Кражбите на автомобили растат силно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кражбите на автомобили растат силно

Кражбите на автомобили растат силно

Застрахователните компании настояват за реални наказания на заловените извършители

28509 прочитания

Кражбите на коли растат. Според застрахователи миналата година те са нараснали с около 50%, а по данни на МВР скокът е с 23%. Представителите на застрахователния бизнес са сигнализирали за тревожната тенденция в писмо до Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, което беше връчено на вицепремиера Даниела Бобева. Те предлагат правителството да предприеме конкретни мерки за защита на гражданите и застрахователните компании.

Според статистиката на МВР, получена по Закона за достъп до обществена информация, ръстът на кражбите е 23% (виж таблицата). От ведомство обаче не отговориха конкретно на въпросите на "Капитал". Причината за разминаването в данните може да идва от процедурата, която е бавна - първоначално преписката за всяка изчезнала кола се образува като отнета с цел ползване, а едва след известен период от време делото се преквалифицира за кражба.

Всички говорят за ръст

Нарастването в броя на откраднатите автомобили е 73% спрямо 2012 г., а сумата, която сме изплатили се е увеличила с 82%, коментира Иво Груев, член на управителния съвет с ресор "Застрахователни обезщетения" на "Булстрад Виена иншурънс груп". По негови данни над 1000 луксозни автомобила са били реално откраднати в България през миналата година и застрахователите са изплатили обезщетения на собствениците им.

Изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова потвърди, че има увеличение, но не би могла да каже с колко точно. По техни данни до края на октомври само в София ръстът на откраднатите автомобили е бил 30%. Това включва и застраховани, и незастраховани, но с уговорката, че е възможно информацията да не е много точна, поясни Крумова. Тя добави, че през 2012 г. спрямо 2011 г. нивото на кражбите е било почти без промяна.

"Знам, че има увеличение като цяло на кражбите за всички от пазара", коментира Стоян Проданов, изпълнителен директор на "Бул инс". Той посочи, че поне при тях статистиката е "относително стабилна като брой откраднати коли". Притесненията им обаче са, че зачестяват кражбите на скъпи коли, което означава и повече платени обезщетения. "Аз знам за 30% ръст, може и 50% да са, трябва МВР да каже", добави Проданов. Асен Христов, председател на надзорния съвет на "Евроинс иншурънс груп", смята, че има ръст и той дори не е в скъпите коли, а в евтин и среден клас.

"Големият ръст е на уличната престъпност, крадат се евтини коли, за да се разглобяват на части, които после се продават на безценица по автоморгите." Иначе отдавна сред застрахователите е известно, че най-често крадената кола е марка BMW. По оценка на Христов увеличението на кражбите е с 35-40%, при някои компании може да е повече, при други по-малко, в зависимост от портфейла им.

Имаме незначителен ръст, но от него трудно може да се извадят някакви тенденции, тъй като не сме специализирани в застраховането на най-скъпите автомобили, които подлежат на кражба – Аudi, BMW, коментира Константин Велев, изпълнителен директор на "Дженерали Закрила".

"Ръст има, но не мога да посоча колко точно. Мерките, които взимаме за предотвратяване на кражбите, са поставяне на имобилайзери, GPS тракери, предпазни устройства, които да правят по-трудно запалването и подкарването на автомобилите", разказва Николай Генчев, главен изпълнителен директор на "Уника".

"Правим възможното със звената за предотвратяване на измамите да изследваме кражбите, за да предотвратим измамите. Когато говорим за реални кражби, основните мерки обаче трябва да дойдат от страна на правителството. Можем да съдействаме с бази данни и всичко необходимо, за да има ефект", смята Велев.

Къде отиват крадените коли

Като цяло в бранша има две хипотези за кражби на коли – луксозните се изнасят зад граница, а по-старите модели се крадат за резервни части.

Каналите за скъпи автомобили са към Близкия изток, за Грузия – по море, за Русия, Молдова, Украйна и Косово. През миналата година купени в България коли са били крадени и връщани от Полша, Унгария и Германия. Освен цели коли се крадат и части от скъпи автомобили - огледала, парктроници. Големият проблем през миналата година е масовостта, с която се крадат стари - над 10-годишни автомобили, товарни машини и в част от компаниите са притеснени, че има нови канали и само за резервни части.

"Ръстът на кражбите на автомобили може би подсказва една тенденция за общ ръст на престъпността. При този тип престъпления обаче латентността е много ниска, т.е. пострадалите не мога да си позволят да не съобщят в полицията, че автомобилите им са били обект на кражба. Ако не го направят, възникват най-малкото проблеми със застраховката. МВР от своя страна няма как да не ги регистрира. При взломни кражби, грабежи, измами обаче наблюдаваме едно масово нерегистриране от страна на полицията",  коментира за "Капитал Daily" старшият изследовател от Центъра за изследване на демокрацията Тихомир Безлов.

Според една малка част от местните застрахователи сред причините за увеличаването на кражбите е забраната за маркиране на колите. Тя влезе в сила преди няколко години и с нея се премахна възможността застрахователят да изисква "Автокаско" само за коли, върху чиито двигател и части са нанесени поредица числа. Смяташе се, че с тяхна помощ се прави лесно проследяване на откраднати коли и части. Критиките бяха, че с лепенка за маркиран автомобил крадците получават знак кой застрахова колата и дали е безопасно да я крадат. Заради тази лоша практика маркирането беше забранено. Но някои компании намериха начин да го заобикалят - например с раздаване на лепенка за стъкло, с която клиентът на "Каско" полица обява, че подпомага дадена кауза - за защита на птици, гризачи или друга подобна кампания. Повечето застрахователи обаче не смятат, че връщането на маркировката ще реши проблема с кражбите.

Спящата държава

Всъщност ръстът при кражбите съвпада с политическата несигурност. Според представители на застрахователния сектор скокът е резултат от бездействието на органите на реда.

Полицията често извършва хайки и арестува до болка познати на бранша крадци, но нито един от тях не е осъден. "Да не се залъгваме, че няма организирана престъпност и канали за крадени коли. В съседна Румъния например наказанията са тежки и реално се прилагат. В България би трябвало и полицията да си свърши работата, и законодателите да прецизират текстовете така, че да позволяват ефективно излежаване на присъдата. Например когато задържаха в края на миналата година известния автокрадец Антон Колев–Хастара, две седмици нямаше откраднат нито един автомобил", коментира Груев.

Според някои от застрахователите отделът за борба с кражби на автомобили в МВР трябва да се увеличи, тъй като експертите са малко на брой. Полицаите също могат да предложат работещи мерки за намаляване на кражбите, смятат от компаниите.

"Независимо какви са причините за кражбите, проблемът може да бъде решен от държавата, а не от нас или от застрахователния надзор. Ние можем да си променяме тарифите, да слагаме имобилайзери, да публикуваме данни, но няма как без помощта на държавата да предотвратим кражбите", казва Николай Генчев.

По текста работиха: Десислава Николова, Весела Николаева, Мария Иванова, Росен Босев

Кражбите на коли растат. Според застрахователи миналата година те са нараснали с около 50%, а по данни на МВР скокът е с 23%. Представителите на застрахователния бизнес са сигнализирали за тревожната тенденция в писмо до Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, което беше връчено на вицепремиера Даниела Бобева. Те предлагат правителството да предприеме конкретни мерки за защита на гражданите и застрахователните компании.

Според статистиката на МВР, получена по Закона за достъп до обществена информация, ръстът на кражбите е 23% (виж таблицата). От ведомство обаче не отговориха конкретно на въпросите на "Капитал". Причината за разминаването в данните може да идва от процедурата, която е бавна - първоначално преписката за всяка изчезнала кола се образува като отнета с цел ползване, а едва след известен период от време делото се преквалифицира за кражба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

56 коментара
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Слагаш лепенка на задния край на огледалото " Аз дарих " и веднага кражбите в определени компании имат"относително стабилна като брой откраднати коли".

  • 2
    snap811 avatar :-|
    snap811

    Йовчев:
    "Не е вярно всички застрахователни дружества са платени, верни са моите данни"
    Иначе отчета е битовата престъпност намалява :)
    аман от лъжи!

  • 3
    schumener_beer avatar :-P
    шуменско пиво

    Само Бойко и Цв-Цв са виновни!
    Снощи ги видях да разбиват колата на една бедна старица!

  • 4
    dragozow avatar :-?
    dragozow

    До коментар [#1] от "djb95":
    Аз имам някакъв сокол, Армеец. Повечето айдуци избягват да крадат на Армеец, Лев инс и Булинс, защото ще им счупят капачките. Въпроса е че държавата не прави нищо за да защити хората от кражбите, всеки с пари може да се отърве от полицията и прокуратурата. За затворите има беззъби мангали и прости момчета, които не са имали пари.

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    Какъв е изводът? Че данните на МВР за престъпността трябва да се завишават 3 до 5 пъти, поне, за да имаш ясна картинка какво се случва...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    black_recluse avatar :-|
    black_recluse

    Нормално е кражбите за всички да растат..., народа е гладен. Какъвто и човек да си, ако по цял ден стоиш, гледаш телевизия и ръчкаш джобса, рано или късно ставаш джебчия. Не мисля обаче, че този проблем е само за колите..., битовата престъпност е в много по-голям мащаб. Отделно, че самата държава е супер тромава и изобщо не защитава обикновения човек в това отношение. Ония дето разследват по-цял ден "бият мухите", после се чудим защо хората се озлобяват. Лично аз да видя, че някой ми драска колата или се опитва да я открадне, Ви казвам не капачките, а направо на място ще го оставя, които и да е, и изобщо няма да чакам застрахователи.... Те добре, че поне изплащат щетите, защото в противен случай не знам какво щеше да е ....

  • 7
    pruch avatar :-P
    pruch

    Застрахователните компании настояват за реални наказания на заловените извършители

    Ко?!?Нйее!
    Че те досега имагинерни ли бяха тия наказания ?Нещо като да напишат и оцветят 100 застрахователни стикера като този на откраднатия автомобил.
    Щом като на гордоста на българчето,най-голямата му реализация в живота -5годишен Голф,3-та ръка,посегнаха значи може и да падне тайа власт...От 6 до 9 години.:-)

  • 8
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "При взломни кражби, грабежи, измами обаче наблюдаваме едно масово нерегистриране от страна на полицията", коментира за "Капитал Daily" старшият изследовател от Центъра за изследване на демокрацията Тихомир Безлов."

    В ЦИД да не са на принципа на единоначалието?!
    Фольдфебель Безлов има умопомрачителни прозрения, като за една демократична кука! Хората масово НЕ застраховатжилищата и имуществото в тях срещу кражба и по тази причина не сезират полицията... Просто няма смисъл! Многократно са меобирали, викал съм видимо отегчените заптиета и нищо! Два пъти ми разбиваха колата с автокаско и дори не си направиха труда дасненат отпечатъци!
    Ченгетата отлично знаят кой краде и как прекарва коли или ги "разкоства" за части! Просто в настоящата криза всеки лев е от значение! Същото се касае и за застрахователите, които като правило се попълват щедро с бивши куки. Тезата, че маркировката ще обърне палачинката е смешна, най-малкото и статистиката(по-горе) не яподкрепя!

  • 9
    birdman avatar :-|
    birdman

    за чий плащаме заплати на МВР-то да ходят о границата да ни пазят от завоевателите-бежанци или да стоят по барикадите докато ни крадат колите и обира къщите ? Да живей Йовчев той е нашият другар готов да защити народонаселението от бягащи бежанци и гневни протестиращи но не и от престъпници !

  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik

    Сотир Цацаров: "заварих 800 хиляди досъдебни производства, прекратени поради изтичане на давност" (разбирай: поради нищонеправене).

    Добавка от мен: в 80% от случаите извършителите са пределно известни и става думи за най-банални случаи, например охраната на завода хваща работник да изнася 3 шублера в гащите. Или пък камерата на Шел снима шофьора да точи в туба вместо в резервоар и да го продава, като парите се броят на задната седалка. Или пък работник от фирма за монтаж на климатици почва работа, на втория ден взема аванса от клиента за себе си и си бие камшика. В последствие се оказва, че го е правил вече 10 пъти при други. Всички гореизброени случаи са разследвани, изземвани са записи на камери, губени са десетки работни дни на свидетелите, за да ги привикват да пишат показания по районните и накрая нито един, ама баш нито един случай не е стигнал съдебна зала.

    Само да си спомним на този фон стратегията за нулева толерантност в Ню Йорк, където съдилищата са били преместени в автобуси на изходите на метростанциите, за да може уловените в метрото за дребни прегрешения да бъдат съдени на конвейрен принцип. Установено било, че дори конвоирането първо до районното, после до съда, било излишна загуба на време за цялата кауза.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.