С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
60 31 яну 2014, 15:53, 26943 прочитания

София отваря обятия за Lafka

Проектът за концесия на спирките в столицата е нещо средно между смесен портрет на Делян Пеевски и Красимир Гергов и гротеска на истинско състезание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика



Без никаква форма на обществено обсъждане, с концепция, писана от тесен кръг общински съветници, със силно ограничаващи конкуренцията правила и с изисквания, изхвърлящи от играта всички освен една-две групи фирми. Така в момента се подготвя конкурсът за отдаване на концесия на спирките на градския транспорт в София. Повечето общински съветници, запитани от "Капитал", не знаят (или поне така твърдят), че процесът е напреднал до степен, че има подготвени условия за предстоящото състезание. Факт е обаче, че в общината циркулира документ, наречен "Проект на Документация за участие в открита процедура за концесия на спирките на масовия градски транспорт". При това със съдържание, задържащо интереса на просветения читател докрай. Където обаче не трябва да се очакват изненади - конкурсът е удивително по мярка единствено на фирмите, контролирани от Делян Пеевски и Красимир Гергов.

Спирки като летища. Не, като пристанища


Ако не беше груб, необоснован и лобистки акт, подготовката на документация с такова съдържание щеше да е просто смешна. За спирките на градския транспорт вътре се говори така сякаш са инфраструктура с национално значение, а изискванията към кандидат-концесионерите са такива, сякаш те ще трябва да изградят и стопанисват обект с особена сложност от порядъка поне на летище, ако не и пристанище или тайна телеком мрежа за целите на разузнаването. А и все пак в случая не говорим за сценарий някой да вземе целия градски транспорт, а обикновени навеси на пътя му.

Като цяло в проекта столицата е разделена на четири зони (виж картата), като един кандидат може да кандидатства за всичките. Типовете спирки пък са три. Първият тип е само информационно табло и кошче за отпадъци. Вторият е навес, табло и рекламна касета. Третият - всичко това плюс павилион. Всяка от четирите зони на София ще има по определен брой от трите типа спирки.

Интересна е и еволюцията на общинските градоустройствени виждания във времето. Главният архитект на града Петър Диков принципно одобри трите типа спирки в София още през март 2011 г. През 2010 г. софийската администрация организира конкурс за идеен облик на спирките и дори раздаде 140 хил. лв. на общо шестимата победители. После стана ясно, че конкурсът бил излишен, защото районните кметове получиха правото сами да организират конкурси за доставка на спиркови навеси, без те да отговарят на одобрените типови проекти. В крайна сметка резултатът от всичко това до момента беше нулев.



Какво дава нов тласък на процеса сега, не е ясно. Но със сигурност е показателно, че според проект на документация, с която "Капитал" разполага, освен билети за градски транспорт (както се обсъждаше досега) общината вече иска в павилионите да се продават и "вестници и дребни пакетирани стоки". Пише дори, че концесионерите могат да използват одобрените идейни типови проекти ИЛИ да проектират новите спирки "по индивидуални идейни проекти на участника".

Показателно е и друго - схемата, под която се подписва Петър Диков през 2011 г., предвижда от всички 2482 спирки в София едва 214 да са придружени от павилиони. Сега и тук има еволюция. Според проекта на документация въпросният брой става минимален, а концесионерът, ако иска това, може да го увеличи до 800. Даже правилата за оценяване на офертите от кандидатите (по специална формула) са такива, че колкото повече лафки предложи той, толкова повече точки получава. Във въпросната формула тежестта на инвестиционното предложение е 30%, 45% от оценката идват от срока за доставка на спирките (т.е. ако вече имате организиран проект и доставчик на павилионите, имате предимство), а сумата, която ще плащате на общината, е последна по важност - с тежест 25%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 1861 прочитания

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1985 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Смяна на сценария

С идеята за референдум президентът върна смисъла в политическия дебат и постави БСП и ДПС в ситуация без полезен ход

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10