И БСП иска да заобиколи търговете при обществените поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

И БСП иска да заобиколи търговете при обществените поръчки

Втори опит на второ правителство да вкара законова възможност за заобикаляне на търговете при възлагане на поръчки

И БСП иска да заобиколи търговете при обществените поръчки

Правната комисия одобри директното договаряне с държавни и общински фирми

Десислава Лещарска
4708 прочитания

Втори опит на второ правителство да вкара законова възможност за заобикаляне на търговете при възлагане на поръчки

© Юлия Лазарова


Очаквано депутатите отхвърлиха задължителните подизпълнители при възлагането на големи търгове за строителство и услуги.

С гласовете на БСП и ДПС парламентарната комисия по правни въпроси прие възможността обществени поръчки да се възлагат без търг на държавни и общински предприятия. Става въпрос за т.нар. in house поръчки. Те се възлагат в случаите, когато държавата или общината е 100% собственик на фирмата изпълнител, възложителят има същия контрол върху фирмата, какъвто има върху структурните си звена – дирекции и т.н., фирмата изпълнител не осъществява друг тип услуги на други възложители. Предложението е внесено от депутата от "Коалиция за България" Борислав Гуцанов, преди вчера да започне гласуването на измененията в Закона за обществените поръчки (ЗОП) на второ четене в правната комисия.

Промените в закона се представят от вицепремиера Даниела Бобева като реформа, чиято цел е да улесни достъпа на малки и средни предприятия до обществен ресурс, както и да изсветли правилата за възлагане на поръчки.

Deja vu

Това е втори опит на второ правителство да вкара законова възможност за заобикаляне на търговете при възлагане на поръчки. Първият беше през 2011 г., когато идентичен текст беше предложен в ЗОП от правителството на ГЕРБ. Това предизвика остра негативна реакция както от работодателските организации, така и от Комисията за защита на конкуренцията и Сметната палата. Томислав Дончев, депутат от ГЕРБ и бивш министър по еврофондовете, припомни на депутатите от правната комисия неуспешния опит на бившите управляващи да въведат in house поръчките. Той и колегите му от ГЕРБ гласуваха против, но предложението беше прието. Гуцанов го защити с аргумента, че ще се улесни работата на военните структури например, които ще могат директно да възлагат ремонти на "Терем",  вместо да обявяват търг, на който ще се яви само един кандидат.

Големият проблем с in house възлагането по думите на Томислав Дончев е определянето на цената за извършване на дейност или услуга. Справедлива е тази цена, определена от пазара – в условията на свободна конкуренция и с участието на множество кандидати. Как ще се определя цената при директното възлагане, попита депутатът от опозицията. Данаил Кирилов от ГЕРБ пък посочи, че ако няма ограничение за директно възлагане само на съществуващи държавни и общински предприятия, това означава нарояване на нови фирми с цел усвояване на обществен ресурс. Предложението му не беше прието, но за сметка на това депутатите записаха в закона, че методиката за определяне на цена и правилата за директно възлагане ще бъдат разписани в Наредба за прилагането на закона. Срокът за написването й е 6 месеца след приемането на промените в ЗОП.

Очаквано отпадат задължителните подизпълнители

Очаквано депутатите отхвърлиха предложението на Министерския съвет възложителите да определят дял между 30 и 70% от стойността на поръчката за изпълнение от подизпълнители. Това се отнасяше за поръчки за строителство с прогнозна стойност над 2.64 млн. лева. Бобева мотивира предложението с улесняване на достъпа на малки и средни фирми до големите търгове, но не получи необходимата подкрепа. Депутатите все пак решиха да ограничат практиката с превъзлагане на дейности в хода на работа, като задължават кандидатите да обявят подизпълнителите си още преди избора на изпълнител. В закона обаче липсва санкция, в случай че това правило бъде нарушено.

Добрите предложения

Депутатите одобриха предложението на правителството възложителите да поддържат на страниците си изчерпателно електронно досие за целия процес по възлагане и изпълнение на дадена поръчка. Остава текстът, гласящ, че изборът на изпълнител става само по критерии, свързани с предмета на поръчката. Според одобрените промени сигнал до възложителя за нередности при откриването на търга могат да подават всички граждани, фирми и организации, които нямат пряко участие в процедурата.

Очаквано депутатите отхвърлиха задължителните подизпълнители при възлагането на големи търгове за строителство и услуги.

С гласовете на БСП и ДПС парламентарната комисия по правни въпроси прие възможността обществени поръчки да се възлагат без търг на държавни и общински предприятия. Става въпрос за т.нар. in house поръчки. Те се възлагат в случаите, когато държавата или общината е 100% собственик на фирмата изпълнител, възложителят има същия контрол върху фирмата, какъвто има върху структурните си звена – дирекции и т.н., фирмата изпълнител не осъществява друг тип услуги на други възложители. Предложението е внесено от депутата от "Коалиция за България" Борислав Гуцанов, преди вчера да започне гласуването на измененията в Закона за обществените поръчки (ЗОП) на второ четене в правната комисия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Следващата стъпка - да забранят търговете със закон, и да сложат текст, че поръчките задължително се възлагат само на фирми от обръчите.

  • 2
    demos20002000 avatar :-P
    demos20002000

    До коментар [#1] от "today":
    Не само търговете да забраняват ами направо да променят закона и поръчките да се дават само на " наши хора ". Така вече няма да има страх у управляващите,че може да се разпръснат парите ,за усвояване и да отидат към грешните фирми :-) .

  • 3
    beriya avatar :-|
    beriya

    Дано да не се върне старата практика- държава->държавно дружество->частна фирма. И от цялата схема държавното дружество на загуба.

  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#3] от "beriya":

    Ами не би трябвало, защото държавното дружество ако иска да прехвърли част от работата на частна фирма ще трябва да направи търг.

    Всъщност аз съм за това - държавните и общинските фирми да са с предимство/а да - държавните и общинските фирми не трябва да формират голяма печалба, т.е. трябва да работят на себестойност и малко отгоре/. Но, за тия фирми трябва да има по-нисък праг при обществените поръчки и търгове. За да се избегне източване към частни фирми.

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Първо, всички субекти са равни, ткъде накъде държавната фирма да има предимство?
    Второ, държавата доказано е лош стопанин, така че е пределно ясно какво ще се случи.

  • 6
    nana_56 avatar :-|
    Viliana Penovska

    До коментар [#5] от "today":

    Стига с това изтъркано клише. Зависи от стопаните какво искат да направят с фирмата. Видяхме през годините на прехода какво направиха много частни стопани с фирми, буквално подарени им от държавата.

  • 7
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#6] от "nana_56":

    Може да е изтъркано, но е вярно. Частния собственик се грижи за личния си интерес, който в случая съвпада с просперитета на дружеството, държавния чиновник, назначен за управител на държавното дружество, съвсем логично също се грижи за личния си интерес, който обаче е в конфликт с интересите на дружеството.

  • 8
    nana_56 avatar :-|
    Viliana Penovska

    До коментар [#7] от "today":

    И какво се случи с частният интерес на работещите приватизирани предприятия, а? "Частния собственик се грижи за личния си интерес, който в случая съвпада с просперитета на дружеството, " , звучи много категорично, но не е вярно. Доказателство за това е дереджето на българската икономика. Искам да кажа, че в много случаи, частният интерес не винаги съвпада с обществения. И точно тук е мястото на държавата да се намеси. Изпадането в крайности никога не е било полезно.

  • 9
    today avatar :-|
    today

    До коментар [#8] от "nana_56":

    Видяхме социализма и държавната собственост докъде водят - навсякъде по света. Хайде стига вече. Примери колкото искаш, постоянно, и с държавната, и с общинската собственост. Какво значи "държавата да се намеси"? Държавата - това са чиновниците, които си гледат личния интерес, от какъв зор да им пука за държавния или общинския?

  • 10
    skch avatar :-|
    skch

    До коментар [#8] от "nana_56":

    Бизнес ще има, ако носи доходи за собственика и оттам - и за работниците! Разберете го най-сетне. Никой инвеститор не е длъжен да поддържа завод във Видин примерно за благото на града. И аз не искам данъците ми да отиват, за да работи Химко с държавна помощ и на загуба.
    Що се отнася до държавния интерес, той ще съвпадне с този на чиновника само когато спрем да сменяме чиновниците с всяка нова власт и почнем да ги махаме с всеки провал!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK