Превозвачи блокираха границата с Турция за всички камиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Превозвачи блокираха границата с Турция за всички камиони

Първоначално транспортната криза засегна по-малките превозвачи. Сега тяхната блокада ще разшири групата на потърпевшите

Превозвачи блокираха границата с Турция за всички камиони

Част от бранша настоява проблемите с южната съседка да се решават на премиерско ниво

Калина Горанова
5767 прочитания

Първоначално транспортната криза засегна по-малките превозвачи. Сега тяхната блокада ще разшири групата на потърпевшите

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Десетина дни след началото на поредните транспортни проблеми с Турция по-малки превозвачи решиха да блокират границата изцяло за всички камиони. Така двустранните проблеми с южната съседка вече се отразят и върху по-големите фирми, както и върху чуждестранните превозвачи. Досега границата не можеше да се преминава само от камионите, които работят с еднократни разрешителни за превоз, тъй като България и Турция имат спорове помежду си за тяхната бройка. Това засегна основно по-малките фирми, тъй като по-големите работят с многократни разрешителни, които се издават година за година и се договарят по различна схема между държавите.

Последваха и ултиматуми към българското правителство, че може да се стигне и до протести в София, ако проблемите не бъдат разрешени за три дни. "Ако до три дни няма реакция по отношение на проблема, протестиращи превозвачи ще дойдат в София", заяви след извънредно заседание на управителния съвет на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища (АЕБТРИ) неговият председател Георги Петърнейчев, зам.-министър на транспорта при кабинета "Станишев". След среща с вицепремиера Даниела Бобева стана ясно, че вариантът с блокада на столицата отпада, тъй като тя е дала обещание да изпрати писмо, т.е. проблемът да се вдигне от ниво министерства на транспорта на ниво премиери и вицепремиери.

Каквито и да са обещанията на българските управляващи за всички е ясно, че проблемите не могат да се решат без съдействието на турската страна. От транспортното министерство вече официално оповестиха, че срещата между двете страни ще се проведе на 21 февруари. Дотогава обаче обстановката на границата ще влоши за всички. 

За повече разрешителни

Още от миналата година България настоява за предоговаряне на квотите разрешителни с Турция, които действат от 2012 г. Турция разполага с 250 000 транзитни разрешителни, а България с 10 000. За превоз за трети страни те са по 1100 и за двете държави. Това са документите, които на практика дават достъп до пазара и с които български превозвач може да превози стока от Турция за различна от България държава. Според анализите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" българските превозвачи имат по-големи нужди от разрешителни за превози за трети страни, като бройката, която се споменава, е над 5000. България ще иска и увеличаване на тези за транзит.

Турската страна обаче няма интерес от увеличаването на разрешителните за трети страни за български превозвачи и е поискала да се задейства квотата от 2012 г., отказвайки мълчаливо провеждането на среща по темата. Вместо това Турция пуска на България половината от разрешителните за трети страни (550) и половината от транзитните - 5 хил. България отговаря със същото и превежда 5 хил. транзитни, които впоследствие са увеличени на 15 хил., но южната съседка продължава да настоява за цялата бройка за полугодието - 125 хил. Това е отказано от България и от 30 януари Турция спира да признава всички единични разрешителни. Това прави и българската страна, като така се стига до патова ситуация.

Всички под ножа

Ситуацията продължава вече десетина дни, като първоначално местните превозвачи заявиха, че подкрепят българската по-твърда позиция за решаването на транспортните проблеми с Турция, които са от години. Напредъкът е, че вече има дата за среща между двете страни. С последните действия на по-малките блокирани на границата превозвачи обаче проблемите са на път да засегнат по-голяма част от бизнеса, като все още не е ясно колко време ще отнеме окончателното разрешаване на конфликта. И дали този път България ще успее да договори нужните на бизнеса количества.

Десетина дни след началото на поредните транспортни проблеми с Турция по-малки превозвачи решиха да блокират границата изцяло за всички камиони. Така двустранните проблеми с южната съседка вече се отразят и върху по-големите фирми, както и върху чуждестранните превозвачи. Досега границата не можеше да се преминава само от камионите, които работят с еднократни разрешителни за превоз, тъй като България и Турция имат спорове помежду си за тяхната бройка. Това засегна основно по-малките фирми, тъй като по-големите работят с многократни разрешителни, които се издават година за година и се договарят по различна схема между държавите.

Последваха и ултиматуми към българското правителство, че може да се стигне и до протести в София, ако проблемите не бъдат разрешени за три дни. "Ако до три дни няма реакция по отношение на проблема, протестиращи превозвачи ще дойдат в София", заяви след извънредно заседание на управителния съвет на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища (АЕБТРИ) неговият председател Георги Петърнейчев, зам.-министър на транспорта при кабинета "Станишев". След среща с вицепремиера Даниела Бобева стана ясно, че вариантът с блокада на столицата отпада, тъй като тя е дала обещание да изпрати писмо, т.е. проблемът да се вдигне от ниво министерства на транспорта на ниво премиери и вицепремиери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    toshkata avatar :-|
    toshkata

    ДПС ни управлява, ще клекнем естествено. Ако имахме силно дясно управление, което да комуникира постоянно с ЕС (а не както сега да сме в изолация) турците щяха да започнат с присъщият им пазарлък. Сега обаче имат влияние върху политиката на България чрез Доган и могат да се правят на луди колкото си искат.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Пътят на Турция към ЕС минава през София. България е в състояние да наложи вето - и това трябва да бъде обяснено на нашите съседи подробно и напоително.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Не се занимавам с транспорт, но се опитвам да разсъждавам.
    Малката и слаба икономически държава няма никакви шансове пред голямата и втора по темп на развитие след Китай.
    Ако погледнете картата, от турско-гръцката граница (на 20-тина км на юг от Капитан Андреево) на запад през Гърция минава перфектната магистрала Виа Егнатия, която води оттам до Струмица, до солунското пристанище, до Игуменица на Адриатика.
    Ако някой от нашите политици еднодневки вземе да се прави на мъж, турското карго просто ще заобиколи България. Така бюджетът губи мита, транзитни такси, винетки, такси, плащания за гориво, сервиз, проститутки и т.н.
    Всичко е въпрос на преговори. Но реалистични, моля.

  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Е, Докторе, гърците горят от обич към турците и са готови моментално да го демонстрират.

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "daskal1":

    Всичко е въпрос на сметки. Превозвачите плащат. Дали са турци или афганци - парите влизат в бюджета на държавата, през която минават. Като не ги щат тук - ще заобиколят.

  • 6
    v_v avatar :-|
    v_v

    Освен географски май нямаме други аргументи? Ако турците клекнат, каква им е гаранцията, че утре и сърбите и унгарците и т.н. няма да затворят границата? България има несъответстващ на икономиката си транспорт и не може да се сърди, че съседите не я пускат на масата. Големият въпрос всъщност е, имаме ли национална политика в транспорта или се защитават корпоративни интереси?

  • 7
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Докторе, ако на фесовете им беше толкова изгодно, щяха да си пътуват през Гърция, а не да искат още транзитни разрешителни от нас. Те зависят от България много повече отколкото нашите от Турция.

  • 8
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#7] от "КЛЮЧАРЪ":

    Не приемам подобни оскърбителни епитети по отношение на хора, които не са ви навредили с нищо.
    Видимо не познавате проблема. Поне прочетете статията. Иначе форумът ще заприлича на митинг на Атака.

  • 9
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#8] от "D-r D":

    Те може да не са навредили с нищо лично на мен или теб, но нанасят вреда на транспортния бранш като същевременно ощетяват държавния бюджет на страната. А ние затова сме народ, за да се държим заедно, а не да обръщаме гръб и да се спасяваме поединично.

    Епитетите в случая не са незаслужени, имайки предвид извиването на ръце и непрестанната намеса на Турция във вътрешните работи на България чрез бандата на Хидроинженера.

  • 10
    destino avatar :-|
    destino

    До коментар [#1] от "toshkata":


    До коментар [#9] от "КЛЮЧАРЪ":

    Стига писахте глупости, Ердоган и хидроинжинера изобщо не са в добри отношения, същото важи и за Турция и ДПС.

    Турция толерира Касим Дал.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK