Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ако искат да се преборят за напредък, тази година ще е тежка и за Златанова и за Йовчев

Депресията тепърва започва

Докладът на ЕК е най-лошият от 2007 г. Следващият няма да е по-добър

20624 прочитания

Ако искат да се преборят за напредък, тази година ще е тежка и за Златанова и за Йовчев

© Юлия Лазарова


"Ситуацията в България представлява разнородна картина. Реформата в съдебните и правоприлагащите структури е важна възможност за България: тя е необходима и дългоочаквана.Тест за напредъка ще бъде постигането на значителни резултати в разследването, съдебното преследване и произнасянето на съда по дела за корупция на високо равнище и организирана престъпност", така завършва докладът на Европейската комисия (ЕК), публикуван през лятото на 2008 г., когато заради мащабните корупционни скандали в кабинета Сергей Станишев бяха замразени някои от европейските фондове. Документът от 2008 г. се смяташе за най-острият в историята на мониторинговия механизъм. Или поне до тази седмица.

Повече от пет години по-късно оценката на експертите не се променили, дори напротив. Езикът е станал още по-директен, а констатациите - смразяващи: "все още е налице безпокойство относно независимостта на съдебната власт в България", висшият орган по управление на съдебната система - Висшият съдебен съвет (ВСС) "не е превърнал професионалната етика в свой основен приоритет", "решенията за важни обществени назначения се вземат по непрозрачен начин и с участието на мощни икономически и политически групировки", "скритите договорки имат по-голяма тежест от формалните процедури ", "широко разпространената корупция се счита за основен проблем и представлява сериозно предизвикателство за българските власти", "чуват се гласове из стопанските среди, които започват да губят надежда, че е възможно да се противодейства на манипулациите на търговете", "липсата на доказан успех в преследването на случаи на корупция по високите етажи остава пречка за това българската общественост да бъде убедена, че се полагат сериозни усилия за справяне с този проблем", "знакови фигури на организираната престъпност успяха да се изплъзнат от правосъдието в деня преди произнасяне на окончателната присъда"...

Както съвсем уместно отбеляза британският посланик Джонатън Алън – докладът е депресиращо четиво. Нито грам притеснение обаче нямаше в реакциите на правителството. Те обявиха оценката за обективна, т.е. съгласиха се с мрачната картина. И познатото - успехите са техни, а неуспехите - на предходните. Най-голямата гордост за правосъдния министър и вицепремиер Зинаида Златанова беше цитатът, че през втората половина на 2013 г. е нямало вече преки атаки от изпълнителната към съдебната власт.

А няма и четири часа след представянето му, в правната комисия в парламента невъзмутимо премина към предпоследната стъпка към процедурата за избор на главен съдебен инспектор. Въпреки призивите на съдиите и неправителстеният сектор процедурата да се отложи, за да има прозрачност и възможност за номинация на поне още един кандидат. Въпреки достатъчно ясно формулирано очакване, че България "трябва да натрупа практика решенията за назначенията, включително на висши постове във властта, да се основават на истинска конкуренция между кандидатите".

В петък парламентът вкара като извънредна точка и веднага след това избра по модела "Пеевски" двама членове на Комисията за финансов надзор - без представяне на номинациите, без дебат, без концепции.

И така опасенията на ЕК, че "решенията за важни обществени назначения се вземат по непрозрачен начин и с участието на мощни икономически и политически групировки", се потвърдиха още веднъж, само два дни след като комисията представи оценките си.

Тези две събития, случили се още докато мастилото на доклада не беше изсъхнало, не само потвърждават констатацията на британския посланик, но са сигурен знак, че депресията, за която той говори, няма скоро да се разсее. Но пък може да се сгъсти. Политическата обстановка в България, зависимостите, през които бяха избрани органите по управление на съдебната система, и дневният ред на управляващите, който очевидно няма нищо общо с приоритетите, които комисията посочва, са гаранцията за това.

Първият провал: на хоризонта

Ако четем внимателно доклада на ЕК, ще видим, че в него има много ясни репери, които комисията ще следи, за да разбере дали основните критики са били приети, а тези, от които зависи преодоляването им - и в изпълнителната и в съдебната власт, са направили нещо, за да ги преодолеят.

Първият такъв тест за управляващото мнозинство ще бъде изборът на главен съдебен инспектор. От липсата на самокритика към порочната процедура както в ресорния вицепремиер Зинаида Златанова, така и от самия парламент е очевидно, че той ще бъде провален. Процедурата вече веднъж беше критикувана от ЕК заради краткия срок за номинация и факта, че е поредното състезание с един кандидат.

Ако искат да се преборят за напредък, тази година ще е тежка и за Златанова и за Йовчев
Фотограф: Юлия Лазарова

Това, което експертите съвсем ясно подчертават, е и фактът, че публичната процедура не е достатъчна гаранция, защото е необходима прозрачност на целия процес по номинация. Тук БСП и ДПС, които издигнаха единствената кандидатура за поста - на Веселина Тенева, със сигурност се провалиха. Наскоро единият от вносителите на номинацията и председател на парламентарната правна комисия Четин Казак, категорично отказа да каже как двете парламентарни групи са стигнали до идеята да номинират точно Тенева. Сигурно е едно - тя е знаела, че ще има процедура още преди да бъде открита, което до голяма степен прави избора предопределен.

В същото време ВСС абдикира от задължението си да провери изнесените публично притеснителни факти около имуществото й (разминаване в декларациите й, сделки на съпруга й с разследваното общинско дружество Софийски имоти), нито факта, че е участвала в разглеждането на дело, по което страна е била нейната свекърва, а после и съпругът й. А все пак преди всичко Веселина Тенева е действащ върховен съдия и подозренията в нейната почтеност вредят на авторитета на цялата съдебна система. Въпреки че в петък Бойко Борисов за пореден път не можа да отговори на въпроса дали ГЕРБ ще подкрепят кандидатурата на Веселина Тенева, е почти сигурно, че партията му ще гласува "за" и така ще осигури необходимото мнозинство от 2/3 за избирането й. "Капитал" научи, че договорката е постигната още при номинацията й, като тя е била лансирана от висш магистрат, еднакво близък както до ДПС, така и до ГЕРБ.

Предстоят: още скандални назначения

До края на годината ВСС предстои да открие процедури за избор за над 100 ръководни поста в съдебната система - административни ръководители на прокуратурата и съдилища в това число и един от "тримата големи" - председателя на Върховния касационен съд (ВКС). Процес, който Христо Иванов от Българския институт за правни инициативи нарича "пренареждане на съдебната номенклатура".

Седмица преди излизането на доклада ВСС проведе ключовия избор на градски прокурор на София, на който беше назначен районният прокурор на София Христо Динев. Дни преди гласуването няколко медии съобщиха, че именно той е фаворитът и че той е свързан с ДПС (съпругата му е била съветник на депутата Четин Казак). И действително след вялата дискусия във ВСС, която остави впечатление по-скоро, че избор няма да има, Динев беше избран с впечатляващо мнозинство. Никой от ВСС не намери за необходимо да коментира, а още по-малко да провери изнесените в медиите въпроси около политическата му обвързаност, имущественото му състояние и професионалната му подготовка.

Именно такава активност очаква ЕК, но явно напразно. Във ВСС действа добре смазан механизъм, в който основни елементи са Комисията по професионална етика на Ясен Тодоров, която се самосезира избирателно и провежда проверки "според зависи", комисията за дисциплинарни производства на Васил Петров, действаща на сходен принцип, и комисията за атестирането, която също получи критики от ЕК.

Докато този механизъм не бъде разбит, което може да стане само с персонални смени в комисиите на съвета, промяна няма защо да очакваме.

Парадоксалното е, че единствената брънка във ВСС, която получи позитивна оценка, е комисията за изследване на натовареността, ръководена от Калин Калпакчиев, който заедно с още трима-четирима членове на съвета е в пълна изолация заради критичната си позиция. На всичкото отгоре има опасност срещу него да започне и етична проверка, заради...публикация в блога му, с която е поставил под съмнения действия на прокуратурата.

Обречената борба с корупцията

На няколко места в доклада заедно с назначаването на Делян Пеевски за председател на ДАНС ЕК обръща внимание на предшествалите избора скоростни промени – закриването на ГДБОП и натоварването на агенцията с разследващи функции. ЕК обръща внимание на факта, че те са предизвикали сериозни сътресения.

Дипломатически източници коментираха пред "Капитал", че заради неясния статут на ДАНС, която е разузнавателна и контраразузнавателна служба, но има и разследващи правомощия, е изключително влошено полицейското сътрудничество. Така например заради изрична забрана в законодателството за използване на разузнавателна и контраразузнавателна информация за целите на наказателното преследване в някои от старите членки на ЕС данните, събрани от ДАНС, не могат да бъдат използвани.

Дефектите вече се виждат не само в международните контакти. Източници на "Капитал" от правоохранителните институции коментираха, че в момента изграждането на "сериозно" разследване - за могъща престъпна група, която действа в момента, е на практика невъзможно заради пълната липса на доверие между "бопаджии" и служителите на ДАНС. Големите "реализации" на МВР и ДАНС от последната половин година са предимно стари, претоплени случаи.

За влошаване на обстановката допринасят и масовите смени на началници на централно и местно ниво през лятото. Такива действително има при смяната на всяка власт, но в случая вероятно заради динамичната обстановка са били по-бързи от всякога.

Източникът ни разказа, че невъзможността на службите да противодействат дава например възможност на играчите в наркоразпространението да се съвземат и да наберат сила. Тенденция, която се наблюдавала в София. Така картината - от силно разбит пазар, която наблюдавахме през последните няколко години, ще се промени, което е възможно да доведе до агресия по улицата, коментира източникът ни. Това е само един пример.

На този фон е трудно да си представим, че през следващата година България ще успее да произведе значими резултати в борбата с организираната престъпност и корупцията, за които се иска не само перфектна координация и взаимно доверие, но и спокойна среда.

"Периодът от падането на правителството на ГЕРБ до към есента, когато бяха сменени всички, беше период на анархия. Ако има някакви резултати, те ще започнат да се усещат едва през втората половина на тази година" коментира Филип Гунев от Центъра за изследване на демокрацията.

След една година...

Последният мониторингов доклад беше публикуван преди 18 месеца. Когато в сряда говорителят на ЕК Марк Грей представи документа, той обясни, че следващата оценка ще бъде дадена след година. Скъсяването на срока е ясна индикация, че Брюксел иска да следи изкъсо процесите в България. Грей обясни, че цикълът на шестмесечни доклади бил предизвикал епизодична активност на държавата около излизането на оценката.

Източници на "Капитал" в ЕК коментираха, че в конкретния случай връщането към шестмесечен цикъл не е било възможно заради предстоящите европейски избори и смяна на състава на комисията, а евентуален междинен доклад ще падне точно през юли, когато в Брюксел ще е период на предаване на властта. Краят на мандата на Барозу би бил спирачка за обсъждането на евентуалното налагане на конкретни санкции заради липсата на напредък. Експертите от Главна дирекция "Вътрешни работи", която се занимава с механизма за оценка и сътрудничество, могат в случай на необходимост да се намесят и да излязат с извънреден доклад, но това отново може да стане само след политическо решение.

Твърде вероятно е обаче управляващите (лидерът на БСП има опит от времето, когато беше премиер) да сменят тактиката. И ако днес приветстват оценката на комисията, следващия път ще кажат, че не са били разбрани, а накрая - че не са били оценени добре. В ръцете на ЕК е дали ще им остави да направят това.


47 коментара
  • 1
    dimko avatar :-|
    dimko

    Преди старта на Политическа реформа, не следва да се пилеем подир други, тя държи ключа към тях...

  • 2
    jorosrabskia avatar :-|
    jorosrabskia

    От изказванията на нашите "експертни" министри не останах с впе4атлението 4е са много притеснени

  • 3
    2.5 avatar :-P
    2.5

    “Капитал” научи, че договорката е постигната още при номинацията й, като тя е била лансирана от висш магистрат, еднакво близък както до ДПС, така и до ГЕРБ...”

    За кой ли иде реч?!
    Трябва да е неистов талант, след като успява да се пласира така, че “гравитацията” не го засмуква в едната посока...
    Подозирам, че семката му произхожда от некои партизански потури?!
    :-)

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Фундаменталният проблем е, че демокрацията е обществен строй за просветени общества и още по-просветени елити. Нашият случай представлява съчетание на непросветени народни маси с елит, който умело използва хорското невежество, за да му бърка в джоба. От Костов насам нито един по горните етажи не се е поблазнил от суетата (в благородния смисъл на думата), да го наричат "просветител" и един ден да има улица на негово име. Напротив, неизменният "mainstream" гласи кой ще се изгаври с раята по-брутално, за да покаже после среден пръст на колегите си, че е по-добър от тях в това негласно съревнование.

  • 7
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    [quote#0:"статия"] Въпреки че в петък Бойко Борисов за пореден път не можа да отговори на въпроса дали ГЕРБ ще подкрепят кандидатурата на Веселина Тенева, е почти сигурно, че партията му ще гласува "за" и така ще осигури необходимото мнозинство от 2/3 за избирането й. "Капитал" научи, че договорката е постигната още при номинацията й, като тя е била лансирана от висш магистрат, еднакво близък както до ДПС, така и до ГЕРБ. [/quote]

    Това ми звучи малко като информация от агенция ЕЖК. Обективно погледнато с избора на съдебен инспектор ГЕРБ получават първата реална възможност да си отмъстят за случая Костинброд. Не бива да се изключва възможността наистина избора да е договорен между ГЕРБ и БСП/ДПС, но аз очаквам нещо подобно на това което гледахме няколко години по казуса Белене - противоречиви изказвания от ББ и останалите водещи фактори в ГЕРБ и чак в последния момент шамар по червеножопите.

  • 8
    dnevniklive avatar :-|
    dnevniklive

    Всеки народ си заслужава управниците и все пак това правителство ще остане в историята с нито един правилен ход от Пеевски до Химко и обратно.

  • 9
    nefertiti_egipt avatar :-?
    Нефертити

    На правителството май изобщо не му пука какви са докладите на ЕК.

  • 10
    vladislav_paunov avatar :-|
    Molotov

    Вижте какво става в Укайна - време е да ги смачкаме!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK