Заради липса на финансиране проектът за 170 нови автобуса за София се отлага
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заради липса на финансиране проектът за 170 нови автобуса за София се отлага

Столична община категорично ще продължи преговорите с екологичното министерство, за да реализира проекта в рамките на настоящия програмен период.

Заради липса на финансиране проектът за 170 нови автобуса за София се отлага

През следващите дни общината ще спре процедурата за избор на изпълнител

Кристина Климентиевна
5938 прочитания

Столична община категорично ще продължи преговорите с екологичното министерство, за да реализира проекта в рамките на настоящия програмен период.

© Юлия Лазарова


Министерството на околната среда и водите (МОСВ) засега няма да финансира планираните нови 170 автобуса за градския автопарк на Столична община, научи "Капитал Daily" от общинския съветник Зафир Зарков. По думите му след разговори на местната власт с екоминистерството е станало ясно, че проектът няма как да получи европейските средства, на които се надяваше по оперативна програма "Околна среда" за програмния период до 2013 г., тъй като програмата е наддоговорена с близо 60% от капацитета й.

В началото на ноември миналата година общината обяви обществена поръчка за доставка на новите коли за близо 98 млн. лв. В условията на търга бе изрично отбелязано, че той ще бъде финализиран след осигуряване на средства. Сега обаче се очаква процедурата да бъде прекратена, а преговорите за финансиране да продължат през  новия програмен период до 2020 г.

Има пари - няма пари

По думите на общинския съветник Зафир Зарков обществената поръчка е била обявена предварително нарочно, тъй като в края на 2013 г. общината е била информирана от МОСВ, че за проекта има средства по "Околна среда". Така кметството побърза да се подсигури с изпълнител, за да не губи време. Зарков изрази съжаление, че старите автобуси няма да бъдат подменени по-бързо, но заяви, че общината категорично ще продължи преговорите с екологичното министерство, за да реализира проекта в рамките на настоящия програмен период.

Закупуването на екологични коли за градския транспорт по ОП "Околна среда" стана възможно едва през 2012 г. Първоначално средства за подобни проекти нямаше, но след като преди две години стана ясно, че България има реална възможност да загуби от средствата за нереализираните пречиствателни станции и по мерките за опазване на биоразнообразието, МОСВ започна пренасочване на близо 600 млн. лв. към други изпълними дейности. Така София стана една от общините, които започнаха да обновяват градския си автопарк. Общината успя да финализира процедурите за доставка на нови 50 тролейбуса, 10 метровлака, 20 трамвая и 126 автобуса на обща приблизителна стойност от 310 млн. лв.

Обжалване на условията

Междувременно обявеният търг за изпълнител на поръчката бе обжалван от двама участници, като жалбата на чешката "Ивеко" стигна до Върховния административен съд. В началото на месеца съдът излезе с решение, че отхвърля молбата на жалбоподателя за спиране на процедурата, и решението на съда е окончателно. Друг участник, който оспори търга пред Комисията за защита на конкуренцията, бе турският производител "Карсан". Мотивите и на двете фирми бяха, че условията за участие в търга са ограничаващи, тъй като изпълнителите трябва да доставят 130 дизелови и 40 газови автобуса, които са два типа превозни средства и обединяването им в един търг лишава участниците от възможността да изготвят конкурентна оферта. При настоящото развитие на нещата обаче това няма значение, тъй като процедурата засега ще бъде прекратена.

Министерството на околната среда и водите (МОСВ) засега няма да финансира планираните нови 170 автобуса за градския автопарк на Столична община, научи "Капитал Daily" от общинския съветник Зафир Зарков. По думите му след разговори на местната власт с екоминистерството е станало ясно, че проектът няма как да получи европейските средства, на които се надяваше по оперативна програма "Околна среда" за програмния период до 2013 г., тъй като програмата е наддоговорена с близо 60% от капацитета й.

В началото на ноември миналата година общината обяви обществена поръчка за доставка на новите коли за близо 98 млн. лв. В условията на търга бе изрично отбелязано, че той ще бъде финализиран след осигуряване на средства. Сега обаче се очаква процедурата да бъде прекратена, а преговорите за финансиране да продължат през  новия програмен период до 2020 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    Парите са нужни за общините със смесено население, избори идват.

  • 2
    pak_pitam avatar :-|
    pak_pitam

    Е, сега ще видим София България ли е или не!
    За другарите този въпрос се решава със влакове и автобуси от
    смесените райони!
    Не очаквайте, че парите от тази програма, ще бъдат усвоени най-рационално!
    И на изборите мислете и тогава гласувайте!

  • 3
    jugozombi avatar :-(

    Оставка и предсрочни избори, веднага!

  • 4
    ber23354513 avatar :-|
    VDD

    Парите няма да се дадат на София, но като нищо ще бъдат отпуснати за някое водно огледало в Родопите, подмяна на автобуси(пак в онзи район, нали идват избори, трябва да им е удобно на гласоподавателите при извозването им) или за някаква друга "зелена" акция.

  • 5
    geordgeo avatar :-(
    geordgeo

    Пари за автобуси може и да няма, ама за увеличение на заплатите в столичния общински съвет се намират. И то от 210 лева на 1117 лева на общинар!!! За какво? Щото много работят завалиите и София е цъфнала и вързала, срам нямат! А народът спи... 5 века под турско робство, 50 години под социалистически тормоз и 25 години под булото на псевдодемокрацията... Еми нека продължава да спи, на заспал народ автобуси не му трябват, а легла...

  • 6
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "трябва да доставят 130 дизелови и 40 газови автобуса, които са два типа превозни средства и обединяването им в един търг лишава участниците от възможността да изготвят конкурентна оферта. "

    Има логика в позицията на доставчиците?!
    Защо в общия кюп да не сложат мотриси за метрото, че и трамввайни такива, пропуснах ли тролей за десерт...

  • 7
    skch avatar :-|
    skch

    Не стига, че един път прецакаха "провинцията" със забавянето на пречиствателните станции, втори път прецакаха "провинцията" с автобуси за столицата, ами с тази поръчка още веднъж - еми софията наистина не е България!

    Иначе си пише ясно, че парите по програмата са наддоговорени, демек - няма средства, не че ще идат за нещо друго.

    И за да не остане грешно впечатление - оставка на БКП!!!

  • 8
    tzm41313897 avatar :-P
    Mark Twain

    Фандъкова, веднага да си изгориш членската карта на ГЕРБ и да се наредиш на Позитано 20 за партийна книжка, както си му е редът!

  • 9
    badmf avatar :-|
    badmf

    Да, от МОСВ са виновни, че общинарите един търг не могат да организират като хората. Скандалите с обществените поръчки на СО са постоянно явление, изглежда съвсем не случайно. И дори великодушно да загърбим партийния интерес да се печелят търговете от "наши хора" остава въпроса какви специалисти работят в Общината, щом обществените им поръчки са постоянно атакувани в съда.

  • 10
    veragena avatar :-|
    veragena

    До коментар [#5] от "geordgeo":

    Нали не си мислите, че те досега са взимали по-малко пари? Просто сега решиха да го направят официално...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK