей/автобус/трамвай. Натам транспортната задача се решава лесно - компютри има.

    Нещо още по-съществено е да се оптимизират светофарите на база потока от коли. И това не е трудно да се направи - има камери, датчици и т.н.

  • 5
    balkantourist avatar :-|
    balkantourist

    С една дума анализ на анализа.

  • 6
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    До коментар [#4] от "Mark Twain":
    Коментара ти е правилен, но с грешна база. Да се приеме като аксиома, че целта на общинарите е да решат проблема е ДЪЛБОКО ПОГРЕПНО, целта е да се "допълни" заплатата - я на държавните служители, я на нашите хора, който да върнат "рестото"-в размер 40до 80 % от държавната поръчка където трябва ...

    Да се реши тази задача /транспортната/ и то да се реши в полза на обществото - първо трябва да се изринат 2/3 от НАГ-София начело с Диков, пък после може да се окаже, че решението и е супер лесно ... ако дойдат хора и се установи работещ стил-ако пак са както сега - пак така докато се промени това!

  • 7
    martincho8002 avatar :-|
    martincho8002

    Добра работа.

    Плащате пари за съвети, които не ползвате. Добреее.

  • 8
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    Необходимо е да се направи анализ на безумията на гл.архитект

  • 9
    strongest avatar :-|
    strongest

    София продължава практиката да наема консултанти, които да й описват проблемите на градския транспорт и да дават препоръки за разрешаването им. Досега за целта са изразходвани няколко милиона лева без голям видим резултат.- Важното е нашите хора да си получат париет(милионите) за консултациите.

  • 10
    strongest avatar :-|
    strongest

    А това, че няма никакъв ефект няма значение за герберските общинари -нали данъкоплатеца плаща!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK