Държавата ще се намесва в спорове между клиенти и компании
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата ще се намесва в спорове между клиенти и компании

Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев

Държавата ще се намесва в спорове между клиенти и компании

Промените в Закона за защита на потребителите минаха на първо четене

Кристина Климентиевна
4250 прочитания

Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


3 хил. лв. е максималната сума, която може да заплати нелоялен търговец.

Повече права за българския потребител, когато пазарува или тегли кредит и по-големи глоби за нелоялните търговци. Това са част от целите на предложенията за промени в Закона за защита на потребителите, които бяха гласувани в Народното събрание в сряда. С 14 гласа "за" и нито един против законопроектът премина успешно на първо четене.

Актуализирането на нормативната наредба трябва да спре купищата жалби до съда и при нарушения злоупотребилите търговци да бъдат санкционирани директно.

Повече защита

Според законопроекта глобите за търговци, нарушили правата на потребителите, се увеличават – минималната сума се вдига от 300 на 500 лв., а максималната от 1500 на 3000 лв. за "всеки отделен случай", което може да се тълкува като индивидуално наказание за всеки търговец. Друга полза за потребителите е промяната за връщане на стоки, купени по интернет или от онлайн търгове. Досега срокът за рекламация беше една седмица, като ще бъде променен на 14 дни.

Освен положителните промени внесените предложения предвиждат държавата да се намесва в спорове в областта на водоснабдяването, топлоснабдяването, енергетиката, телекомуникациите и финансовите услуги. Специализирани комисии с представители на търговци от съответния сектор, служители от съответния регулаторен орган и представители на Комисията за защита на потребителите ще взимат окончателните решения по определените казуси.

Допълнителни предложения

Богомил Николов от асоциация "Активни потребители" подкрепя строгите санкции за нелоялните търговци, но счита, че глоба от 1500 лв. не се съпоставя с печалбите, които един злоупотребил търговец може да извлече. "Максималният размер на санкцията трябва да е в размер до 10% от оборота, за да има пропорционалност на наказанието", каза Николов по време на обсъждането на законопроекта. По негови думи в промените трябва да се възприеме принципът от Закона за защита на конкуренцията, където се взима процент от оборота на компанията.

"Активни потребители" предлагат и промяна в броя на ремонтите на стоката, при които ощетените потребители могат да върнат закупеното, от три на два. "Когато два пъти се проявява един дефект, това е ясен показател, че продуктът е повреден", допълни Богомил Николов.


10 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    Още един начин да бъде отблъснат бизнеса...

    Не ме рабирайте погрешно, аз съм за повече контрол, но за съжаление в България той е доста криворазбран и много повече пречи на развитието, отколкото решава проблемите на потребителя..

  • 2
    lusilu avatar :-P
    lusilu

    До коментар [#1] от "bestbuy":

    То при нас в България контрола = хранилка !

  • 3
    dreamboxer avatar :-@
    hypercube

    Да видим как го тълкувам този закон ..

    Случай 1 - Искам да поиграя малко на Плейстейшън ... купувам си конзолата + игри, играя си 12-13 дена и после я връщам на търговеца позовавайки се на ЗЗП, следва търговец B, C, D - всички са в интернет вече .....

    Какъв е резултата : Аз играя без да плащам, при търговците се трупа овехтяла и вече разопакована техника и трябва да се продаде на загуба.

    Случай 2 - Искам лаптоп - за презентация, за почивката или просто да разчовъркам някой скъп модел. Поръчвам го от доставчика /онлайн магазин някой си/, ползвам го 12 дена и го връщам - не ме кефи, шумен вентилатор, загрява, дисплей с малък контраст /от 9 дерета вода/. Доставчика обаче не може да го върне на вносителя защото вече му е фактуриран и използван и му остава скъп лаптоп, трудно продаваем и то в разпечатана опаковка. Т.е потопен е с 1-2К. Като се има предвид че онлайн магазините не държат нищо в наличност а са един тип "дропшипинг" центрове то няколко такива лаптопа сериозно ще навредят на баланса им. Биха фалирали доста бързо при масирана атака от конкуренти.

    Въпросите ми :
    1.Като се пишат закони мисли ли се въобще какви дивотии се залагат в тях ?
    2.На какво основание се вдига минималната глоба? Запознати ли сте за какви безумни неща инспекторите налагат глоба? Знаете ли колко дребнави са понякога?

  • 4
    dio avatar :-|
    dio

    До коментар [#3] от "hypercube":

    Въпросите ти имат логика, като се има в предвид културата на част от нашият народ. Но промяната в момента не е да се разреши връщането на продукта, а времето за което ще може да го върнеш. Промяната е от 7 на 14 дни. С други думи описаното от теб и в момента може да се прави.

  • 5
    dio avatar :-?
    dio

    Аз пък бих искал да допълнят закона с удължаване на гаранцията на продуктите поради личен опит.
    Купих на скоро зимни обувки за 160 лв, които на външен вид и на обуване бяха страхотни, с гаранция два месеца.
    В началото на трерият месец започнаха леко да се разлепят и 2 седмици по-късно бяха почти за боклука поради разкъсване на подметката.

    Когато човек си купува дреха или обувка определено не смята да я носи точно 2 месеца, а минимум един - два сезона, което според моите виждания е поне 6 месеца гаранция.

  • 6
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    До коментар [#4] от "dio":

    Когато срока е по-голям стимулите за подобни измами са също по-големи ...

    Въпрос на време е шмекерите да изпълзят на онлайн хоризонта.

  • 7
    izabell avatar :-|
    izabell

    При определяне на санкции обикновено се има предвид горната граница.Щом са постваили такъв праг фирмите имат многократно по-голям оборот и сега писък и вой,понеже държавата била мащеха;)

  • 8
    balyk avatar :-?
    batak

    "Специализирани комисии с представители на търговци от съответния сектор, служители от съответния регулаторен орган и представители на Комисията за защита на потребителите ще взимат окончателните решения по определените казуси."

    Защита на потребителите и сега са си по "поръчка" . Сега като гледам ще ходят заедно с поръчителите си даже.Увеличаване на размера на глобите би било добре.....ако не го разбирах като увеличаване размера на "комисионните"..както му викат в някои министерства

    Това за намаляване на ремонтите го подкрепям с две ръце.

  • 9
    balyk avatar :-P
    batak

    Ааа схванах най сетне.. увеличаването на размера на глобите е заради увеличаване размера на екипите.. това си е то насърчаване на заетостта
    Хем да не товарим търговците, хем повече хора да имат работа.Мам.а и и социална политика....


  • 10
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    [quote#3:"hypercube"]1.Като се пишат закони мисли ли се въобще какви дивотии се залагат в тях ? [/quote]
    Не разбира се.. :)

    Точно това е и моето мнение.. В други държави има защита на потребителите, но потребителите не са 99% тарикати на дребно..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK