С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 10 фев 2014, 19:00, 5679 прочитания

Превозвачи блокираха границата с Турция за всички камиони

Част от бранша настоява проблемите с южната съседка да се решават на премиерско ниво

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Десетина дни след началото на поредните транспортни проблеми с Турция по-малки превозвачи решиха да блокират границата изцяло за всички камиони. Така двустранните проблеми с южната съседка вече се отразят и върху по-големите фирми, както и върху чуждестранните превозвачи. Досега границата не можеше да се преминава само от камионите, които работят с еднократни разрешителни за превоз, тъй като България и Турция имат спорове помежду си за тяхната бройка. Това засегна основно по-малките фирми, тъй като по-големите работят с многократни разрешителни, които се издават година за година и се договарят по различна схема между държавите.

Последваха и ултиматуми към българското правителство, че може да се стигне и до протести в София, ако проблемите не бъдат разрешени за три дни. "Ако до три дни няма реакция по отношение на проблема, протестиращи превозвачи ще дойдат в София", заяви след извънредно заседание на управителния съвет на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътища (АЕБТРИ) неговият председател Георги Петърнейчев, зам.-министър на транспорта при кабинета "Станишев". След среща с вицепремиера Даниела Бобева стана ясно, че вариантът с блокада на столицата отпада, тъй като тя е дала обещание да изпрати писмо, т.е. проблемът да се вдигне от ниво министерства на транспорта на ниво премиери и вицепремиери.


Каквито и да са обещанията на българските управляващи за всички е ясно, че проблемите не могат да се решат без съдействието на турската страна. От транспортното министерство вече официално оповестиха, че срещата между двете страни ще се проведе на 21 февруари. Дотогава обаче обстановката на границата ще влоши за всички. 

За повече разрешителни

Още от миналата година България настоява за предоговаряне на квотите разрешителни с Турция, които действат от 2012 г. Турция разполага с 250 000 транзитни разрешителни, а България с 10 000. За превоз за трети страни те са по 1100 и за двете държави. Това са документите, които на практика дават достъп до пазара и с които български превозвач може да превози стока от Турция за различна от България държава. Според анализите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" българските превозвачи имат по-големи нужди от разрешителни за превози за трети страни, като бройката, която се споменава, е над 5000. България ще иска и увеличаване на тези за транзит.
Турската страна обаче няма интерес от увеличаването на разрешителните за трети страни за български превозвачи и е поискала да се задейства квотата от 2012 г., отказвайки мълчаливо провеждането на среща по темата. Вместо това Турция пуска на България половината от разрешителните за трети страни (550) и половината от транзитните - 5 хил. България отговаря със същото и превежда 5 хил. транзитни, които впоследствие са увеличени на 15 хил., но южната съседка продължава да настоява за цялата бройка за полугодието - 125 хил. Това е отказано от България и от 30 януари Турция спира да признава всички единични разрешителни. Това прави и българската страна, като така се стига до патова ситуация.



Всички под ножа
Ситуацията продължава вече десетина дни, като първоначално местните превозвачи заявиха, че подкрепят българската по-твърда позиция за решаването на транспортните проблеми с Турция, които са от години. Напредъкът е, че вече има дата за среща между двете страни. С последните действия на по-малките блокирани на границата превозвачи обаче проблемите са на път да засегнат по-голяма част от бизнеса, като все още не е ясно колко време ще отнеме окончателното разрешаване на конфликта. И дали този път България ще успее да договори нужните на бизнеса количества.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Финансовото министерство ще създаде платформа за диалог с финтех сектора Финансовото министерство ще създаде платформа за диалог с финтех сектора

Sofia RegTech Sandbox ще позволи на глобални компании да тестват своите иновативни продукти и услуги в сигурна регулаторна среда

27 фев 2020, 11 прочитания

КЗК прехвърли топката към КЕВР за спекулациите на пазара на ток КЗК прехвърли топката към КЕВР за спекулациите на пазара на ток

Секторният анализ на комисията не дава категоричен отговор на въпроса има ли манипулатори на борсата

27 фев 2020, 458 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Четири платежни заменят единната сметка

Новият модел не среща критики сред бизнеса

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10