Започват мащабни пътни ремонти за 200 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започват мащабни пътни ремонти за 200 млн. лв.

Започват мащабни пътни ремонти за 200 млн. лв.

След средата на годината ще бъдат обявени търгове за отсечки от лот 3 на магистрала "Струма"

Радостина Маркова
5601 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Рехабилитацията на пътни отсечки на обща стойност 200 млн. лв. ще започне тази година по програма "Транзитни пътища V", съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на организирания от кабинета форум "Правителство – Бизнес". Тя уточни, че едно от ремонтираните трасета ще е старият участък от магистрала "Тракия", от който се планира да бъдат обновени три отсечки с обща дължина 41 км. Останалите лотове, предвидени за финансиране по програмата тази година, включват участъци от пътищата Ямбол - Средец, Поповица - Асеновград, Дупница - Самоков, Ковачевци - Поповяне, Дупница - Кюстендил - София, Самоков - Живково (Ихтиман), Гурково - Нова Загора и Пловдив - Асеновград. Ремонтите по "Транзитни пътища V" се финансират по заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка, чието удължаване беше договорено миналата година. Общият ресурс по програмата е 705 млн. евро и е за ремонта на 1470 км пътища.

През годината

Въпреки че новата оперативна програма "Транспорт" още не е договорена, през втората половина на годината се очаква да бъдат обявени тръжните процедури за строителството на две отсечки от лот 3 на магистрала "Струма" (Благоевград – Сандански). Тази част от магистралата към Гърция е безспорен приоритет по оперативната програма за 2014-2020 г.

Десислава Терзиева поясни, че ще бъдат обявени тръжни процедури за общо 40 км път преди и след тунела през Кресненското дефиле. Става въпрос за отсечките Благоевград - Крупник с дължина 21 км и Кресна - Сандански от 24 км. Възложител е Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", а самото строителство се очаква да започне догодина.
След средата на тази година ще бъде пусната обществена поръчка и за разширението на пътя Мездра - Ботевград, което се очакваше още в предишния програмен период. Също така ще започнат тръжните процедури за строителството на участък от магистралата Калотина - София, която се финансира от мрежата "Свързана Европа" (Connecting Europe) и Кохезионния фонд на ЕС.

Отделно от това Терзиева напомни, че 50 млн. лв. от инвестиционния фонд на правителството ще отидат за ремонт на пътища втори и трети клас. Тя за пореден път посочи, че голяма част тази инфраструктура е в окаяно състояние и за рехабилитацията й са нужни между 70 и 150 млн. лв. годишно.

Водни проекти

С промените в Закона за водите и очакваното приемане на водната стратегия през март министърът отчете начало на реформите във ВиК сектора. Според Терзиева в основата им е изваждането на собствеността върху съоръженията от ВиК дружествата и прехвърлянето им към държавата и общините. Процесът е започнал в края на 2013 г. и по закон трябва да приключи в рамките на година. С промяната тези активи ще станат публична общинска и държавна собственост, а управлението им ще бъде възложено на 28-те водни асоциации. Те вече са създадени, но за да работят, трябва да приемем правила за дейността им, допълни Терзиева.

На въпрос кой ще наследи Добромир Симидчиев като ресорен заместник, отговорен за водния сектор в МРР, тя посочи, че още няма решение, но се обсъждат няколко кандидатури. За оставката на Симидчиев беше съобщено миналата седмица.

За метални вторични суровини ще продължи да се плаща



Гражданите ще могат да получават пари срещу предаването на черни и цветни метали на вторични суровини и след юли. Това обяви министърът на околната среда и водите Искра Михайлова на форума. Сегашният текст в Закона за управление на отпадъците, приет по времето на ГЕРБ, предвижда от началото на лятото гражданите да нямат право да предават отпадъци срещу заплащане. Нормативната уредба предвижда те да са длъжни да ги закарат безвъзмездно на общинските площадки. Ако не го направят, дължат глоба. Като председател на парламентарната комисия по околна среда в предишния парламент Искра Михайлова е сред вносителите на жалба в Конституционния съд, в която се искаше този текст да бъде отменен. Мотивите, които посочваха вносителите, бяха, че всеки гражданин има право да получи пари срещу вторичните си суровини. Освен това общините, които и без това не са в добро финансово състояние, бяха задължени да строят площадки и повечето от тях не са изпълнили това задължение. Министър Михайлова допълни, че плащането на метали на стойност над 200 лв. ще продължи да бъде безкасово, за да се ограничат кражбите на инфраструктурни елементи.

 

Рехабилитацията на пътни отсечки на обща стойност 200 млн. лв. ще започне тази година по програма "Транзитни пътища V", съобщи министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на организирания от кабинета форум "Правителство – Бизнес". Тя уточни, че едно от ремонтираните трасета ще е старият участък от магистрала "Тракия", от който се планира да бъдат обновени три отсечки с обща дължина 41 км. Останалите лотове, предвидени за финансиране по програмата тази година, включват участъци от пътищата Ямбол - Средец, Поповица - Асеновград, Дупница - Самоков, Ковачевци - Поповяне, Дупница - Кюстендил - София, Самоков - Живково (Ихтиман), Гурково - Нова Загора и Пловдив - Асеновград. Ремонтите по "Транзитни пътища V" се финансират по заемното споразумение с Европейската инвестиционна банка, чието удължаване беше договорено миналата година. Общият ресурс по програмата е 705 млн. евро и е за ремонта на 1470 км пътища.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    aircraft_carrier avatar :-|
    aircraft_carrier

    Госпожо министър земите на Север от Стара планина до река Дунав в България ли са?Ще направите ли най после нещо и на север от Балкана.Вземете се запрете щото ще гледате на изборите като пренасочени.Явно хората на север трябва да минаваме към Румъния или Сърбия.

  • 2
    davidov09 avatar :-?
    Starec

    "Рехабилитацията на пътни отсечки на обща стойност 200 млн. лв. ще започне тази година по програма "Транзитни пътища V","

    Великолепна новина. Нека да има повече такива. Вместо дребнави заяждания като дали Цветанов е разписал за заплати при уволнение 50,000 лв.
    Въпросът е, защо червената пропаганда само до преди година внушаваше (и то успешно) на простите хорица, чв "асфалта не се яде"?
    Един вид - сега, ние като слагаме асфалт, той се яде, или поне е полезен, а оня - герберския не. Така ли излиза?

  • 3
    moondog avatar :-|
    Борислав Обрешков

    май са забравили северна България отново, има ли изненада

  • 4
    ivpetr avatar :-|
    ivpetr

    Severna Bulgaria veche ne sashestvuva?

  • 5
    bvsc avatar :-P
    Да, ама не

    Еее, сега Тиквата няма да може да се хвали как само той, и никой друг е строител на модерна България. Не му отнемайте това удоволствие.

  • 6
    today avatar :-|
    today

    Започва поредното мащабно завличане на средства чрез раздуване на стойността на ремонтите.

  • 7
    kalliman avatar :-|
    kalliman

    В ремонтните дейност има по-голяма далавера. Вярно работи се за по-малко, но пък е много трудно да се проследи всичко. Един нов път лесно можеш да го огледаш и да се заядеш за нещо(ако евентуално го искаш де). Но да не мислите че някой ще ходи да брои закърпените дупки по ремонтираните шосета? Ще се уредят разни фирми ала-ЛапаЧикиз и точно никой няма да разбере къде ще потънат тези пари и какво точно са оправили. Нищо чудно да има и допълнително оскъпяване накрая.

  • 8
    plf avatar :-|
    plf

    До коментар [#1] от "aircraft_carrier":

    Аз честно казано бих се радвал ак осе водим южна Румъния. Докато няма път Русе - Търново подобен на Гюргево - Букурещ е по-добре към столицата ни да ходим по втория.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    200 милиона - какво му е мащабното? Колко са пътищата в България?

  • 10
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    По въпросната програма Транзитни пътища V вече се ремонтираха доста отсечки в Северна България - Добрич Силистра, Русе-Силистра, Шумен-Карнобат. Така че в това отношение няма дискриминация. Дискриминацията е при автомагистралите. След само 4 години в България южно от Стара планина ще има 700км. автомагистрали. В Северна ще има около 160. Ето тука е големия проблем. Незабавно трябва да се вземе заем за Хемус и Черно море и да ги довършваме. Иначе АВТОНОМИЯ!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK