Национализирай това
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Национализирай това

Ремонтите на минните багери са сред основните бизнеси на "Ремотекс". В тях обаче дружеството вече има конкуренция

Национализирай това

Засега опитите за реиндустриализация, които се предприемат от правителството, приличат повече на годините на Жан Виденов

11158 прочитания

Ремонтите на минните багери са сред основните бизнеси на "Ремотекс". В тях обаче дружеството вече има конкуренция

© Георги Кожухаров


Защо българската държава да не спаси фалиращото "Ремотекс" - Раднево? Щом САЩ наляха милиарди в Chrysler и General Motors и накрая Вашингтон дори излезе на печалба, защо България да има по-дясна политика от глобалния пропагандатор на свободното предприемачество. И защо образованият във Франция министър на икономиката Драгомир Стойнев да не приложи малко от рецептата на френския dirigisme.

Този въпрос се върти в главите на доста леви икономисти от поне няколко месеца. Освен него в тях се върти и цяла поредица затворени предприятия, които с наливането на някой и друг милион (десетки, ако трябва да бъдем по-точни) могат да бъдат вдигнати на крака.

Най-пресният пример обаче е "Ремотекс" - Раднево. Според обясненията на самия Драгомир Стойнев ("до седмица ще стане ясно", каза той на 9 януари) държавата вече трябваше да е измислила схемата за национализацията на частното ремонтно предприятие. Официалната причина е структуроопределящият характер на "Ремотекс". Реално обаче, тъй като за фирмата няма много възможности за преструктуриране, които да не минават през драстични съкращения на заетите в нея, изведнъж министерството на икономиката реши, че е по-лесно то стане държавно. Това естествено предизвика негативна реакция на конкуренцията. Дечко Колев, председател на съвета на директорите на три от големите ремонтни предприятия в региона, изпрати в края на миналата година писмо на Драгомир Стойнев, с което предлага Българският енергиен холдинг да започне процедура по закупуване на акции от капитала на "Металик" АД и дъщерните му "Енергоремонт - Гълъбово" АД и "Чугунолеене - Първомай" АД. Ако се продължи логиката за това, че държавата трябва да купува всяко "структуроопределящо предприятие", то скоро ЧЕЗ може да поиска национализация на ТЕЦ "Варна", а след това могат да последват бургаската корабостроителница, "Топлофикация - София"...

Идеята се появи през ноември и беше подкрепена ентусиазирано от синдикатите. Регионът на Раднево продължава да е бастион на профсъюзите заради големите държавни енергийни компании. Няколко седмици преди това заплахата за стачка от тях накара министерството на икономиката да търси всякакви начини за повишаване на цената на въглищата, за да се запази непокътнат фонд работна заплата на "Мини Марица-изток". Сега обаче държавата вече излиза с идеи да налива пари и да придобива обратно вече приватизирани дружества и това не изглежда да е елементарен PR ход за сваляне на социалното напрежение. По време на преговорите със собствениците на "Ремотекс" Сабин Спахиев и Галин Неделчев от тях е поискан не само бизнес план, който да очертае възможния изход за фирмата, но и оценка на активите, т.е. реална индикация, че министерството на икономиката е готово да предприеме следващата стъпка.

Тази седмица пък с гласовете на БСП и ДПС парламентарната комисия по правни въпроси прие възможността обществени поръчки да се възлагат без търг на държавни и общински предприятия. Това е една основните идеи за оздравяването на "Ремотекс" - когато то стане 100% държавно, "Мини Марица-изток" да прехвърлят всички свои поръчки към него.

Засега обаче Стойнев се оплаква от високата цената, която е била поискана за "Ремотекс". Според източник от Раднево е ставало дума за няколко десетки милиона лева - очевидна индикация, че собствениците предпочитат да се оправят сами. В хода на разговорите Спахиев емоционално е възкликнал, че предпочита да нареже "Ремотекс" на скрап, вместо да го продаде.

Как "Ремотекс" стана цел номер едно за национализация

"Ремотекс", което през 1999 г. е обособено в отделно дружество от "Мини Марица-изток" ЕАД, е приватизирано през 2002 г. Купувач е "Полет 21" ООД, която обаче действа за други лица. Малко след приватизацията собствеността се сменя и става ясно, че зад него стои тогавашният министър на администрацията Димитър Калчев в правителството на НДСВ. В "Полет 21" като съдружник официално встъпва съпругата му Йорданка. Другият основен партньор е Сабин Спахиев, бивш изпълнителен директор на "ЛеКо-Ко", един от отломъците на незавършената социалистическа мечата - Завода за тежко машиностроене в Радомир. Калчев е бивш кмет на Русе, преди това управител на клона на Кредитна банка (собственост на "Мултигруп") в града. Министърът на държавната администрация обаче има подчертани интереси в тежкото машиностроене и енергетиката. В интервю за "Дневник" от 2001 г. той прогнозира възобновяването на строежа на АЕЦ "Белене", далеч преди самият Симеон Сакскобургготски да прегърне идеята.

Приватизацията на "Ремотекс" е класическа за онзи период, когато се раздържавяваха съпътстващите дейности на енергийните предприятия - ремонти, столове, транспорт, които изискват малко инвестиции, но пък за сметка на това към тях тече постоянен паричен поток. За да няма грешки, се подписва и рамков договор, според който "Ремотекс" изпълнява ремонтите чрез директно възлагане от мините, т.е. без обществени поръчки. Заводът разширява клиентите си, излиза на външния пазар и получава поръчки от лидери в минния бранша като Sandvik. Перспективите стават дори още по-бляскави, след като през 2007 г. е подписан нов рамков договор с мините - за четири години с индикативен обем на годишните поръчки от 21 млн. лв. През 2008 г. предприятието отбелязва рекордни приходи (скок с близо 30% спрямо предходната година).

И така идва 2009 г., когато следва срив в приходите (с 55%), които падат на нивата от 2005 г. За това няма логично обяснение (собствениците на "Ремотекс" не пожелаха да говорят с "Капитал"), тъй като добивите на "Мини Марица-изток" продължават да растат, а поръчките за чужбина още не са секнали. По всичко изглежда, че "Ремотекс" става жертва на процеса на свиване на ремонтните дейности в енергийните предприятия, които засягат всички инженерингови фирми. Друго обяснение обаче е смъртта на Димитър Калчев в края на 2008 г. Година по-късно Йорданка Калчева се оттегля от компанията. Раздялата явно не е била приятелска, тъй като по-късно тя налага запор върху дела на "Полет 21" в "Самарт 58" ООД - дружеството, с което Спахиев първоначално влиза в "Ремотекс". През 2009 г. идва ново правителство и нов изпълнителен директор на "Мини Марица-изток".

Крахът в компанията настъпва след 2010 г., когато дългосрочният й рамков договор с мините изтича и ръководството на държавното предприятие все повече започва да търси и други изпълнители за ремонтните работи и поддръжката. "Ремотекс" обаче продължава да поддържа голям персонал, за да може да изпълни всяка от 14-те хил. вида резервни части, които "Мини Марица-изток" може да поръча. След практическото спиране на мините в началото на 2012 г. заради миньорската стачка, а след това и с намаления обем работа от втората половина на 2012 г. заради спадналия износ на електроенергия поръчките към "Ремотекс" падат още повече. В същото време "Мини Марица-изток" няма пари да плаща за ремонтите и вземанията на "Ремотекс" от контрагентите му нарастват от 10 на 17 млн. лв. Кредитите от Първа инвестиционно банка също нарастват.

На практика още през 2010 г. е трябвало да има драстично свиване на дейности и персонал, което не се случило, тъй като собствениците на "Ремотекс" явно са се надявали да поемат повече работа в мините. Накратко, имаме форма на класически лошо управление на компания.

Има ли нещо от Chrysler в "Ремотекс"

Ако държавата влезе в "Ремотекс", тя едва ли ще изправи компанията на крака (както това се случи с Chrysler).

Когато през 2009 г. риканското правителството реши да финансира стабилизирането на Chrysler и General Motors, критиците идваха от много страни, не само от Института за радикален капитализъм. Колите бяха посредствени и легендарна марка като Pontiac дори беше закрита. Спасяването пък вече беше трето подред за Chrysler. Така че решението на администрацията на Барак Обама беше колкото икономическо - спасяването на 4.1 млн. работни места в САЩ и предотвратяването на 39 млрд. щ.д. загуби за федералния бюджет за две години (от увеличени социални плащания и несъбрани данъци), толкова и политическо - Вашингтон нямаше как да си позволи тоталното срутване на Детройт. Спасяването беше свързано с болезнено преструктуриране, съкращение на работници, драстично намаление на социални придобивки, но по-важното беше, че държавата получи дял в публични компании, от който винаги можеше да се отърве с разумна загуба.

Така че разликите между Chrysler и "Ремотекс" са толкова големи, колкото са и различията между Детройт и Раднево (престъпността в българското градче със сигурност е доста по-умерена).

Според източник от "Мини Марица-изток" в годините след 2002 г. компания не се развива добре. "Ремотекс" сериозно изостава в сравнение с другите ремонтни предприятия в региона и като технологично обновление, и като обучение на персонала. Той дава пример с допотопните "Чавдарчета", с които и сега се извозват работниците на фабриката. Друг източник от ремонтния бранш казва, че все пак "Ремотекс" има и уникално, макар и старо, оборудване, особено за поддръжка на различните електродвигатели в мините. Като потвърждение на това е и успехът на компанията да развие производство на електротелфери. И двамата обаче са единодушни, че "Мини Марица-изток" могат да поръчват детайли и ремонтни дейности и от други компании. От "Ремотекс" контрират, че 80% от изработваните от тях части не могат да бъдат направени от друг в България. А като пример за уникален продукт те дават насипообразувателите на собствен ход.

Сигурни са обаче поне няколко неща. Фалитът на "Ремотекс" няма да спре "Мини Марица-изток" и загубата на работни места ще бъде ограничена в рамките на фирмата. Второто е, че ако държавата тръгне да спасява предприятието, то няма как да съкращава разходи от персонал - заплатите там и без това са под санитарния минимум, а за наличните работници няма много работа. Третото е, че след придобиването му държавата няма как да излезе от "Ремотекс" - никой не го иска, с изключение на отделни активи, а качеството на управление на публичните компании добре се вижда в НЕК или БДЖ. И четвъртото е, че схемите за спасение граничат с непозволена държавна помощ и ще ощетят всички други компании, които са по-добре управлявани и жизнени.

По-лошото е, че подобна политика не е новост. През 1995-1996 г. нежеланието за преструктуриране на държавните компании беше сред основните причини за фалита на банковата система две години по-късно.Сега обаче е дори по-лошо. Държавата първо иска да национализира, а след това да налива субсидии.

Ремонтите на минните багери са сред основните бизнеси на "Ремотекс". В тях обаче дружеството вече има конкуренция
Фотограф: Георги Кожухаров

Защо българската държава да не спаси фалиращото "Ремотекс" - Раднево? Щом САЩ наляха милиарди в Chrysler и General Motors и накрая Вашингтон дори излезе на печалба, защо България да има по-дясна политика от глобалния пропагандатор на свободното предприемачество. И защо образованият във Франция министър на икономиката Драгомир Стойнев да не приложи малко от рецептата на френския dirigisme.

Този въпрос се върти в главите на доста леви икономисти от поне няколко месеца. Освен него в тях се върти и цяла поредица затворени предприятия, които с наливането на някой и друг милион (десетки, ако трябва да бъдем по-точни) могат да бъдат вдигнати на крака.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    today avatar :-?
    today

    Няма такъв цирк, как може това плямпало да стане министър, и то на икономиката и енергетиката?

  • xelian

    А в статията, защо не е споменато, че намалянето на поръчките съвпада с идването на власт на ГЕРБ и поръчките се дават на Дечко узунов, като се псотавя Ремотекс в изолация и за това е в затруднение. Част от ремонтите, котио може да се извършат в други ремонтни предприятия н.р. Русе е необходим 30 000 за транспорт , на големи машинни елементи. А самия ремонт в Ремотекс е 15000. Да може и другаде ,но каква цена. Какво става ако отново ремонта даде проблем пак 30000 ако няма гаранция(както често се случава заради пестене на пари) и загубите - вдигат тока.
    Спахиев е от инатите турци и въпреки,че му е дадено на готово предприятието е готов да го фалира, просто заради инат. Машините да разпродаде на Дечко узунов и последния да монополизира ремонтните дейности в Маришкия басейн. Всичко е до интерес.
    Знам съдбата на хората никой не се интересува, всички стоят зад лъскавите компютри в София и не ги интересува, но си представете 10 месеца без заплати.
    И още нещо машините в Мините винаги се повреждат, колкото и да са нови и тогава кой ще ги ремонтира като го няма Ремотекс ми Дечко много ясно. Пацифиста и човеколюбеца, защото той ще има машините от Ремотекс. Тока ще си е все толкова скъп, заради надценката на Дечко. Двигателите все ще си горят заради лошите условия в рудника. А Детройското ни градче ще е ромизирано. Но на кого му пука. Важно е да псуваме БСП ВИНАГИ..

  • 3
    barter avatar :-|
    barter

    "Вашингтон нямаше как да си позволи тоталното срутване на Детройт" - и все пак 2013 обяви банкрут. А дали Вшингтон е София можем да си отговорим и по още един начин - като се питаме дали някога ВМЗ ще върне 27-те милиона на данъкоплатците?

  • 4
    pruch avatar :-?
    pruch

    До коментар [#3] от "barter":

    ато се питаме дали някога ВМЗ ще върне 27-те милиона на данъкоплатците?

    Много добър въпрос.

  • 5
    shw13306788 avatar :-|
    shw13306788

    Спрях да чета на:

    "Щом САЩ наляха милиарди в Chrysler и General Motors и накрая Вашингтон дори излезе на печалба"

    http://www.businessinsider.com/us-lost-105-billion-on-gm-bailout-2013-12

  • 6
    today avatar :-|
    today

    Ама тоя само плямпа пълни глупости и лъже като разпран, което всъщност си е типична черта за неговата партия.

  • 7
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    [quote#0:"К-л"]Държавата първо иска да национализира, а след това да налива субсидии.[/quote]
    Там е работата - не го иска държавата, а определени куманези, чиито "спонсори" имат интереси в бранша. Всичко е маскирано едва ли не като социален ангажимент за съхраняване и разкриване на работни места. Истината е, че сериозни суми ще бъдат прехвърлени в сметките на някои пишман-инвеститори, тръгнали към фалит, а определени държавни чиновници ще "придобият" по няколко апартамента на името на леля си.

    След години, когато стане ясно, че съответните предприятия всъщност няма как да печелят, ще има нова продажба на безценица, може би на същите "инвеститори".

    Поредната схема за източване на народна пара.

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Приватизацята на всяка цена, предприета от Лостов и Деди бе една откровена глупост в много от случаите....
    Сега ще трябва да се правят слони гимнастики за спасяване на вани за индустрията предприятия, като РЕМОТЕКС.....
    Ама луд умора няма, само се поти....

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "shw13306788":

    Излезе на печалба, ама в работни места "A recent report from the Center for Automotive Research showed the plan saved 1.2 million jobs. "
    катое загубило 10 млрд. долара след възстановяване на акциите....

  • 10
    animator avatar :-|
    Ѧниматорът®

    " И защо не образованият във Франция министър на икономиката Драгомир Стойнев да не приложи малко от рецептата на френския dirigisme."
    ----
    Това, че приватизирането е пълна простотия, е ясно...
    На мен не ми се изясни дали министъра е "не образован във Франция" или е "образован във Франция". Шибнете една запетайка някъде за да се изясни...Макар, че според мен текста трябва да бъде : И защо необразования министър на ...и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK