Ръстът ще е при таблетите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ръстът ще е при таблетите

Пазарът за крайни потребители в България е с много по-голям дял от бизнес сегмента спрямо средното за Европа. Съотношението е приблизително три към едно в полза на крайните потребители.

Ръстът ще е при таблетите

Иван Бозев, главен регионален директор на Lenovo за Югоизточна Европа

Юлиян Арнаудов
5748 прочитания

Пазарът за крайни потребители в България е с много по-голям дял от бизнес сегмента спрямо средното за Европа. Съотношението е приблизително три към едно в полза на крайните потребители.

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Таблетите имат страхотен ръст. В България от нула бройки миналата година сме на път да продадем 50 хил. подобни устройства тази година.

 

Визитка:

Иван Бозев е главен регионален директор за Югоизточна Европа на Lenovo. Под негово ръководство попадат България, Хърватия, Гърция, Унгария, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и още шест източноевропейски държави. Той отговаря за целия бизнес на компанията в региона - бизнес операции, стратегия и изпълнение, продажби, маркетинг и връзка с централния мениджмънт. Бозев има 10 години опит в IT индустрията, като голяма част от кариерата му преминава в Lenovo, като преди това е работил за IBM. В двете компании заема различни длъжности, свързани с продажби и мениджмънт.

 

Пазарът за персонални компютри отчита спад през последните две години, а по последни данни Lenovo е единствената компания, която отчита растеж в световен мащаб в този сегмент – на какво се дължи това?

По щастлива случайност преди дни излязоха предварителните резултати на IDC относно това каква е позицията на Lenovo на световния пазар през четвъртото тримесечие на изминалата година. Компанията не само отчита ръст, но и потвърждава лидерската си позиция. Като за първи път се откъсва на сериозна дистанция от втория – Hewlett-Packard. Въпреки че пазарът на персонални компютри не е растящ, говорим за сегмент, който е 200 млрд. долара годишно. Тоест това е една огромна ниша, в която ние сме лидер с близо 20% дял. Това са приблизително 40 млрд. долара годишен оборот, който е реализиран в работата на този пазар. Независимо че няма растеж за момента, РС сегментът е важен за Lenovo и компанията ще продължи да работи на него. Нашият успех на пазара за персонални компютри се дължи на няколко фактора.

На първо място предлагаме качество и иновации. Преди две-три години, когато започнахме с по-сериозните инвестиции на пазарите в Източна и Югоизточна Европа, бяхме, общо взето, на много ниско ниво – 2-3% пазарен дял. Нашата основна задача беше да работим с нови канали и фирми за разпространение. Миналото тримесечие се обади един голям ритейлър в Гърция и искаше да започнем да работим заедно. И при първата ни среща с него го попитах "Защо?". Той ми отговори: "Отидох в магазина и попитах кои продукти са най-качествени и те ми отговориха - Lenovo." По отношение на качеството например ние през изминалата година на изложението за потребителска електроника (CES) в Лас Вегас представихме първия лаптоп, който се трансформира в таблет – Yoga. Това е доказателство, че ние непрекъснато вкарваме иновация в персоналните компютри.

На второ място е ясна изградена стратегия и план, по който работим. При нас използваме термина protect and attack. Тоест решаваме върху какво се концентрираме, какви са позициите, които са водещи при нас и трябва да защитаваме, както и къде трябва да инвестираме. Преди 7-8 години, когато Lenovo купи PC звеното на IBM, те бяха създали такъв план, че трябва да се развиват извън Китай. Тоест с едно придобиване Lenovo започнаха да бъдат представяни в международен аспект. Практиката я продължаваме и в момента. Например в Бразилия чрез сливане установихме силни позиции на РС пазара там. Извън Китай Lenovo и IBM нямаха представяне на пазара за крайни потребители, а се бяха съсредоточили около бизнес клиентите.

На трето място1 ние разбираме компанията като "глобална, но и локална". Тоест например в България няма нито един китаец във фирмата, който да е част от мениджърския екип. Същото важи и за Русия, Америка и т.н. Разчитаме на местните експерти да движат бизнеса ни във всеки един регион.  

На какво се дължи спадът на РС пазара и има ли възможност да се обърне тенденцията?

Като цяло РС индустрията се променя и спадът се дължи на два движещи фактора. Първият е, че крайните потребители, които бяха най-голямата клиентска част на този пазар, се насочват малко към друг вид устройства – не към традиционните десктопи и лаптопи, а по-скоро към смартфони и таблети. Натам се измести търсенето на крайните потребители. Другата причина е, че корпоративните клиенти, донякъде свързано и с икономическата криза, забавиха обновяването на своето IT оборудване. Мисля, че голяма част от ръста няма да бъде в РС индустрията. Тя е стабилен бизнес и вече няма как да се очакват гигантски скокове. Те по-скоро биха се наблюдавали и вече са видими при таблетите. Lenovo е готова да е на гребена на тази вълна на новия растеж. При нас миналото тримесечие близо 15% от оборота на компанията идва от бизнес извън традиционните персонални компютри – тоест таблети и смартфони. През 2012 г. за същия период беше 8%, а по-предната година – 5%. С други думи, почти двойно се увеличава всяка година стойността на бизнеса извън традиционния РС сегмент. Lenovo вече не е само компания за персонални компютри. През третото тримесечие на 2013 г. Lenovo продаде повече смартфони и таблети, отколкото персонални компютри. Има една метрика на IDC, която отчита всички умни и свързани с интернет устройства (smart connected devices). Тя включва компютри, смартфони и таблети. По тази категоризация Lenovo вече е номер четири в света.

Как оценявате българския пазар за потребителска електроника и къде се намира Lenovo?

Няма голяма разлика в тенденциите по света и в България. Като цяло пазарът се развива по подобен начин спрямо световния откъм ръст. Таблетите имат страхотен ръст. В България от нула бройки миналата година сме на път да продадем 50 хил. подобни устройства тази година. По отношение на положението на Lenovo за първи път през 2013 г. година бяхме първи по пазарен дял. Това се повтори и през първото и второто тримесечие. Тогава отчетохме ръст от 72 и 57% съответно на годишна база при персоналните компютри. Тоест еднозначно през всеки един от тези периоди сме най-бързо растящият продаващ на пазара в страната. Това ни помогна да повишим пазарния си дял от 12% през третото тримесечие на 2012 г. на 20% през същия период през 2013 г. Нямам окончателни данни за цялата година, но е много близка разликата за първите две места. Мисля, че пазарът на РС-та ще се стабилизира, ще се търсят по-разнообразни или хибридни устройства като Yoga, при които може да се откачи мониторът и да се ползва като таблет. Смятам, че корпоративният бизнес като цяло ще се възстанови. Защото, ако си бизнес клиент, ти имаш нужда от голям монитор и клавиатура за писане – просто за работа е нужен голям формат. Имайки предвид, че вече толкова години не са обновявани тези устройства, мисля, че ще се наблюдава възвръщане на корпоративния бизнес и публичния сектор. По отношение на потребителския пазар ще бъде стабилен през тази година спрямо предходната и ръстът вече ще е в устройствата на смартфони и таблети.

Кой сегмент се представя по-добре – този за крайните потребители или за корпоративните клиенти?

 

Един от факторите, който способства да имаме такъв ръст, е това, че имаме способността да предлагаме оферта и продукт, който да отговаря на всеки един вкус и джоб. От най-евтините до най-иновационни, високотехнологични и скъпи неща. Когато говорим за смартфони, където ръстът в бройки е най-голям, се наблюдава едно преместване на продажбите от високия клас (например 1000 долара за устройство) към средния клас, като продължават да се търсят телефони с максимална функционалност. Тук е и силата на Lenovo - ние можем да предлагаме на много достъпни цени тези функции и спецификациите, които се наблюдаваха в много по-висок клас модели.

Таблетите имат страхотен ръст. В България от нула бройки миналата година сме на път да продадем 50 хил. подобни устройства тази година.

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    stg avatar :-|
    stg

    чудесно е всичко и като се повреди лаптопа пак ще разходим до Полша за ремонт

  • 2
    wivanov avatar :-|
    wivanov

    До месец Леново връща сервиза си в България.!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK