Процедурата за доставчик на 170 нови автобуса за София влиза в съда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Процедурата за доставчик на 170 нови автобуса за София влиза в съда

Процедурата е обявена без осигурено финансиране, като в момента общината кандидатства за евросредства по ОП "Околна среда"

Процедурата за доставчик на 170 нови автобуса за София влиза в съда

Чешката "Ивеко" твърди, че условията на конкурса възпрепятстват участието на потенциални кандидати

Кристина Климентиевна
5279 прочитания

Процедурата е обявена без осигурено финансиране, като в момента общината кандидатства за евросредства по ОП "Околна среда"

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


В последните работни дни на миналата година чешката компания "Ивеко Република Чехия" е направила втори опит да спре тръжната процедура на Столичната община за доставчик на нови 170 автобуса за градския автопарк, този път като я е обжалвала пред Върховния административен съд (ВАС). Конкурсът вече бе оспорен месец след обявяването му пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от чешката компания и от турския производител на автомобили "Карсан" (Karsan Otomotiv Sanayi & Ticaret AS) с мотива, че условията за участие в търга са ограничаващи. КЗК обаче отхвърли и двете жалби. Сега "Ивеко" оспорва решението на антимонополния орган в съда.  Ако съдът не вземе решение в полза на общината, конкурсът трябва да започне отначало.

Прогнозната стойност на градските коли е близо 98 млн. лв. Средствата обаче засега не са осигурени и местното ръководство се надява да ги получи по оперативна програма "Околна среда". 

Ограничаващи условия

В жалбите си до КЗК "Ивеко" и "Карсан" посочват, че зададените условия на обявената през ноември процедура, според които изпълнителите трябва да доставят 130 дизелови и 40 газови автобуса, възпрепятстват участието на потенциални кандидати, тъй като двата типа превозни средства са обединени в една обща поръчка. Неразделянето на търга на две обособени  позиции лишава участниците от възможността да изготвят конкурентна оферта  с по-ниска цена и по-добри гаранционни условия  за типа автобуси, за който имат повече технически възможности, твърдят от компаниите.

Освен това според двете жалби, така поставени, условията стесняват кръга на участниците и в търга не могат да се включат производители само на единия тип автобуси или доставчици, които през последните три години са доставили стотици  автобуси от единия тип, но не са доставили поне едно превозно средство от другия тип.

Без осигурено финансиране засега

Едно от условията в поръчката е, че тя ще бъде изпълнена "след осигуряване на финансиране". Наскоро общинският съветник Зафир Зарков каза пред "Капитал Daily", че процедурата е предварителна, което позволява общината да е в готовност при предоставяне на средствата. "В момента Министерството на околната среда и водите извършва изчисления за допълнителни средства по оперативна програма "Околна среда" и при тяхното осигуряване Столичната община ще има възможност веднага да реагира", обясни Зарков.

По план общината също трябва да участва във финансирането на доставката, но още не ясно с какъв процент от общата стойност.

 
Втора

процедура се бави

И друг търг - за 126 нисковъглеродни автобуса на стойност 97.2 млн. лв. със средства по ОП "Околна среда", продължава да се бави. След обжалване, четири удължавания на срокове и близо година от обявяването на обществената поръчка през октомври местната власт избра германската компания MAN Truck&Bus за изпълнител на поръчката. Комисията за защита на конкуренцията обаче отмени това решение по жалба на друг участник в търга - китайската Zhen Gzhon Jotong Bus, и върна процедурата до етап на разглеждане на документите на участниците за съответствие с критериите за подбор.

Според антимонополния регулатор германската компания може да се представлява от двама членове на управата или от един член заедно с един прокурист, а документите са подписани от лица, които нямат право по закон да представляват дружеството и следователно няма валидно заявление за участие в процедурата. В момента Столичната община обжалва решението пред ВАС, като се очаква магистратите да се произнесат през следващите седмици.

В последните работни дни на миналата година чешката компания "Ивеко Република Чехия" е направила втори опит да спре тръжната процедура на Столичната община за доставчик на нови 170 автобуса за градския автопарк, този път като я е обжалвала пред Върховния административен съд (ВАС). Конкурсът вече бе оспорен месец след обявяването му пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от чешката компания и от турския производител на автомобили "Карсан" (Karsan Otomotiv Sanayi & Ticaret AS) с мотива, че условията за участие в търга са ограничаващи. КЗК обаче отхвърли и двете жалби. Сега "Ивеко" оспорва решението на антимонополния орган в съда.  Ако съдът не вземе решение в полза на общината, конкурсът трябва да започне отначало.

Прогнозната стойност на градските коли е близо 98 млн. лв. Средствата обаче засега не са осигурени и местното ръководство се надява да ги получи по оперативна програма "Околна среда". 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    това са почти 100 милиона. голяма далавера е !

  • 2
    otnesenr avatar :-|
    slq84014722

    "... трябва да доставят 130 дизелови и 40 газови автобуса, възпрепятстват участието на потенциални кандидати, тъй като двата типа превозни средства са обединени в една обща поръчка. Неразделянето на търга на две обособени позиции лишава участниците от възможността да ..."

    Абе тея защо не вземат да си заврат претенциите някъде? Защо, моля ви се, не сме били нагласили търга както на тях им е изгодно? И се оплакват, че бил дискриминационен на това отгоре!

  • 3
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Ако има повече от 1 производител, който произвежда и двата вида автобуси не виждам проблем в обществената поръчка. Освен това при доставката на по-голям брой автобуси цената на 1 брой ще е по-ниска отколкото ако позициите се разделят.

  • 4
    owz46306052 avatar :-|
    owz46306052

    [quote#3:"Нефертити"]Освен това при доставката на по-голям брой автобуси цената на 1 брой ще е по-ниска отколкото ако позициите се разделят. [/quote]


    Пълна глупост на човек непознаващ бранша и цените на автобусите. Цената на един автобус не се влияе от количеството в една поръчка... И дори да отидеш в Балкан Стар и да си поръчаш 100 Травегота - цената ще е една - и толкова. Под минималната цена на бройка (обикновено 60% до 70% от каталожната), никой не пада... Причините са много - дори и заради това, че за да бъдат произведени тези автобуси са нужни около 2 години...

  • 5
    simo87 avatar :-|
    simo87

    Статията е подвеждаща и остаряла. МАН окончателно спечели търга по едната поръчка и обжалването свърши. ВАС реши, че всичко е наред.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#2:"Отнесен"]Защо, моля ви се, не сме били нагласили търга както на тях им е изгодно?[/quote]Комбинирането на поръчките в един лот определено ограничава конкуренцията, което автоматично води до по-висока цена и по-лоши условия на търга. Не е в интереса на самата община да ограничава конккуренцията. Само, че работещите в общината по традиция не се интересуват от интересите и, а от своите собствени.

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"Нефертити"]Ако има повече от 1 производител, който произвежда и двата вида автобуси не виждам проблем в обществената поръчка.[/quote]Дори и да има повече от една фирма произвеждаща двата типа, то броят на тези фирми е малко (!) подмножество от броя на фирмите произвеждащи поне единия тип. С други думи, комбинирането на поръчката води до яко ограничаване на конкуренцията с всички произтичащи от това последствия (по-висока цена, по-лоши условия).

  • 8
    historama avatar :-|
    historama

    [quote#5:"simo87"]МАН окончателно спечели търга по едната поръчка и обжалването свърши.[/quote]
    Любопитно ми е (ако имаш информация), въпросният МАН от турско поделение на фирмата ли е, или европейски? Защото у нас вече се увличат с поръчки при фирми извън ЕС - руски влакове за метрото, китайски влакове за БДЖ вместо европейски, или турски градски автобуси вместо чешки или полски.

  • 9
    asha avatar :-|
    asha

    До коментар [#8] от "historama":
    Руски са влаковете за метрото, защото релсите правени по бай Тошово време са били по "руски стандарт". Иначе МАН са от немските, защото фирми от ЕС са с приоритет при търговере на членките. А производството...един Бог знае. Може и в Китай да е. А може и в БГ. Ние имам доста фабрики за автомобилни части.

  • 10
    historama avatar :-|
    historama

    [quote#9:"asha"] защото релсите правени по бай Тошово време са били по "руски стандарт". [/quote]
    Остави тая работа, "руски стандарт" означава ширина на релсите, валиден за бившия СССР, съответно и осите (при навлизане на съветска територия всички локомотиви и вагони се повдигаха с крикове, и им сменяха осите по съветски стандарт). За България този стандарт не е бил никога валиден, и ширината на релсовия път е европейски, а както написах по-горе, осите много лесно са се сменяли. Нещата стоят по съвсем друг начин - България да не се отделя от матушката


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK