По "Южен поток" първо тръгнаха заблуди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По "Южен поток" първо тръгнаха заблуди

Правителството на Пламен Орешарски може да не е виновно за проблемите на проекта, но не направи почти нищо, за да ги реши

По "Южен поток" първо тръгнаха заблуди

В споразумението за газопровода има осем нарушения на европейското право според Европейската комисия

23387 прочитания

Правителството на Пламен Орешарски може да не е виновно за проблемите на проекта, но не направи почти нищо, за да ги реши

© Газпром


По всичко изглежда, че по отношение на проекта "Южен поток" българското правителство заема поза "щраус". Кабинетът "Орешарски" наистина не носи цялата отговорност за правния батак около газопровода, но той ще трябва да го разрешава. Вместо да направи нещо, то заема позицията: "Който има проблеми, сам да се разправя с Москва." На всичкото отгоре това е първото правителство, което е изрично предупредено от Европейския съюз, че проектът е несъвместим с европейското право.

Писмото на Генерална дирекция "Енергетика", с което София е предупредена за нарушенията, е от 14 август тази година. Седем от тях са по "Южен поток", пет по споразуменията със СССР от 1986 и 1989 г. Междувременно ЕК е обяснила подробно на българската страна защо аргументите на Русия, че двустранните споразумения (като това за "Южен поток") стоят над европейското право, са несъстоятелни.

На този фон изглеждат доста странни твърденията на правителството, че едва ли не становището на Европейската комисия, че може да санкционира България, е дошло миналата седмица изневиделица. Тогава на семинар, организиран в Европейския парламент за представяне на проекта "Южен поток", Клаус-Дитер Борхард, директор за енергийните пазари в ГД "Енергетика", повтори отдавна известния факт, че споразуменията по проекта не съответстват на европейското право. Ден по-късно комисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер допълни, че срещу подписалите ги страни могат да започнат процедури за нарушение на европейското законодателство.

Брюксел ли?

Първият отговор дойде от министъра на външните работи Кристиан Вигенин, който каза пред БНТ, че това не било въпрос, по който ЕС може да решава, тъй като споразуменията за "Южен поток" са двустранни. Това изявление е проблем поне по две причини. Първо, защото то съвпада напълно с руската позиция. И второ, показва непознаване на правото на ЕС. След 1 януари 2007 г. България е задължена да се съобразява с европейското право, независимо кога е прието, включително и при сключване на международни договори. Датата на сключване на договора и приемането на съответните европейски норми е без значение. Това, че "третият енергиен пакет на ЕС" влиза в сила през 2009 г., т.е. след подписването на Междуправителственото споразумение (МПС) за "Южен поток" - през 2008 г., не означава, че последното не трябва да бъде приведено в съответствие с изискванията на европейското законодателство. Съгласно Договора за функциониране на ЕС единствено споразуменията, сключени, преди държавата да стане страна - членка на ЕС, не следва да бъдат засегнати от факта на членството, но дори и в този случай страната членка е длъжна да предприеме всички подходящи действия, за да прекрати несъответствията.

Иска ли Русия?

Тук идва и следващият проблем. За предоговарянето трябва да има и отсрещна страна, която да е съгласна за това. Според бившия министър на икономиката Трайчо Трайков промяна в МПС е била поискана още през 2010 г., но "Газпром" е отказал със същите аргументи, които изтъква и сега. "За това поканих експерт от ГД "Енергетика" да присъства на преговорите в София при посещението на премиера Владимир Путин през ноември. Експертът също каза пред "Газпром", че сега или по-късно МПС трябва да бъде променено." Трайков допълва, че в споразумението за развитие на проекта, което е било подписано тогава, по негови спомени изрично е било записано, че проектът ще бъде съобразен със законодателството на ЕС (а не просто с международното право, както е записано в МПС). Идеята на Трайков е била самото споразумение да бъде променено, преди да се вземе окончателното инвестиционно решение през ноември 2012 г. Това е логично, тъй като отказът на България да го подпише би могъл да принуди Русия да промени МПС. Това обаче не стана, защото тогава правителството на ГЕРБ преследвало други цели (най-вероятно намаляване на цената на газа).

Наследникът му Делян Добрев обаче смята, че най-добрият момент е бил през 2010 г., когато е подписвано акционерното споразумение. "Окончателното инвестиционно решение не е юридически акт, а само техническа стъпка", смята той. "Когато аз бях министър, позиция на ЕК за "Южен поток" нямаше. Такава е получена през август тази година. Т.е. правителството не само е бездействало няколко месеца, но и напук на ЕС е направило "първата заварка".

Ние най-добре си знаем

Втората възможност за съобразяване със законодателството на ЕС е била преди "първата заварка" на 31 октомври, с което формално стартира проектът. И поради тази неизползвана възможност ЕК определи България в официално писмо до правителството като "най-слабото звено в енергийната сигурност на ЕС".

Към този момент вече е в сила и решение на ЕС от края на 2012 г., което изисква страните членки да разкриват съдържанието на двустранните си споразумения, които влияят на общия пазар (т.е. вече са в компетенциите на ЕС). Именно на базата на това решение България предава всичките си газови междуправителствени споразумения в областта на енергетиката за оценка в Брюксел. Едва тогава и Европейската комисия вече заема категорична позиция, че споразуменията трябва да бъдат предоговорени. Това отговаря и на твърдението на премиера Орешарски, че "няма как да сме объркали сега", след като споразумението е подписано през 2008 г.

Оттам нататък всички други обяснения вече звучат комично, а някои и скандално.

Например твърдението на министъра на икономиката Драгомир Стойнев, че България няма да нарушава никакво европейско законодателство, тъй като с протоколите, подписани между "Газпром" и БЕХ, се е предвиждало да се предоставя достъп на трети страни (т.е. извън собствениците на тръбата) до нея. Първо, няма как протокол от разговори между две компании да има предимство в правния мир пред ратифицирано от парламента споразумение между две държави. Второ, критиките на ЕК са в доста повече области.

Другото твърдение на Стойнев също е малко странно. След срещата си с Гюнтер Йотингер тази седмица той заяви, че едва ли не Европейската комисия ще преговаря от името на страните членки с Русия. Йотингер обаче казва, че ще вземе участие в преговорите, за да гарантира спазването на европейското законодателство. Т.е. ще поеме водеща роля в координирането на усилията на страните членки да предоговорят споразуменията си. Според решение на Съвета на министрите от 2012 г.  (между другото предизвикано от българския казус) на Комисията се дават правомощия да участва в преговори при подготовката на международни енергийни споразумение, т.е. да бъде на една маса със страните членки, но не и да води сама преговори от тяхно име. Последното е невъзможно, тъй като всички страни членки на ЕС трябва да упълномощят ЕК. Другото, което комисарят казва, е, че ще повдигне въпроса пред руската страна при предстоящето му посещение в Москва, както и при предстоящата среща Русия - ЕС.

Стойнев заяви още, че за "Северен поток" не се прилагало европейското законодателство, защото нямало достъп на трети страни до тръбата. Така че не виждал и защо това да не важи и за "Южен поток". Това в най-добрия случаи е непознаване на географията. "Северен поток" преминава по дъното на Балтийско море, т.е. извън териториалните води на ЕС. Сухопътните му продължения се наричат "Опал" (който е нещо като аналог на българския участък на "Южен поток") и "Нел" и са изцяло съобразени с европейското законодателство. Дерогацията за "Опал", т.е. изключението от спазването на някои европейски правила, обаче беше одобрена от германския регулатор още през 2009 г. Дерогацията е качена на сайта Bundesnetzagentur (германският регулатор) и от нея всъщност се вижда, че газопроводът не е изцяло освободен от европейското законодателство. До този момент не е известно "Газпром" да е поискал такова изключение от европейските правила за "Южен поток".

Сега предстои и трета възможност за промяна на междуправителственото споразумение за "Южен поток". Правителството и ЕК могат да заключат, че опитът на компанията "Южен поток" - България, да проведе конкурс за избор на строител на газопровода вместо открит търг, както изисква европейското законодателство, е незаконен. Тогава може от "Газпром" да се поиска и реална промяна на основополагащия договор за проекта.

Европейски или не?

Колко е важно дали "Южен поток" следва европейското законодателство

България е изправена пред неприятна дилема. Да й бъдат наложени санкции от Брюксел, ако не промени споразумението си с Русия за газопровода, така че то да не е в конфликт с правото на ЕС. Или пък със скандал с "Газпром", ако опита.

Въпросът има и други съществени измерения.

Ако се окаже, че тръбата остане наполовина празна заради европейските изисквания за резервиране на капацитет за независими доставчици, България може дълго да не получи финансова изгода. В същото време, ако "Газпром" резервира целия й капацитет, то ако България получи достъп до други източници на газ, няма да може да се възползва от инфраструктура, която е на нейна територия. Така че казусът не е толкова прост. "Газпром" също така е прав да иска повече гъвкавост от Брюксел, тъй като за него не би имало смисъл да строи такава скъпа инфраструктура, ако после няма да може да я ползва пълноценно.

Европейската комисия открива седем основни нарушения на европейското законодателство в споразуменията с "Газпром".

- "Газпром" има 50% дял в уставния капитал на компанията, която притежава и експлоатира газопровода, като в същото време участва в производството и доставката на газа, което е несъвместимо с правилата на ЕС за отделяне на собствеността.

- Споразумението предвижда, че тарифата за пренос на газ се определя от компанията, което нарушава предвидено в европейското законодателство право на националния регулаторен орган да определя и одобрява тези тарифи.

- Споразумението предвижда, че компанията притежава правата за използване на капацитета на газопровода, както и че руският учредител осигурява пълното му използване. Това е в противоречие с европейските правила за достъп на трети страни.

- Ангажиментът за "най-благоприятен данъчен режим" може да влезе в противоречие с правилата на ЕС за държавните помощи.

- Това, че компанията не може да бъде национализирана или експроприирана, може да доведе до за дължение за "най-облагодетелствена нация", което да противоречи на споразумения, по които ЕС е страна.

- Споразумението предвижда, че изборът на изпълнители за проектирането, строителството и доставките на газопровода се извършва от компанията на конкурсна основа, като при равни други условия се дава предимство на компании на страните. Това е дискриминационно съгласно правото на ЕС; съгласно европейските правила за обществените поръчки, ако се окажат приложими, възложителите трябва да третират икономическите оператори еднакво.

- Обещанието за съдействие от държавата при издаването на разрешението за строителство осигурява дискриминационни предимства на двете страни в дружеството.

По всичко изглежда, че по отношение на проекта "Южен поток" българското правителство заема поза "щраус". Кабинетът "Орешарски" наистина не носи цялата отговорност за правния батак около газопровода, но той ще трябва да го разрешава. Вместо да направи нещо, то заема позицията: "Който има проблеми, сам да се разправя с Москва." На всичкото отгоре това е първото правителство, което е изрично предупредено от Европейския съюз, че проектът е несъвместим с европейското право.

Писмото на Генерална дирекция "Енергетика", с което София е предупредена за нарушенията, е от 14 август тази година. Седем от тях са по "Южен поток", пет по споразуменията със СССР от 1986 и 1989 г. Междувременно ЕК е обяснила подробно на българската страна защо аргументите на Русия, че двустранните споразумения (като това за "Южен поток") стоят над европейското право, са несъстоятелни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    ceco avatar :-|
    Цецо

    Национал-ислямо-комунистическа му работа. Болен кога ша ревне срещу азиатските колонизатори? Да не забравя и Лукойл.

  • 2
    pak_pitam avatar :-|
    pak_pitam

    Дайте повече гласност на тези несъответствия, нека народа да разбере, /който иска и може, разбира се/ за какво иде реч и как сегашните си мислят , че правят нещо, а в действителност ни закопават все повече!

  • 3
    shumkar avatar :-|
    shumkar

    [quote#1:"Цецо"]Болен кога ша ревне срещу азиатските колонизатори? [/quote]
    Да не е луд да си рита стола, и банковата сметка.

  • 4
    dun avatar :-|
    dun

    то затова рускяия посланник в Ес нарече България "троянския кон на москва в ЕС" през 2008

    а иначе за проекта не се притеснявайте - той очевидно няма да се случи не само заради третия енергиен пакет на ЕС, но най-вече заради факта че руснаците нямат пари за него...тази промяна на цената му с 50% за две години показва само едно - русия опитва да прехвърли колкото се може по-голяма финансова тежест върху държавите партньори което няма как да стане нито в България, нито в унгария и италия, и още по-малко в сърбия :-)

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Поредните изцепки на брюкселските зелки на тема защо ни биха шамара в Украйна!!!
    Всичките тези претенции са просто зле формулирано заяждане от нефелни бюрократи и могат да намярят решение за един ден преговори на заинтересованите страни...
    Само че преговори, не лаене и зъбене в СМИ..... има съществена разлика....

  • 6
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    Още едно правдоподобно обяснение и показване на продажническото ни мутро-олигархично “управление“!

  • 7
    today avatar :-|
    today

    Вие някога да сте видели Българската Социалистическа Партия за Права и Свободи да направи нещо разумно в енергетиката или да спазва законите? Те си гонят техните интереси, които в случая са да обслужват руските, руснаците да им хвърлят по някой друг милион, които се разделят за лични нужди на лидерите и за партийни цели.
    Затова сме свидетели на безкрайния цикъл на червената лъжа, лъжа след лъжа, лъжа след лъжа, лъжа след лъжа.
    Проблема е, че всички плащания са на гърба на народа, и ще бъдат за десетилетия напред.

  • 8
    nuzzo avatar :-|

    След изчитането на статията, следните изводи ми прошепнаха звездите:
    1. И тези, на които им се нрави това управление и тези, на които не ни се нрави, не са(сме) изненадани от така взетото от "управленците" решение за Южен Потоп;

    2. И тези, на които им се нрави това управление, и тези, на които не ни се нрави, милеем за родината си, но първите се оказаха, че имат по две, и даже по три родини.


    3. И тези, на които им се нрави това управление и тези, на които не ни се нрави, сме официално за членството на България в ЕС (Атака не отговаря на този критерий, даже техният водач Волният Волен, като държан на въже балканец, се възмущава и отвращава от европейските колонизатори...в 5 звездните им хотели, заведения и лукс класи на колониалните им авиолинии, хапвайки и пийвайки колонизаторски лукс марки храни и напитки с...широко затворни очи от погнуса).
    Само че, тези които харесват "управленците", в случая, са неприятно изненадани от същият този ЕС, а останалите сме за пореден път благодарни, че някакси ни приеха там, па макар и по вторият начин.

  • 9
    velmarinova avatar :-|
    Величка Маринова

    По повод на това може ли и как ЕК да участва в преговорите по споразумението за "Южен поток" от тук нататък и какво е правното основание за това участие.
    http://velimar.blogspot.com/2013/12/blog-post_14.html

  • 10
    lz22 avatar :-|
    lz2

    Защо постоянно цитирате Калин/ка Стойнев?! Първо той по образование е "икономист" и второ си е мъжка калинка! И трето в момента е рекламен агент на Уестингхаус.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK