С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 14 фев 2014, 15:42, 11967 прочитания

(Н)е-правителство

Как грешките в 12-годишната история на българското е-управление могат да се използват за бъдещото му развитие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Електронното правителство

Как да се върнем в електронната игра

Пет неща, които трябва да се направят, за да се развърже възелът на електронното правителство в България

Ключът от е-палатката

Пилотният проект за изработка на карти за електронна идентичност е ярък пример за хаоса при въвеждането на електронното управление

Защо обаче е толкова важно

да се работи за създаването на е-правителство? Възможността институциите да обменят информация помежду си бързо, лесно и електронно по служебен път е само една част от сложната абстракция, наречена електронно правителство или е-управление. Но бързият служебен достъп до наличната в различни регистри и институции информация е добър пример за практическата полза от функциониращо електронно правителство. Ще припомним съвсем накратко и някои от другите основни позитиви:

- Премахване на част от административната тежест върху бизнеса и гражданите (когато институциите сами обменят по служебен път веднъж постъпилата в информационните им системи информация)
- Намаляване на корупцията (когато има отчетност на всяко действие, предприето от служителите в институциите)
- Реално случване на административната реформа (преструктуриране на процеси в електронен вариант и подобряване на вътрешно институционалната ефективност)
- Цялостно подобряване на работата на институциите и достъп до безценна, актуална и адекватна информация за функционирането на държавните и общинските институции.


Ползите от изграждането на функциониращо е-правителство не се оспорват от никого. Проблемът е, че въпреки дванайсетгодишните политически словесни напъни напредъкът в реалното изграждане на е-правителството е, меко казано, скромен. И това е очевидно за всички - бизнес, граждани, администрация, политици, Сметна палата, дори и за ООН...

В доклада на ООН за състоянието на електронните правителства по света "E-Government Survey 2012", озаглавен "Е-правителство за хората", са анализирани резултатите от работата на 190 страни. Съгласно индекса за развитие на електронното управление, посочен в доклада на ООН България заема 60-то място, като само за последните две години е отстъпила 16 места. Оценките за България, по всички показатели (онлайн услуги, телекомуникационна инфраструктура и човешки капитал) са по-ниски от средните за региона.

Най-видимата част

Електронното правителство е сложна и комплексна структура, която се гради на няколко основни стълба - услуги от администрацията за гражданите, от администрацията за бизнеса и от администрацията за администрацията, от една страна, междуведомствена свързаност и системна съвместимост, осигуряваща служебен обмен на данни, който повишава рязко ефективността на институциите; и електронни системи, които подобряват вътрешноведомствената ефективност и ефикасност.



Най-видимата част от всичко това са услугите, предлагани от общинските и централните администрации за на гражданите и бизнеса, както и възможността на институциите да обменят лесно и бързо информация по служебен път.

Според Доклада за състоянието на администрацията през 2012 г. само 80 от общо 562 администрации предлагат електронни административни услуги, с 15 повече спрямо предходната година, разпределени съответно между 19% от централните и 13% от териториалните администрации. 482 администрации все още не предоставят електронни административни услуги.

От същия доклад става ясно, че българските администрации са предлагали общо 1231 електронни услуги, със 192 повече от 2011 г, от които 1171 са първични, а само 60 са комплексни. Комплексни услуги се предлагат от 14 администрации, в т.ч.: Национална агенция за приходите, Национална агенция за професионално образование и обучение, Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", както и няколко областни и общински администрации.
 
По отношение на централните администрации лидери по електронни услуги продължават да са Националната агенция по приходите (НАП), Националният осигурителен институт (НОИ) и Търговският регистър (ТР). Интересно е обаче положението в общините, където наличието на работещи е-услуги зависи изцяло от желанието на местната власт. Така водещи в топ три с най-много работещи е-услуги са две малки общини – Брусарци и Струмяни съответно на първо и трето място със 165 и 103 услуги. Между тях се нарежда община Пещера със 148 услуги към април 2013 г. 

"Започнахме изграждане на платформа за е-управление през 2009 г. и дейностите по нея приключиха през 2010 г. Финансирането е осигурено по ОПАК, като по един от няколкото компоненти са отпуснати 513 хил. лева. Целта е максимално да улесним предлагането на услуги на гражданите", коментира Цветелина Бориславова от Центъра за услуги и информация на гражданите към община Брусарци. Тя добави, че за съжаление към момента нямат нито един регистриран потребител в онлайн платформата и не са получили заявки за електронни услуги. Бориславова предполага, че това се дължи на застаряващото население на общината, което не ползва масово новите технологии. Положителното от изградената платформа е, че по този начин са свързани кметствата в общината и това е подобрило предлаганите услуги за граждани на място, допълни тя.
 
Проектите в общините Брусарци и Струмяни показват, че нещата могат да се случват. Но също така и че без ясно осъзнаване каква е посоката за развитие на е-управлението, заложени конкретни цели и приоритети, които да се следват, хаосът, владеещ темата през последните дванайсет години, ще продължи. А това ще лиши България от възможността да подобри икономическото си положение, да бъде по-привлекателна за външни инвеститори, да реформира администрацията си и да намали корупцията.

А крачките, които е необходимо да бъдат извървени, за да влезе е-правителството в правилния коловоз, можете да прочетете на следващите две страници.

По темата работиха Момчил Милев и Константин Николов, Юлиян Арнаудов
Какво е електронно правителство

Електронното правителство има няколко основни цели и функции. То предоставя електронни услуги, които се категоризират в няколко нива на сложност. Най-ниското ниво е "информационна услуга", която предоставя възможност на потребителя да получи дадена информация по електронен път. Най-високото ниво е комбинирана услуга, което на практика позволява на клиента да заяви дадена услуга в уебсайта на една администрация, която събира данни от няколко други институции и накрая издава документ по електронен път.

Втората основна функция на електронното правителство е свързана с подобряването на административните процеси в институциите. Това включва по-голяма бързина по-добра ефективност и по-голяма отчетност на служителите. Позволява им и достъп до по-богати информационни ресурси (включително и на други ведомства), което би трябвало да подобри ефективността на тяхната работа.

Третият важен елемент от работещото електронно правителство е връзката между държавните институции и регистри, която позволява служебен обмен на информация. Резултатът е намален административен натиск върху граждани и бизнес, както и възможност за достъп до актуална и богата информация за всички сектори в държавата, на база на които могат да се взимат адекватни стратегически решения за тяхното развитие.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седем идейни проекта за новия облик на "Св. Неделя" Седем идейни проекта за новия облик на "Св. Неделя"

Кандидатите бяха избрани от общо 14 участника, подали документи

17 ное 2019, 430 прочитания

Докторите настояват за по-малко пациенти в болниците Докторите настояват за по-малко пациенти в болниците

Личните лекари искат заплащане на прегледите на децата

17 ное 2019, 390 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ключът от е-палатката

Пилотният проект за изработка на карти за електронна идентичност е ярък пример за хаоса при въвеждането на електронното управление

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10