Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стефан Чайков

Кои пътища ще се строят през 2014 г.

Изграждането на северната тангента на София започва напролет

Радостина Маркова
15827 прочитания

Стефан Чайков

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Строителството на северната скоростна тангента на София може да започне още през април, съобщи председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" Стефан Чайков. До края на този месец се очаква да бъде подписан договор с избрания изпълнител – обединение ХПВС-ССТ, последван от допроектиране и отчуждителни работи.

Също напролет се очаква да започне ремонт на старите участъци от магистрала "Тракия". От течащото в момента строителство на магистрали единствено това на Лот 2 на "Струма" за момента е по първоначалния срок.

Начало до месеци

Стартът на северната тангента стана възможен, след като през декември Върховният административен съд отхвърли жалбата на италианското обединение Salini-Impregilo и потвърди решението на пътната агенция за избор на изпълнител. В консорциум ХПВС-ССТ влизат "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и смятаната за близка до Корпоративна търговска банка компания "Водстрой 98".

Успоредно с това северната тангента бе прехвърлена за финансиране от програма "Транспорт" към "Регионално развитие", за да бъдат спасени средства по програмата. Стойността на 16.5-километровото трасе е около 120 млн. евро. Плановете са строителството да приключи до есента на 2015 г., което е последен възможен срок, за да не бъде загубено европейското финансиране.

Скоростният път е важен, защото осигурява бързо трасе за транспортинте потоци от няколко магистрали - "Хемус" и "Тракия" в източна посока и "Люлин" и пътя София-Калотина в западна и южна. По проект скоростната тангента ще започва от софийското околовръстно шосе малко след разклона за село Мрамор и ще се включва отново в него на изток в района на Враждебна.

Ако няма обжалване на избора на изпълнители, напролет може да започне и ремонтът на 41 км стари участъци от магистрала "Тракия", финансиран със заем от Европейската инвестиционна банка по програма "Транзитни пътища" V. Тръжни процедури ще бъдат обявени за три участъка – между километър 5 и 10 на изхода на София, между километър 63 и 90 и между километър 119 и 131. Срокът за строителството ще е 18 месеца, като в договорите ще бъде заложено изискване изпълнителите да осигурят нормална порходимост на ремонтираните трасета в петък следобед и в неделя следобед, както и по празници, когато е и най-голямото натоварване на пътя.

В строеж

Успоредно с новите строежи тази година се очаква да приключи строителството на няколко големи пътни проекта, обобщи Стефан Чайков. До края на месеца ще бъде пуснато движението по пътя Кърджали-Подкова, а до края на годината ще бъдат завършени двете отсечки от магистрала "Марица" и обходът на Враца.

При "Марица" забавяне има и при двата лота. По първия между село Оризово и Димитровград в момента изпълнителят "Кооператива Муратори и Чементисти" (CMC di Ravenna) подготвя нов график за наваксване на забавянето, съобщи Стефан Чайков. В началото на миналата есен срокът за завършване на отсечката бе изтеглен за юни тази година под претекст забавяне заради археологически работи. Вторият лот от магистралата от Димитровград до Харманли трябваше да бъде готов през февруари тази година, но и този срок ще бъде изместен. От пътната агенция съобщиха, че изпълнителят обединение "Марица Хайуей" ("ПСТ холдинг" и "Порр Бау") са внесли искане за удължаване на срока заради изместване на инженерни мрежи при пътния възел при Димитровград. Става въпрос за два далекопровода, два газопровода и кабели, които не са фигурирали в проекта за пътя, поясни Стефан Чайков. Отделно от това част от насипите на пътя се наводнявали заради неизправно изпускателно съоръжение на язовира при село Крепост. От пътната агенция обаче отказаха информация за какъв нов срок претендинра изпълнителят.

Строителството на последната отсечка от магистрала "Струма" (Сандански – ГКПП Кулата) също няма да приключи в очаквания срок до началото на март. Причината също е преместване на инженерни мрежи, за което ще бъде подписан допълнителен договор с гръцката компания Aktor, която е изпълнител и на основното трасе. Срокът за завършване на тазци отсечка от "Струма" ще бъде удължен с 90 дни и ще се измести за края на юни, посочи Стефан Чайков.

За момента по първоначален график върви строителството на Лот 2 от магистралата (Дупница-Благоевград), като вече има разрешение за строеж на 11 км. За останалите тече допроектиране и археологически проучвания. Изпълнител там е обединение "Струма – 1", в което влизат "Главболгарстрой", "Пътстрой 92" и италианската Impresa. Отсечката трябва да е готова до март следващата година.

Също в началото на 2015 г. трябва да бъде завършен и обходният път на Монтана. Друго обходно шосе – това на Габрово, обаче за момента е спряно, като се чака решение на ВАС по жалбата на екоорганизации срещу оценката за въздействие върху околната среда на проекта. Най-вероятно то ще бъде взето на заседание на съда този месец.

Също този месец се чака решение на съда и за втората част от разширението на западната дъга на софийското околовръстно шосе – между река Какач и връзката със северната тангента след село Мрамор. Тръжната процедура бе отменена от пътната агенция миналата година, след като до отваряне на ценови оферти бе допусната само "Трейс груп холд", но от компанията обжалваха. Междувременно се очака одобрение на апликационната форма на трасето, след като през декември Европейската комисия я обяви за допустима за финансиране по програма "Транспорт". Разширението на първата част от околовръстния път – между връзката с магистрала "Люлин" и река Какач, също се изпълнява от обединение около "Трейс груп холд".

Пътната агенция спести 8.5 млн. от зимна поддръжка

Меката зима е спестила общо над 8.5 млн. лв. за зимна поддръжка до момента. Парите ще бъдат насочени към текущ ремонт на пътища напролет, съобщи Стефан Чайков. Само през ноември изразходваните средства са били с 6.5 млн. лв. по-малко от предвидените – 1.5 млн. лв. заради топлото време и 5 млн. лв. заради старта на зимната поддръжка от средата, а не от началото на месеца. Липсата на сняг е довела до 2 млн. лв. икономии през декември. В същото време през двата месеца на фирмите за зимна поддръжка са платени съответно 6.1 млн. лв. и 11 млн. лв., основно за готовност на техниката и дежурства на екипите. По този повод Стефан Чайков обяви намерението на пътната агенция в новите договори за зимна поддръжка тарифите за дежурства да бъдат намалени наполовина за сметка на по-високо заплащане за извършена работа. Очаква се тръжните процедури за тях да бъдат обявени до седмици.

Търсим пари за София-Калотина по нова програма

Участъкът от магистралата София-Калотина до с. Храбърско (близо до Сливница) може да се строи с пари по новата оперативна програма Connecting Europe (Свързана Европа) и допълващо финансиране от програма "Транспорт" през новия програмен период, съобщи Стефан Чайков. Идеята е по първата програма да се финансира отсечката до Драгоман, а по втората - пътят от там до пътния възел при село Храбърско. Тръжна процедура за 30-километровата отсечка бе обявена миналата година, но бе спряна заради изчерпания бюджет по програма "Транспорт" през стария програмен период 2007-2013 г. Дали новата схема за финансиране ще проработи, ще е ясно след началото на февруари, когато се очаква посещение на делегация от Европейската комисия.

12 коментара
  • 1
    angelboy8008 avatar :-|
    angelboy8008

    За последните 7г. от както сме в ЕС се построиха горе-долу толкова км магистрали, колкото за предните 50г. За метрото в Сф пък да не говорим.
    Края на лятото може да се разходим по Марица до Цариград, да разгледаме (само Ердоган да не е направил някоя гражданска война дотогава).

  • 2
    angelboy8008 avatar :-|
    angelboy8008
  • 3
    diangello avatar :-|
    diangello

    В последният работен ден на миналата година Данаил Папазов (министъра на транспорта) и Десислава Терзиева (МРРБ) обявиха тържествено, че били "спасили" парите за обходния път на Габрово и Западната дъга на околовръстния път, които средства бяха договорени по ОП "Транспорт" за периода 2007-2013 г., пускайки нови (преработени) апликационни форми за тези трасета. Сега за Габрово се оправдават с ОВОС, въпреки че щели да работят независимо от решението на ВАС. И тази птица проклета Чайков не споменава нищо за проекта "Тунел под Шипка" (фаза I - обходният път на Габрово), камо ли за магистрала "Хемус". Отново зачеркнаха Северна България, хвърляйки прах в очите с има-няма 20км асфалт за обходите на Враца и Монтана. Глупаци!

  • 4
    geordgeo avatar :-|
    Дългия

    Айде де, дайте малко "жега" на това строителство на пътища, та да се почувства, че наистина сме член на ЕС. Щото понякога като минавам през разни места из България, оставам с едно друго чувство...

  • 5
    historama avatar :-|
    historama

    В Северна България - пак нищо.

  • 6
    alehandro77 avatar :-|
    alehandro77

    Водстрой 98 смятана за близка до КТБ. Предлагам на журналиста, да погледне последните 10 водни цикъла в България и ще види колко от тях участва, гореспоменатата фирма! Е явно е близка!

  • 7
    chevyvolt avatar :-|
    chevyvolt

    Все проекти, та даже и търгове проведени от ГЕРБ!

    ОСТАВКА ВЕДНАГА!!!

  • 8
    oror avatar :-?
    Orchid

    За магистрала "Хемус" само мечти останаха май?
    За лесен достъп между северна и южна България-също.

  • 9
    oror avatar :-(
    Orchid

    След като в консорциума влизат:
    [quote#0:"статията"]"Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и смятаната за близка до Корпоративна търговска банка компания "Водстрой 98"[/quote] никоя обжалваща фирма няма шанс.... Особено пък в българския съд!

  • 10
    aucun avatar :-|
    v_vendeta

    [quote#1:"angelboy8008"]За последните 7г. от както сме в ЕС се построиха горе-долу толкова км магистрали, колкото за предните 50г. За метрото в Сф пък да не говорим.[/quote]
    Приветствам ентусиазма ти, дори ти цъкнах плюсче с чисто сърце. Питам (се) само защо "Хемус" е мръсна дума в подобни планове?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK