Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 30 яну 2014, 19:39, 5714 прочитания

Ново транспортно напрежение с Турция

Анкара заплаши да затвори границата си за български превозвачи с еднократни разрешителни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Съществува нова опасност от възникване на напрежение на турската граница. Това съобщи Димитър Ганев, изпълнителен директор на агенция "Автомобилна администрация" към министерството на транспорта. Причината е, че българската и турската страна не успяват да се споразумеят за броя на единичните разрешителни за товарен превоз помежду си. България иска да получи повече разрешителни за трети страни, което да увеличи възможностите за достъп на българските превозвачи до турския пазар. Турция няма интерес да поощрява чуждата конкуренция и съответно изобщо не желае среща по темата. Южната съседка настоява да получи количествата от предходната година, като за това е определила и краен срок - 30 януари. Заплахата е, че в противен случай български камиони с единични разрешителни за превоз няма да могат да преминават границата. Основните потърпевши ще са по-малките компании, които работят с единични разрешителни. Освен тях по силата на международно споразумение превозвачите могат да возят и с многократни (т.нар. СЕМТ разрешителни). За тях ограниченията няма как да важат.

Въпрос на разрешителни


Броят на различните видове транспортни разрешителни се договаря с двустранни споразумения. Има транзитни разрешителни, които позволяват преминаването през територията на дадена страна. Отделно се издават разрешителни за превози за трета страна - български камион да натовари стока в Турция и да я превози за различна от България държава. На практика тези разрешителни позволяват достъп до пазара на другата страна и българските превозвачи се явяват конкуренция на турските. Съотношението към момента е следното. Турците разполагат с 250 000 транзитни разрешителни, а българите - с 10 000. Разрешителните за превоз за трети страни са поравно - 1100. Тези количества са договорени през 2012 г., като ако държавите не се договорят за промяна на бройката, те се подновяват всяка следваща година, като се пускат на две части - половината в началото на годината, а останалите на по-късен етап.

През 2013 г. министерството на транспорта установява, че турските транзитни разрешителни са повече от необходимите на турската страна - от 250 хил. на година се използват само 128 хил. От друга страна, разрешителните за превоз за трети страни (1100) не достигат на българските превозвачи. Разчетите на министерството показват, че необходимостта е за над 5000 такива. Транзитните разрешителни (едва 10 000) също са малко, а нуждата от тях се очаква да нарасне. В резултат министерството през 2013 г. заявява желанието си за актуализиране на контингента разрешителни за 2014 г., а в края на ноември изпраща писмо до турската страна с искане за среща.

Мълчанието е отказ



Насрочена среща няма до момента. Вместо това Турция настоява да си получи разрешителните, договорени през 2012 г. Тя пуска на България половината от разрешителните за трети страни (550) и половината от транзитните - 5 хил. България отговаря със същото - превежда 5 хил. транзитни, а малко по-късно пуска още 10 хил. на Турция. Съседите обаче настояват да си получат пълното количество за полугодието - 125 хил. разрешителни. Накрая се стига до ултиматума.

"Получихме писмо, в което те настояват да получат настоящата договорена квота, иначе ще спрат използването на всички разрешителни, които си разменяме, и ще ги обявят за невалидни. Искат ги до 30 януари, без да обявяват дата за среща", каза Димитър Ганев. "Автомобилна администрация" организира среща с представители на автомобилния бранш, като по думите на Ганев ведомството получава подкрепа да не изпълнява искането на турската страна въпреки риска от затваряне на границата и да се върви към увеличаване на разрешителните за българските превозвачи. Според представителите на транспортното министерство турският бизнес ще загуби повече от едно изостряне на конфликта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин 3 Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин

Бившият кмет и предишната областна управителка в града излизат от партията като продължение на конфликта с ръководството, който започва още преди местните избори

26 май 2020, 3808 прочитания

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори 2 Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 3272 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Промените в правилата за кредитите влязоха в парламента

Основните предложения на управляващите са да отпадане таксата за предсрочно погасяване, по-прозрачно да се определят лихвите и заемите до 400 лв. да се включат в закона

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10