С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 17 дек 2013, 19:11, 3301 прочитания

В подкрепа на непривлекателната инфраструктура

Позиция на британския посланик в София във връзка с газовите доставки от Каспийско море

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България би могла да бъде ключова входяща газова точка за редица европейски пазари.
Днес, 17 декември, в Баку министър-председателят Пламен Орешарски представи България на церемонията по подписване на крайното инвестиционно решение на стойност 40 млрд. долара за Южния газов коридор. Присъстваха и висши представители на британското правителство, което е логично, като се има предвид големият дял на BP в проекта.

Възможностите


Въпреки че основният маршрут минава през Турция, Гърция и Албания, 10% от газа ще бъде продаван на България. Това дава на страната уникална възможност да диверсифицира собствените си доставки и да играе ролята на важен център за доставки и на останалите страни в региона. С потенциала за повече газ в бъдеще, дали от Азербайджан, от други централноазиатски държави, от нови находища в Източното Средиземноморие или дори от Иран след отпадане на санкциите, България би могла (ако реши) да бъде ключова входяща точка за редица европейски пазари.

Няма нищо по-близко до сърцето на политика от един голям, лъскав, атрактивен инфраструктурен проект. Впечатляващата амбициозност на плановете, сравнима само с впечатляващата цена, крещи на електората, че това ще е наследството на един силен човек, който извежда нещата до успешен край. Тези проекти влизат и в подсъзнанието на хората, запалвайки в тях вяра, че нещо толкова голямо и скъпо би трябвало наистина да създаде нови работни места и други ползи. А всеки политик, когото съм срещал досега, обича да реже ленти.

Газопроводът "Набуко Запад" щеше да бъде точно такъв проект - голям газопровод с дължина 1330 км, на стойност 5 млрд. евро, осъществяващ връзка с азерския газ през Турция и пренасящ го през България, Румъния и Унгария до Австрия. Той щеше да бъде жизненоважна артерия в енергийния микс на Европа и гарантираше реална конкуренция при доставките на газ за Южна Европа, намалявайки сметките на потребителите - както индустриалните, така и битовите. А най-доброто (от гледна точка на политиците) щеше да бъде, че за построяването и оперирането му щеше да отговаря международен консорциум.



Алтернативата на "Набуко Запад"

Проектът "Набуко Запад" е мъртъв. Казано най-просто, той не беше най-добрата търговска сделка за компаниите, доставящи газ, независимо от това колко ясна беше икономическата обосновка на държавите по маршрута му. Тази икономическа обосновка обаче, както и обосновката за диверсификация на енергийните източници, остават все така силни в региона. Как тогава това да бъде трансформирано в една по-добра търговска сделка?

За мен най-простият отговор е да се намалят цените за преноса на газ. Вместо големия скъп и атрактивен газопровод "Набуко Запад" трите основни държави – България, Румъния и Унгария, трябва да се съберат и да съгласуват набор от не толкова атрактивни координирани подобрения на вече съществуващата газова инфраструктура.

Това не е лесно: трябват по-добри интерконектори с по-голям капацитет, компресорни станции и хранилища, а на някои места трябват и нови участъци от по-големи газопроводи. Това обаче е сравнително нескъпо и е вече планирано в програмите по европейските фондове на трите държави.

Такъв проект за газов коридор от Гърция до Унгария би бил трансформиращ сам по себе си, но той би се свързал и с други мрежови проекти, което увеличава важността му за България и региона. Вече има планове за изграждане на нови газопроводи и интерконектори, които да пренасят газ от нов LNG терминал на Балтийско море в Полша до Унгария. Връзката между Гърция и Унгария може да помогне за осъществяването на единен газов пазар, простиращ се от Балтийско до Егейско море.

Правилната координация е изключително важна. В момента консорциумът, осигуряващ газ по Южния коридор, е достатъчно ангажиран и няма да поеме изграждане на допълнителни мрежи. Тази задача се пада на държавите, които са пряко засегнати. Сигурен съм, че с формирането на партньорство и с покана към ЕК да помогне с правилната последователност това може да бъде постигнато по ефективен начин.

Решението срещу "Набуко" беше голям удар за държавите, които го подкрепяха, включително и за България. Определящо за всеки човек или държава е начинът, по който те реагират на разочарование - дали остават потиснати, или се вземат в ръце и изработват нов план. Вече чухме за намерението на хърватите да постоят нов газопровод по Адриатическото крайбрежие и да докарат газ от бъдещия Южен коридор по този маршрут до Хърватия, Словения, Австрия и отвъд нея. Ако проектът успее, този район ще бъде заобиколен от юг и от запад.

Осъществяването на тези координирани подобрения ще даде възможност на България и партньорите ѝ да се обърнат към консорциума "Южен коридор" и да покажат, че няма нужда да се чака нов Адриатически газопровод, защото вече има подходящ маршрут през техните държави. Това не е толкова вълнуващо, колкото един нов газопровод. Той няма да бъде построен от някой друг. Може и да не привлече въображението на хората. В замяна на това обаче ще постигне същия резултат на диверсификация на много по-ниска цена.

И все пак ще има много ленти за прерязване. 

*Авторът е посланик на Великобритания в България
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци

И още: Седмицата започва с вот на недоверие срещу кабинета, в сряда ще е ясен директорът на БНР, в Давос ще се обсъжда климатичната заплаха

19 яну 2020, 1412 прочитания

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 1716 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нова дирекция ще дублира функциите на агенцията за инвестиции

Нямало припокриване, идеята е подкрепена от икономическото министерство

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10