ВАС отхвърли жалбите срещу тунела под Шипка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВАС отхвърли жалбите срещу тунела под Шипка

Министърът на транспорта Данаил Папазов наскоро обяви, че ЕК е одобрила изменения в програма "Транспорт" и тунелът под Шипка ще получи еврофинансиране

ВАС отхвърли жалбите срещу тунела под Шипка

Единадесет компании са подали оферти в търга за идеен проект на бъдещото съоръжение

Кристина Климентиевна
3997 прочитания

Министърът на транспорта Данаил Папазов наскоро обяви, че ЕК е одобрила изменения в програма "Транспорт" и тунелът под Шипка ще получи еврофинансиране

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


150 млн. евро е прогнозната стойност на тунела.

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбите на природозащитниците от WWF и частни лица срещу оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), която одобрява инвестиционното предложение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за трасето на обхода на Габрово и тунела под Шипка. Това е развръзката засега след двегодишна съдебна битка на неправителствената организация срещу проекта, предвиждащ застрояване на част от природен парк "Българка" и защитени зони по "Натура 2000".

Решението на ВАС подлежи на обжалване пред по-горна инстанция. Катерина Раковска от WWF заяви пред "Капитал Daily", че организацията твърдо ще го обжалва. "Да се строят пътища през защитени територии, при положение че има алтернативен вариант, е много лош прецедент", каза тя.

Междувременно АПИ обяви обществена поръчка на стойност 400 хил. лв. за изработване на идеен проект на тунела, в която участват 11 кандидата (виж карето). Целта е да се осигури бърз старт на проекта, който по план трябва да започне реализация през 2015 г. Преди месец еврокомисията одобри изменение на програма "Транспорт", с което бе осигурено и финансирането на тунела с прогнозна стойност 150 млн. евро. 

Спорното трасе  

Проектът е разделен на пет части. Преди месец бе завършен първият, а в момента продължават строителните дейности по втория участък от обхода на Габрово. Останалите три участъка са изцяло ново строителство, като последният е тунелът с дължина 3.2 км. Трасето започва от с. Поповци и преминава през габровските квартали Чехлевци, Велчевци, Дядо Дянко, обхожда кв. "Смирненски" и стига до кв. "Радецки". Оттам пътят навлиза в парк "Българка", след което е предвиден пробивът под Шипка. Изпълнител на обхода е консорциум ПСВТ ("Хидрострой", "Пътни строежи","Пътинженерингстрой"), а договорът е за 93 млн. лв.

Проектът бе атакуван от WWF заради преминаването на последните 4 км от пътя през защитени зони по "Натура 2000". Според тях има изработен друг план от германски архитект, който предвижда строителството в парка да е изцяло под земята. Според съда обаче трасето е на достатъчно разстояние от защитените местообитания.

Особено мнение

Решението на съда е подписано с особено мнение от съдия Диана Добрева, която счита, че решението по ОВОС трябва да бъде отменено. Според нея в доклада не се споменава какви ще са вредните въздействия за околната среда при новото строителство, което ще се изгражда с взривни дейности и ще бъдат отделяни вредни емисии. По думите й  обществените обсъждания по проекта са преминали в твърде кратки срокове, като няма доказателства за проведени срещи в засегнатите от трасето квартали.

Кандидатите



"Инжконсултпроект"

"Трафик холдинг"  

"Проджект планинг енд мениджмънт"

"Свеко Енерго проект"

Консорциум "Групо Текопи - Алве" ("Текопи" "Алве консулт", "Текопи инженеринг")

Обединение "Виа план – Амберг 2013" ("Амберг инженеринг, Словакия", "Виа план")

"Илия Бурда"  

"Рутекс"  

"Пътпроект"  

"Трансконсулт-22"  

Консорциум "Мости" ("Мости България" ,"Мости Катовице")
150 млн. евро е прогнозната стойност на тунела.

Тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбите на природозащитниците от WWF и частни лица срещу оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), която одобрява инвестиционното предложение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за трасето на обхода на Габрово и тунела под Шипка. Това е развръзката засега след двегодишна съдебна битка на неправителствената организация срещу проекта, предвиждащ застрояване на част от природен парк "Българка" и защитени зони по "Натура 2000".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    purple_rain avatar :-?
    purple_rain

    Не може да бъде! Да не би да има някакъв шанс България в 21 век да има нормална,бърза връзка между Северна и Южна България,особено зимата когато положение е трагично.Да видим до къде ще го докарат и дали наистина ще започнат строеж на тунела под Шипка,за който се говори сигурно от поминалия век.

  • 2
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Тия "зелени наглеци" си живуркат предоволно в София, събота и неделя отиват да се нарадват на "природата", а хората от провинцията да се мъчат и гладуват, за да не им развалят представата как трябва да изглежда света.

  • 3
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    До коментар [#2] от "okk04315801":
    А, да бе, вие затова гладувате, щото няма път през парка. Като го построят отгоре вместо отдолу, изведнъж ще сте сити и щастливи всичките.

  • 4
    stg avatar :-|
    stg

    въобще не съм се съмнявал че екоизнудвачите са се опитали и може би изкарали някоя пара

  • 5
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    До коментар [#3] от "80286":

    Нищо няма да му стане на парка. А колкото до това кой е гладен и кой - сит, почакай да падне снега и ела да те прекарам през Балкана, да видиш как е. Пък може и да ти се отворят очите.

  • 6
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    До коментар [#5] от "TPOTOAP":
    Ти не ми обяснявай на мен за снега и Балкана, щото не съм от равното. Опитвам се да кажа, че не заради Стара Планина няма работа в северна България и хората мизерстват. Сърдете се на петилетките. Опитвам се да кажа, че през Шипка няма да потекат работни места и манна небесна към северна България като я пуснат. Много сте наивни ако смятате, че нещо ви топли тоя проект въобще. Тировете - да. Хората - не много. И най-накрая, опитвам се да кажа, че за пореден път ще е по български - вместо по оригинален проект, ще го направим евтино, некачествено, ще осерем след себе си, някой някой ще прибере много пари. А хората в северна България направо ще цъфнат и вържат от цялата работа.

  • 7
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    До коментар [#6] от "80286":

    Удобните транспортни връзки на Северна България се броят на пръстите на едната ръка. На север - Дунава с 1 мост и още един от миналата година (плащат се). На изток - морето. На запад и на юг - Балкана, който може да се пресече нормално целогодишно само през магистрала Хемус. Ето това е главната причина за изоставането на Северна България от Южна. Проглушиха ни ушите с тази евроинтеграция, а все още не сме интегрирали двете части на нашата си държава. И защо е така? Отговорът на въпроса можем да търсим в мисленето на хора, написали нещо например като коментар номер 6. Много ясно, че тунелът няма да открие работни места, но самият факт, че времето за путъване през Балкана ще се съкрати с 1 час, е достатъчно голямо постижение.

    [quote#6:"80286"]И най-накрая, опитвам се да кажа, че за пореден път ще е по български - вместо по оригинален проект, ще го направим евтино, некачествено, ще осерем след себе си, някой някой ще прибере много пари. А хората в северна България направо ще цъфнат и вържат от цялата работа.[/quote]

    Това като оплакване на нероден Петко ли да го броим?

  • 8
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    До коментар [#7] от "TPOTOAP":
    Каквото искаш брой, въобще не ме интересуваш. Ах, дано си активен тука, Тротоар-е, примерно 2 години след като стане това. Да те питам как сте, що сте, плувате ли вече в мед и мляко. Много ще се бъзикам с теб. Направо няма да те оставя на мира. Наивни хора бе, прости хора...

  • 9
    tpotoap avatar :-|
    TPOTOAP

    До коментар [#8] от "80286":

    Типично хейтърско мнение, за рамка.

    Кои сме ние и кои сте вие? Каква е тази измислена барикада? Ти всъщност искаш ли да има тунел или не. Разбрах че хасфалта не се ядял и казах, че ползите от тунела и без това са огромни.
    По твоята логика за какво ни е дунав мост 2, и той не нахрани Видин, нали така. И Маказа да затворим, че и там гладни и се оплакват.

  • 10
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    До коментар [#9] от "TPOTOAP":
    Странно... проход имат, пък и там гладни. Как е възможно, що е това?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Ще съмне ли след НОЩ?

Ще съмне ли след НОЩ?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.