Транспортният конфликт с Турция влезе в решителна фаза
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортният конфликт с Турция влезе в решителна фаза

700 турски камиона на ден влизат в България

Транспортният конфликт с Турция влезе в решителна фаза

Бизнесът подкрепи действията на българските власти въпреки блокадите по границата

Калина Горанова
8114 прочитания

700 турски камиона на ден влизат в България

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Българският автотранспортен бранш подкрепя действията на автомобилната администрация и ресорния министър Данаил Папазов по отношение на политиката с Турция. Това заяви Илиян Филипов, собственик на една от най-големите компании за тежкотоварни сухопътни превози, пловдивската ПИМК. "Това е единственият начин да се решат проблемите, които съществуват от години. По-добре да не работим една седмица, отколкото години наред да ни тормозят", допълни той.

От няколко дни границата с Турция е блокирана за български камиони, след като южната съседка изпълни заканата си и спря да признава еднократните разрешителни за транзит и превоз за трети страни от 30 януари. За този развой на събитията предупредиха от Министерството на транспорта преди седмица. Причината е, че българската страна иска увеличаване на разрешителните за превоз за трети страни, които дават достъп до пазара, т.е. стока от Турция да може да бъде превозена до държава, различна от България. Българските власти настояват за среща по темата от декември насам, но Турция иска просто разрешителните да бъдат разпределени както през миналата година и изобщо отклонява преговорите.

От бранша междувременно са имали среща и с лидера на ДПС Лютви Местан, за да се уверят, че няма да има политически натиск от страна на ДПС за решаване на проблема в ущърб на българските интереси, и са получили уверение от Местан, че няма подобни намерения.

Ситуацията може да бъде обобщена така: за пръв път България предприе решителна крайна политика по отношение на транспортните проблеми с Турция, като скоро трябва да стане ясно кой има по-малко икономическа изгода от радикализирането на конфликта.

Кой ще мигне пръв

Според българския транспортен бизнес настоящата ситуация е много по-неблагоприятна за турската страна, тъй като на ден през България преминават по 700 турски камиона. "Пренасочиха част от камионите с кораби, а други - към гръцката граница, но там пропускателния капацитет е по 100 камиона на ден", коментират мениджъри.

Към момента Турция разполага с 250 000 транзитни разрешителни, а България с 10 000. Разрешителните за превоз за трети страни са по 1100 и за двете страни. Количествата се договарят година за година, като, ако няма промяна в числата, количествата остават като предходната година. Настоящите бройки са договаряни през 2012 г., но според анализите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта българските превозвачи имат по-големи нужди от разрешителни за превози за трети страни от сегашните 1100. Оттам ще настояват за над 5000, както и за увеличаване на транзитните разрешителни, тъй като нуждата от тях се очаква да расте.

В очакване на срещата

Турската страна обаче мълчи по искането за среща, на която да се реши въпросът, просто защото няма интерес да насърчава достъпа на български превозвачи до местни стоки за износ. Вместо това Турция настоява да си получи разрешителните, договорени през 2012 г. Тя пусна на България половината от разрешителните за трети страни (550) и половината от транзитните - 5 хил. България отговори със същото - преведе 5 хил. транзитни, а малко по-късно - още 10 хил. на Турция. Съседите обаче продължиха да настояват да си получат пълното количество за полугодието - 125 хил. разрешителни, а втората порция пуснати разрешителни от българската страна се превръщат в обект на спекулации из турските медии, като български превозвачи твърдят, че те са били скрити от турските им колеги.

Накрая се стигна до ултиматума от страна на Турция. Южната съседка изпрати писмо, че на 30 януари ще обяви единичните разрешителни за невалидни. Такъв беше и отговорът на българската страна - ден по-късно "Автомобилна администрация" спря да издава единичните разрешителни, които се задействат на границата, за да не се стига до безсмислено струпване на камиони. По информация на превозвачи голяма част от камионите, които са получили разрешително преди това и не са могли да го използват, в момента стоят заключени на границата без шофьорите си.

Позицията на България остава непроменена - искане за среща за подписване на двустранен протокол за квотите разрешителни. "Без подписване на двустранен протокол няма да има решение. Няма как България да даде еднократно на турските превозвачи всички разрешения, а нито едно от нашите изисквания да не бъде удовлетворено. Това няма да бъде допуснато", заяви транспортния министър Данаил Папазов, преди дни.

Българският автотранспортен бранш подкрепя действията на автомобилната администрация и ресорния министър Данаил Папазов по отношение на политиката с Турция. Това заяви Илиян Филипов, собственик на една от най-големите компании за тежкотоварни сухопътни превози, пловдивската ПИМК. "Това е единственият начин да се решат проблемите, които съществуват от години. По-добре да не работим една седмица, отколкото години наред да ни тормозят", допълни той.

От няколко дни границата с Турция е блокирана за български камиони, след като южната съседка изпълни заканата си и спря да признава еднократните разрешителни за транзит и превоз за трети страни от 30 януари. За този развой на събитията предупредиха от Министерството на транспорта преди седмица. Причината е, че българската страна иска увеличаване на разрешителните за превоз за трети страни, които дават достъп до пазара, т.е. стока от Турция да може да бъде превозена до държава, различна от България. Българските власти настояват за среща по темата от декември насам, но Турция иска просто разрешителните да бъдат разпределени както през миналата година и изобщо отклонява преговорите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    Ами така трябва. И ние да почнем да си отстояваме интересите най-накрая!!!

  • 2
    qrq17355292 avatar :-|
    qrq17355292

    Браво, надявам се заедно с бранша министерството на транспорта да защитят интересните на българския транспортен бизнес.

  • 3
    bvsc avatar :-|
    Да, ама не

    Един от най-добрите транспортни министри, които сме имали последните години безспорно е Данаил Папазов. Даде заявки за реформи във ведомството си и във всички фирми от БДЖ до РВД. И най-вече не отстъпва пред турците. Сто пъти по-добър министър от приятно черния на вид Московски

  • 5
    tiggo avatar :-|
    Тихомир Гочев

    Естествено, че бизнеса ще подкрепи министъра - той да не отстоява правата на баба си? Още Кубрат е казал - "Съединението прави силата".
    Нека българските власти и политици отстояват исканията си заедно и координирано, с подкрепата на ЕС, пък да видим кой ще се смее последен. Гърците едва ли ще им траят панаирите дълго, а ако беше по- евтино да пътуват с кораби, никой нямаше да драпа по нашите "хубави" пътища. Да не говорим, че до края на годината ще е готова на 100 % и АМ "Марица". Турция едва ли ще си позволи дълго да стои затворен пътя към най- големите й пазари - ЕС и Русия. От където и да го погледнеш - нашата позиция е по - добра.

  • 6
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Я, това коалиционно правителдтво можело :-) де са наште протестъри сега .....

  • 7
    assidim avatar :-|
    assidim

    Един път и нашите политици и бизнес да покажат, че имат топки и са единни! БРАВО!

    Дано свърши историята скоро и всички страни да са доволни!

    Много "Европейски" се държи Турция....пък искат и в ЕС... Ходи ги разбери!

  • 8
    balyk avatar :-|
    batak

    Браво!

  • 9
    ivanasenov2 avatar :-P
    ivanasenov2

    Най-добре да спрат турските тирове да преминават през БГ.
    Карат както си искат, нарушават правилника, дават рушвети на ляво и надясно.
    Изглежда извършват и незаконни действия, щото съм ги виждал да спират по странни места и на специализирани турски паркинги, дето друг няма как да влезе....
    Да ги качват на влак и направо на Драгоман....

  • 10
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Статията звучи обективно и ако това е позицията на министъра в предстоящите преговори, нещата изглеждат нормално.
    Бих искал да обърна вниманието ви, че все пак става дума за конкуренция и за опити за защита на бизнеса и в двете страни, т.е. дали това е Турция или друга страна, за нас това не трябва да е от значение. дори бих обърнал внимание, че тъй като това е Турция, в някаква степен за нас това е дори плюс. Турция иска и кандидатствува за членство в ЕС, където нашия глас е съвсем равностоен на останалите членове, така че това е допълнителен коз за нас, който и ако се използва достатъчно умело, би трябвало да ни помогне.
    Не на последно място е и факта, че обемите на търските превозващи вероятно са доста по-големи от нашите и този фактор също може и трябва да помога.
    Така че, нека се надяваме, че преговарящите от наша страна ще издържат на блъфовете и нападките (особено медийните такива) и ще проведат едни нормални и успешни преговори, в този по същество икономико-протекционистки или равнопоставен спор, без да се поддават (както и ние) на атакистки влияния свързани с турската страна.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK