Отстъпката при данъка за колите ще бъде предшествана от разходи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Отстъпката при данъка за колите ще бъде предшествана от разходи

Според изпълнителния директор на Националното сдружение на общините Гинка Чавдарова промените ще затруднят работата на местните власти, но са положителни спрямо опазването на околната среда

Отстъпката при данъка за колите ще бъде предшествана от разходи

Собствениците на по-екологични автомобили ще трябва да взимат документ от представител на производителя

Кристина Климентиевна
22232 прочитания

Според изпълнителния директор на Националното сдружение на общините Гинка Чавдарова промените ще затруднят работата на местните власти, но са положителни спрямо опазването на околната среда

© Мария Съботинова


Само в София 800 хиляди превозни средства нямат документ за евростандарт.

Ползването на данъчна отстъпка за екоавтомобили най-вероятно ще доведе до допълнителни разходи за собствениците им. За да могат да се възползват от намалението на данъка, те трябва да представят документ, който да доказва на кой евростандарт отговаря двигателят на автомобила им. Ако в големия талон на колата това не е отбелязано, ще трябва да се представя документ от производителя на автомобила или негов представител, който може да установява различните стандарти.

Указанието е на транспортното министерство до Националното сдружение на общините и е по повод влезлите в сила промени на Закона за местните данъци и такси. С тях се увеличи данъкът за по-старите автомобили, които не отговарят на най-високите европейски екостандарти. Досега от 50% отстъпка се възползваха собственици на автомобили до 100 конски сили с катализатор. От тази година намаление от 50% има само за колите с мощност на двигателя до 74 kW и съответстващи на екологични категории Евро 3 и Евро 4, а за съответстващите на Евро 5 и 6 - с 60% намаление. Повечето автомобили обаче не попадат в тази категория, защото голяма част от автопарка в страната е на по-голяма възраст, а сред новите голяма част са по-мощни.

От своя страна общините трябваше да получат данни за екостандартите на автомобилите от МВР до края на януари, но ведомството се забави и в момента тази информация се изпраща. Проблемът е, че на много от големите талони не е записан евростандартът и той няма да фигурира в документите на МВР.

Допълнителни разходи

Представители на автомобилния бранш обявиха пред "Капитал Daily", че все още не са запознати с прилагането на промените в закона, но заявиха, че не е проблем за тях да издават бележки за потребителите. Но уточниха, че ако желеащите за подобни удостоверения са много, е възможно издаването им да е свързано и с определени разходи. Извън таксата за услугата много собственици на автомобили ще трябва да загубят време и средства за път до мястото, където е представителя на производителя, което може да обезсмисли данъчната отстъпка.

"Не сме получили указания от ведомствата как да процедираме и не сме запознати достатъчно добре с промените", каза пред "Капитал Daily" кметът на Перник Росица Янакиева. Според нея търсенето на удостоверение за евростандарта от производителя на автомобила или негов представител е сериозно усложнение за гражданите. "Ще бъде проблем и за тези, които си купуват втора употреба коли, което е редовна практика. Не виждам обаче как ние бихме могли да съдействаме на гражданите в подобни случаи, тъй като нямам такива инструменти", допълни кметът.

С репликата "ако има усложнения при разчитане на данните, винаги ще взимаме решение в полза на гражданите", коментира кметът на Каварна Цонко Цонев. За разлика от свои колеги той е бил привилегирован, тъй като в сряда общината е получила пълна информация за стандартите от КАТ. "По закон имаме право да започнем обработката на данни от 1 март, така че имаме достатъчно време, в което да подготвим процедурите", каза Цонев.

Изпълнителният директор на Националното сдружение на общините Гинка Чавдарова заяви, че промените ще затруднят работата на местните власти и данъчните служби, но след като са с цел опазване на околната среда, значи промяната е положителна. По нейни думи получаването на удостоверение за евростандарта не би трябвало да затрудни собствениците, тъй като промените се отнасят само за нови автомобили произведени след 2000 г. и всеки може лесно да открие производителя или негов представител. Според нея общините са излезли от "тревожния застой", в който не са получавали инструкции от ведомствата. "Вече почти навсякъде КАТ предоставя подробни данни за евростандартите и местните власти могат да изпращат запитвания", допълни Чавдарова.

Колко могат да ползват отстъпката

Според данни на Столичната община еврокатегорията е известна само за 135 хил. леки коли, като по думите на заместник-кмета по финанси Дончо Барбалов това е ориентировъчен брой, тъй като досега нито една институция не е събирала данни колко автомобила отговарят на европейските стандарти. Регистрираните превозни средства в столицата са около 950 хил. (включително мотопеди и камиони), което означава, че собствениците на част от останалите 800 хил. от тях ще трябва да се свържат с производителя или с негов представител, за да разберат кой е техният стандарт.

По думите на Барбалов проверката и плащането на дължимият данък за столицата ще може да се прави онлайн на сайта на общината заедно с останалите данъци и такси, където ще бъде сложена информация за евростандарта на съответния автомобил.

Данъкът върху превозните средства се плаща на две равни вноски - първата от 1 март до 30 юни, а втората - да края на октомври.

Какво трябва да пише в удостоверението

Според становището на транспортното министерство към момента няма общоприет образец на документ за удостоверяване на екологичната категория на превозните средства. Въпреки това става ясно, че документът, издаден от производителя или негов представител, трябва да съдържа достатъчно подробни данни за лицето, което го е изготвило, както и за идентифициране на превозното средство. Това е информацията за марката на автомобила, тип, търговско наименование, идентификационен и регистрационен номер на колата, номер на двигателя, екологична категория и др. От ведомството посочват, че този документ няма да има срок на валидност, защото машината се произвежда с определената екологична категория. Тя може да се промени само при смяна на двигател, допълнително монтиране на устройства за намаляване на вредните емисии и др.

Кой може да ползва данъчната отстъпка

50% намаление на данъка за колите с мощност на двигателя до 74 kW и съответстващи на екологични категории Евро 3 и Евро 4.

60% намаление за автомобилите с двигатели Евро 5 и 6.
Само в София 800 хиляди превозни средства нямат документ за евростандарт.

Ползването на данъчна отстъпка за екоавтомобили най-вероятно ще доведе до допълнителни разходи за собствениците им. За да могат да се възползват от намалението на данъка, те трябва да представят документ, който да доказва на кой евростандарт отговаря двигателят на автомобила им. Ако в големия талон на колата това не е отбелязано, ще трябва да се представя документ от производителя на автомобила или негов представител, който може да установява различните стандарти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    2,5 милиона собственици на автомобили ще трябва да се изнижат за 2 месеца през официанлите дилъри, без да смятаме, че на повечето марки мрежата приключва с 5-6 салона из страната. Т.е. ще си вземат ден отпуска, да се вдигнат от Разград до Русе, от Шумен до Варна, от Сливен до Бургас, от Велинград до Пловдив, от Петрич и Видин до София, за да си набавят хартийката. Като помнете ми думата, с това няма да се приключи. Поне още 3 години ще има кой разбрал - кой недоразбрал, кой оспорва, кой недочел, кой прецакан, кой като си видял сбъркания размер на данъка - получил инсулт, кой ще прави гладна стачка....

    Обобщено казано, сме свидетели на предното проявление на синдрома на чукчата - всяко нещо да се направи най-скудоумо, непрактично и неработещо, без грам вложена мисъл, прикрити под извинението, че "така се отчитат всички социални нюанси, обществени очаквания и препоръки на браншовите организации".

    Предполагам, когато настане хаосът, по радиото и телевизията ще се редуват Данаил Папазов, Корнелия Нинова, Мая Манолова, Спас Панчев и др. да призовават населението да се въздържа от попръжни и да обърне по-голямо внимание на този "чутовно мощния и величав по своята монументална значимост социален акт, с който гражаните ще имат възможност да пестят по 20 лева в идните 2 години!"

    /ако на някого последното изречение се струва като бъртвеж, то просто вече не се усеща, че подобни словоизлияния се нижат непрестанно и изцяло съгласно инструкциите на пи-арите, да я карат само в този дух, защото дори някой читател на "Капитал" да се възмути, широките народни маси ще са на 5-тата ракия, когато гледат вечерните новини, така че това ще им импонира перфектно/

  • 2
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701

    искам и даньк за каруците по пьтищата или пак някои ще са с прижилегии.ай сиктир ве4е

  • 3
    abv avatar :-|
    boris

    Ей това най-много дразни в България . Сега потребителите да се оправят сами. Това е си работа на държавната и общинска администрация . Защото тя е подкупна ,сега ходим по пътя вместо по липсващите тротоари покрай новите кооперации и блъскат майки с колички .Защото администрацията е огромна и неефективна няма пари за нищо .За полицията да не говоря , на нас не ни трябват високоплатени подслушвачи на телефони , трябват ни полицаи навън .Стига толкова че почнах да се ядосвам и ще си разваля празника.

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#3] от "Варненски гагауз":

    Всъщност, можеха да обединят автомобилите на 2-3 групи по година на производство, защото пределно добре се знае, кога Евро-3, Евро-4 и т.н. са станали задължителни. И ако някой все още смята, че има уникален модел, който е изпреварил времето си, тогава да му се даде възможност да го докаже по документален път. До тогава важи служебното разпределение.

    Напълно същият почерк на "чукча управлява държава" (и даже си вярва, че го прави толкова добре, че ще се запише в историята) се прокрадва в декларациите за придобиване на имот. Там има цял набор въпроси за имота от типа дали има достъп до улица, канализация, телефон (!!!), топлоизолация (!!!), алуминиева дограма (!!!) интресното е, че няма за ПВЦ дограма - явно чукчите още не са чули, че има и такава....След което ако имаш телефон, алуминиева дограма и изолация, плащаш по-висок данък.

    Интересното е, че според Закона за енергийната ефективност, ако имаш топлоизолация и нова дограма, следва да бъдеш освободен от данък сгради за 10 години. Но както казват в общината - това си било отделна процедура. А в рамките на цялостната управленска чукченска логика нещата изглеждат така: по причина на едно и също нещо (топлоизолация и подменена дограма) хем напинят да те щавят с още данъци, хем са готови да те освободят от данъци. Което показва, че освен чукчи, са и невменяеми. Просто някой тябва да излезне и да каже в прав текст, че според общоприетите разбирания за здрав разум тези хора са невменяеми! Аз се нагърбвам да го направя и го казвам пак: н.е.в.м.е.н.я.е.м.и!

  • 5
    nogica avatar :-?
    nogica

    Всяка фирма когато произвежда автомобила обявява дали е евро 3,4,5...не може кола 1999г да е с евро 5 има само катализатор,какво толкова има да се пита да вадим удостоверение и тн.Просто общините не искат да го приемат бързо и това е.Друг е въпроса колко са загрижени за екологията-просто така ще събират повече пари,поради възрастта на автопарка

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#5:"nogica"]Всяка фирма когато произвежда автомобила обявява дали е евро 3,4,5...не може кола 1999г да е с евро 5 ...какво толкова има да се пита да вадим удостоверение и тн.

    друг е въпроса колко са загрижени за екологията-просто така ще събират повече пари,поради възрастта на автопарка[/quote]

    Като стане една каша, 2 месеца да не знаят какво да събират, накрая и приходи няма да получат. Според мен не е целта приходите, а това да се утвърдим и преутвърдим като еквивалент на чукчата. Просто каквото е чукчата в руския виц, същото да бъде българинът в ЕС-вица.

  • 7
    sha16312238 avatar :-|
    sha16312238

    Хубаво ама нов автомобил под 74кв вече е екзотика!!! Та с такива псевдоотсъпки човек по-хубаво да си търси 5-годишна кола...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    mititu avatar :-?
    MititU

    Цялата идея на отстъпките към момента е да станат почти недостъпни за да може после да се каже че са събрани повече данъци и че сивата икономика изсветлява!Защо иначе ще правят промените с невъзможни срокове на изпълнение.

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    [quote#8:"mititu"]Цялата идея на отстъпките към момента е да станат почти недостъпни[/quote]

    [quote#7:"sha16312238"]Хубаво ама нов автомобил под 74кв вече е екзотика!!![/quote]

    Спекулират с хорското невежество. Вместо един да застане и да каже, така и така, 1 туба течност за чистачки е 20 лева, 1 автомивка е 20 лева, не може и годишният данък да е 20 лева, затова че каляската ви стои 365 дена на улицата, по тротоарите и градинките. А те го правят "ама то промени няма, стига да..., хайде ще обиколите, пък ще си донесете...." и най-накрая ще пощурят държавата.

  • 10
    uzurp470r avatar :-|
    UzUrp470r

    До коментар [#4] от "cinik":

    Не става така, повече от старите коли са с отстранен катализатор, за какви стандарти говорим тогава?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK