С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
47 11 фев 2014, 17:03, 8723 прочитания

Томислав Дончев: За 500 млн. лв можеше да бъде пуснато eлектронното управление

Кметове от ГЕРБ може да обжалват решението на Министерски съвет и то да падне, казва депутатът

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ПРОФИЛ

Томислав Дончев е бивш министър по управление на еврофондове в кабинета "Борисов". Депутат и бивш кмет на Габрово, член на комисията по регионална политика. Той е сред най-активните критици на раздадените миналата седмица от правителството 500 млн. лв на различни общини и министерства.
 [[linkdosie]]
Протестирахте, че парите са раздадени политически. Но те винаги са се раздавали политически - по времето на ГЕРБ също, с подписвани лично от Симеон Дянков разпореждания. За първи път сега беше направено по различен начин. За какво точно е протестът - че не са раздадени повече пари на ГЕРБ, или срещу формулата, по която са раздавани?


Аз твърдя от 2008 г. насам, че субсидиите за капиталови разходи, които не почиват на ясна конкурентна процедура, са порочен принцип. Факт е, че по време на нашия кабинет не беше разработена такава процедура. Не знам какво е минавало през Дянков за общини, знам това, което е минавало през Министерски Съвет и ако някога съм бил несъгласен, съм го казвал и съм отказвал да подпиша. Не приемам аргумента, че раздаването на парите е следвало политически признак тогава. Отпускането на средствата е било базирано на нуждата. Имам данни за общини с различно политическо ръководство тогава, които са получавали щедра подкрепа като например Гоце Делчев, Перник, Шумен.


Това е имитация на процедура. Тя може да те обърка и да я помислиш за оригинална, това е лошото. Първо имаме огромен раздаден ресурс - половин милиард. За него бяха подадени проекти за близо 2 млрд. Колкото и да са опростени правилата, нека си дадем сметка за разходите, направени, за да се подадат проекти. Направиха общините на маймуни, аз знам много от детайлите. Областните управители трябваше да консултират кметовете, половината от тях не знаеха за какво става дума. Интересът на общините е впечатляващ, ще се съглася с Чобанов. Което показва, че нужда има.
 
И за убийствено кратък срок се излиза с меко казано смутителни резултати. Никога не съм казвал, че е лошо и грешно да се подкрепят проекти в малки населени места. Никога не съм казвал, че трябва да се следва квотата на политическото представителство. Казах, че разпределението очевидно не почива на никакви принципи за качество, очаквания от него, способност да се започне веднага. Голяма част от тях са на идеен проект, което значи, че ще се дават веднага на инженеринг.

Нямам никакво съмнение, че има партиен подход - ако погледнете финансирани и нефинансирани общини, има една от БСП и една от ДПС, които не са получили пари.

Няма как да проверим това, защото не е публичен списъка с кандидатствалите.



Няма по-голяма община, която да не е кандидатствала, но ще проверя.

Какво значи обаче нужда. Тя може да бъде извъртяна така, че да зависи от този, който е на власт?

Аз не твърдя, че подходът, който сме ползвали, е перфектен. Твърдя че от подобна инициатива има нужда, но не по този начин. Имахме нещо подобно в програмата си. Идеята е добра, реализацията е безобразна.

Нужно ли е да даваш пари на София, например, която може да се финансира и сама. Т.е. трябва ли държавата да дава пари за нещо, за което могат да бъдат ангажирани частни капитали?

6-те милиона, дадени на София, са само за да се каже, че нещо е дадено. Случаят обаче не засяга София. Важното е колко хора ползват дадена инвестиция. По един тротоар на столична улица, минават 6 хил. човека на ден. Така тези 50 хил. лв са със страхотна ефективност. Това не е сравнимо с такъв на село, по който минават 15 души. Това не винаги е причина да не правиш тротоар, но когато инвестицията на глава от населението отива на 8-9 хил.лв, особено във водния сектор, трябва да се замислиш какви са алтернативите.

По-важният въпрос от политическия не е ли какъв ефект ще имат тези пари и как ще бъдат проследени?

Никой не се интересува от обществените поръчки. Ще се облажат едни хора и това ще изчерпи ефекта. Има неща, които са непроследими - рехабилитация и поддръжка на зелени площи, например. Това е услуга, как ще се контролира? Част от проектите са преточване на пари - няма никакво съмнение за какво ще бъде използван този ресурс.

Половин милиард са много пари. За какво друго можеше да се ползват? Цялото електронното управление например. Можеше да стане в най-кратки срокове и да бъде отпушено на всички фронтове. Без някой да мисли дали могат да бъдат покрити разходите.

Най-добрата идея беше да се почне в аванс новия програмен период, без да е подписано партньорство. Имаш няколко схеми по Човешки ресурси, Околна среда, Транспорт, Региони в растеж. По тях няма спор. Можеха да се обявяват сега, авансовите плащания да се покрият. До края на годината да сме направили 350-400 млн. разход.

Но политическото не е без значение. Имаш град Х и град Y. Едните покриват нуждите си от кредит или данъци, а другите получават подарък заради правилната си политическа гарнитура. Ето два чисти примера - Габрово и Враца. Огледални проекти, за улична мрежа. Министърът във Враца обещава пари още преди фондът да е факт, после и кметът се похвалва, че ще получи, а накрая получава 7 млн. лв. Габрово - не. Безспорно Враца има нужда от съдействие. Въпросът е защо друг, който има същата нужда, не я получава.

Няма критерии. Проектите са занесени предварително от партийните централи и са финансирани те. Пратих писмо до Петър Чобанов, където искам критерии, оценъчни комисии, тегло, методика за оценка, скрийнинг за двойно финансиране и т.н. Или няма да ми отговори, или ги правят в момента.

Какво ще правите оттук нататък?

Цялата процедура трябва да бъде дадена на Сметната палата. Част от инвестициите са допълващи за европейско финансиране. Трябва да се уведоми ЕК за неравнопоставеност. В петък на срещата на кметовете имаше идея да се организира колективно жалене на самото постановление на Министерски Съвет за разпределение на средствата. Юристи твърдят, че шансът е огромен. Аз лично не бих подкрепил такова решение. Голяма част от инвестициите са нужни и не бих се нагърбил като политически акт да ги бавим. Но не мога да обещая, че част от кметовете няма да го направят. Има такива, които вече заявиха, че ще жалят по реда на АПК.

Но както казват, паметта е болка, забравянето е терапия. Имаше 150 милиона от антикризисен фонд в началото на 2009 г. Тогава дори нямаше имитация на конкурентна процедура. Бяха раздадени на половината правилни общини. Тогава писах на премиера и министъра на финансите - Пламен Орешарски, защо за Габрово няма. Получих два напълно различни отговора. Единият каза, че общината се оправя добре с европейски пари, а другият - че имаме ниска безработица. Голяма част от хората сега са същите. Те имат афинитет към лесните пари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да останеш без партийна субсидия за час* 4 Да останеш без партийна субсидия за час*

Казусът с финансирането на политическите формации отново показа колко крехко е парламентарното мнозинство

6 дек 2019, 1757 прочитания

Бюджет 2020 беше безславно приет на второ четене 4 Бюджет 2020 беше безславно приет на второ четене

Депутатите одобриха текстовете, които въвеждат регистрация за AirBNB, както и видеонаблюдение във всички данъчни складове

5 дек 2019, 1777 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дневник: Законът трябва да регулира политическата реклама

Още от Капитал
Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Ново място: Little Bird Place

Галерията е посветена на взаимовръзките между природата и изкуството

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10