Програма "Да се научим да работим"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Програма "Да се научим да работим"

Програма "Да се научим да работим"

Идеята за 500 млн. лв проектно финансиране на общини и министерства стана по-ясна. Потенциалните проблеми - също.

10969 прочитания

© Капитал / shutterstock


Автор: Капитал / shutterstock
Автор: Капитал

Много или малко са 500 млн. лв.? Ако ги използваш, за да ги раздадеш на няколко министерства и на една дузина "свои" общини, подбрани по едни критерии, но оценявани по други, са доста, защото ще бъдат загубени. Но ако ги ползваш, за да обучиш администрацията на всички нива как да мисли по-дългосрочно, как да прави и отчита проекти и как да разчита на собствените си сили, а не на политическа протекция, това са нищо пари. Защото ефектът от тях ще е много по-голям от изпълнението на конкретните идеи.

Още е рано да се каже дали идеята на това правителство да направи фонд с бюджетни средства, който на проектен принцип да финансира идеи на министерства и общини, е от първия или от втория тип. Въпреки че вече има повече информация как точно ще работи механизмът. С изясняване на подробностите около фонда стават ясни няколко неща. Първо, след като седем години управлява еврофондове, държавната администрация е решила да създаде собствен фонд, който да приравни донякъде към тях. Второ, слабите места от едните могат и ще се прехвърлят и към другите, ако не се внимава. И трето, идеята има потенциал да успее, но въобще не са за подценяване многото възможности да се превърне в поредната политическа хранилка и да се провали. Което би било жалко.

За кого са парите

Публичната инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите 2014 г."  (както е името на фонда) още няма приет регламент, но се очаква такъв да бъде гласуван от Министерския съвет (МС). Идеята обаче е да има проста схема (виж графиката). От едната страна ще бъдат ведомствата, от другата - общините. Проектите на първите могат да са на стойност не по-голяма от 30 млн. лв., а на вторите - наполовина. Те ще се състезават с идеи, които ще се подбират на базата на седем критерия, обясниха от Министерството на финансите (МФ). Първата цедка на подбор ще бъдат областните управители и представители на Националното сдружение на общините (НСОРБ), после проектите отиват в комисия, съставена от няколко министри и "регионални власти", каквото и да се разбира под това (вероятно отново областните управи). Накрая одобрените идеи отиват в МС, който гласува финансирането им.

Проектите, с които общините могат да кандидатстват, не бива да са по-продължителни от две години, а приоритетни области са транспортната инфраструктура, околната среда (водоснабдяване, канализация и др.), социалната инфраструктура (училища и обучителни центрове), болници и здравни звена, спортни зали и съоръжения, културни, обществени и други публични сгради, както и всичко, което според правителството подкрепя социално-икономическото развитие. Важна подробност е, че предимство ще имат по-бедни и изостанали общини, които "могат да бъдат перспективни и социално значими", както уточняват от МФ.

Играчка за силните на деня?

Фондът се появява между първия и втория вариант на бюджета, вероятно на сбирката в Бояна, твърдят източници от управляващите. Идеята, казват в БСП, е възникнала, след като на срещи в различни региони е станало ясно (сякаш досега не е било), че няма достатъчно пари, а има доста искания. В Добрич и Плевен например искали язовир. Във Враца - да възстановят "Химко". Тъй като общините отдавна нямат почти никакви средства за капиталови разходи, този фонд трябва да компенсира това. Е, "Химко" очевидно няма да може да се издигне наново с тези пари, но държавата може да помогне с инфраструктура край него, казват депутати.

Това е най-голямото притеснение покрай новия фонд: да не се превърне в лесна популистка играчка, която да раздава пари на ръка на общини, управлявани от БСП и ДПС, за проекти, които нямат нито финансова обосновка, нито допринасят за развитието на региона или държавата. И от двете партии твърдят, че това няма да е така, и посочват, че няма как този фонд да е по-субективен от досегашната практика. А тя е достатъчно порочна: досега допълнителни пари печелеха общините, които можеха да стигнат до финансовия министър и да го убедят някак да им съдейства. Тази схема действаше и при НДСВ, и при тройната коалиция, и при ГЕРБ. Миналата година например "Капитал" изчисли, че са били раздадени 76 млн. лв. на общини, от които 90% са контролирани от ГЕРБ. Стигна се дори до парадокса, при който кметът на Съединение премина от БСП в партията на Бойко Борисов, за да си гарантира още средства от бюджета.

"Ако има нещо, на което държим в БСП, това е да има критерии и прозрачност при оценката на проектите", твърди Жельо Бойчев, който, преди да стане депутат, беше общински съветник в София. Според него важни за пресяването са ефекти като стимулиране на икономическия растеж, откриване на работни места, възвращаемост. Кметовете засега се въздържат да коментират с условието, че нищо не е ясно. Кметът на Перник Росица Янакиева обаче, която е от БСП, очаква това да разпредели "по-равномерно финансирането". Община Бургас според нея е взела "нерегламентирано" 450 млн. лв., за каквито Перник не е и мечтал.

Кметът на Бургас Димитър Николов пък каза, че има проекти, които може да предложи на фонда, но също чака да види условията.

Според председателя на бюджетната комисия Йордан Цонев, който също е активист за идеята, тя трябва да доближи по ефикасност европейските проекти. "Конкурентни проекти чрез конкурентно начало, като най-важното нещо е да има публичност и прозрачност", казва Цонев. Прозрачност е ключова дума: в механизма дори е заложен публичен регистър на проектите, в който да се вижда къде и за какво се харчи.

Отсега обаче прозират и няколко потенциални слаби места. Първото е, че областните управи са по своята същност политическа цедка, т.е. не е ясно дали няма да пропускат предимно общини, които са от същия цвят. Йордан Цонев казва, че всеки депутат би трябвало да наблюдава дали се дават проекти на избирателния му район, а това гарантира разнообразие, но това би могло да бъде просто още един лост за политически лобизъм. Втората слабост е, че наблюдаващи проектите ще бъдат министерствата, което не е най-съвършената форма на контрол, а в публичния регистър няма да се помества цялата информация, а само каквото МС прецени. Това позволява да се скрие целият път на един проект - от началото до края му, както и дали са постигнати целите. Еврофондовете са добър пример: въпреки контрола и одитите през 2007-2008 г. ДПС успя да насочи голяма част от програма "Околна среда" в малки свои общини с раздути проекти, а и досега Програмата за развитие на селските райони е доста непрозрачна.

Идеята да се включи НСОРБ засега не е стигнала до самото сдружение, откъдето отрекоха да са консултирани по въпроса. Потенциално слабо място е липсата на браншови или граждански организации, както и на независими експерти, които да може да участват в подбора на проекти с икономически перспективи.

Опасни дупки навсякъде

Другият момент, за който трябва да се внимава с новия фонд, е естеството на финансираните проекти. Някои кметове например смятат, че голяма конкуренция ще бъдат министерствата, които вече са се наредили на опашка за пари, тъй като са с орязани средства. Депутатът Захари Георгиев от БСП също мисли, че най-трудно ще е да се постави именно тази граница между общините и ведомствата. Как комисията, съставена от министри, а после и МС ще преценяват дали министерствата да вземат пари, е голям въпрос. Същото важи и за последващата проверка на проектите - кой ще одитира как самото министерство се е справило с целите и финансирането си?

В самите общински проекти също няма много яснота. Седемте критерия са доста общи и е интересно колко проекта ще успеят да отговорят на всичките. Обявените области на финансиране също озадачават. Сред тях има и спортни зали, които и сега се строят по европрограмите, като доста от тях вероятно ще се окажат напълно излишни. Броят на болниците в България пък трябва да се съкращава, а не да се увеличава, за да успее държавата да спаси здравеопазването си на някакво поносимо ниво.

Добър проект се подготвя бавно, така че за да успеят да се впишат в новата програма, общините ще трябва да кандидатстват с вече готови. Росица Янакиева например казва, че вече е получила искане за готови проекти, докато други кметове казват, че нямат никаква идея какво ще могат да подадат. Тъй като общините в момента приемат бюджетите си за догодина (след като беше гласуван държавният), залагането на разходи за нови проекти може да се случи сега. Един кмет от ГЕРБ, пожелал анонимност, например смята, че сроковете за кандидатстване и изискванията могат умело да се настроят така, че да минат само избрани проекти.

Тук дори няма да споменаваме евентуалните проблеми с общинските поръчки, които към момента провалят "Околна среда" и заплашват да провалят поне още няколко европрограми.

Всичко това, разбира се, са най-лошите възможни варианти и най-тежките възможни проблеми. Но си заслужава те да се изговорят предварително, за да не се налага да ги виждаме как се сбъдват един по един. Най-малкото защото тази идея изглежда като добра възможност да се излезе от порочния кръг на партийно финансиране на местната власт и на безсмислени проекти.

по темата работиха

Огнян Георгиев, Елена Старидолска, Кристина Климентиевна, Вера Денизова

Автор: Капитал / shutterstock
Автор: Капитал

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Мисля, че не малка част от потенциалните проблеми могат да се решат чрез активното участие на медиите. Когато медиите изискват информация и ровят по всички проекти, то тогава ще е много по-трудно да се греши(без значение умишлено или не).

  • 2
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    да вземат да се съберат мениджмънт тимовете на двата малки фонда eleven и launchhub, заедно с останалите банки за развитие, еврофондове и труди държавни тъпанари.

    тогава да си премерят ROI-тата и да се види в какви индустрии, кои предприемачи, какви проекти, с какви идеи, в кои градове и т.н. са най-успешните инвестиции.

    и съм убеден, че с 20-30 млн. евро двата фонда ще покажат смазващо превъзходство спрямо държавните тъпанари. и тогава държавните тъпанари трябва да намерят начин за инвестиране на еврофондовете и на други фондове с по-добра възвръщаемост.

    а до тогава:
    ОСТАВКА !

  • 3
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    [quote#0:"К-л"]Много или малко са 500 млн. лв.?... Но ако ги ползваш, за да обучиш администрацията на всички нива как да мисли по-дългосрочно, как да прави и отчита проекти и как да разчита на собствените си сили, а не на политическа протекция...[/quote]
    Муааааааааа-ха-ха-ха-хаааа!....

    Четох до тук. Останалото е фантастика с ясен край.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Защо изобщо се съмнявате, че ще се избират партийни общини. Приемете, че това е така, и се успокойте. Така е било винаги.

  • 5
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear

    Програмата трябва да се казва "Да продължим да работим за нас и нашите хора". Без значение коя партя е на власт. Докато в общините работят стари кадри на системата, промяна няма да има.

  • 6
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    С тия пари могат да живнат доста общини! Могат да се финансират проекти, даващи работа на много хора! Могат да се направят смесени публично-частни дружества, които след стаблизиране да се изкупят от частния предприемач. Може да се направят много неща, ако целта е да се използват пълноценно и разумно! Моите съмнения са, че ще бъдат усвоени по познатите схеми от свои хора и фирми!

  • 7
    xmm avatar :-|
    xmm

    Държавен бизнес.

  • 8
    today avatar :-|
    today

    Точно това ще се случи, в общините на БСП и ДПС ще се наливат едни пари за тъпи проекти, и обръчите от фирмите ще изпълняват някакви скъпи дейности.
    - Какво правите?
    - Неееее, ние не крадем, тука това е проект за "оправяне" на общината.
    Ще има водни огледала за по 200-300 милиона.

  • 9
    goblenka avatar :-|
    goblenka

    До коментар [#8] от "today":

    Пънем се излишно! Хората са си запушили ушите и праскат отрицателно мнение на поразия! Каквото и да им говориш, не щат да чуят!

  • 10
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#9] от "goblenka":

    Не е точно така, някои хора като им покажеш фактите се замислят и казват "ах, тия червените големи червеи излязоха". Ей това е номера, да успееш да обясниш, че не трябва да се приемат разни изказвания на хайдушко доверие, а да се гледат фактите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK