Почивни станции на БДЖ излизат за продажба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Почивни станции на БДЖ излизат за продажба

2.92 души обслужват 1 километър железен път в България

Почивни станции на БДЖ излизат за продажба

Държавната жп инфраструктура задълбава все повече на загуба

Калина Горанова
12993 прочитания

2.92 души обслужват 1 километър железен път в България

© Мария Съботинова


Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) започна продажбата на бившите почивни бази на БДЖ. На сайта на дружеството, което стопанисва жп линиите и гарите, вече са обявени намеренията му да търси купувачи за възстановителния център в Добринище и за базата "Съботковци" в община Габрово. Те бяха прехвърлени от БДЖ на НКЖИ по схемата "дълг срещу собственост", която беше приложена за погасяване на задълженията на превозвача към инфраструктурната компания. Те пък са натрупани заради неплащане на таксите, които БДЖ трябва да внася за това, че ползва жп линиите. Сумата е около 100 млн. лв.

Първата партида имоти е прехвърлена на НКЖИ през декември 2013 г., като независим консултант ги е оценил на 5.5 млн. лв. Решението на правителството е инфраструктурната компания да продава всичко, което й бъде прехвърлено от БДЖ. По думите на представители на НКЖИ обаче голяма част от имотите не са атрактивни и едва ли за тях ще се намерят купувачи. Тоест в резултат на схемата държавната компания ще се окаже собственик на безполезни имоти.

В момента тече вторият етап на прехвърлянията на активи - този път за около 20 млн. лв. Тази година трябва да се състои и третият, като предварителните сметки са за намаляване на задълженията на БДЖ с още 50 млн. лв.

По релсите надолу

НКЖИ от години има известни финансови трудности заради дофинансирането на проектите по ОП "Транспорт", които управлява. Невъзможността й да покрива своевременно подготовката на някои от тях попадна в полезрението и на Европейската комисия, откъдето настояха за повече финансови гаранции. Компанията е най-големият работодател в страната с около 12 хил. служители, изпреварвайки БДЖ и "Български пощи". Персоналът за 2013 г. леко е намалял, като вече от 3.04 души на 1 км железен път вече се падат по 2.92 души. НКЖИ обаче още е далеч от предписанията наСветовната банка отпреди няколко години този показател да падне до двама души на километър железен път.

Изминалата 2013 г. НКЖИ завършва с очакваната загуба от 20 млн. лв. За 2012 г. цифрата е 9.8 млн. лв. От реалната си дейност -  предоставянето на инфраструктура на жп превозвачите, компанията реализира едва 68.5 млн. лв. (през 2012 г. приходите от клиенти са 85 млн. лв.). Прогнозите за тази година са още по-ниски – 54.5 млн. лв. Причината е, че от началото на 2014 г. инфраструктурните такси бяха намалени. Това обаче не оказа директен ефект и върху превозвачите. На практика те имат същия разход, защото към таксата за релси и комуникация се прибавя и цената за електроенергия, която заплащат на електроразпределителното дружество към НКЖИ. А тя е вдигната от 90 лв. на 158 лв. на мегават/час (колкото е определил енергийният регулатор).

По думите на мениджъри на жп компании обаче таксите за инфраструктура в страната са едни от най-високите в Европа и това е пречка за генерирането на трафик по релсите - единственият устойчив механизъм за развитие на компанията занапред.

В чакалнята на ремонтите

На фона на свиващите се приходи от реалната дейност на компанията за 2013 г. държавата й е предоставила общо 219.8 млн. лв., като от тях 90 млн. лв. са капиталов трансфер (т.е. за инвестиции в мрежата) и 129.8 млн. лв. субсидия. За 2014 г. субсидията е увеличена с 5 млн. лв. и вече е 135 млн., а капиталовият трансфер е с 15 млн. лв. повече - 105 млн. лв. Средствата ще бъдат използвани за ремонти на жп инфраструктурата, която попада извън обхвата на ОП "Транспорт".Пример за проект по капиталовата програма е ремонтът на гарата в Стара Загора, за която са заделени 4.5 млн. лв. Търговете за проектиране и строителство на сградата ще бъдат обявени през април. Други гари в списъка с чакащите ремонт са Нова Загора, Шумен и др.

Колкото до БДЖ, там капиталовият трансфер за 2014 г. е 30 млн. лв. Те ще отидат за финансиране на програма, по която през следващите три години трябва да се купят 15 нови мотриси за общо 100 млн. лв. Търгът за доставчик ще се проведе тази година. 

Началото на едни 19 км

Започна модернизацията на жп отсечката между Пазарджик и Стамболийски. Тя е с дължина 19 км, а модернизацията й ще струва 65.8 млн. лв. Проектът се изпълнява от ДЗЗД "Ай Джи Ей жп инфраструктура", в което влизат испанските Construcciones Arranz Acinas и Gea-21 и "Инжстройинженеринг". Отсечката е част от по-големия проект за модернизация на линията Септември - Пловдив (по трасето София - Пловдив). Строителството на останалите два лота - Септември - Пазарджик и Стамболийски - Пловдив, трябва също да започне скоро, като изпълнителите са избрани. Заедно с изграждането на системите за сигнализация, което се извършва от отделен изпълнител, общата цена на жп участъка Септември - Пловдив ще е около 300 млн. лв. Проектът се финансира по ОП "Транспорт".

Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) започна продажбата на бившите почивни бази на БДЖ. На сайта на дружеството, което стопанисва жп линиите и гарите, вече са обявени намеренията му да търси купувачи за възстановителния център в Добринище и за базата "Съботковци" в община Габрово. Те бяха прехвърлени от БДЖ на НКЖИ по схемата "дълг срещу собственост", която беше приложена за погасяване на задълженията на превозвача към инфраструктурната компания. Те пък са натрупани заради неплащане на таксите, които БДЖ трябва да внася за това, че ползва жп линиите. Сумата е около 100 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Страната като цяло няма нужда от ведомствени станции, ако средствата за тяхната издръжка се разпределят на ползващите услугите им, ще се окаже, че е по-евтино да почиват в 4-звезден хотел.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    "НКЖИ е най-големият работодател в страната с около 12 хил. служители".

    Интересно, 12 хиляди души поддържат 4000 хиляди километра жп линии или 3-ма души щат за всеки километър линия. В ЮК еквивалентът на НКЖИ (Network Rail) има 34000 служители с които поддържа малко над 33000 километра линии. Или по един служител на километър линия. Може би това е в състояние да обясни лошия финансов резултат на НКЖИ?

  • 3
    dragozow avatar :-P
    dragozow

    Мустакатия ще купи и някоя почивна станция. Особено при това крадливо правителство. Станишев направо да му ги подари.

  • 4
    mentor avatar :-|
    Ментор

    и защо това става чак сега? БДЖ е във фактически фалит от много години, би трябвало отдавна да са се разделили с всичко излишно.

  • 5
    gl_avatar avatar :-|
    gl_avatar

    Трика с намаляване на персонала в ЕС се нарича аутсорсване и контрактване, временен персонал и др. Хватки.
    Ефективността обаче, като качество на работа и финансови ефекти се следи строго.

  • 6
    blue79 avatar :-@
    blue79

    Истинското име на ТОВА Е ГРАБЕЖ...Г-Р-А-Б-Е-Ж!Тъй катпо сега не могат да Откраднат БДЖ-ТП си измислиха веднага нова Схема...(Ще)лочат БДЖ-то през Черната Дупка "НКЖИ"...днес 20,утре 50 милиона...За толкова казваме де....

  • 7
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Интересно как 24 години след краха на социализма, социалистическото ни мислене си остава. Станция на енергото, станция на БДЖ… Това са непрофилни активи със старата логика кофти заплати да се подсладяват с възможноста да ядеш евтини кюфтета в стола на станцията.
    По добре е малко, но ефективни и добре платени БДЖ служители да си изберат сами къде искат да почиват...и да си платят. Добри заплати, а не евтини и посредствени станции.
    Отделно как пък тези станции за 24 години не ги опоскаха приватизаторите и шуробаджанаците…Все има и има. Така и със земите и имотите на МНО. Безкрайни като количество и като корупционна съставляваща.

  • 8
    dorn avatar :-|
    dorn

    Когато се премахне ранното пенсиониране и продадат почивните бази на МВР , МНО , Съдебното министерство ,Прокуратурата и Министерския съвет , тогава може да се каже че сме се разделили със социализма и неговите кастови привилегии.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#8] от "do":

    Не, не може. Няма по-голяма кастова привилегия от това на всички избори милион пенсионера да се наредят и да ти дадат гласа си за 20 лева. А прокоратурата, съдебното министерство и МС никога няма да си продадат базите.

  • 10
    buliwyf avatar :-|
    buliwyf

    То пък едни бази....Повечето са като декор за филм на ужасите... Нищо чудно, че служител на НКЖИ ги определя като неатрактвни и трудно продаваеми...
    А колко са загубите на НКЖИ от нощните посегателства върху релси и кабели от мургавите хрантутници?
    Как да имат добри заплати служителите в НКЖИ? Нали и те като всички работещи не работят само за себе си, ами и за изхранването на тези, които не работят (пак с бронзовия тен). Отделно НКЖИ трябва да си оправи инфраструктурата след нощните набези...
    Ама хайде стига сме си приказвали... Да правим по една резервация и марш да почиваме по базите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK