АПИ пусна поръчка за пътни знаци за 20 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АПИ пусна поръчка за пътни знаци за 20 млн. лв.

В рамките на три месеца агенцията пусна три поръчки за общо 60 млн. лв. Първите две са стопирани заради жалби

АПИ пусна поръчка за пътни знаци за 20 млн. лв.

Процедурата за доставка на мантинели на същата стойност е спряна заради дискриминационни условия

Радостина Маркова
6043 прочитания

В рамките на три месеца агенцията пусна три поръчки за общо 60 млн. лв. Първите две са стопирани заради жалби

© Мария Съботинова


Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви нова голяма обществена поръчка, свързана с обезопасяването и сигнализацията на пътната мрежа за следващите четири години. Процедурата е с прогнозна стойност 19.9 млн. лв. Тя включва доставка на средства за вертикална сигнализация (пътни знаци и табели) за магистралите и републиканската мрежа. През декември агенцията обяви аналогична поръчка за монтаж на ограничителни съоръжения (мантинели, светлоотразители и парапети) също за 19.9 млн. лв., а в средата на ноември – за полагане на маркировка, която отново е за същата сума. И двете бяха спрени след жалби на фирми в Комисията за защита на конкуренцията.

И трите обществени поръчки бяха обявени след решение на АПИ миналата година, с което съпътстващи дейности като полагането на маркировка, монтирането на пътни знаци и мантинели бяха извадени от обхвата на договорите за пътна поддръжка. Идеята е така да се намалят цените на тези услуги, тъй като в тръжните процедури могат да кандидатстват директно производители, вносители и доставчици на такъв тип оборудване без посредничество на поддръжащите пътищата строителни фирми.

Новата поръчка

По новата обществена поръчка на АПИ може да се кандидатства до 10 февруари. Подобно на предните две процедури и при нея са обособени шест отделни позиции, всяка за един от плановите райони в страната: Северозападен, Северен Централен, Североизточен, Югоизточен, Южен централен и Югозападен.

За всяка позиция е предвиден бюджет от 3.3 млн. лв. за целия четиригодишен срок, но плащанията ще зависят от конкретната свършена работа за съответната година. Всеки кандидат може да подаде документи най-много за две позиции.

До участие в процедурата се допускат дружества и обединения, които имат оборот от дейности по доставка, монтаж и поддръжка на пътни знаци на магистрали и пътища от републиканската мрежа за поне 500 хил. лв. за последните три години и разполагат с необходимото оборудване. Изискването за оборот важи за всяка от обособените позиции, но при кандидатстване по повече от една той не се увеличава.

Предложенията на кандидатите ще се оценяват по метода "Икономически най-изгодна оферта", като основна тежест ще имат техническите показатели (60%). Останалите 40% се падат на ценовата оферта.

Обжалваната процедура

Междувременно спряната обществена поръчка на АПИ за доставка на пътни ограничителни съоръжения предизвика взаимни обвинения между представители на сектора.

Процедурата бе стопирана след жалба на варненската компания "Лукс доорс" в края на декември. Мотивът бе наличието на ограничителни условия в тръжните документи. От ръководството на компанията посочиха като такова изискването за полагане на щемпел АПИ върху всеки от монтираните елементи.

Според управителя на "Лукс доорс" Соня Димитрова условията на поръчката са силно ограничителни, тъй като има изискване да се постави щампа АПИ върху отделните елементи. Според нея това изискване противоречи на технологичния цикъл на производство и то може да се покрие на ниска цена само от производители на мантинели, колчета и т.н. Иначе съоръженията трябва да се транспортират два пъти, веднъж от производител към маркировач и после обратно при производител за поцинковане. Поставяйки подобни изисквания, възложителят дискриминира останалите участници в процедурата, като предварително поставя в по-благоприятно положение производителите.

По думите й само една компания в страната – пловдивската "Юпитер-метал", отговаря на това условие.

Собственикът на "Юпитер-метал" Николай Иванов, който е и председател на Баншова асоциация "Пътна безопасност", отхвърли обвиненията. Според него зад тях стоят интересите на големи строителни фирми, които не искат съпътстващите дейности като поддръжката на мантинели и парапети да бъдат извадени от обхвата на договорите за пътна поддръжка.

"В сегашните договори, ако един елемент струва 35 лв., има фирми, които го предлагат за над 70 лв. Ясно е откъде идва съпротивата", коментира Иванов. По думите му наличието на подобен щемпел върху мантинели и огради по пътищата е европейска практика. Причината от АПИ също да го изискват са кражбите на металните съоръжения, за да бъдат предадени за скрап или за да се ползват повторно при обезопасяване на общински пътища.

"Всяка фирма, която произвежда подобни съоържения, може да сложи подобен щемпел преди поцинковането на елементите", категоричен бе Иванов. И допълни, че има поне четири български компании и много чужди дружества, които произвеждат подобни елементи.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви нова голяма обществена поръчка, свързана с обезопасяването и сигнализацията на пътната мрежа за следващите четири години. Процедурата е с прогнозна стойност 19.9 млн. лв. Тя включва доставка на средства за вертикална сигнализация (пътни знаци и табели) за магистралите и републиканската мрежа. През декември агенцията обяви аналогична поръчка за монтаж на ограничителни съоръжения (мантинели, светлоотразители и парапети) също за 19.9 млн. лв., а в средата на ноември – за полагане на маркировка, която отново е за същата сума. И двете бяха спрени след жалби на фирми в Комисията за защита на конкуренцията.

И трите обществени поръчки бяха обявени след решение на АПИ миналата година, с което съпътстващи дейности като полагането на маркировка, монтирането на пътни знаци и мантинели бяха извадени от обхвата на договорите за пътна поддръжка. Идеята е така да се намалят цените на тези услуги, тъй като в тръжните процедури могат да кандидатстват директно производители, вносители и доставчици на такъв тип оборудване без посредничество на поддръжащите пътищата строителни фирми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK