С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
45 16 дек 2013, 19:15, 7357 прочитания

През януари ще е ясно купуваме ли нови изтребители

Алтернативата е държавата да плати на Русия поне 450 млн. лв. за модернизация на старите МиГ-29

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Скоро трябва да вземем решение дали да модернизираме действащите МиГ-29 до края на експлоатационния им период през 2029 г. или да придобием нов многоцелеви изтребител за нуждите на военновъздушните сили". Това обяви министърът на отбраната Ангел Найденов през журналисти в понеделник. Военното ведомство ще внесе проектопостановление по въпроса за одобрение в Министерски съвет в средата на януари.

"2014-та година е критична за взимане на решение по темата", допълни Найденов. За момента не е ясно кой от двата варианта ще бъде предпочетен. Ясно е обаче, че проектите са алтернативни, тоест че страната ни не разполага с ресурси и да модернизира МиГ-29, и да закупи натовски изтребители.


Сметките

"Около 160 млн. лв. са необходими за модернизацията на авиониката на руските бойни самолети, които имаме на въоръжение", каза още Ангел Найденов. Според него само модернизацията и поддръжката на летателната годност на МиГ-овете ще струва около 450 млн. лв. Голямата въпросителна в случая обаче е адаптацията на руските бойни машини към стандартите на НАТО. По принцип това е правено със самолетите, които са били на въоръжение във военновъздушните сили на Словакия и бившата ГДР преди повече от 15 години. По информация на "Капитал" обаче в момента руснаците искат в пъти повече за адаптация на електрониката на МиГ-овете и сумата се движи около 150 млн. лв.

Не е ясно и доколко Северноатлантическия алианс изобщо ще е склонен да допусне руски специалисти да извършат тази операция. Също така руските МиГ-ове не се използват в реални бойни операции на НАТО, най-вероятно за да не бъдат объркани с машините на противника.



Алтернативата

Алтернативният вариант е закупуването на ескадрила натовски изтребители. Според Ангел Найденов става дума за придобиване на 8 бойни самолет и един учебен, предназначен за тренировка на начинаещите пилоти. По принцип този проект върви от няколко години като правителството на ГЕРБ дори беше определило сумата, която България може да отдели за целта - до 700 млн. лв. По време на предишния военен министър Аню Ангелов процедурата беше достигнала доста напреднал етап. Потенциалните доставчици бяха сведени до три компании: шведската SAAB с нейните самолети Grippen C/D, италианската ALENIA SpA, която обещава да достави Eurofighter - Tranche 1 втора ръка, и американската Lockheed Martin, която предлага използвани F-16 от Португалия.

Падането на правителството на ГЕРБ обаче осуети финализирането на процедурата за избор на натовски изтребители. По информация на "Капитал" опцията с португалските F-16 вече е отпаднала, тъй като те са били придобити от съседна Румъния.

На къде натежават везните

Ако съдим по реториката, използвана от военното министерство, везните като че ли натежават в полза на руските МиГ-ове. "Ако отидем към варианта за закупуване на нови изтребители, първите бройки ще могат да бъдат доставени след 2-3 години", коментира Ангел Найденов. Според него бойната експлоатация на натовските самолети ще бъде възможна най-рано след 5 години.

"Става дума за следването на изцяло нова философия, която вероятно ще изисква още инвестиции", обобщава военният министър. Според началника на отбраната ген. Симеон Симеонов пък закупуването на натовски изтребители не би бил краят на инвестициите във ВВС, защото до момента в бойните дежурства е имало ротация на "20-25 самолета".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София Вечерни новини: Износът на стоки почти догони вноса, скандал с винетките в София

И още: Депутатите приеха туристически данък за нощувките в Airbnb; Китай затяга мерките в Хубей; Еврозоната не изключва фискални стимули за борба с икономическия спад

19 фев 2020, 1501 прочитания

София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел София бърза да усвои парите за ремонт на Борисовата градина, но няма ясна цел

Оказва се, че Столичната община е кандидатствала за евросредства за изпълнението му без съгласието на общинските съветници

19 фев 2020, 1404 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
БСП иска да върне на областните управители бизнеса с имоти

Предложението те да продават недвижимости с оценката над 500 хил. лв. не е съгласувано с парламентарните групи

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10