S&P предупреди, че може да свали рейтинга на България
Агенцията даде негативна перспектива на страната и срещна неодобрение и нападки от управляващите
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Шест месеца след началото на масовите протести срещу кабинета "Орешарски" (които съвпадат почти с началото на мандата му) рейтинговата агенция Standard & Poor's (S&P) ревизира перспективата по рейтинга на България от "стабилна" на "негативна", а една от причините е именно политическият риск в страната. Агенцията запазва рейтинга BBB (второто най-ниско инвестиционно ниво), но не изключва в рамките на следващите две години да го понижи, става ясно от нейно съобщение. Няколко часа след излизане на новината за негативната перспектива представители на властта реагираха остро на решението на агенцията, като се опитаха да прехвърлят отговорността към управлението на ГЕРБ, а икономическият министър Драгомир Стойнев директно нападна S&P, че използва политически аргументи, а не икономически. Икономисти все пак определиха решението на агенцията като "добра" новина на фона на това, че тя директно не е понижила рейтинга (виж мненията). А той е важен, защото дава оценка за рисковете в една държава. На тази база инвеститорите определят и лихвата, която биха искали, ако държавата емитира дълг. Правителството "Орешарски" вече даде ясна заявка, че ще увеличи държавния дълг (процес, който започна), а по-ниска оценка може да означава, че финансирането вече ще е по-скъпо. Справка в сайта на Министерството на финансите показва, че последно S&P е поставяла "негативна" перспектива по рейтинга на 30 октомври 2008 г., когато на власт беше все още кабинетът "Станишев". Тогава беше свален и самият рейтинг. На 1 декември 2009 г. перспективата е вдигната на "позитивна". До края на миналата седмица, когато отново беше свалена.
Какво каза агенцията
Всъщност причините за промяната на перспективата не са нови - те са синдром на трупаните за държавата проблеми през последните години, които се влошават и при това управление. Сега агенцията изтъква политическата нестабилност в страната и възможното забавяне на нужните реформи при евентуални предсрочни избори. Агенцията отчита факта, че новото "правителство на малцинството", както го определя тя, сформирано от БСП и ДПС, работи под изключителен натиск от страна на гражданското общество и макар засега да устоява, това със сигурност ще окаже ефект върху политиката, която прави. S&P подчертава проблемните съдебна система и процедури за обществени поръчки и обобщава, че ако политическата среда продължи да се влошава и това има своя негативен ефект както върху икономиката, така и върху инвестиционните потоци към България, S&P не изключва да понижи рейтинга. Стагнацията и ниската кредитна активност са другата ключова причина за ревизията на перспективата. Агенцията посочва, че възстановяването на българската икономика от средно 1% в периода 2010 - 2012 г. е доста посредствено. Освен това коментира, че това е съпътствано от продължаващо преструктуриране на дълговете в корпоративния сектор и бавна резолюция на лошите кредити. Все пак S&P подчертава, че според данните на БНБ капиталовата адекватност на местните банки е сравнително висока - тази от капитал първи ред е 15%. Слабото кредитира донякъде следва и високата безработица, която спира вътрешното потребление, а оттам и ръста на икономиката, допълват от агенцията. Инвестициите в частния сектор също са малко, което кара анализаторите на агенцията да очакват стагнация за 2013 г. Те обаче засега не са притеснени от евентуално леко увеличение на дефицита в бюджета или ръста на държавния дълг.
Реакцията на Министерството на финансите
Министерството на финансите споделя оценката за влошената бизнес среда и потиснатия растеж през периода 2010 - 2012, но не може да се съгласи с предположенията на експертите от S&P’s за перспективите пред растежа. Основание за това е отбелязаният през третото тримесечие реален растеж на БВП от 1.5% на годишна база (сезонно неизгладени данни). Това се посочва в съобщение на финансовото ведомство. Оттам изтъкват факторите, които според тях показват положително развитие на икономиката: "Основен принос за положителното развитие има нетният износ, но се наблюдава и увеличение при крайното потребление с 1.2%, с основно влияние от страна на правителственото потребление. По-високото потребление и износ оказват влияние и върху по-бързото нарастване на вноса на стоки и услуги с 8.6% на годишна база." Според Министерството на финансите "основните опасения на Standard&Poor’s са повлияни от нестабилната политическа ситуация в страната през отминаващата година"."Агенцията оценява политическото развитие през 2013 г. като предизвикателство, отчитайки наличието на политическо напрежение в страната, както и необходимостта от засилване на дейността на институциите в областта на съдебната система и обществените поръчки, което всъщност съвпада с приоритетите на правителството. Промяната в перспективата показва, че създаването на политическа нестабилност и незачитането на легитимни резултати от демократичния процес се отразяват на оценките за страната", посочват от ръководеното от Петър Чобанов ведомство. "Предприетите още в първите месеци от мандата на правителството стабилизационни мерки са насочени към възвръщане на ролята на правителството като надежден бизнес партньор, извеждане на икономиката на страната по пътя на устойчив растеж и подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и заетостта и осигуряване на нужната социална закрила за уязвимите слоеве на обществото. Вече са факт редица мерки за намаляване на административната тежест. Общините могат да бъдат повлечени от променената перспектива на рейтинга на България от Standard & Poor's (S&P) от "стабилна" на "негативна". Причината е, че оценката за състоянието на която и да било община не може да бъде по-добра от рейтинга на държавата. Тоест за бизнеса и насърчаване на икономическия растеж след продължителен период на потискане на инвестиционната активност, чието приложение ще облекчи значително работата на бизнеса и ще подобри достъпа до публични услуги", коментира министърът на финансите Петър Чобанов.
Драгомир Стойнев и сигналната лампа на S&P
На среща с представители на Американската търговска камара икономическият министър Драгомир Стойнев реагира остро на решението на S&P и заяви, че за пръв път агенция от такъв ранг си позволява да дава оценки и да прави анализи на база на политическата ситуация в страната. "Ако има критика към икономическата и социалната политика на правителството, това е съвсем нормално, но чисто политически не мога да го приема. За пръв път кредитна агенция си позволява такъв коментар", заяви министърът на среща с членове на Американската търговска камара в България, цитиран от БТА. Министър Стойнев обаче греши - всички водещи агенции правят оценка и на политическия, и на икономически рискове във всяка държава, която оценяват. Oще в началото на март след оставката на кабинета "Борисов" S&P светна сигналната лампа: "Риск за понижаване на кредитния рейтинг би било влошаването на политическата среда и отмяна на сегашния политически консенсус за провеждане на стабилна икономическа политика. Това може да промени оценките ни за очакваните приходи и гъвкавостта на разходите, както и цялата предвидимост на политическата система."



По темата работи и Калина Чернева

34 коментара
Жълт картон!?
Той, Министър Стойнев, вместо да мъмри другите да вземе да се хване да работи!
Стойнев наистина имаше много неадекватна реакция. Една негативна перспектива вместо сваляне на рейтинга в тази ситуация си е направо добра новина. Рейтинга на Бг е висок за региона, а при евентуални предсрочни избори няма яснота какво следва.
Лошо , Седларов, лошо-о. :)
Рейтингът правилно не е понижен, защото към момента няма "изконсумирани" лоши новини, с които агенцията да се обоснове. Понижена е перспективата и това е съвсем логично след първите послания на новото правителство и начинът на формиране на управляващо мнозинство. Трябва да са ясни няколко неща:
1) ние сме дежурните заподозрени. Ако на Словения може да се размине подобно нещо, на нас няма
2) след като проспаха дълговия колапс на ред държави и корпорации, сега агенциите са под натиск да демонстрират бдителност. В съчетание с т. 1), никоя агенция не може да си позволи един ден да я упрекнат в стил: "Абе то разбирам австрийците да изпуснете, ама българите - които фалираха за 7 години 3 пъти, и тях ли сте ги проспали?"
3) Първото впечатление си остава първо. Има коренна разлика в матряла и посланията дори на едно служебно правителство като на Милен Райков и сегашното правителство. Малко гарнитура от типа "Спираме пенсионната реформа", "Готвим закон срещу веригите", "Затваряме с милиция пхипермаркетите събота и неделя", "ВМЗ ще остане завинаги държавен, за да вземат хората с достойнство по 380 лева", "Наливаме 50 милиона в Химко", "8 от 9 фирми са декласирани в първата обществена поръчка за новото министерство" и ето ти го първото впечатление. Освен че си остава първо, засега даже и второ не се е появило...
Това ако стане ще ми е много интересно какво ще е извинението на комунистите този път!
[quote#6:"Делян"]Това ако стане ще ми е много интересно какво ще е извинението на комунистите този път![/quote]
Ама все пак да не става, по възможност, защото на 84 милиарда лева общ баланс на банките у нас дори 0,5% по-висока рискова надбавка прави 420 милиона допълнителни лихвени годишно, чието отсъствие от джобовете всеки ще изпита индиректно, а понякога и повече от директно.
ПС. Поради тази причина отдавна се смяташе за приключена темата, че "отпушването на икономиката" чрез "наливането на ликвидност посредством бюджетни инструменти" е мярка с обратен на търсения ефект и следва да се избягва, освен ако не искаме да живеем по-бедно.
По принцип. След известен период на силно затягане на колана, трябва да дойде период на леко отпускане на колана, за да се даде въздух на икономиката да дръпне леко нагоре. Следва отново затягане на колана, но по слабо от предишното затягане. Ново, още по леко отпускане на колана, за да дръпне икономиката. И така докато се излезне от кризата. Ако беше едно нормално правителство, това може би щеше да стане. Но това правителство дойде на власт чрез преврат и няма как да не провежда популистка програма с цел по някакъв начин да изкара мандата си, НО. Има едно НО и то е, че служебното правителство въз основа на бюджета и повишената събираемост леко отпусна калана, икономиката дръпна напред леко, това чак сега се отразява и следва още едно НО. И то е, виждайки, че събираемоста спада драстично, а това че събираемоста спада драстично се просмуква в медийте, това правителство е принудено да тегли заем след заем и понеже се вижда, че икономиката дърпа леко напред. То е принудено, точно от този популизъм с чиято помощ дойде на власт, да налива парите от тези заеми не където трябва, в икономиката за да дръпне още по нагоре, а в населението, което е грешна стъпка.
Ида продължа, че след тази лоша стъпка България тръгва надолу. Сегашните управляващи се надяват, че ЕС като види, че положението се влошава ще ни помогне както помогна на Гърция, но и тука има едно НО. И то, че Гърция е лошо но тяхно момче, докато ние сме станали вече с това правителство от чуждите лоши момчета. И ако ЕС по някакъв начин реши да ни помогне, то ще стане по модела на Гърция, с драстични съкращение на работна сила, на разходи по цялата верига, така че Дянковите години ще ни се видят рай на това което ни очаква след 2015-2016 година.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.