Правилата са за другите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правилата са за другите

Правилата са за другите

Правителството продължава с рокадите в държавните структури, но при публичните компании се спъна в собствените си закони

Татяна Пунчева-Василева
3537 прочитания

© shutterstock


Политическите чистки след всяка смяна на властта вече са норма в България, а обяснението, че всеки нов екип има право да сложи своите експерти на ключовите места, се превърна клише.

В този текст обаче няма да разсъждаваме доколко продължаващите управленски рокади без конкурси и без реална обосновка са целесъобразни, а че понякога в бързината се правят незаконосъобразно. Ще ви разкажем две истории, които показват, че заслепени от желанието си да сложат свои "експерти" и верни хора навсякъде, всъщност правителството и неговите членове просто не спазват закона. Дали заради непознаването му, заради небрежност или по-лошо - заради чувство за безнаказаност, държавата не успя да смени ръководствата на контролираните от нея публични компании - "Слънчев бряг" и "Българска фондова борса - София".

Ако за всички търговски дружества важат правилата на Търговския закон, при публичните компании режимът е доста по-рестриктивен с цел да се защитят интересите на миноритарните инвеститори. По-строгите правила се отнасят и до начините за промяна на ръководството - изисква повече и по-подробна предварителна информация за новите лица, които се предлагат да заемат ръководните постове в компаниите - нещо, което явно е затруднило управляващите.

Казус 1: Слънчев бряг

След промените в ключовите компании под шапката си министерство на икономиката стигна и до по-малките дружества като "Слънчев бряг". То се занимава с експлоатацията на инфраструктурата на едноименния черноморски курорт, държавата има мажоритарен дял, но разликата е, че акциите му се търгуват Българската фондова борса и съответно попада под специалния режим на публичните компании.

През ноември министерството прави необходимото, за да смени ръководството на "Слънчев бряг". Надлежно публикува всички изискуеми за общото събрание документи за петимата нови членове на мениджмънта според специалния закон - професионална квалификация, свидетелство за съдимост и декларация, че са независими, т.е. не са служителите на публичната компания, нито нейни акционери с над 25% от капитала, нито пък са служители на контролен орган на дружеството.

Всичко е както трябва до деня на самото извънредно общо събрание, когато вместо първоначално предложените лица се гласува изменен списък, а за новите две имена в него липсва нужната предварителна информация. Всичко това става ясно, след като излиза протоколът от общото събрание и новото ръководство е факт. Не съвсем. Виждайки нередностите, зам.-председателят на Комисията за финансов надзор с ресор "Инвестиционен надзор" Николай Попов издава принудителна мярка на "Слънчева бряг", с която задължава дружеството да не вписва новоизбраното ръководство в Търговския регистър, а ако го е направило вече, да направи постъпления да ги заличи, докато не бъде избрано ново ръководство по надлежния ред.

Така излиза, че макар първоначално икономическото министерство да е спазило специалните правила, за да сложи своите експерти в ръководството на дружеството под своята опека, в крайна сметка в последния момент ги е погазило. Дали защото раздаването на картите е извело напред нови лица в последния момент или поради някакви обяснима невъзможност все пак нарушение има и сега министерството ще трябва наново да започне процеса с рокадите тук. От там коментираха, че за момента не биха искали да коментират казуса по поставените от "Капитал" въпроси, тъй като "Слънчев бряг" в момента жалва решението на комисията. "След окончателното произнасяне на Комисията за финансов надзор по казуса ще се съобразим с нейното решение и ще предприемем необходимите действия", допълниха все пак от ведомството.

Казус 2 БФБ

По-фрапантен е вторият казус с нарушение на същите разпоредби. Първо, защото се отнася до казус под опеката на Министерството на финансите, което в случая е институцията, която де факто кове правилата на капиталовия пазар и в чийто ресор са те. Второ, защото се касае за промени ръководството на самата фондова борса (която между другото според плановете на правителството трябва да се приватизира до месеци, така че не е ясно за какво е необходима смяната). И трето, защото тук пропуските дори са повече спрямо първия казус.

Отново през ноември министерството на финансите изисква от "БФБ-София" да свика извънредно събрание на акционерите, на което да промени състава на съвета на директорите. То се насрочва за 14 януари 2014 г. с единствената точка в дневния му ред гореспоменатото искане. Министерството не посочва какви точно ще са промените - няма имена на новопредложените лица, нито нужната информация за тях като квалификация, свидетелство за съдимост и декларация за независимост. А за тази информация си има срок, в който трябва да се представи на всички акционери, за да могат те да вземат обосновано решение. Този срок е 30 дни преди откриването на самото събрание. Видно от материалите за събранието, министерството не само закъснява с този срок, а и представя непълен пакет информация за тях - липсват свидетелство за съдимост и декларация за независимост. Съответно зам.-председателят  КФН отново се намесва със санкция и задължава акционерите на "БФБ-София" да не подлагат на гласуване исканата точка за промени в състава на ръководството, тъй като към нея реално не са направени конкретни предложения в законово установения срок.

Финансовото министерство прави втори опит все пак да осъществи исканите рокади. Възползва се от възможността в Търговския закон да допълни дневния ред в общото събрание като акционер с над 5%, като обяви в регистъра въпроси, които допълнително да се разгледат на събранието в срок до 15 дни от откриването му. В конкретния случай това трябва да стане между коледните и новогодишните празници и ведомството се възползва от тази възможност, като надлежно разписва кого предлага да освободи и кого да назначи в състава на ръководството на дружеството. Само че и този път не представя всички нужни документи. Какво е видно от новите материали, за някои от предложените нови попълнения пак липсват изискуемите документи, а именно декларации за независимост.

В този случай, ако съдим по казуса "Слънчев бряг", финансовото министерство може да види своите планове осуетени за втори път от КФН заради непълния пакет документи на кандидатите. В добавка освен публична компания "БФБ-София" е пазарен оператор и съответно се подчинява на допълнителни условия, сред които е и изискването членовете на управителния орган на борсата да се одобряват предварително от зам.-председателя на КФН. Това одобрение се получава в рамките на около един месец след избора им и може да бъде отказано, ако представените данни и документи за новоизбраните лица са непълни или неверни.

От финансовото министерство също не коментираха в детайли казуса пред "Капитал" и защо се е стигнало до тук, но посочика, че ще се съобразят с мярката на КФН.

Каква ще е развръзката по двата казуса не е толкова важно - ако правителството е решило, то може да свика нови общи събрания и след месец промените да станат факт. По-важният извод тук е, че държавата, вместо да дава пример с изрядност и да направи механизмите по-работещи, хвърля все повече усилия да заобикаля правилата, които изисква частните дружества да спазват. Вероятно някои текстове от законодателството за капиталовите пазари са твърде рестриктивни и не дават достатъчно гъвкавост, но те са такива за всички.

Политическите чистки след всяка смяна на властта вече са норма в България, а обяснението, че всеки нов екип има право да сложи своите експерти на ключовите места, се превърна клише.

В този текст обаче няма да разсъждаваме доколко продължаващите управленски рокади без конкурси и без реална обосновка са целесъобразни, а че понякога в бързината се правят незаконосъобразно. Ще ви разкажем две истории, които показват, че заслепени от желанието си да сложат свои "експерти" и верни хора навсякъде, всъщност правителството и неговите членове просто не спазват закона. Дали заради непознаването му, заради небрежност или по-лошо - заради чувство за безнаказаност, държавата не успя да смени ръководствата на контролираните от нея публични компании - "Слънчев бряг" и "Българска фондова борса - София".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jorosrabskia avatar :-|
    jorosrabskia

    Комунист и спазване за законите : две абсолютно несъвместими неща

  • 2
    vladimirkalitsin avatar :-|
    vovka

    Бобева имаше среща с чуждестранни мениджъри на големи компании в България. От петима, само един е българин и след срещата го беше срам, че е отишъл. Беше го срам, че това е Вицепремиера му. Проста и самовлюбена. Извини се на колегите си.

  • 3
    mortimer avatar :-|
    Martin Demerdzhiev

    Съвестта е буржоазен предразсъдък.

  • 4
    pinoccio avatar :-?
    pinoccio

    Защо продължавате да се учудвате?
    Та методите на другарите с рубашките не са се изменили от 1944 насам...
    Прости, но верни на партията. И грабят като за последно - дай боже и да им е за пследно.
    А и съм чувал, че от затвора не може да се харчат откраднатите милиони.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK