Ново транспортно напрежение с Турция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ново транспортно напрежение с Турция

Турската страна няма интерес от допускане на повече чужди превозвачи до пазара й

Ново транспортно напрежение с Турция

Анкара заплаши да затвори границата си за български превозвачи с еднократни разрешителни

Калина Горанова
5810 прочитания

Турската страна няма интерес от допускане на повече чужди превозвачи до пазара й

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Съществува нова опасност от възникване на напрежение на турската граница. Това съобщи Димитър Ганев, изпълнителен директор на агенция "Автомобилна администрация" към министерството на транспорта. Причината е, че българската и турската страна не успяват да се споразумеят за броя на единичните разрешителни за товарен превоз помежду си. България иска да получи повече разрешителни за трети страни, което да увеличи възможностите за достъп на българските превозвачи до турския пазар. Турция няма интерес да поощрява чуждата конкуренция и съответно изобщо не желае среща по темата. Южната съседка настоява да получи количествата от предходната година, като за това е определила и краен срок - 30 януари. Заплахата е, че в противен случай български камиони с единични разрешителни за превоз няма да могат да преминават границата. Основните потърпевши ще са по-малките компании, които работят с единични разрешителни. Освен тях по силата на международно споразумение превозвачите могат да возят и с многократни (т.нар. СЕМТ разрешителни). За тях ограниченията няма как да важат.

Въпрос на разрешителни

Броят на различните видове транспортни разрешителни се договаря с двустранни споразумения. Има транзитни разрешителни, които позволяват преминаването през територията на дадена страна. Отделно се издават разрешителни за превози за трета страна - български камион да натовари стока в Турция и да я превози за различна от България държава. На практика тези разрешителни позволяват достъп до пазара на другата страна и българските превозвачи се явяват конкуренция на турските. Съотношението към момента е следното. Турците разполагат с 250 000 транзитни разрешителни, а българите - с 10 000. Разрешителните за превоз за трети страни са поравно - 1100. Тези количества са договорени през 2012 г., като ако държавите не се договорят за промяна на бройката, те се подновяват всяка следваща година, като се пускат на две части - половината в началото на годината, а останалите на по-късен етап.

През 2013 г. министерството на транспорта установява, че турските транзитни разрешителни са повече от необходимите на турската страна - от 250 хил. на година се използват само 128 хил. От друга страна, разрешителните за превоз за трети страни (1100) не достигат на българските превозвачи. Разчетите на министерството показват, че необходимостта е за над 5000 такива. Транзитните разрешителни (едва 10 000) също са малко, а нуждата от тях се очаква да нарасне. В резултат министерството през 2013 г. заявява желанието си за актуализиране на контингента разрешителни за 2014 г., а в края на ноември изпраща писмо до турската страна с искане за среща.

Мълчанието е отказ

Насрочена среща няма до момента. Вместо това Турция настоява да си получи разрешителните, договорени през 2012 г. Тя пуска на България половината от разрешителните за трети страни (550) и половината от транзитните - 5 хил. България отговаря със същото - превежда 5 хил. транзитни, а малко по-късно пуска още 10 хил. на Турция. Съседите обаче настояват да си получат пълното количество за полугодието - 125 хил. разрешителни. Накрая се стига до ултиматума.

"Получихме писмо, в което те настояват да получат настоящата договорена квота, иначе ще спрат използването на всички разрешителни, които си разменяме, и ще ги обявят за невалидни. Искат ги до 30 януари, без да обявяват дата за среща", каза Димитър Ганев. "Автомобилна администрация" организира среща с представители на автомобилния бранш, като по думите на Ганев ведомството получава подкрепа да не изпълнява искането на турската страна въпреки риска от затваряне на границата и да се върви към увеличаване на разрешителните за българските превозвачи. Според представителите на транспортното министерство турският бизнес ще загуби повече от едно изостряне на конфликта.

Съществува нова опасност от възникване на напрежение на турската граница. Това съобщи Димитър Ганев, изпълнителен директор на агенция "Автомобилна администрация" към министерството на транспорта. Причината е, че българската и турската страна не успяват да се споразумеят за броя на единичните разрешителни за товарен превоз помежду си. България иска да получи повече разрешителни за трети страни, което да увеличи възможностите за достъп на българските превозвачи до турския пазар. Турция няма интерес да поощрява чуждата конкуренция и съответно изобщо не желае среща по темата. Южната съседка настоява да получи количествата от предходната година, като за това е определила и краен срок - 30 януари. Заплахата е, че в противен случай български камиони с единични разрешителни за превоз няма да могат да преминават границата. Основните потърпевши ще са по-малките компании, които работят с единични разрешителни. Освен тях по силата на международно споразумение превозвачите могат да возят и с многократни (т.нар. СЕМТ разрешителни). За тях ограниченията няма как да важат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    belle avatar :-|
    belle

    Затваряйте я тази граница и толкова- и без това нищо добро не е дошло от там.

  • 2
    real_adventure avatar :-?
    Real Adventure Machinery

    Направо блокада. И като им изгние стоката на Капъкуле, ще клекнат.

  • 3
    azavel avatar :-P
    Izmirliev

    Само България могат да я изнудват, когато е в по - силна позиция.

  • 4
    nns avatar :-|
    nns

    Нагло - мангасарски гьонсуратлък.

  • 5
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    Една елементарна реципрочност в отношението би донесла на България известна доза самоуважение. Също така и превозвачите ще имат усещането, че зад гърба им стои държава и няма да може всеки турски гьонсурат да се подиграва с тях, заставяйки ги да висят с дни по границите.
    До коментар [#1] от "belle":
    На мен най-удачен момент за затварянето на границата с Тур ми се струва преди избори... Найс, а?!

  • 6
    tanazius avatar :-|
    tanazius

    "границата с Тур"
    Да се чете "границата с Турция".

  • 7
    stonedridah1 avatar :-|
    stonedridah1

    е да. ама турците правят КПП с Гърция ново. и май ше отбият трафика оттам. ние тука сме толкова недъгави, че още не можем да направим една магистрала да прекоси страната. няма път до моста на видин, няма тънел под шипка...

    не народ, а мърша.

  • 8
    balyk avatar :-|
    batak

    До коментар [#7] от "stonedridah1":

    Споко бе, те гърците мнооо ги обичат турците ко ще 1000 кпп да направят
    То има и кораби до Румъния ама скъпичко им идва

  • 9
    balyk avatar :-P
    batak



    До коментар [#5] от "tanazius":

    Найс е, ама те ще затварят само за товарни автомобили сигурно щото трябва да върви контрабандата.( все пак избори идат каси, има да се пълнят). Инъче и лятото, като се прибират техните гастербайтери от Джърманито ако се затвори, знайш ли къв туризъм ще избачкаме из Странджата и Родопите на Царево ПУПа ще ни доди къс

  • 10
    nns avatar :-|
    nns

    До коментар [#8] от "batak":
    С тая наглост няма как да не ги обичат. Колко интелигентно добиче трябва да си , че срещу 10 да не искаш да дадеш 1. Трябва да е реципрочно 1=1 а пък гърците как ще им се зарадват не е истина направо ,с хляб сол узо и вазелин ще ги посрещат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK