Столичната община търси изпълнител за "поумняване" на трафика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столичната община търси изпълнител за "поумняване" на трафика

Кръстовището на бул. България ще бъде сред първите 20, които новата система ще управлява.

Столичната община търси изпълнител за "поумняване" на трафика

Двайсет кръстовища в столицата ще станат част от нова система за управление на движението

Кристина Климентиевна
3913 прочитания

Кръстовището на бул. България ще бъде сред първите 20, които новата система ще управлява.

© Мария Съботинова


9.8 млн. лв. е индикативната стойност на търга.

Плановете на Столичната община за подобряване на трафика в столицата, които са финансирани със 122.5 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие", включват и изграждането на интелигентна система за управление на трафика. Процедурата за избор на изпълнител започна преди дни с прогнозна стойност от 9.8 млн. лв., а срокът за изпълнение е най-късно 23 юни 2014 г. Проектът трябва да модернизира градския транспорт, като редуцира закъсненията, намали разходите и същевременно популяризира този тип придвижване.

Само за големи

Право на участие в търга имат компании, доказали специализиран оборот от проектиране, доставка и изграждане на интелигентни системи за минимум 20 млн. лв. през последните три години. Това условие стеснява значително кръга от кандидати, тъй като подобна поръчка не е правена в България. Това означава, че достъп до търга ще имат основно чуждестранни кандидати, а българските могат да влязат в консорциум с тях. Офертите могат да се подават до 23 януари 2014 г.

Избраният изпълнител ще бъде длъжен да достави и монтира оборудване за 20 кръстовища и 750 превозни средства на масовия градски транспорт, необходими за работата на системата. Той ще работи върху вече изготвено задание от полския консултант "Оупън скай – ФРИЛ" ("Оупън скай сървисиз" и Фондът за развитие на гражданското строителство), с който Столична община сключи договор още в началото на годината за 23 хил. лв. Неговата задача беше да направи техническо проучване и оценка на съществуващите вградени системи, според които да предложи модел за изграждане на система.

Първите 20

Системата ще бъде въведена първо за 20 от най-натоварените кръстовища в София - пресичанията на бул. "България", бул. "Евлоги Георгиев", бул. "П. Яворов", пл. "Орлов мост" и др. Целта е новото управление да даде приоритет на колите на градския транспорт, като същевременно контролира потока на трафика и дава информация на пътниците в реално време. На базата на извлечените данни ще могат да се правят анализи и оптимизация на светофарните уредби в обхвата на проекта.

Системата е отворена за нововъведения, като една от идеите на общината е всеки потребител да получава лично съвети за най-добрия начин за пътуване, съобразен с текущия трафик, както и изчисления за бъдещия. Така потребителите ще стигат по-бързо и удобно до определено място, а кметството ще има възможност да намали вредните емисии и шума в центъра на града.

9.8 млн. лв. е индикативната стойност на търга.

Плановете на Столичната община за подобряване на трафика в столицата, които са финансирани със 122.5 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие", включват и изграждането на интелигентна система за управление на трафика. Процедурата за избор на изпълнител започна преди дни с прогнозна стойност от 9.8 млн. лв., а срокът за изпълнение е най-късно 23 юни 2014 г. Проектът трябва да модернизира градския транспорт, като редуцира закъсненията, намали разходите и същевременно популяризира този тип придвижване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    Ясно е, че ще е IBM, даже името съвпада с тяхна инициатива.

  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    На някой трябва да му поумнее главата, че трафика ще се подобри, когато повече хора започнат да използват обществен транспорт или колела. Но за това трябват нови превозни средства, трета линия на метрото, да не могат хора в неадекватно състояние да се возят, както и нечистоплътни. Ама за това трябва във всяко превозно средство да бъдат назначени кондуктори, както и транспортна полиция, и като има проблем, веднага да се разкарват нарушителите.
    Във Виена се отчита, че все повече хора ползват градския транспорт, само че там има 5 линии на метрото, транспорта е чист и редовен, цигани няма, както и никой не смее да закача никого, защото ще му се случи случка. И годишната карта я направиха 365 евро, което е 1 евро на ден.

  • 3
    lacrima avatar :-|
    lacrima

    Кръстовището на снимката вече 6 месеца, сутрин и вечер към 6, е жертва на регулиране специално за правителствени коли. Задръстването е брутално. Преди не беше чак така...

  • 4
    ltoshev avatar :-(
    Lubomir Toshev

    Колкото и да оптимизирате, няма да постигнете нищо. Ефекта ще е почти нулев. Чудно ми е кога общината ще достигне до извода че трябва да се стимулира велосипедния транспорт, освен градския който е в плачевно състяние. Тази система няма да помогне особено!

    В момента градския транспорт е толкова нередовен, че едвам може да разчиташ на него! Съответно всеки е с кола.

    Направете бус ленти по бул. България и на другите натоварени места където има градски транспорт. Намалете ширината на лентите и направете вело алеи в краищата където ще се освободят около 70 см.

    А около МОЛ парадайз по Черни Връх едвам минават автобусите и трамвая... Там трябва чудо, за да минеш...

    Като цяло, доста неадекватна транспортна политика.

    Има виртуални табла на сайта на ЦГМ. Не показват точно. Ако превозното средство закъснява не се показват закъсненията съответно човек не знае дали да чака като не дойде до 2 мин превоза му или да чака следващия който е след 30 мин... Виртуалните табла не обхващата линиите на метрото - което е доста тъпо!

    Евала на кмета Любомир Христов, доста е зелен и не виждаме над какво се работи! В момента приоритета е кръстовища на две нива с които да се лапат големите европейски пари - ефекта от тях ще е около 5-10% подобрение за мнооого пари!

  • 5
    atlantic avatar :-|
    Атлантик

    Транспортните условия са такива главно заради инфраструктурата, която е в окаяно за европейските стандарти състояние, както и заради ниската култура на шофиране. Даже и на тази снимка се вижда, че лентите за движение на кръстовището са прекалено широки - ако от всяка се отнемат 50 см, ще се получат едни 5х50 см= 2.50 м, тоест - една нова лента. Недопустимо е да губиш една цяла лента по този начин, което е факт не само на това кръстовище, а в същото време - да задействаш скъпоструващи проекти....На други места има ненужно широки зелени площи (на които само името им е зелени), или ненормално широки тротоари, или - изобщо полоси с неясно предназначение...По въпроса с велотрафика - още една, две, пет, десет велоалеи може и да придадат тук-там по-европейски вид на булевардите, но не решават проблема...Отново - инфраструктурата извън велоалеите е ужасна. Хубаво е, че ги има и тези, но...то е като с метрото - София наистина ще има метро, когато се изгради мрежа от линии, за да можеш стигнеш бързо и удобно от произволна точка до произволна точка. Каквото имаме в момента като метролинии и велолинии е само едно добро начало, ама много начало...

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Пак се разскачаха мъркалниците!
    Първо вижте резултатите после критикувайте.....

  • 7
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#4] от "ltoshev":

    Хайде стига дрънка глупости. Нали точно това е идеята - да се оптимизира и ускори градския транспорт, за да се намалят закъсненията. Отделно да се оптимизират светофарите - в момента е пълно с абсурди, особено събота и неделя, когато висиш на огромна колона от едната страна на кръстовището, а от другите няма никой, но светофара си свети зелено. Само това да оптимизират ще намалят чакането по светофарите с поне 10%. И да, 10% подобрение е огромно подобрение, когато се отнася за целия град. Справка - кръстовището при телевизионната кула - преди в час пик там се висеше по 10-15 минути - в момента рядко повече от 1. И го казвам на база личен опит. Като направят същото нещо на Гешов и България и на семинарията целият район и голяма част от центъра ще се облекчи, защото излизането оттам ще стане много по-бързо, включително и за градския транспорт.
    Естествено отделно може да се направят много други по-дребни оптимизации, които да подобрят обстановката и също да имат добър ефект. Велоалеите са добро решение, но не толкова за град като София и при нашия климат - неизползваеми са поне 4-5 месеца в годината заради студа и отделно заради големите разстояние в града. Велоалеите са наистина добро решение за градове като Бургас, Варна, Пловдив, Русе, където разстоянията са по-къси и придвижванете с колело е по-приемлив и съизмерим с автомобилите вариант.

  • 8
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    До коментар [#7] от "ugi":

    Според мен не сте прав. Колело се кара и през зимата с подходяща екипировка. Мога да ти дам много примери като Копенхаген. Разстоянието от Банишора до Симеоново е 12км - което се преодолява за около 25 мин с колело, при хубави вело алеи.

    До колкото пише проекта ще оптимизира само преминаването на колите на градския транспорт. Няма да се облекчи режима както казваш свети зелено а няма коли. Това технически е доста трудно да стане...

    А и да помогнем на повече коли да преминават по-бързо за единица време означава че ще дишаме все по-мръсен въздух. Не знам дали сте гледали данните от столичната районна здравна инспекция но обобщено гоним горни граници на нормите. Като в някои случаи имаме и превишаване.

    Принципното решение е редукция на трафика а не увеличаването му! Мислете в тази посока.

  • 9
    mishoboss. avatar :-|
    Mihail Panayotov

    До коментар [#8] от "ltoshev":

    Тошев, колелото не е панацея. И колело да караш зимата си е доста екстремно. Ти явно си някакъв див вело-ентусиаст и ако за теб това е нормално, то за 99.9% от хората, не е нормално и дори е непосилно.

    Да, несъмнено вело транспорта трябва да се развие в София и другите големи градове. И аз предпочитам колелото пред колата и градския транспорт. Лятото ходих всеки ден на работа с колело от Младост 4 до Изток, което си е бая рисково нещо, имайки предвид, че пътя ми минаваше през два моста, които и тротоари нямат даже. Но освен вело транспорта трябва да се мисли и за автомобилния и градския. Така че такъв тип проекти са винаги добре дошли, стига да се изпълнят адекватно, а не просто да се приберат едни пари.

  • 10
    gunner22 avatar :-|
    Mladen Zamanov

    До коментар [#8] от "ltoshev":

    Първо, подобренията няма да са само за градския транспорт. Фазите на светофара ще се променят в зависимост от натоварването във всички посоки на кръстовището, а отделно като се появи нещо от гадския транспорт, ще му бъде давано предимство.

    Второ, абсурдно е да говорим за вело алеи на пътното платно по тези големи булеварди, където скоростта на автомобилите е над 50 км/ч. А и 12 км с колелото при -5 или +30 градуса си е екстремно!

    Трето, общината прави стъпки и към намаляването на автомобилния трафик, но и те не са харесвани от много хора. Зоните за паркиране са доста добър пример.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK