Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Държавата ще се намесва в спорове между клиенти и компании

Промените в Закона за защита на потребителите минаха на първо четене

Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев
Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев
Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев    ©  КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ
3 хил. лв. е максималната сума, която може да заплати нелоялен търговец.

Повече права за българския потребител, когато пазарува или тегли кредит и по-големи глоби за нелоялните търговци. Това са част от целите на предложенията за промени в Закона за защита на потребителите, които бяха гласувани в Народното събрание в сряда. С 14 гласа "за" и нито един против законопроектът премина успешно на първо четене.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.
    • - 7
    • + 8

    Още един начин да бъде отблъснат бизнеса...

    Не ме рабирайте погрешно, аз съм за повече контрол, но за съжаление в България той е доста криворазбран и много повече пречи на развитието, отколкото решава проблемите на потребителя..

    Нередност?
  • 2
    lusilu avatar :-P
    lusilu
    • - 1
    • + 13

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    То при нас в България контрола = хранилка !

    Нередност?
  • hypercube
    • - 4
    • + 12

    Да видим как го тълкувам този закон ..

    Случай 1 - Искам да поиграя малко на Плейстейшън ... купувам си конзолата + игри, играя си 12-13 дена и после я връщам на търговеца позовавайки се на ЗЗП, следва търговец B, C, D - всички са в интернет вече .....

    Какъв е резултата : Аз играя без да плащам, при търговците се трупа овехтяла и вече разопакована техника и трябва да се продаде на загуба.

    Случай 2 - Искам лаптоп - за презентация, за почивката или просто да разчовъркам някой скъп модел. Поръчвам го от доставчика /онлайн магазин някой си/, ползвам го 12 дена и го връщам - не ме кефи, шумен вентилатор, загрява, дисплей с малък контраст /от 9 дерета вода/. Доставчика обаче не може да го върне на вносителя защото вече му е фактуриран и използван и му остава скъп лаптоп, трудно продаваем и то в разпечатана опаковка. Т.е потопен е с 1-2К. Като се има предвид че онлайн магазините не държат нищо в наличност а са един тип "дропшипинг" центрове то няколко такива лаптопа сериозно ще навредят на баланса им. Биха фалирали доста бързо при масирана атака от конкуренти.

    Въпросите ми :
    1.Като се пишат закони мисли ли се въобще какви дивотии се залагат в тях ?
    2.На какво основание се вдига минималната глоба? Запознати ли сте за какви безумни неща инспекторите налагат глоба? Знаете ли колко дребнави са понякога?

    Нередност?
  • 4
    dio avatar :-|
    dio
    • + 2

    До коментар [#3] от "hypercube":

    Въпросите ти имат логика, като се има в предвид културата на част от нашият народ. Но промяната в момента не е да се разреши връщането на продукта, а времето за което ще може да го върнеш. Промяната е от 7 на 14 дни. С други думи описаното от теб и в момента може да се прави.

    Нередност?
  • 5
    dio avatar :-?
    dio
    • + 3

    Аз пък бих искал да допълнят закона с удължаване на гаранцията на продуктите поради личен опит.
    Купих на скоро зимни обувки за 160 лв, които на външен вид и на обуване бяха страхотни, с гаранция два месеца.
    В началото на трерият месец започнаха леко да се разлепят и 2 седмици по-късно бяха почти за боклука поради разкъсване на подметката.

    Когато човек си купува дреха или обувка определено не смята да я носи точно 2 месеца, а минимум един - два сезона, което според моите виждания е поне 6 месеца гаранция.

    Нередност?
  • 6
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube
    • + 1

    До коментар [#4] от "dio":

    Когато срока е по-голям стимулите за подобни измами са също по-големи ...

    Въпрос на време е шмекерите да изпълзят на онлайн хоризонта.

    Нередност?
  • 7
    izabell avatar :-|
    izabell
    • + 1

    При определяне на санкции обикновено се има предвид горната граница.Щом са постваили такъв праг фирмите имат многократно по-голям оборот и сега писък и вой,понеже държавата била мащеха;)

    Нередност?
  • 8
    balyk avatar :-?
    batak

    "Специализирани комисии с представители на търговци от съответния сектор, служители от съответния регулаторен орган и представители на Комисията за защита на потребителите ще взимат окончателните решения по определените казуси."

    Защита на потребителите и сега са си по "поръчка" . Сега като гледам ще ходят заедно с поръчителите си даже.Увеличаване на размера на глобите би било добре.....ако не го разбирах като увеличаване размера на "комисионните"..както му викат в някои министерства

    Това за намаляване на ремонтите го подкрепям с две ръце.

    Нередност?
  • 9
    balyk avatar :-P
    batak
    • + 1

    Ааа схванах най сетне.. увеличаването на размера на глобите е заради увеличаване размера на екипите.. това си е то насърчаване на заетостта
    Хем да не товарим търговците, хем повече хора да имат работа.Мам.а и и социална политика....


    Нередност?
  • 10
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.
    • + 1

    [quote#3:"hypercube"]1.Като се пишат закони мисли ли се въобще какви дивотии се залагат в тях ? [/quote]
    Не разбира се.. :)

    Точно това е и моето мнение.. В други държави има защита на потребителите, но потребителите не са 99% тарикати на дребно..

    Нередност?
Нов коментар