Радикално намаляване на бюрокрацията и възможност малки, средни и наскоро създадени компании да участват в обществените поръчки. Това обеща вицепремиерът Даниела Бобева по време на дискусия за промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП) във Висшето училище по застраховане и финанси в София. Корекциите в закона се очаква да бъдат приети окончателно от парламента в края на този или началото на следващия месец. Текстовете бяха внесени в Народното събрание още през август и вече са гласувани на първо четене.
В момента се събират становища по тях, като Бобева призова всички заинтересовани да изпратят предложенията си. Според вицепремиера новият вариант на правилата за обществени поръчки ще увеличи конкуренцията сред изпълнителите и от това самите възложители само ще спечелят. Основна промяна в закона е, че се премахва досега задължителното изискване кандидатите да доказват оборот над определен минимум за последните три години. За финансовото състояние на изпълнителите пък ще има прагове само ако това е свързано с предмета на поръчката.
Цената няма да е най-важна
"Ако има нещо по-хубаво от конкуренцията в една икономика, просто ми го кажете кое е", каза вицепремиерът Бобева. Сега в много сектори до финалния етап на класирането достига само една компания и това е проблем, обясни тя. Според нея при избора на изпълнители не може и не трябва да се избягва субективното мнение, защото само количествените критерии (като например цената) не са достатъчни за оценка в много случаи. Ограничаването на тежестта на критерия за най-ниска цена е една от промените в закона, която беше анонсирана още при първоначалното обявяване на проекта за изменение на ЗОП.
Този критерий често е критикуван, тъй като позволява в много търгове да се печели с изкуствено занижена цена или с доставка на некачествени продукти и услуги. В строителството например това може директно да увеличи последващите разходи за поддръжка. При доставката на храни пък най-ниската цена често води до по-ниско качество.
Промяна в тежестите на съотношението цена - качество при избора на оферти означава, че трябва да има повече експертиза за оценяване, обясни Бобева. Според нея сегашната обща система за класиране на кандидатите не работи и е по-добре да има секторна такава. Това означава например в пътните проекти да се заложи по-висока тежест на качеството, а при доставките на гориво цената да остане водеща.
От кандидатите вече няма да се изискват документи и информация, налични в публични регистри. Паричните гаранции на изгубилите участници пък ще се връщат веднага, гласят друга част от промените. По-прости правила и по-малко бюрокрация ще има и към подизпълнителите при обществени поръчки, обеща вицепремиерът.
Нарушение и наказание
По данни на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), за четвъртото тримесечие на 2013 г. "проблемните" обществени поръчки са за над 115 млн. лв. За този период агенцията е направила 109 инспекции. Сред най-големите нарушители са държавните болници, държавните енергийни дружества, както и Изпълнителна агенция "Одит на средствата от ЕС". За 2012 г. АДФИ е проверила 2446 търга, като при над половината е имало нарушения.
Заради свиването на икономиката през последните години има трайно увеличение на интереса към обществени поръчки с държавни и общински пари, твърди Цветелина Попова, директор на дирекция "Обществени поръчки и концесии" в Комисията за защита на конкуренцията. Това е и причината според Попова да има ръст на подадените жалби в КЗК – за 2013 г. те са 1799 при 1469 за 2012 г.
Радикално намаляване на бюрокрацията и възможност малки, средни и наскоро създадени компании да участват в обществените поръчки. Това обеща вицепремиерът Даниела Бобева по време на дискусия за промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП) във Висшето училище по застраховане и финанси в София. Корекциите в закона се очаква да бъдат приети окончателно от парламента в края на този или началото на следващия месец. Текстовете бяха внесени в Народното събрание още през август и вече са гласувани на първо четене.
5 коментара
Че не сме достатъчно богати, за да си обществено-поръчваме евтини неща, е логически издържано :-) За съжаление и алтернативният критерий - икономически най-изгодна оферта - нерядко е податлив на залагане на субективизъм в методиката за оценка...
Четох безумните предложения за промени в ЗОП, освен простотиите има фрапиращи противоречия с европейските директиви. Най-големите нарушители са именно държавни дружества и общини, при ЕРП може да се сравни с данните на АОП и КЗК.
Ще поживеем, ще видим....
До коментар [#1] от "Ghostенин":
там е заровен ключа към бараката, в критерия и предварителния подбор и свързаните с него изисквания.
Промени в ЗОП- защо се лъжем, и кой изобщо лъжем- може би тези от ЕС, но едва ли, щото то ако ще ги излъжем, то няма да е защото не виждат какво и как става, а защото може би ги устройва.
Кой ще печели ОП, не става известно след проведена конкретна тръжна процедура, печелившите са известни в деня след съобщаване на официалните изборни резултати, разбира се има и изключения, но те просто са дотолкова изключения, доколкото фактологията е известна на групичките хора които пораждат изключенията.