Концесионният анализ на летище София пак се отлага

Данаил Папазов: "Засега нашето мнение е, че "Летище София" изпълнява много добре всички свои програми, като държавен оператор"

Концесионният анализ на летище София пак се отлага

Срокът изтече в края на ноември и сега се отлага за пролетта

Калина Горанова
5926 прочитания

Данаил Папазов: "Засега нашето мнение е, че "Летище София" изпълнява много добре всички свои програми, като държавен оператор"

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


"Дали сме допълнителен срок за завършването на концесионния анализ на летище София, тъй като открихме някои неточности." Това заяви транспортният министър Данаил Папазов при откриването на разширението на новия терминал на летище София, което ще увеличи капацитета на автогарата с още 3 входа и изхода за обслужването на пътниците, кацащи на отдалечени стоянки и на ръкав. Проектът е за 2 млн. лв. и трябва да увеличи капацитета на аерограта с 200 хил. души.

Последният срок за изготвянето на концесионния анализ, който се подготвя от години, изтече в края на ноември, но сега е удължен до пролетта на 2014 г. Той трябва да отговори на въпроса дали има нужда от частна инициатива и ако да, дали летище София и летище Балчик трябва да имат общ оператор.

Отделно тече и подготовката за обществена поръчка за избор на изпълнител на генералния план за развитие на летището през следващите 15 - 20 години. Така аерогарата се модернизира на части, преди да е ясна цялостната концепция за бъдещето й. По думите на министъра инвестициите в летището преди една евентуална концесия само ще увеличат цената му.

Развитие в застой

Сега старата сграда на летището може да обслужва 1.5 млн. души годишно, новата - 2.5 млн., или общо 4 млн., като пътниците са около 3.5 млн. на година. "Към настоящия момент на разширението пътниците, които пристигат от трети страни, ще бъдат извозвани с автобуси. Вторият етап е да разширим галерията на ниво 0, за да може пътниците да се придвижват до пункта "Пристигащи", допълни Христо Щерионов, изпълнителен директор на "Летище София".

По неговите думи, преди да е изработен генералният план на летището, на стария терминал, където кацат нискотарифните авиокомпании, може да се очаква само рехабилитации.

Рулиращ бизнес

Изпълнителният директор се похвали с печалбата на "Летище София", която по неговите думи за деветмесечието е 7.4 млн. лв. (според отчета на компанията тя е 10.9 млн. лв. за десетмесечието при приходи от 85.1 млн. лв.). Пропусна обаче да спомене, че 7.9 млн. лв. от приходите на компанията са дошли не от оперативна дейност, а от продажба на земя. През пролетта Министерският съвет в оставка даде съгласие за продажба чрез пряко договаряне на идеални части от недвижим имот от 160 дка, собственост на "Летище София". Купувачът е "Хемус ер", собственик на идеални части от имота.

Изгледи за голям ръст на печалбата и на бизнеса на летище София към края на годината няма. Пътниците на летището през тази година ще бъдат отново около 3.5 млн. души. За деветмесечието броят на пътниците остава почти аналогичен с предходната година, но самолетодвиженията спадат с 9.3%. Очаква се и решение на Комисията за защита на конкуренцията за ценови дъмпинг на държавната компания, пак в наземното обслужване, откъдето може да дойде глоба. Дружеството спечели нискотарифната Wizz Air и Austrian Airlines, но загуби най-големия си клиент в наземното обслужване "България ер", на който по думите на Щерионов се дължат 35% от този пазар. А собственикът на доскорошния клиент "Бългериан еъруейз груп", част от "Химимпорт", който подготвя обединение с наземния оператор "Суиспорт България", не е ясно доколко агресивно ще навлезе в този бизнес. Отделно летището искаше да отдаде под наем 13 заведения (сега на двата терминала на летището работят всичко на всичко 7), но процедурата се обжалва в съда и това спира подписването на договори. Добрата новина е, че компанията не спира да се надява на клиенти. Папазов съобщи, че в момента министерството преговаря с авиопревозвачи от Словения, Словакия и някои арабски държави, които имат интерес да инвестират в линии от и за България. Очакват се и чартърни полети от региона - на хърватската Dalmatian и сръбската Air Serbia.

"Дали сме допълнителен срок за завършването на концесионния анализ на летище София, тъй като открихме някои неточности." Това заяви транспортният министър Данаил Папазов при откриването на разширението на новия терминал на летище София, което ще увеличи капацитета на автогарата с още 3 входа и изхода за обслужването на пътниците, кацащи на отдалечени стоянки и на ръкав. Проектът е за 2 млн. лв. и трябва да увеличи капацитета на аерограта с 200 хил. души.

Последният срок за изготвянето на концесионния анализ, който се подготвя от години, изтече в края на ноември, но сега е удължен до пролетта на 2014 г. Той трябва да отговори на въпроса дали има нужда от частна инициатива и ако да, дали летище София и летище Балчик трябва да имат общ оператор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    Папазов, концесионирайте го това летище - при намалящо и остаряващо население няма как да дойдат повече от 3.5 милиона - вече самолетодвиженията са 10% надолу.
    Не виждам как ще дойдат превозвачи от Словения и Словакия - нямаме кой знае какви интереси в посочените страни, а на който му трябва може перфектно да се оправи с австрийците.
    Най-много JAT да дойдат напролет (както и заявиха де), за да карат народ до Белград, който иска да пътува след това с Емирейтс на изток.
    И сложете места за пушене в чакалнята - пълна излагация - барманите да съветват пушачите да ходят да пушат в тоалетната.
    И направихте ли изчисления, че това разширение е нужно, или просто да вземем едни пари?
    А, и на този, който е измислил проверката на ръчния багаж да е веднага след ескалаторите, може да му теглите един бой.

  • 2
    vassilun avatar :-P
    vassilun

    [quote#1:"rainbou1"]А, и на този, който е измислил проверката на ръчния багаж да е веднага след ескалаторите, може да му теглите един бой. [/quote]

    Един бой му е малко! Повече трябва да го бият! Летище София "Враждебна" (добре, че чужденците не разбират значението) е най-празното летще, което съм виждал! Представете си, ако бе натоварено на 10% от LHR или JFK къде щяха да чакат заминаващите за сканиране на ръчния багаж! Вероятно щяха да задръстят и чек ин гишетата.

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Пет години след откриването на новия терминал, започнахме вече с кръпките и пристройките към сградата, и допълнителните разходи за това. Ние българите сме така - работим само на парче, с кръпки и пристройки, без основна стратегия и цел за бъдещето. В същото време, старият социалистически терминал продължава да посреща туристите в неугледна и разпадаща се кочина, която носи депресиращата атмосфера на 80-те години на миналия век.
    Докато всеки един от нашите съседи се среми да се превърне в регионален хъб за Балканите, настроението в София е съвсем пасивно и скромно. Както винаги.
    Единственият начин това летище да се развие, е като се даде на концесия на голяма международна компания, която знае какво прави.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход