В капана на бедността
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В капана на бедността

В капана на бедността

Какво спира България да влезе в клуба на богатите според последния доклад на МВФ

Вера Денизова
8555 прочитания

© shutterstock


Властта трябва да се изправи срещу корупцията. Има трайна тенденция българската икономика да расте по-бавно от средните темпове за източноевропейските държави. Без реформи догонването на средните доходи в ЕС ще отнеме поне четири десетилетия. 

Изводите са от последния доклад на Международния валутен фонд (МВФ), който идва след традиционната есенна среща на представителите му с правителството. Допреди няколко години анализите му за България се очакваха с огромен интерес. Подобно на трепета, който сега предизвикват идващите от Брюксел. Разбираемо - от инстанцията на кредитор и консултант дълго време фондът активно участваше във формирането на финансовата и икономическата политика на държавата. След като България се разплати с МВФ, докладите от Вашингтон станаха с препоръчителен характер, а констатациите в тях постепенно започнаха да се правят като по матрица. Дотолкова, че станаха доста скучни. 

Последният анализ на фонда обаче е с по-различно съдържание. И с нетрадиционно остри послания. Кръгът от проблемни области, които имат нужда от реформа, за да стане България част от клуба на богатите в ЕС, се разширява и стига до корупцията и склонността на властта да облагодетелства определени фирми за сметка на останалите. Според експертите от фонда България има нужда от решителни мерки за повишаване на растежа, но и от укрепване на буферите, които да предпазят икономиката и финансите й от нови шокове. А такива не са изключени, предвид политическото и социално напрежение в страната и все още крехкото възстановяване на световните пазари.

По-бързо

Досега фондът се фокусираше върху препоръки с конкретни мерки за финансова стабилност и рядко обръщаше внимание на ниските доходи и специфичните проблеми на българската реалност. Този доклад обаче се насочва в друга посока. В него се отчита, че повече от десетилетие България провежда ефективни политики за макроикономическа и финансова стабилност, които са й помогнали да премине сравнително добре през кризата, през събитията около сътресенията в съседна Гърция и вътрешните политически трусове. Въпреки това страната ни остава най-бедният член на ЕС с доходи, които са наполовина на средните в общността. А единственият билет за вход в клуба на богатите се казва ускорен икономически растеж.

"Предварителната оценка за изминалата година е 0.5% растеж и 3% в средносрочен план, докато очакванията за ЕС като цяло са БВП да нараства средно с 2% в периода до 2018 г. Тази разлика от само един процентен пункт предполага изключително скромно повишаване на доходите и при запазване на тази разлика догонването ще отнеме четири десетилетия", посочват от фонда.

Според МВФ има трайна тенденция българската икономика да расте по-бавно от средните темпове за източноевропейските държави. Тоест България изостава и допускането за догонване до 40 години може да се окаже дори оптимистична прогноза. Само преди два месеца друга международна институция – Световната банка, също предупреди за подобен сценарий - българската икономика ще ускори растежа си през следващата година, но той ще бъде по-нисък от голяма част от останалите нови страни - членки на ЕС.

Проблемът не е еднопластов – от една страна, кризата промени структурата на българската икономика – ако по време на бума растежът се теглеше от инвестициите и кредитирането, сега се разчита основно на износа. Въпросът е дали този двигател е достатъчно мощен, за да донесе висок растеж. Като и кога към него ще се включи и по-сериозен приток на чужди капитали.

От МВФ допълват кръга от проблемни области, които трябва да бъдат реформирани, ако управляващите желаят да ускорят икономическия растеж и да намалят безработицата. А тя според фонда вече се е превърнала в структурна - засегнати са предимно младите хора и тези в селските райони. Част от проблема отново е свързан с различната структура на икономиката преди кризата. В периода на икономически бум преди 2009 г. имаше голямо търсене на ниско квалифицирана работна ръка и то идваше от строителния и производствените сектори, които се оказаха и най-засегнати от кризата. Друга част от проблема според МВФ обаче се дължи на "пропуски в инфраструктурата и образованието". Повечето прогнози са през тази година нивото на безработица да остане близо до 12%.

Корупция, имиграция, политическа криза...

Решението на проблема с ниския растеж и високата безработица според МВФ е (няма да ви изненадаме) реформи. Те минават през подобряване на инфраструктурата, образованието, както и условията за правене на бизнес.

"В същото време, ще бъде от решаващо значение властта да се изправи срещу корупцията, склонността за облагодетелстване на определени фирми и институционалните пропуски, които възпрепятстват инвестициите и ефективността на стоковите и факторните пазари. Ключови области за реформа са съдебната система, както и антимонополните и антикорупционните режими", посочват от фонда.

Според експертите е нужна и още една порция промени, насочени към компенсиране на имиграцията и застаряването на населението. Влошаващата се демография оказва директен натиск върху пенсионната система. Дефицитите в нея на свой ред се финансират от бюджета. Така в един момент управляващите ще трябва да отделят все по-голяма част от парите, които събират от данъци, за изплащане на пенсии за сметка на други области. Според фонда започналата по времето на ГЕРБ реформа в посока увеличаване на възрастта за пенсиониране е била в правилната посока. Експертите му изчисляват, че заради замразяването й дефицитът в пенсионната система до 2040 г. ще достигне почти 6% от БВП вместо 4% при сценарий продължаващо увеличение на възрастта и стажа.

Състоянието на публичните финанси и пенсионната система биха могли да се подобрят и чрез реформи в посока интеграция на ромите, по-добро образование. Подобни политики ще гарантират нови попълнения на пазара на труда, съответно по-голяма част от населението ще внася осигуровки и данъци, с които да се плащат пенсиите на тогавашните възрастни хора. 

От фонда дават и още една препоръка - правителството да се въздържа от мерки, които влияят на цената на труда на нискоквалифицираните и младежите. Междувременно обаче кабинетът "Орешарски" увеличи минималната работна заплата (такова се планира и през следващите години), въведе трудови договори за стажантите - все реверсивни действия.

От международната институция твърдят, че политическото и социалното напрежение в страната може да отложи желанието за структурни реформи, включително такива, които да намалят средносрочните фискални рискове. Факт е, че повече от половин година от управлението на този кабинет заявка за сериозни промени няма. Вместо това се излъчват все по-разнопосочни сигнали за премахване на плоския данък (едно от основните ни конкуренти предимства – виж графиката), за спасяване на закъсали заводи и прочее ретроградни идеи. Единствената промяна в правилната посока е започналото облекчаване на административните режими.

Въпросът е, че докато не се направят едрите реформи, потенциалът за растеж на българската икономика ще остане нисък, а това, в комбинация с високата безработица ще забави допълнително процеса на сближаване на доходите с тези в ЕС. Освен това застаряващо население в комбинация с нисък растеж ще увеличи и натиска върху бюджета.

МВФ оценява риска от разхлабване на финансовата политика в контекста на политическата криза в страната като нисък. Ако се тръгне в тази посока обаче, експертите очакват като резултат загуба на предимството на България като фискално стабилна и предпазлива държава. Това между другото ще затрудни и достъпа й до дълговите пазари, което пък повишава уязвимостта й към шокове, подобно на проблемните държави от периферията на еврозоната.

Според експертите съществуват и малко по-краткосрочни рискове - за неизпълнението на бюджет 2014. "Властите трябва да бъдат подготвени да адаптират разходите така, че да се постигне целта за дефицит, който не надвишава заложените ограничения", се посочва в анализа. От МВФ обръщат внимание и на процедурите за подбор на проектите, които ще получат пари от фонда за растеж от 500 млн. лв. Уви, междувременно средствата бяха разпределени, и то при спорна ефективност и минимум прозрачност (виж стр. 18). От МВФ препоръчват постепенно дефицитът в бюджета да се премахне, както и да се помисли за продължаване на пенсионната реформа, която беше замразена за година (засега) от кабинета.

Застраховка срещу външни шокове

Преблемите, които може да си предизвикаме сами, не са единственият риск за икономиката. Външните заплахи също остават - финансовите сътресения в еврозоната може да се подновят, особено след като излязат резултатите от стрес тестовете на банките тази година. Друг фактор, който може да обърка хода на икономиката, са евроизборите – нова политическа криза в проблемните държави от периферията може да рефлектира върху реформите за стабилизиране там.

Масовото затягане на паричната политика в развиващите се пазари, заедно с опита на Китай да ограничи кредитния балон в страната, са друг потенциален източник на глобални проблеми. Защото тези мерки се отразяват на развиващите се пазари. Проблемите в държави като Турция, Бразилия, Индия обаче може да се върнат като бумеранг към развитите икономики, които разчитат на износ към развиващите се. Всичко това засяга и България, защото ефектът тук също ще е по-малко износ (Турция е най-големият ни експортен пазар извън ЕС) и инвестиции. Сигурно се досещате за крайния ефект - по-слаба икономика и по-висока безработица. 

"Възстановяването на глобалната икономика оттук нататък ще е бавно и като кардиограма - с периоди на спадове и подеми. Ако България иска да се развива по-бързо, й трябва стратегия. Лошото е, че почти никой не влиза във властта с идеята да промени нещо за обществото ", казва финансист.

Според МВФ освен реформи държавата трябва да укрепи и защитните си сили - т.е. да се застрахова срещу бъдещи неблагоприятни шокове. Когато през 2009 г. кризата се усети и в България, страната имаше някакъв натрупан резерв, което й позволи да финансира разтворилата се дупка в бюджета, без да вдига основни данъци и да е зависима от дълговите пазари. Икономиката се ребалансира с вътрешни сили - с цената на затягане на кредита и на потискане на растежа (виж графиката за нетните чужди активи), но това й помогна да премине през най-тежките моменти от кризата без особени шокове. В момента страната финансира дефицитите със заеми, така че една от възможните мерки е постепенно да започне да свива дупката в бюджета. Все пак един от важните уроци на тази криза е, че е трудно да живееш дълго време с повече, отколкото реално изкарваш.

Автор: Капитал
Автор: Капитал

Властта трябва да се изправи срещу корупцията. Има трайна тенденция българската икономика да расте по-бавно от средните темпове за източноевропейските държави. Без реформи догонването на средните доходи в ЕС ще отнеме поне четири десетилетия. 

Изводите са от последния доклад на Международния валутен фонд (МВФ), който идва след традиционната есенна среща на представителите му с правителството. Допреди няколко години анализите му за България се очакваха с огромен интерес. Подобно на трепета, който сега предизвикват идващите от Брюксел. Разбираемо - от инстанцията на кредитор и консултант дълго време фондът активно участваше във формирането на финансовата и икономическата политика на държавата. След като България се разплати с МВФ, докладите от Вашингтон станаха с препоръчителен характер, а констатациите в тях постепенно започнаха да се правят като по матрица. Дотолкова, че станаха доста скучни. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

38 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Ето ви една графика, да ви е нагледно защо толкова години сме толкова зле, и ставаме по-зле.
    http://www.faktor.bg/images/Blog/grfika1.jpg

  • 2
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    С приятели често обсъждаме защо българите са бедни, когато всъщност не са.
    ---
    Не познават парите !
    Да, ако можете да формулирате по-ясно горното изречение ще бъде добре.
    http://www.briagnews.bg/index.php?p=view&id=23696

  • 3
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear

    Комунистите и ДС кадроваците спират влизането на България в клуба на богатите. Когато се приеме закон за лустрацията и се вкарат в затвора всички гореспоменати, ще е направена първата крачка. После е редно на избори да имат право да гласуват САМО хора, завършили средно образование. След това се започва с непопулярни и стряскащи на пръв поглед мерки в областите на здравеопазването, образованието, социалната политика, икономиката и селското стопанство. Ще трудно начало, но няма дуг начин.

  • 4
    lusilu avatar :-(
    lusilu

    Оооох! И им го пишат хората черно на бяло ,цветно им го рисува то не е МФВ то не е Брюксел то не са всякакви организации ,а нашите ............думи нямам вече !

  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik

    Борбата с корупцията е борба със симптома, а не със заболяването.

    Корупция има там, където хора с малки възнаграждения са натоварени да представляват големи интереси, поради което има потенциал да ощетят този, когото представляват, като си поделят печалбата с този, който дава подкупа. Къде са тези места? Държавната администрация и големите АД-та. Има няколко типично корупционни бизнеса, където най-големият разход за дейността са рушветите. Един от тях е брокерството с ваучери за храна. Видиш ли, че са стъпили някъде, значи работата там не е чиста.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Затова и Дойче тройхандсагентур раздържави цялата собственост на ГДР за точно 2 години, включвайки казармите, горите и поземления фонд. Затова днес в Германия на обществото не се налага да се занимава с теми от типа, че Герхард е бутнал на Гюнтер, за да изсече до корен държавната гора или ХДС/ХСС да си дели с ГСДП входовете и изходите на държавните комбинати...

  • 7
    etkata avatar :-|
    Десен екстремист

    "Властта трябва да се изправи срещу корупцията"

    Е как да стане тая работа, сама себе си да бори?

  • 8
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Аз бих казал, че нашия проблем започва със съдебната власт която полузависима от политиците, а те са в симбиоз с някакви "олигарси" които паразитират на гърба на данъкоплатеца крадейки нашите пари.
    Ако съдебната власт беше независима и по-професионална, тя би следвало да наказва наглото и безпардонно крадене на което сме свидетели. Но не би - в сегашната конфигурация те са част от играта: гарант за това крадците да не останат наказани.
    И така, политиците и познатите им "бизнесмени" крадат, медиите на тези "бизнесмени" (от БТВ до Уикенд) промиват мозъци, по-способните и младите бягат.
    Политиците могат да се уплашат само от две неща: от нас (всички на избори!) и от независима съдебна власт!

  • 9
    nye avatar :-|
    nye

    [quote#0:"статията"]Според експертите е нужна и още една порция промени, насочени към компенсиране на имиграцията и застаряването на населението.[/quote]
    Навярно госпожата автор е имала предвид "емиграция", иначе нямаше да е толкова плашещо ... освен ако от МВФ не са визирали пристигащите от близкия изток ....

    До коментар [#8] от "pzashev":
    [quote#8:"pzashev"]Аз бих казал, че нашия проблем започва със съдебната власт която полузависима от политиците[/quote]
    Мисля, че сте използвали прекалено ласкави думи. Съдебната ни власт, или по-точно подобието ни на съдебна власт, е там с единствената цел да обслужва "народните представители" ... така си ги избират, така си ги повишават, така си ги уволняват ...

  • 10
    misho73 avatar :-|
    misho73

    1. БГ има липса на ресурси, като най-лошото е липса на човешки ресурс, който е най-ценния в 21-ви век. Защо е дълга тема, но културата на нагаждачеството и формализма имат огромно влияние. 50 години учене за диплома си каза своето. Изтичането на мозъци само влошава ситуацията.
    2. БГ има лоша култура - съзнателно или не, ние вярваме че богатия е лош, а бедния - праведен. Манихейство, православие, исихазъм богомилство и павликянство, та накрая и военен комунизъм. Все в една посока.
    3. Тревожна нация сме (в културологичния смисъл на думата), което рефлектира в забранително законодателство, което води до корупция. Родово общество сме (пак в културологичния смисъл), което прави думата Accountability неразбираема и е моралната база за корупцията, защото българина е възпитан да тачи близки и семейство, не обществото и хората като цяло (спомнете си за "градските" в казармата, назначени братовчеди и т.н.).
    4. БГ е обект на нездрави геополитически интереси.
    ---
    И какво - май в 9 от 10 случая говорим за културни особености? Май да :-) Е, имаме напредък - допреди 30 години се крадяха чистачки, а на сватбите беше нормално да се прави накит от 20-левки на булката :-) След още 20 ще заприличаме на европейци, стига да не се затрием дотогава :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK