Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
24 5 фев 2014, 19:23, 8023 прочитания

Транспортният конфликт с Турция влезе в решителна фаза

Бизнесът подкрепи действията на българските власти въпреки блокадите по границата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българският автотранспортен бранш подкрепя действията на автомобилната администрация и ресорния министър Данаил Папазов по отношение на политиката с Турция. Това заяви Илиян Филипов, собственик на една от най-големите компании за тежкотоварни сухопътни превози, пловдивската ПИМК. "Това е единственият начин да се решат проблемите, които съществуват от години. По-добре да не работим една седмица, отколкото години наред да ни тормозят", допълни той.

От няколко дни границата с Турция е блокирана за български камиони, след като южната съседка изпълни заканата си и спря да признава еднократните разрешителни за транзит и превоз за трети страни от 30 януари. За този развой на събитията предупредиха от Министерството на транспорта преди седмица. Причината е, че българската страна иска увеличаване на разрешителните за превоз за трети страни, които дават достъп до пазара, т.е. стока от Турция да може да бъде превозена до държава, различна от България. Българските власти настояват за среща по темата от декември насам, но Турция иска просто разрешителните да бъдат разпределени както през миналата година и изобщо отклонява преговорите.


От бранша междувременно са имали среща и с лидера на ДПС Лютви Местан, за да се уверят, че няма да има политически натиск от страна на ДПС за решаване на проблема в ущърб на българските интереси, и са получили уверение от Местан, че няма подобни намерения.

Ситуацията може да бъде обобщена така: за пръв път България предприе решителна крайна политика по отношение на транспортните проблеми с Турция, като скоро трябва да стане ясно кой има по-малко икономическа изгода от радикализирането на конфликта.

Кой ще мигне пръв



Според българския транспортен бизнес настоящата ситуация е много по-неблагоприятна за турската страна, тъй като на ден през България преминават по 700 турски камиона. "Пренасочиха част от камионите с кораби, а други - към гръцката граница, но там пропускателния капацитет е по 100 камиона на ден", коментират мениджъри.

Към момента Турция разполага с 250 000 транзитни разрешителни, а България с 10 000. Разрешителните за превоз за трети страни са по 1100 и за двете страни. Количествата се договарят година за година, като, ако няма промяна в числата, количествата остават като предходната година. Настоящите бройки са договаряни през 2012 г., но според анализите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта българските превозвачи имат по-големи нужди от разрешителни за превози за трети страни от сегашните 1100. Оттам ще настояват за над 5000, както и за увеличаване на транзитните разрешителни, тъй като нуждата от тях се очаква да расте.

В очакване на срещата

Турската страна обаче мълчи по искането за среща, на която да се реши въпросът, просто защото няма интерес да насърчава достъпа на български превозвачи до местни стоки за износ. Вместо това Турция настоява да си получи разрешителните, договорени през 2012 г. Тя пусна на България половината от разрешителните за трети страни (550) и половината от транзитните - 5 хил. България отговори със същото - преведе 5 хил. транзитни, а малко по-късно - още 10 хил. на Турция. Съседите обаче продължиха да настояват да си получат пълното количество за полугодието - 125 хил. разрешителни, а втората порция пуснати разрешителни от българската страна се превръщат в обект на спекулации из турските медии, като български превозвачи твърдят, че те са били скрити от турските им колеги.

Накрая се стигна до ултиматума от страна на Турция. Южната съседка изпрати писмо, че на 30 януари ще обяви единичните разрешителни за невалидни. Такъв беше и отговорът на българската страна - ден по-късно "Автомобилна администрация" спря да издава единичните разрешителни, които се задействат на границата, за да не се стига до безсмислено струпване на камиони. По информация на превозвачи голяма част от камионите, които са получили разрешително преди това и не са могли да го използват, в момента стоят заключени на границата без шофьорите си.

Позицията на България остава непроменена - искане за среща за подписване на двустранен протокол за квотите разрешителни. "Без подписване на двустранен протокол няма да има решение. Няма как България да даде еднократно на турските превозвачи всички разрешения, а нито едно от нашите изисквания да не бъде удовлетворено. Това няма да бъде допуснато", заяви транспортния министър Данаил Папазов, преди дни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин 3 Защо 48 човека напускат ГЕРБ във Видин

Бившият кмет и предишната областна управителка в града излизат от партията като продължение на конфликта с ръководството, който започва още преди местните избори

26 май 2020, 3746 прочитания

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори 2 Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 3262 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Общинските съветници от БСП и ГЕРБ в спор за бюджета на София

Различията между политическите групи се изостриха ден преди гласуването на проекта

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10