ЕК одобри парите за Западната дъга и тунела под Шипка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК одобри парите за Западната дъга и тунела под Шипка

ЕК одобри парите за Западната дъга и тунела под Шипка

Първенец по усвояване на средства по програма "Транспорт" досега е метрото

10814 прочитания

40 млн. евро са осигурени за подготовка на жп проекти до 2020 г.

Проектите за Западната дъга на околовръстното шосе на София и обходния път на Габрово, който е част от проекта за тунела под Шипка, ще получат еврофинансиране, след като Европейската комисия е одобрила изменението на програма "Транспорт". Това обяви министърът на транспорта Данаил Папазов, който отчете в сряда напредъка по програмата.

Двата проекта бяха под риск, тъй като ЕК обяви през октомври, че няма да разглежда искането за финансирането им, докато не бъде решен проблемът с жп проектите - заради наддоговаряне на средства по програмата се стигна до недостиг на финансиране за жп линиите "Септември – Пловдив" и "Първомай – Свиленград", които са приоритетни за Брюксел, както и за подготовка на жп проекти за следващия програмен период.

В крайна сметка обаче за подготовката на жп проекти за следващия период са осигурени 40 млн. евро от техническата помощ на програмата, а недостигащото финансиране на строящите се две жп отсечки ще дойде от новия държавен инвестиционен фонд "Растеж и региони" и от заем от ЕИБ, обясни Папазов.

Успехи

Като първенец по усвояване на средства по ОП "Транспорт" е посочено метрото – близо 80%, което по думите на директора на "Координация на програми и проекти" в транспортното министерство инж. Галина Василева е равномерен темп. След завършване на двата участъка – до летището и Бизнес парка, в началото на 2015 г. финансовият ресурс ще бъде напълно усвоен.

Със средства по програмата през април започна и изграждането на обхода на Враца, а през май и околовръстното на Габрово. За втори лот от магистрала "Струма" и обновяването на Централна гара София беше дадено начало през лятото, а обходът на Монтана и жп гарата в Пазарджик стартираха съответно през септември и ноември.

Предизвикателства

Като основни трудности по програмата за тази година Василева посочи проекта за изпълнение на жп проекта Видин - София и проблемите с осигуряването на средства за подготовка на жп проекти и на допълнително финансиране за линиите Първомай - Свиленград и Септември – Пловдив.

До момента по програмата са усвоени над 1.1 млрд. евро, което е над 55% от бюджета. Ремонтирани са над 218 км жп линии и са пуснати в експлоатация 140 км магистрали, построени са 13 нови станции на метрото, отчете Папазов. В процес на изпълнение са общо 15 проекта.

40 млн. евро са осигурени за подготовка на жп проекти до 2020 г.

Проектите за Западната дъга на околовръстното шосе на София и обходния път на Габрово, който е част от проекта за тунела под Шипка, ще получат еврофинансиране, след като Европейската комисия е одобрила изменението на програма "Транспорт". Това обяви министърът на транспорта Данаил Папазов, който отчете в сряда напредъка по програмата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

48 коментара
  • 1
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    Ако тунелът под Шипка бъде готов след 50 години, проектът може и да навърши 100. А честито!

  • 2
    cap_shakespeare avatar :-P
    Captain Shakespeare

    Ето как колонизаторите ограбват бедната ни страна.
    В същото време борците против тях си пият "Дом Периньон"!

  • The Core
    • -11
    • +110

    Защо бе, комунисти лъжливи?!
    Нали "асфалта не се яде"?
    Гиди гьостерица за вас!

  • 4
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#1] от "КЛЮЧАРЪ":

    Проектът отдавна навърши 100 - първата идея за тунел под Шипка макар железопътен е от 1897. Но ако не го построят в следващия програмен период със сигурност и в следващите 100 няма да го построят така че новината е повече от положителна, сега чакаме и решението на ВАС за обхода и ако и то е положително проекта на практика става необратим.

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "Като основни трудности по програмата за тази година Василева посочи проекта за изпълнение на жп проекта Видин - София"

    Ъпгрейда на жп линията Видин-София е прищявка на еврочиновниците. Досега по новия мост не е минал нито един влак защото в Румъния трасето продължава на дървени траверси - ние жп линия от платина да направим между Видин и София пак няма да има никаква промяна.

    Вместо да даваме милиарди за такива въздухарски идеи, защо не инвестираме в метро за България? По линията София -Пд - СЗ - Ямбол - Бс живее 2/3 от трудоспособното население. Ако се направи високоскоростна линия, така, че това разстояние да се минава за 2-3 часа (а не за 8 като сега) хората ще могат да живеят по родните места, а да работят в някой от другите големи градове по линията. Така ще намалее обезлюдяването в провинцията.

  • 6
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#5] от "Николай Николов":


    [quote#5:"Николай Николов"] Видин-София е прищявка на еврочиновниците. Досега по новия мост не е минал нито един влак защото в Румъния трасето продължава на дървени траверси[/quote]

    Нали не забравяш че Виктор Понта е комунист? Нашите комундели поне на влакове се кефят, явно за румънските и линиите не се ядат.
    Иначе сериозно - от години Румъния е против този транспортен коридор, който ги бил заобикалял. Явно смятат че каргото от Солун или Истанбул трябва да минава през Букурещ :-) Е, накрая ще стане, ама след подсещане от Брюксел, както стана за моста. Не си видят и те дрипавия задник, ми на геополтика седнали да играят! К'во да пра'ш, от всякъде сме обградени от "приятели" :-) То затова региона мяза на заден двор ...

  • 7
    kopo avatar :-|
    kopo

    До коментар [#5] от "Николай Николов":

    Айде малко по-леко с идеите. Приеми СтЗ за средна точка на искания от теб маршрут, провери отсто

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    До коментар [#4] от "anihilator_jack":


    [quote#4:"anihilator_jack"]сега чакаме и решението на ВАС за обхода и ако и то е положително проекта на практика става необратим[/quote]

    При бадемовото правителство по принцип всичко е обратимо. Ако зависеше от Доги и Съсела и зимата щяха да отменят, по "социални" съображения :-) Комунистите са хора крадливи и бая тъпи, току виж ги изплющяли зад врата със спиране на средствата и проекта увисва. В Белене имаме един такъв "предстоящ", дето даже референдум правиха, пък сега се таят като шумкари и тичат да говорят с Уестингхаус, нищо че ореваха орталъка к'ъв кяр е Росатом да гони жабите из Белене. То по-добре, ама парите ги закопаха за идните поколения археолози, които ще правят чутовни дисертации на тема "уникален храмов комплекс в древното селище Белене" :-) 'Щот кой би могъл да предположи че тези бетонни блокове биха могли да служат за нещо полезно?!? Ей така, бетон из локвите, досущ като Стоунхендж :-) И копелдаците пак са на власт. Тъпичък ни е народа и това си е, язък.

  • 9
    kopo avatar :-|
    kopo

    До коментар [#5] от "Николай Николов":
    Айде малко по-леко с идеите.
    Приеми СтЗ за средна точка, провери отстоянията до Сф и Бс, добави 10 мин. за престой в Пл/Ям и сметни средна скорост на "метрото", което за 1-1.5 часа може да те откара от СтЗ до Сф.

  • 10
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    До коментар [#8] от "misho73":

    По принцип си прав, но тука около този проект има малко по-друг нюанс. ОВОСът на целият обход на Габрово плюс бъдещият тунел в момента се обжалва от няколко казионни (не случайно използвам този израз) зелени организацийки пред ВАС и ако там падне, а такъв шанс има, защото българският съд не е от най-предвидимите особено, когато са намесени нечисти политически интереси, целият проект отива на боклука - и тази част, която се строи сега и тунела. От това БСП и Доган ще са много щастливи, защото Габрово е вражески регион, който на всичкото отгоре излъчи видни гербери като Томислав Дончев, и не бива да се допуска да дърпа напред. Но ако бъде одобрен правителството не само ще е задължено да завърши сега строящата се част, но и да почне работа по тунела през следващия програмен период в противен случай трябва да връща едни 100 милиона, а нищо чудно и глоба да ни наложат. За съжаление, както и други пъти е било, един такъв наистина ключов проект е оставен да виси на кантар вместо да има национален консенсус, че трябва да се строи. Но така е когато допускаме комунисти на власт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.