Контролът и дистрибуцията на горива ще се облекчат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Контролът и дистрибуцията на горива ще се облекчат

Най-облагодетелствани от облекчения надзор на акцизни стоки ще са компаниите от горивния бранш

Контролът и дистрибуцията на горива ще се облекчат

Премахват се най-строгите текстове, контролиращи доставките

Стефан Антонов
3336 прочитания

Най-облагодетелствани от облекчения надзор на акцизни стоки ще са компаниите от горивния бранш

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Министерството на финансите ще облекчи контрола върху производството на акцизни стоки. Това ще стане с новата Наредба 3, която ще замени изготвената и доразвивана през целия мандат на предишния министър Симеон Дянков система от надзорни изисквания. Те задължаваха производителите на горива и алкохол да инсталират измервателни уреди на всяка точка, от която може да се извлече готова продукция, така че да е ясно какви количества напускат рафинериите и дестилиращите мощности и да се обложат с акциз и ДДС, когато стигнат до крайните потребители. Новата наредба предстои да се утвърди от финансовия министър и след това да влезе в сила. Депутати от ГЕРБ разкритикуваха облекченията, защото с тях се прави услуга на горивния бранш.

Промяната при горивата

В новата наредба обаче отсъства текст, аналогичен с 35а от стария документ. Той задължаваше данъчни складове, които се намират на територията на повече от едно митнически управления в страната, да имат измервателни устройства на всяко място, през което може да се въвеждат или извеждат горива. Текстът стана известен като "Поправката "Лукойл", защото единственият подобен данъчен склад е тръбопроводът на "Лукойл Нефтохим", доставящ готови горива през територията на цяла Южна България от Бургас до София. Самият тръбопровод е лицензиран като данъчен склад, но миналата пролет лицензът му беше отнет заради липсата на такива устройства. Решението беше издадено от предишния директор на Агенция "Митници" Ваньо Танов, но действието му беше спряно от съда, докато се прецени дали отнемането на лиценза е било правомерно.

Зам. финансовият министър Людмила Петкова призна, че новата наредба налага по-лесни за изпълнение изисквания от предишните и "Лукойл" ще може да ги покрие. Според нея петролната компания дори вече е изпълнила всички изисквания и на старата наредба и ще може да прецени дали да премахне онази част от устройствата, които няма да са задължителни.

Всяка точка, от която от тръбопровода може да се източат горива и да се зареждат цистерни, ще остане с монтиран измервателен уред, обясни Петкова. Устройствата няма да са задължителни само в междинните точки на производство и транспортиране. По думите й това означава, че ако в рафинерията има изпусквателни кранове за вземане на проби или по протежението на тръбопровода  са инсталирани уреди на места, от които не е възможно източването на готови горива, за тях повече няма да се изисква поставянето на измервателни устройства.

Защо се въвеждат промените

Като мотив за облекчаването на надзора Петкова изтъкна разходите на производителите на акцизни стоки от над 110 млн. лв. за изпълнението на изискванията - най-вече за специализирана техника и софтуер. Заради честите поправки в наредбата след влизането й в сила през април 2010 г. държавата се е показала като непредвидим партньор за бизнеса, като е налагала изисквания, без да е държала сметка за ефектите от тях. Доказателство за това според Петкова било, че обложените количества бензин и дизел са намелели за периода на действие на наредбата. Така държавата не е ограничила разпространението на нелегално произведени горива въпреки разходите, които е създала за компаниите от горивния сектор.

Петкова обясни, че не е работила по създаването на действащата в момента Наредба 3, въпреки че през 2010 г., по времето на създаването й, работи в дирекция "Данъчна политика" на финансовото министерство. Последното означава, че наредбата е била разписана или от експерти на Агенция "Митници", или от външни консултанти.

Депутати от ГЕРБ разкритикуваха облекчените изисквания на наредбата и заявиха, че с тях се прави услуга на горивния бранш. "На пръв поглед изглежда, че държавният интерес е защитен, но липсата на някои конкретни текстове от сега действащата наредба ме притеснява, че ще отвори възможности за дистрибуция на нелегално произведени горива", коментира Менда Стоянова, която беше председател на бюджетната комисия в предишния парламент. Тя обясни, че не е коректно да се посочва спад на обложените горива след влизането на наредбата в сила като аргумент за нейната безполезност. "Наредбата беше неколкократно допълвана, почти през цялото време след влизането й в сила. Така че тя не е имала и една година пробен срок, в който да се провери нейното прилагане", допълни тя.

 

Автобусите без касови апарати до юни

Компаниите, организиращи междуградски превози, получиха още една отсрочка от задължението да инсталират касови апарати в автобусите си. Това решиха депутатите в четвъртък, като одобриха предложението за промени в Закона за автомобилните превози, внесено от Камен Костадинов от ДПС и Георги Свиленски от БСП. Официалният мотив е, че производителите на фискални устройства не са смогнали да произведат нужните количества и компаниите дори да искат да изпълнят задължението, са неспособни да го сторят. Така общото забавяне става година и половина, след като първоначално задължението се въведе за началото на 2013 г., но последва серия от отлагания както при управлението на ГЕРБ, така и сега при коалицията на БСП и ДПС.

Реално компании от бранша са едни от последните, които могат безпрепятствено да оперират в сивия сектор, след като шофьори спират и качват клиенти по целия маршрут. Самото инсталиране на касовите апарати обаче не гарантира по-добър контрол. Докато не се въведе строг контрол, шофьорите ще могат да събират пари от клиентите си, без да използват фискалните апарати и така инсталирането им ще се обезсмисли. Това е причината и за провала на свързването между касовите апарати и НАП, с което трябва да се следи дали търговците подправят данните, които регистрират фискалните устройства. Свързването им с данъчните струваше на търговците 96 млн. лв., но за първите две години след въвеждането на промяната приходите на държавата от тази мярка се увеличиха само с 90 млн. лв.

Министерството на финансите ще облекчи контрола върху производството на акцизни стоки. Това ще стане с новата Наредба 3, която ще замени изготвената и доразвивана през целия мандат на предишния министър Симеон Дянков система от надзорни изисквания. Те задължаваха производителите на горива и алкохол да инсталират измервателни уреди на всяка точка, от която може да се извлече готова продукция, така че да е ясно какви количества напускат рафинериите и дестилиращите мощности и да се обложат с акциз и ДДС, когато стигнат до крайните потребители. Новата наредба предстои да се утвърди от финансовия министър и след това да влезе в сила. Депутати от ГЕРБ разкритикуваха облекченията, защото с тях се прави услуга на горивния бранш.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Старите схеми с ДДС и акцизи отново тръгват, трябват парички за изборите.

  • 2
    nye avatar :-(
    nye

    След като de facto Лукойл отказа да спази закона, решихме да сменим закона ... няма такава държава като нашата ...

  • 3
    fras avatar :-?
    fras

    Интересно е съвпадението на въвеждането на облекчен режим при търговията с горива с придобиването на Петрол АД от Цветан Василев.

  • 4
    jozi81 avatar :-|
    Мафията си има държава

    До коментар [#3] от "fras":

    Не търси под вола теле. Петрол държи едва 16% от пазара на горива, справка - публикация в Дневник отпреди два-три дни.

  • 5
    tzm41313897 avatar :-P
    Mark Twain

    Па че краднеме, а?!

  • 6
    geg19 avatar :-|
    geg19

    До коментар [#4] от "jozi81":

    "едва" 16% или цели 16%?

  • 7
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#4] от "jozi81":
    Така е и според мен. При Петрол по-скоро игрета и приоритетите на новите собственици са други.

  • 8
    jozi81 avatar :-P
    Мафията си има държава

    До коментар [#6] от "geg19":

    Цели 16%, ама на фона на 100% си е "едва"...

  • 9
    jozi81 avatar :-P
    Мафията си има държава

    [quote#7:"Чичи (Ice Man's fan)"]Така е и според мен[/quote]

    Веднъж да сме на едно и също мнение...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK